Beslutsångest!!

Lilljessicah

Trådstartare
Son ni vet har jag ju gått o funderat över ras på min nästa valp.
Men nu fick jag ett samtal från en kompis som ska flytta utomlands i Agusti och behöver omplacera sin RR tik på 14 månader.
Jag har träffat hunden i fråga några gånger,och det är en riktigt trevlig tjej med bra huvud och mkt hjärta.
Hon går även ihop bra med min nuvarande hund,det dom har träffats på promenader osv.
Men rasen i allmänhet vet jag inte så mkt om mer än vad jag läst på rassidan.
Är det någon som har följt mina trådar el. har någon tanke om detta är en bra idè eller inte?
:bow:
 
Sv: Beslutsångest!!

rr är en "svår" hund. så vill du ha den mest som sällskap är det kanske ingen lysande idé att ta henne. jag har inte följt dina trådar. vad vill du ha ut av din nästa hund?
 
Sv: Beslutsångest!!

Jo jag har ju läst det. Om man räknar att inte tävla som att det blir en sällskapshund så är det nog det. Jag tränar väldigt mkt,och lever ett mkt aktivt liv med min nuvarande hund,hon är med på jobbet och vi hittar på saker varje dag.All fritid går till henne. Men ingen tävling.:d
 
Sv: Beslutsångest!!

Kräver aktivering, motion och stimulans, samt kan "tända till", är vad jag har hört. Har likvärdigt rykte som t.ex amstaff och pitbull. Är förbjuden i vissa länder har jag för mig.
 
Sv: Beslutsångest!!

Hej! Här är en beskrivning av RR som jag tycker stämmer bra.

"Sitt rykte till trots så är Rhodesian ridgeback en mild hund med vänligt sinnelag. Den söker mänskligt sällskap och mänsklig uppmärksamhet och är ofta förtjusta i barn, som den har stort tålamod med. En ridgeback med bra temperament är lugn och värdig, har självtillit och blir inte upprörd över bagateller. Den möter världen med nyfikenhet och utan rädsla. Ridgebacken besitter stor självständighet, men vill inte gärna vara ensam.

Många hundindivider tycker om en bekväm tillvaro och tillbringar stor tid hoprullade i soffor, eller om tillfälle ges, utsträckta på sina ägares sängar. Då är det kanske svårt att förstå att ridgebacken på ett ögonblick kan förvandlas till en mycket snabb och smidig hund, som ganska lätt springer ikapp en hare. Rhodesian ridgeback lär vara världens snabbaste hund på långdistans.

Ett mycket utmärkande drag, som sammanhänger med ridgebackens vaktinstinkter är att den för det mesta håller sig i närheten av sin ägare. Den ger sig av och undersöker närområdet, men återvänder ganska snart.

En ridgeback tyr sig till sin ägare men är ingen slav. Den utför inte uppgifter som saknar mening för den. Hunden funderar innan den bestämmer sig för om något är tillräckligt viktigt för att bli utfört. Ridgebacken är listig och har humor. Ser man inte upp är det lätt att man blir överlistad.

Ridgebacken är i allmänhet reserverad mot okända, ja till och med helt ointresserad. Tvinga dig därför aldrig på den, varken på valp eller vuxen hund."

Hämtad från Rassagårdens hemsida
 
Sv: Beslutsångest!!

ja tävla behöver man ju inte göra. men aktivers måste den ju. Som det låter på dig tror jag inte att det blir några problem om du tar henne=)
 
Sv: Beslutsångest!!

Vad jag menar med svår är att med en tex mops så räcker det oftast med promenader. medans en rr behöver mycket stimulans. det är ju en jakthund och mår inte bra av att bara följa med på promenader. Har en dvägripinscher som är hur lugn som helst. har åxå en amstaff/pitbull. henne lägger jag i "svår"facket. e hund som behöver mycket stimulan för att må bra.
 
Sv: Beslutsångest!!

Det där tyckte jag var en bra beskrivning på en RR.
Har själv en tik som nu är 13 år! :)
 
Sv: Beslutsångest!!

Fast bara för att du lägger RR i "Svåra" facket så behöver ju inte TS eller någon annan göra det.

Jag anser tex inte att RR är svår bara för att den behöver mycket stimulans , kanske vore en idé att skriva lite mer runt om hunderasen istället ?

( Ingen kritik utan bara en synpunkt )
 
Sv: Beslutsångest!!

Nä alla har ju egna tolkningar såklart=) Tyvärr vet jag inte så mycket om rasen själv utan det är vad jag hört av andra och så. men det verkar ju som om det skulle funka bra för trådskaparen med en rr=)
 
Sv: Beslutsångest!!

Ja jag hoppas det jag med. Fast jag har inte riktigt bestämt mig.
Det är så behändligt med den lilla "handväskan" jag har nu:rofl:
Fast å andra sidan så är hon min första lilla hund åxå,hehe.
Min förra hund vägde nästan 70kg och jag har nästan alltid haft stor hund så det blir ju inget nytt.
Men en bra bit på väg är ju att jag iaf känner att jag kommer klara det!
Nu är det ju bara att bestämma sig.
Det finns ju ingen väg tillbaka när jag väl bestämt mig.
:crazy:
 
Sv: Beslutsångest!!

En sak jag skulle undra över är om uppfödaren till denna hund är inkopplad? Jag som uppfödare skulle bli mycket besviken och arg om en av min avalpköpare bestämde sig för att sälj asin hund till någon utan att först kontakta mig (har t o m inskrivet i mina kontrakt att ev. omplaceringar skall gå via mig).

Nu vet jag inte vem som fött upp denna hund, det finns ju oseriösa uppfödare bland RR också men om jag var du och övervägde att ta denna hund skulle jag ta kontakt med uppfödaren och tala om det, är det en seriös kunnig uppfödare kan du få mycket hjälp därifrån med tanke på att du inte haft RR innan.

I övrigt så sällar jag mig till att tycka som beskrivningen Fuzzy skrev in medans Apocalypsze är helt ute och cyklar :p
 
Sv: Beslutsångest!!

Helt ute och cyklar? :crazy: Så du menar att en RR inte kräver någon form av motion och aktivering? Då skulle jag snarare tycka att det är du som är ute och cyklar :angel: att de inte skulle vara trevliga familjehundar för den saken har jag inte sagt nått om!

Att de har "likvärdigt" rykte som amstaff och pitbull är allmänt känt men det är inte ens hälften "så stort". Eftersom de användes till storviltsjakt behövde man en hund som kan "tända till", stor och modig och som idag passar jättebra som vakthund.

Att den är förbjuden i vissa länder hörde/läste jag någonstans, men kommer inte ihåg vart?
 
Sv: Beslutsångest!!

apocalypsze skrev:
Helt ute och cyklar? :crazy: Så du menar att en RR inte kräver någon form av motion och aktivering? Då skulle jag snarare tycka att det är du som är ute och cyklar :angel: att de inte skulle vara trevliga familjehundar för den saken har jag inte sagt nått om!

Att de har "likvärdigt" rykte som amstaff och pitbull är allmänt känt men det är inte ens hälften "så stort". Eftersom de användes till storviltsjakt behövde man en hund som kan "tända till", stor och modig och som idag passar jättebra som vakthund.

Nä, jag har bara fött upp rasen i 10 år så självklart vet du mer om rasen än jag :smirk:
Jag menade det om ryktet. Allmänt känt? Har aldrig någonsin hört jämförelser mellan RR och pitbull. Ingen har någonsin nämnt något sådant till mig... De är inte lika på någon punkt, inte ens utseendemässigt... Men i dina kretsar kanske de jämförs, vad vet jag?

Vad menar du med tända till? Förklara gärna det för jag förstår inte. Tror du på fullt allvar att en RR som jagade lejon/vildsvin (det var dessa de användes till) gav sig på djuret? Snarare skulle hunden vara vek och hålla sig på avstånd eftersom hundar som var för tuffa ganska naturligt strök med. En RR skulle bara ställa viltet och mota fram det och resten var upp till jägaren.


Att den är förbjuden i vissa länder hörde/läste jag någonstans, men kommer inte ihåg vart?
Sådast man bara "tror" ska man vara restriktiv med att uttala sig om. RR är inte förbjuden i något land, däremot har det varit tal om det i bl. a frankrike för flera år sedan men då var det tillsammans med bl.a dobermann, rottweiler och bullmastiff (och en hel drös andra raser)

................................
 
Sv: Beslutsångest!!

Har aldrig någonsin hört jämförelser mellan RR och pitbull. Ingen har någonsin nämnt något sådant till mig... De är inte lika på någon punkt, inte ens utseendemässigt...


Du är uppfödare av RR. men vad vet du om pitbull? träffat många sånna? Hur vet du att dom inte är lika på något sett?

Nu säger jag inte att det är som apocalypsze säger, utan undrar bara vad du baserar ditt svar på?
 
Sv: Beslutsångest!!

Oj då, vaknat på fel sida? :angel: :o

Ja, då kunde du ju faktiskt nämnt att det var det om ryktet som du undrade över så att jag slapp ifrågasätta din kunskap :smirk: . Min familj har fött upp diverse olika hundraser i generationer, både till jakt och utställning så vi har en fot inne i diverse kretsar.

Att en RR skulle ge sig på ett lejon förstår nog vem som helst att den inte skulle ha en chans :crazy: och det var inte heller meningen under storviltsjakterna. Som vid de flesta jakter, såsom älg och vildsvin, och även på den tiden, ska hunden som du sa ställa bytet och resten är upp till jägaren. För att överhuvudtaget kunna ställa ett byte behöver man en större och modig hund som inte viker av men som ändå inte attackerar. Att attackera bytesdjuret är ett mycket grovt fel från en jakthund.

Om du läser beskrivningen som någon annan användare lade in, och som jag för övrigt också tyckte passade mycket bra, så står det i början "Trots sitt rykte" (eller något liknande) och det är det ryktet jag talar om. Ett rykte behöver inte påverka varje individ i den hundrasen eller överhuvudtaget stämma överens med individens temperament osv. utan är taget ur få individers "felsteg" t.ex bristande mentalitet eller aggressivitet. Detsamma gäller amstaff, de är också utmärkta familjehundar precis som RR men har fått ett rykte på grund av enskilda individers felsteg (som troligtivs beror på ägaren). Jag har inte hört något om att en RR skulle attackerat eller bitit någon, men trots det har de också ett rykte om sig att kunna vara på sin vakt och kunna visa aggressivitet = tända till (precis som amstaff och andra liknande raser, t.ex rottweiler). Att en hund kan "tända till" behöver inte betyda att den biter handen av någon, snarare så att den kan springa längs staketet skällandes och morrandes på grund av dess vaktinstinkt. Ett exempel bara.

Amstaff föddes upp som boskapshund och där behövde man precis som RR en större och modig hund. Amstaff skulle dock vara aggressivare så en jämförelse mellan dessa raser är rätt så grovt.

Det är skillnad på att skriva "jag vet att den är förbjuden" och "jag har för mig/tror att den är förbjuden". Den senaste inbjuder mer till ett svar från någon som vet och inte ett otrevligt sådant, utan bara en uppslyning på vad som är rätt. Annars får man ju inget veta? Så jag antar att det var det om Frankrike som jag hört talas om, även något om Tyskland...? (Högst osäkert).

Trevligare ton önskas om du vill undrar eller vill svara på något, eller framför dina egna åsikter. :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beslutsångest!!

Det skulle vara väldigt grovt att jämföra en RR och en amstaff, men precis som t.ex rottweiler kan man likna dessa raser vid deras mentalitet eftersom de alla är uppfödda i sikt på en vakthund/jakthund/boskapshund och dessa behöver en lite skarpare mentalitet än en liten knähund t.ex.

MEN det finns INGET som säger att sådana här hundraser inte skulle vara utmärkta familjehundar.
 
Sv: Beslutsångest!!

Du skrev i ditt första inlägg att amstaff och RR hade likvärdigt rykte. Zoya svarade då dig att hon förr upp RR i tio år och att dom inte alls e lika med amstaff. och d frågasatte jag hur hon visste det, eftesom hon uppenbarligen inte förr upp amstaff då hon haft RR hela livet. Jag antydde inta att dom va lika, bara undrade vad hon baserade sitt svar på...

Och jag har inte sagt att dom inte kan bli bra familjehundar. vad jag sa va att vissa hundar behöver mer stimulans än andra. Tror inte att en RR skulle må bra av att sitta i en lägenhet hala dagarna å va en söt familjehund. de va de jag menade. har själv en amstaffkorsning så jag vet i alla fall vad det innebär att ha en "aktivare" hund
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Beslutsångest!!

Jag vet, men jag ville förtydliga vad jag menade med att de har ett likvärigt rykte. Och jag vet att du inte sagt det, men jag ville poängtera det för att undvika fler missförstånd. Har alla vaknat på fel sida idag? :o :p Det var inte meningen att ifrågasätta någons kunskap, utan bara förtydliga vad jag menade.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 143
Senast: linnsan
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 221
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 179
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp