Behövs justeringar?

Sv: Behövs justeringar?

jo om den är byggt för ett sånt lågt fäste så kommer den nog bli baktung...man ser ju att nu som du har den så är linjen rak (skakeln helt lodrät).

min vagn byggdes för högt fäste men är lite baktung så jag måste ha en lite lägre...tvärtom alltså...men jag har ju loksele oxå så...

jag har oxå en sån baksele vilken str har du? cob? för ja beställde det men den va för stor ska nu få en ponny...hoppas den passar bättre...visst är de fina för så billigt pris=).

va kosta din sele när du köpte den?...

Gullan86 skrev:
jo om den är byggt för ett sånt lågt fäste så kommer den nog bli baktung...man ser ju att nu som du har den så är linjen rak (skakeln helt lodrät).

min vagn byggdes för högt fäste men är lite baktung så jag måste ha en lite lägre...tvärtom alltså...men jag har ju loksele oxå så...

jag har oxå en sån baksele vilken str har du? cob? för ja beställde det men den va för stor ska nu få en ponny...hoppas den passar bättre...visst är de fina för så billigt pris=).

va kosta din sele när du köpte den?...

Ja, jag misstänkte det! En baktung vagn är ju inget roligt precis... Inget vidare snyggt heller! :smirk:
Som sagt så har jag än så länge inte märkt av att den skulle hindra vid svängar! Har ju mest tänkt att nöjesköra med så. Kanske blir mer märkbart om man tävlar och har sig! ;)

Min baksele är i strlk cob... Var lite svårt att få rätt på den men med lite hjälp av "de kunniga" så blev det rätt bra till slut! :D

Gav 1500.- för selen när jag köpte den (då fanns inte bakselen me)!

Om du bara ska köra nån gång i veckan och mest i skritt duger det ungefär som det är. :bump:
Om du ska köra oftare, mer avancerat eller tävla behöver du göra justeringar, eller bara för att du vill hästen bästa! :D

Lokorna ska inte ha den lutningen.
Om hästen har en sådan lutning på bogbladet ska du nog byta till annan sele.
Men det kan bero på att svängeln är högt placerad eller att tömmen trycker ner lokorna, vilket inte är bra!
Ev sänka lokorna lite, dragpunkten ska hammna mellan första och andra tredjedelen av bogbladet.
Draglinan ska upp lite mot däckeln så att draglinjen blir rak.

Vagnens skaklar sitter för lågt, hindrar hästen i rörelserna. Men det märks mer om man gör snäva svängar i hög hastighet.
Vagnen är ju byggd för att sitta sådär så man får göra om skaklarna för att den inte ska få bakvikt, eller hänga på x antal kg fram, tex under skaklarnas fäste i vagnen, så att hästen har runt 10 kg på däckeln när vagnen är "fulllastad" :D.
Svårt att se på en bild, spec om bilder inte är tydliga.

Tömmarna är svarta?
Själv skulle jag aldrig köra med svarta tömmar då det eg hör till begravning inom körning (inte trav och bruks)!

Om kusken (du?) måste hålla tömmarna så hårt för att få hästen att stå stilla från skritt, hur ska det då gå att få kontroll när hästen skenar?
Nej det är inte sagt att det går att få kontroll på en skenande häst. Men med ett lite skarpare bett har man lite bättre förutsättningar.
En tränsbett kan vara skarpt/obehagligt för hästen om det är fel anpassat. Ett traditionellt körbett är ofta milt med en mjuk hand.

En bild på lokornas läge som de bör sitta och draglinjen. En loksele fungerar allra bäst om man har svängeln lågt (grönt steck). Om man har draglinan som nu (rött streck) kan lokorna åka upp mot strupen och "lägga sig" bakåt, presis som det ser ut att dom gör? Vilket inte är alls bra!
JQNRQMOMFMFOO.jpg

/Lisa

Ehh.. Det är kanske onödigt att dömma ut en sele innan vi ens har ssett hur hästen jobbar i den??

På bilden ser vi en häst som just har bromsat upp vagnen,antar jag. Lokorna har åkt fram en aning och huvudet/halsen är säkert högre på bilden än när hästen är i dragläge..

Vi får helt enkelt hoppas på en ny bild där vi kan se bättre.

Hur läser du egentligen?
Var skrev jag att jag dömmer ut selen??
Jag skrev:
Men om man sänker svängeln och ser till att inte tömmer trycker ner lokorna ska det inte vara några större problem!

Den hästen kommer inte att behöva "jobba" med att dra den vagnen!
Den kanske inte ens sänker halsen, och om den gör det är det väl ännu större risk att lokorna kommer tokigt?
Ja ja den kanske bromsar men eftersom svängeln är högt fäst så tror jag att lokornas läge inte kommer att bli bättre av att dra den vagnen!
Jag vet av egen erfarenhet att lokorna kan tryckas/"läggas" bakåt/nedåt av tömmen, men inte efter några åtgärder och bättre anpassning.

Cämz- gärna mer bilder!!

/Lisa

Den typen av vagn skall fästas högre upp, du får nog ta och cykla hem från din resa;)
Vagnar av bruksmodel fästes lägre men då har man ju ett annat ända mål med körningen. Du bor väl i skåne finns massor av hjälp att få! I övrigt en fin vagn och en mycket trevlig häst.
/M

Bara att flytta fram sätet på vagnen så är det fixat:idea: . Oftast så är det bara ett par cm det handlar om.Om du kommer ut på träning el tävling så kommer alla att påpeka skakel infästningen så det är lika bra att fixa till det nu. Du verkar ju vara väldigt mån om att allt ska vara bra.
/M

Det är väl lite lättare att ändra främre delen av skaklarna?!
Sätet måste väl ändå svettsas om om man ska flytta fram det?
Om inte, så kan man ju prova att flytta fram det först!

/Lisa

miamiamia skrev:
Den typen av vagn skall fästas högre upp, du får nog ta och cykla hem från din resa;)
Vagnar av bruksmodel fästes lägre men då har man ju ett annat ända mål med körningen. Du bor väl i skåne finns massor av hjälp att få! I övrigt en fin vagn och en mycket trevlig häst.
/M

Cykla hem från vilken resa???

Ang. hjälpen så kör jag med klubbens ena körtränare och h*n har inte ens påpekat att skaklarna sitter för lågt.

miamiamia skrev:
Bara att flytta fram sätet på vagnen så är det fixat:idea: . Oftast så är det bara ett par cm det handlar om.Om du kommer ut på träning el tävling så kommer alla att påpeka skakel infästningen så det är lika bra att fixa till det nu. Du verkar ju vara väldigt mån om att allt ska vara bra.
/M

Sätet e nog inget man bara flyttar sådär! Allt är ju svetsat fast!
Främre delen av skaklarna är däremot lösa och antagligen utbytbara! Men vagnen har jag precis fått så några extra kostnader i form av skakelbyte har jag inte råd med just nu iaf!

Klart jag är mån om att det ska vara bra-men allt som ni påpekat om är det ingen som nämnt när jag kört här hemma och har än så länge bara kört när jag har haft tränaren med!
Lite konstigt att de som hållt på med körning i minst 50 år på alla olika sätt och vis inte ens skulle påpeka alla dessa "fel" om det nu skulle vara så illa som det verkar vara enl. er här!:o

_L_ skrev:
Men det kan bero på att svängeln är högt placerad eller att tömmen trycker ner lokorna, vilket inte är bra!
Ev sänka lokorna lite, dragpunkten ska hammna mellan första och andra tredjedelen av bogbladet.
Draglinan ska upp lite mot däckeln så att draglinjen blir rak.

Skrev redan i första inlägget att draglinjen är fixad!

Tömmarna är svarta?
Själv skulle jag aldrig köra med svarta tömmar då det eg hör till begravning inom körning (inte trav och bruks)!

Ursäkta, men va f*n spelar det för roll??? Det var ju inte riktigt färgen på mina tömmar jag frågade efter! :crazy:

Om kusken (du?) måste hålla tömmarna så hårt för att få hästen att stå stilla från skritt, hur ska det då gå att få kontroll när hästen skenar?
Nej det är inte sagt att det går att få kontroll på en skenande häst. Men med ett lite skarpare bett har man lite bättre förutsättningar.
En tränsbett kan vara skarpt/obehagligt för hästen om det är fel anpassat. Ett traditionellt körbett är ofta milt med en mjuk hand.

Tror du jag håller tömmarna så hela tiden??? Du har inte tänkt tanken att kanske bilden är tagen precis när hästen ska ta ett steg framåt och jag tog tag för att be honom stanna?

MVH
Cämz

_L_ skrev:
Jag vet av egen erfarenhet att lokorna kan tryckas/"läggas" bakåt/nedåt av tömmen, men inte efter några åtgärder och bättre anpassning.

Om du tittar på bilden så ser du att tömmarna går uppåt-hur ska då tömmarna kunna trycka ner selen???

Vad arg du låter då...

Lägg ut bilder du vill ha hjälp med och inte sådan där "det redan är fixat " då...
Om du öht vill ha hjälp...

Skit samma det ska mycket till för att en häst ska skadas av felaktig sele/vagn/körstätt...

Senast ändrad:

Cämz skrev:
Men om jag höjer skaklarna så lutar väl vagnen bakåt? Eller är jag helt ute och reser?

Förmodligen är det den resan Miamiamia syftar på...;)

Men vilken tråkig stämning det blev här nudå...

om jag varit du hade jag sålt lokselen och köpte en giggsele/bröstasele med tillhörande baksele + draglinor....och sålt lokselen då kude ju bakselen + de draglinor du har nu följa med det bör du få rätt mkt för endå.

och köpa en bröstsele istället för de pengarna för din häst ser ut att passa bra i brötsele bra utrymme och den vagnen verkar inte tung att dra med sån sele du behöver inte en så kraftig sele som lokselen.

för då fixar sig genast allt med högt skaklefäste och du kan ha sådär hög svängel....dock får du kanskle ha en skalmrem lr likande så skaklarna inte lyfter om det blir baktungt eller enkelt sätta dit nån typ av vikter där skaklarna är fästa kan ju inte kosta många ören..
vad kostade vagnen när du köpte den är den helt nygjort eller? industritillverkad? ser tuff ut=)

och en bröstsele kan du titta efter begagnade eller köpa en lite billigare ny de är inte skit för det...men tänk på att INTE köpa en "skitsele"(blinkar till snigelfarmor som inte är här nu:)
alltså såna 800kr billiga saker..det ska vara lös brösta.

ja tror det kommer bli jättebra och bara för att din tränare inte sagt det så betyder det ju inte att h*n inte har nåt att kommentera eller har du frågat om selen + allt är perfekt?
ja menar...de vill ju inte direkt tappa kunder;P

ett stort LYCKA TILL

Håller med dig Gullan! :D
En bröstsele (komplett) är allt lite smidigare om hästen kan ha sådan!
Om man bara söker billigt skräp (bröstselar) kan man ju lika gärna lägga ner hästeriet :D vissa saker måste man kosta på lite.
Själv hade jag på direkten kostat på en komplett bröstsele och kanske du oxå om nu våra hästar kunna ha dom! :crazy:
Funerar faktiskt om jag ska köpa bröstsele iaf, har sett så många hästar på bild som har bröstan över bogspetsarna, fast det är ju lite taskigt mot hästen ändå! :crazy:
Men en loksele går ju bra men man måste då tänka på vart svängeln sitter för det blir inte bra om den sitter för högt helt enkelt.

/L

_L_ skrev:
Vad arg du låter då...

Lägg ut bilder du vill ha hjälp med och inte sådan där "det redan är fixat " då...
Om du öht vill ha hjälp...

Skit samma det ska mycket till för att en häst ska skadas av felaktig sele/vagn/körstätt...

Är inte ett dugg arg!:smirk:

Skrev ju helt enkelt att jag undrade ifall ni kunde se något som behövde JUSTERAS!:crazy:
Skrev även att jag visste om att draglinjen på bilden inte var rak men att det var fixat! :cool:
Frågade inte heller om vilken färg på tömmar som är brukligt att använda vid "vanlig" körning! Tyckte bara att det var lite onödigt att dra upp! F.ö. vet jag nog ingen som kör med annat än svarta tömmar!:o

Gullan86 skrev:
om jag varit du hade jag sålt lokselen och köpte en giggsele/bröstasele med tillhörande baksele + draglinor....och sålt lokselen då kude ju bakselen + de draglinor du har nu följa med det bör du få rätt mkt för endå.

Är inte så mkt för bröstsele. Min häst är ganska grov runt bringan och halsen och vill inte ha något som tycker på strupen.:o
Tycker dessutom att det är snyggare med loksele! :D

för då fixar sig genast allt med högt skaklefäste och du kan ha sådär hög svängel....dock får du kanskle ha en skalmrem lr likande så skaklarna inte lyfter om det blir baktungt eller enkelt sätta dit nån typ av vikter där skaklarna är fästa kan ju inte kosta många ören..
vad kostade vagnen när du köpte den är den helt nygjort eller? industritillverkad? ser tuff ut=)

Men det hindrar ju inte vagnen från att luta bakåt och det vill jag inte.... :crazy:

Vagnen kommer från Drive-Out.:bump: Köptes ny!

ja tror det kommer bli jättebra och bara för att din tränare inte sagt det så betyder det ju inte att h*n inte har nåt att kommentera eller har du frågat om selen + allt är perfekt?
ja menar...de vill ju inte direkt tappa kunder;P

He, he min tränare är inte så, h*n skulle säga om något var fel! :)
H*n har hjälpt mig med allt faktiskt... Från tillpassningar till val av vagn osv. H*n brukar inte träna körning i vanliga fall utan har hand om inkörningen i vår klubb och hjälper mig för att h*n är snäll och för att jag inte vill träna för klubbens "vanliga" körtränare! Men denna personen har kört hästar i mååånga år och han hade sagt om det var något som inte stämde-med både häst, sele, vagn el. dylikt! ;)

Tack för era råd! :bump:

_L_ skrev:
Håller med dig Gullan! :D
En bröstsele (komplett) är allt lite smidigare om hästen kan ha sådan!
Om man bara söker billigt skräp (bröstselar) kan man ju lika gärna lägga ner hästeriet :D vissa saker måste man kosta på lite.
Helt klart hade jag valt att köpa en ordentlig sele om jag skulle haft en bröstsele! Som jag skrev till Gullan86 så tycker jag att lokselen är snyggare. Men som du skrev så finns det ju ett problem med bröstselen:crazy: :
Själv hade jag på direkten kostat på en komplett bröstsele och kanske du oxå om nu våra hästar kunna ha dom! :crazy:

Funerar faktiskt om jag ska köpa bröstsele iaf, har sett så många hästar på bild som har bröstan över bogspetsarna, fast det är ju lite taskigt mot hästen ändå! :crazy:
Men en loksele går ju bra men man måste då tänka på vart svängeln sitter för det blir inte bra om den sitter för högt helt enkelt.

/L

Man ser ju faktiskt nästan bara bröstselar på tävling! Även på fjordingar, nordsvenskar, haflingers och andra grövre raser! Så på ngt vis har dom väl fått det att fungera-så de kommer säkert att göra det för dig med om du nu byter från lokselen! :)

Finns det inte en variant där själva bröstan är formad så den ger extra frihet precis vid strupen??? Kanske ett alternativ då?:bump: *hmm* Det kanske t.o.m jag skulle kunna tänka mig i framtiden när man har kommt längre i sitt körande! :D

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 118
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V