Beslutsångest!!

Sv: Beslutsångest!!

Jag e inte arg, förklarade bara vad jag menade=)

Men eftersom du skrev till mig trodde jag att det var till mig det var riktat=)
 
Sv: Beslutsångest!!

Oj Oj vad det händer grejer i tråden när man är på jobbet:eek:
Angående frågan om uppfödaren är inkopplad så är det min kompis som är uppfödaren.
Detta blev hennes sista kull innan hon skulle lägga ned,vilket hon nu gjort,pga att hennes fästman inte lyfte ett finger och la mer tid på bilar,eller nått!?

Vi får se hur det blir,just nu lutar det åt ett nej,eftersom jag vill forma hunden själv.
14 månader är absolut inte försent men valpstadiet är ju väldigt viktigt.
Jag vill att den utan problem ska kunna springa lös vid min sida som min nuvarande och andra saker som jag tror är bar att vänja under valptiden.
Fast å andra sidan är hon ju så himla tjäck och positiv:love:
Jag har nog fortfarande inte bestämt mig.:smirk:
 
Sv: Beslutsångest!!

Se till att träffa hunden mycket och gå efter hjärtat, är hunden lydig så lär det inte vara några problem att få den väldresserad!
 
Sv: Beslutsångest!!

Haha ok :D jag ville bara vidareutveckla lite, en del tar väldigt mycket på de precisa orden man skriver.
 
Sv: Beslutsångest!!

Naggur skrev:
Har aldrig någonsin hört jämförelser mellan RR och pitbull. Ingen har någonsin nämnt något sådant till mig... De är inte lika på någon punkt, inte ens utseendemässigt...


Du är uppfödare av RR. men vad vet du om pitbull? träffat många sånna? Hur vet du att dom inte är lika på något sett?

Nu säger jag inte att det är som apocalypsze säger, utan undrar bara vad du baserar ditt svar på?

Det är helt olika raser med helt olika arbetsbakgrund och psyke. Bara att jämföra terrier med en RR känns otroligt okunnigt. JISSES! Berätta gärna om din liknelser!
 
Sv: Beslutsångest!!

ehh va? jag har inte gjort några liknelser. läs en gång till=)
 
Sv: Beslutsångest!!

Läs gärna lite noggrannare. Hon har inte skrivit någon liknelse alls och ja, det skulle vara grovt att jämföra RR tillsammans med t.ex amstaff eller rottweiler. Men det är mentaliteten jag syftar på, lite "skarpare hundar", inget annat.
 
Sv: Beslutsångest!!

Är inte en RR en enmans hund??
Den väljer bara en den ska ty sig till??
 
Sv: Beslutsångest!!

Flo-Jo skrev:
Är inte en RR en enmans hund??
Den väljer bara en den ska ty sig till??

Tycker inte att det finns någon "enmanshund"....däremot har RRen inte det största intresset för folk de inte känner. Alla hundar i alla familjer har oftast en familjemedlem som de tyr sig mest till av olika anledningar ;)
 
Sv: Beslutsångest!!

apocalypsze skrev:
Oj då, vaknat på fel sida? :angel: :o

Ja, då kunde du ju faktiskt nämnt att det var det om ryktet som du undrade över så att jag slapp ifrågasätta din kunskap :smirk: . Min familj har fött upp diverse olika hundraser i generationer, både till jakt och utställning så vi har en fot inne i diverse kretsar.

Att en RR skulle ge sig på ett lejon förstår nog vem som helst att den inte skulle ha en chans :crazy: och det var inte heller meningen under storviltsjakterna. Som vid de flesta jakter, såsom älg och vildsvin, och även på den tiden, ska hunden som du sa ställa bytet och resten är upp till jägaren. För att överhuvudtaget kunna ställa ett byte behöver man en större och modig hund som inte viker av men som ändå inte attackerar. Att attackera bytesdjuret är ett mycket grovt fel från en jakthund.

Tro det eller ej men det är fler än man tror som faktiskt på fullt allvar tror att RR fällde lejonen själv :p Jag har hört saker som att "ja, kan man bita ihjäl ett lejon så kan man väl göra det med ett barn" m.m m.m

Om du läser beskrivningen som någon annan användare lade in, och som jag för övrigt också tyckte passade mycket bra, så står det i början "Trots sitt rykte" (eller något liknande) och det är det ryktet jag talar om. Ett rykte behöver inte påverka varje individ i den hundrasen eller överhuvudtaget stämma överens med individens temperament osv. utan är taget ur få individers "felsteg" t.ex bristande mentalitet eller aggressivitet. Detsamma gäller amstaff, de är också utmärkta familjehundar precis som RR men har fått ett rykte på grund av enskilda individers felsteg (som troligtivs beror på ägaren). Jag har inte hört något om att en RR skulle attackerat eller bitit någon, men trots det har de också ett rykte om sig att kunna vara på sin vakt och kunna visa aggressivitet = tända till (precis som amstaff och andra liknande raser, t.ex rottweiler). Att en hund kan "tända till" behöver inte betyda att den biter handen av någon, snarare så att den kan springa längs staketet skällandes och morrandes på grund av dess vaktinstinkt. Ett exempel bara.

Jag kan ändå inte förstå hur du kan jämföra RR och amstaff/APBT. De har ju helt olika bakgrunder och jag kan fortfarande inte se vilket likvärdigt rykte de har om sig. APBT och amstaffars rykten baseras ju nästan helst och hållet på att de varit kamphundar från början vilket RR aldrig har varit. RR är dessutom ingen terrierras såsom de andra två etc. RR skall vara restriktiv och ointresserad gentemot främlingar och är väl därav "på sin vakt" eller vad man nu ska kalla det. Vad jag vet skall både amstaff och APBT helt enkelt älska människor oavsett om de känner dem eller inte.

Amstaff föddes upp som boskapshund och där behövde man precis som RR en större och modig hund. Amstaff skulle dock vara aggressivare så en jämförelse mellan dessa raser är rätt så grovt.

Det är skillnad på att skriva "jag vet att den är förbjuden" och "jag har för mig/tror att den är förbjuden". Den senaste inbjuder mer till ett svar från någon som vet och inte ett otrevligt sådant, utan bara en uppslyning på vad som är rätt. Annars får man ju inget veta? Så jag antar att det var det om Frankrike som jag hört talas om, även något om Tyskland...? (Högst osäkert).

Ett tag vill eju tyskland förbjuda de flesta "större" raser, ja förutom de inhemska tyska såklart :smirk:

Trevligare ton önskas om du vill undrar eller vill svara på något, eller framför dina egna åsikter. :cool:
Jag har inte varit otrevligare mot dig än du mot mig

.........................................
 
Sv: Beslutsångest!!

Det är inte en jämförelse i sig, utan snarare ett liknande på hundarnas mentalitet. Det som amstaff, rottweiler, RR mm har gemensamt är en skarpare mentalitet och det är där jag drar liknelsen, sen hur "hårda" de är i mentaliteten skiftar ju givetvis från ras till ras. Någon annan "jämförelse" menar jag inte.

Tyckte tonen var lite otrevlig i första svaret, med din ironi där att jag skulle ha större kunskap än dig som fött upp RR i tio år. Nu kanske du inte menade det med en negativ klang men det var så jag tog det iaf. Bara för att man inte föder upp en ras så behöver man ju inte vara helt okunnig om den, speciellt när man som jag rör sig i de allra flesta hundkretsar. Men det är lugnt!
 
Sv: Beslutsångest!!

Trinity 1 skrev:
Det är helt olika raser med helt olika arbetsbakgrund och psyke. Bara att jämföra terrier med en RR känns otroligt okunnigt. JISSES! Berätta gärna om din liknelser!

Instämmer helt och fullt.

/Luspudeln som kan mest om luspudlar ;)
 
Sv: Beslutsångest!!

Åter till min beslutsångest!?:D
Vilka tror att jag kan ge "Kelly"(RRn) ett tryggt, bra liv i min lilla familj??
Frågor om "mitt levnadsätt",detaljer osv, är välkomna!
 
Sv: Beslutsångest!!

Om du känner att du har tid och lust att aktivera och stimulera en RR så är det bara du som kan avgöra ....

Vi känner inte dig och vet således inte om du kan ge hunden ett tryggt liv, det vet bara du!

Lycka till
 
Sv: Beslutsångest!!

Det är sant:D
Hoppas jag tar rätt beslut,när jagväl bestämt mig.
Tack för alla inlägg om rasen och alla tankeställare.
Jag ska fundera vidare:bow:
 
Sv: Beslutsångest!!

Det var inte meningen att låt aotrevlig, ber om ursäkt för det isådanafall :cool:
 
Sv: Beslutsångest!!

luspudel skrev:
Instämmer helt och fullt.

/Luspudeln som kan mest om luspudlar ;)

Om du läser lite högre upp så ser du att det var ett missförstånd=) Jag gör inga liknelser mellen dessa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 143
Senast: linnsan
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 221
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 179
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp