Oj då, vaknat på fel sida?
Ja, då kunde du ju faktiskt nämnt att det var det om ryktet som du undrade över så att jag slapp ifrågasätta din kunskap :smirk: . Min familj har fött upp diverse olika hundraser i generationer, både till jakt och utställning så vi har en fot inne i diverse kretsar.
Att en RR skulle ge sig på ett lejon förstår nog vem som helst att den inte skulle ha en chans
och det var inte heller meningen under storviltsjakterna. Som vid de flesta jakter, såsom älg och vildsvin, och även på den tiden, ska hunden som du sa ställa bytet och resten är upp till jägaren. För att överhuvudtaget kunna ställa ett byte behöver man en större och modig hund som inte viker av men som ändå inte attackerar. Att attackera bytesdjuret är ett mycket grovt fel från en jakthund.
Tro det eller ej men det är fler än man tror som faktiskt på fullt allvar tror att RR fällde lejonen själv Jag har hört saker som att "ja, kan man bita ihjäl ett lejon så kan man väl göra det med ett barn" m.m m.m
Om du läser beskrivningen som någon annan användare lade in, och som jag för övrigt också tyckte passade mycket bra, så står det i början "Trots sitt rykte" (eller något liknande) och det är det
ryktet jag talar om. Ett rykte behöver inte påverka varje individ i den hundrasen eller överhuvudtaget stämma överens med individens temperament osv. utan är taget ur få individers "felsteg" t.ex bristande mentalitet eller aggressivitet. Detsamma gäller amstaff, de är också utmärkta familjehundar precis som RR men har fått ett rykte på grund av enskilda individers felsteg (som troligtivs beror på ägaren). Jag har inte hört något om att en RR skulle attackerat eller bitit någon, men trots det har de också ett
rykte om sig att kunna vara på sin vakt och kunna visa aggressivitet = tända till (precis som amstaff och andra liknande raser, t.ex rottweiler). Att en hund kan "tända till" behöver inte betyda att den biter handen av någon, snarare så att den kan springa längs staketet skällandes och morrandes på grund av dess vaktinstinkt. Ett exempel bara.
Jag kan ändå inte förstå hur du kan jämföra RR och amstaff/APBT. De har ju helt olika bakgrunder och jag kan fortfarande inte se vilket likvärdigt rykte de har om sig. APBT och amstaffars rykten baseras ju nästan helst och hållet på att de varit kamphundar från början vilket RR aldrig har varit. RR är dessutom ingen terrierras såsom de andra två etc. RR skall vara restriktiv och ointresserad gentemot främlingar och är väl därav "på sin vakt" eller vad man nu ska kalla det. Vad jag vet skall både amstaff och APBT helt enkelt älska människor oavsett om de känner dem eller inte.
Amstaff föddes upp som boskapshund och där behövde man precis som RR en större och modig hund. Amstaff skulle dock vara aggressivare så en jämförelse mellan dessa raser är rätt så grovt.
Det är skillnad på att skriva "jag vet att den är förbjuden" och "jag har för mig/tror att den är förbjuden". Den senaste inbjuder mer till ett svar från någon som vet och inte ett otrevligt sådant, utan bara en uppslyning på vad som är rätt. Annars får man ju inget veta? Så jag antar att det var det om Frankrike som jag hört talas om, även något om Tyskland...? (Högst osäkert).
Ett tag vill eju tyskland förbjuda de flesta "större" raser, ja förutom de inhemska tyska såklart :smirk:
Trevligare ton önskas om du vill undrar eller vill svara på något, eller framför dina egna åsikter.
Jag har inte varit otrevligare mot dig än du mot mig