Behövs justeringar?

Sv: Behövs justeringar?

_L_ skrev:
Skakelöggla (snappkoppling) för bröstselar,
6090.jpg
fungarar inte på en loksele. Det blir för krångligt eftersom det ska fungera att öppna utan att spänna upp men om man lyckas få dit den på däckelremmen måste man oxå sätta uppehållsremmen efter (för att hålla upp dragringen) och då måste man ta bort den först innan man kan öppna skakelfästet.

/Lisa

Nja, det borde man väl inte behöva? Jag tänkte mig att man inte använder bukgjorden som hör till alls utan sätter fast skakelöglorna så högt upp mot tömringarna det går och sedan sätter fast ursprungsselens rem i "tåtarna" under. Men faktum kvarstår, man har lagt till en rem i längd, så risken är stor att dragringen kommer för lågt, det var det jag försökte komma fram till i resten av mitt virriga resonemang... Jag har ju en häst på 1,70 och jag misstänker att det skulle funka på hennes sele, där sitter nog spännena till dragringen så pass lågt att det skulle funka att sätta skakelremmen ovanför utan att den totala längden ovanför dragringen ökar. Om du förstår vad jag menar :D ?

Asa_S skrev:
Nja, det borde man väl inte behöva? Jag tänkte mig att man inte använder bukgjorden som hör till alls utan sätter fast skakelöglorna så högt upp mot tömringarna det går och sedan sätter fast ursprungsselens rem i "tåtarna" under. Men faktum kvarstår, man har lagt till en rem i längd, så risken är stor att dragringen kommer för lågt, det var det jag försökte komma fram till i resten av mitt virriga resonemang... Jag har ju en häst på 1,70 och jag misstänker att det skulle funka på hennes sele, där sitter nog spännena till dragringen så pass lågt att det skulle funka att sätta skakelremmen ovanför utan att den totala längden ovanför dragringen ökar. Om du förstår vad jag menar :D ?

:idea: Aha... Nu förstår jag hur du menar! Det är ju bra ju! :idea: Tog en stund. :o :D Men som sagt kanske det blir svårt för de mindre ponnyerna, ska hem å mäta på polarens "i det närmaste skitsele"... Kan ju kanske hjälpa den selen lite!? :D Förutsatt att remmarna är ung lika i storlek så att de passar ihop...

//M

Druvan skrev:
1 125 kronor för en läderrem :o. Men jag åker väl på att köpa en sådan då jag tänkt dra rockard med loksele :cry:

Hm, jag tänker också dra rockard med loksele och inte tusan tänker jag handla en sån dyr liten läderbit för det lilla jag kör :p
Ne då får det bli antingen som vanligt i dragringarna eller någon billigare variant.

_L_ skrev:
Jag tror att man kan enklast/billigast använda en skalmrem för den kan man öppna (med lite krångel) utan att ta bort uppehållsremmen.
Där jag ritat den röda pilen sätter man sedan uppehållrmmen till dragringen.
JQPNEPESEMHRK.jpg

/Lisa

ÄNTLIGEN har jag fattat hur man kan använda en såndär skalmrem till lokselen :banana: Du kan inte ana hur jag har funderat på detta :D

Men, jag har en undran. Om man fäster skaklarna högre, lutar inte vagnen bakåt då?
Eller det kanske inte blir SÅ stor skildnad att det gör något?

Förresten, vart kan man hitta skalmremmar på fler ställen än Börjes?

Senast ändrad av en moderator:

snigelfarmor skrev:
alla travshoppar på travbanor och på internet. men de är svindyra överallt utom på börjes :)

Allrajt :)

Jag beställde från Börjes igår, tänkte testa och se vilket som funkar bäst, skalmrem eller dragring.

Vilken snygg vagn!!! Vill ha! Har redan varit inne på deras hemsida och har kommit fram till att det är bara att börja spara slantar för en sådan vill jag verkligen ha!
Själv kör jag (blåbär) med travssele och sulky till mitt halvblod.

Ps. Pållen var oxå fin.

Ja visst är vagnen fin! :D
Drive-Out har verkligen lyckats bra med design och komfort och ja-allt tänkbart! :bump:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 118
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V