Behövs justeringar?

Sv: Behövs justeringar?

Snoffan_03 skrev:
Det här kanske kan vara ngt? Nytt ifrån Tärnsjö som kan hjälpa till om man vill ha loksele. Vet ej om den bara passar just Tärnsjös selar men det kan ju vara värt att kolla upp kanske? :)

Citat från sidan: "En nyhet är den öppningsbara skakelhållaren som du fäster i uppehållsremmen då får man upp skaklarna i ett högre läge, lämpligt för en maratonvagn."
//M

1 125 kronor för en läderrem :o. Men jag åker väl på att köpa en sådan då jag tänkt dra rockard med loksele :cry:

OH! Det känns ju som en bra uppfinning! :)
Men jag kommer ju nog inte ifrån att vagnen kommer att luta bakåt! :o Eller vad tror du?

Druvan skrev:
1 125 kronor för en läderrem :o. Men jag åker väl på att köpa en sådan då jag tänkt dra rockard med loksele :cry:

Ja det var ju en dyr läderbit!:eek: :D

Kanske kan tillverka själv på ngt vis??! Eller med hjälp av en sadelmakare.

Gullan86 skrev:
hur tusan fäster man den där?

Tyckte det verkade som att den ska fästas på ngt vis i bukgjorden...:o Antagligen så skickar dom väl med ngt speciellt spänne för att få den att sitta fast!
*hmm* Klurigt!

Ser du inte det? Du sätter fast den i den läderöglan, samt i öglan i metall. Man trär gjorden genom dem.

jo men borde inte alltihopa glida ner är det det undre spänner som tar all tyngd då eller? alltså det spännet på ordinarie selen..

Hej cämz.
Det är en snygg häst du har och hela ekiparset ser bra ut. Det är väl bara draglinjen som inte är bra på bilden men det är svårt att bedöma när hästen inte drar och draglinjen hade ju du fixat.
Lycka till med körningen.

Nej, inte bukgjorden:confused: !!! Då får du ju skackeln ÄNNU längre ner!!! Bukgjorden börjar ju vid dragringen och går under magen till den andra dragringen! Remmen mellan däckel och dragring är uppehållsremmen, och det står ju på bilden att det är i den man ska fästa den här manickeln ;)
Det ser ut som om den lite ljusare metallbygeln träs på uppehållsremmen ovanför dess spänne. Mycket bra grej, precis vad jag skulle behöva, men priset :eek:
Lotta

Druvan skrev:

Ja, men det är ju Tärnsjö! :D Nej, jag håller med. Det är ruskigt mkt pengar, men med tanke på att selarna därifrån kostar runt 25 loppor så förvånar det mig inte. :smirk: Fast jag måste ju få säga att nu när jag väl har klämt på en Tärnsjö Novis (på Globen Horse Show) så är det ju en GRYM klass skillnad på selar å selar... VILL HA!! :love: Det var bara att ta på haklappen å drömma vidare, men det är nog så illa att jag skulle kunna tänka mig att betala det priset för en sådan sele om jag bara haft pengarna... En liten detalj i det hela... :smirk:

:idea: En "ekonomivariant" man kan använda sig av om man inte behöver ha en öppningsbar skakelhållare är en vanlig skakelhållare för travsele som man sätter dit "bak-å-fram" på samma ställe som Tärnsjös variant. Då får man ju göra ett hål i uppehållsremmen där man fäster denna och då behöver den ju inte vila på spännet under. (Om det nu är så Tärnsjö har tänkt sig det hela, framgår ju inte helt tydligt av bilden, fast jag tycker att det verkar lite märkligt om de skulle ha gjort en sådan lösning. Kanske är det en "pigg" el ngt som går in i remmen från baksidan som vi inte ser?) Känner man sig osäker på att skakeln skall ligga kvar i hållaren så kan man ju "säkra" den med en 8:a av en slaggjordsgummirem. Men det är ju bara för att säkra så att säga, draget skall ju ligga i draglädret å bromsen i bakselen.

Nåja, en sådan hållare kan man köpa på Börjes, kallas "skalmläder" där, för 123,50 kr/st å "gummirem" 27,50 kr/st. Lite mer överkomligt kanske... Har dock inte provat detta själv, det kanske blir väldigt knöligt å konstigt att göra så? Och behöver man en öppningsbar hållare så funkar ju inte detta...

//M

Håller med om svängelfästet. Just lokselen är ju ursprungligen konstruerad för att dra saker som ligger på marken, och draglinjen ska gå vinkelrätt mot lokorna för att få rätt tryck på. Jag tror att under förutsättning för att lokorna passar på hästen, får du en mycket bättre sele för hästen om du kan sänka svängeln. För bästa kraftöverföring ska svängeln sitta någonstans längs draglinjen, dvs dragpunkt på bogbladet 2/3 ner -> tänkt eller existerande hjulaxel från nav till nav. När svängeln sitter så pass högt som på din vagn är det bättre anpassat till en sele med mer "liggande" draglinje i sin konstruktion, ex vis bröstsele.

Jag har kört mycket "promenadkörning" med rockard och loksele och tycker f ö att det gått alldeles utmärkt, även vändningar på smala vägar. Men jag kommer aldrig att ta mig igenom ett precisionskörnings-L med det rigget, min svängradie blir då alldeles för stor. Så det klart att det beror på vad man ska göra för sorts körning.

Börjes har som lösa delar från tillverkaren av maratonselarna ett tillbehör som kostar drygt 500 kr per par om jag inte minns helt fel.

Här är de:
6090.jpg

Spännet sätts fast i rygremmen som sitter över däckeln till dragringarna, remmen med den ovala ringen böjs upp och träs över den järnsölja som sitter i spännet och i den remmen ligger sedan skaklarna. Sedan träs ryggremmens ände igenom järnsöljan. Under skakelremmen fortsätter tillbehöret i en rem som sätts fast i den ursprungliga selens spänne till ryggremmen.

Om detta blir en bra lösning eller ej bestäms så vitt jag kan förstå dels av hur högt upp på ryggremmen man kan fästa tillbehövet, fast det finns ju håltång, förstås. Det är nog också beroende på hur stor häst man har, på ett russ är nog hela selen för liten för att det ska gå, risken är att skakeln hamnar lägre än på originalselen, men på en stor häst kan det nog gå, om det fungerar med draglinorna då. Har ju aldrig provat, så jag vet inte.

425 kr var det korrekta priset.

Cämz skrev:
OH! Det känns ju som en bra uppfinning! :)
Men jag kommer ju nog inte ifrån att vagnen kommer att luta bakåt! :o Eller vad tror du?

Vet inte hur mkt skillnad det blir balansmässigt för vagnen. Pröva med att ngn håller vagnen i den blivande höjden å känn efter/ta en bild å fundera lite. Prata med Drive Out om vad de tror och rekommenderar.

Kanske kan du vrida dina skaklar lite utåt/uppåt (lossa på skruvarna först förstås) för att på så sätt få upp den främre delen av skakeln lite högre upp utan att påverka bakre delen av vagnen (och därmed balansen). Det är lite på så sätt det funkar med B-ponny skaklarna på min Roslagsvagn. Det enda man får passa lite för är att det inte blir för brett/smalt mellan skaklarna framtill. På min vagn så kan jag vrida mina skaklar innåt/neråt så passar den utmärkt för mini shettis och sedan vrida tillbaka utåt/uppåt så passar den russet utan att själva läget på vagnen förändras nämnvärt. Nu är mina skaklar kanske lite mer vinklade i kröken än dina då mina är tänkta att var så här från början, men Drive Out kanske kan hjälpa till med den justeringen för din del? Förstår du vad jag menar? Är lite svårt att förklara...

Här är en bild på min vagn där man kan se vinklingen "uppåt" på skakeln.

x1pCMrIXC871Y7pBGN6C3s738CnwAIBu-WKQ0Rb6-arjmFujPi9_PSBUMy6UB3nWC8LE6-GpoFQ1QQ3HTk8WOr27ciGp3KHUjm3H58fhWVKmJ3TRjwFuZr-3S4BmIOdIolrvLC9EiYyIoCMsJTYzMIclQ

Skulle jag alltså vrida in/ner skaklarna så att de ser helt raka ut från sidan så hamnar ju hållarna nere i ung det läget som du har idag på din vagn. Nu vet jag ju inte om DO's vagnar kan vrida runt skakeln el om de är fasta på ngt sätt, men du förstår nog hur jag menar iaf, hoppas jag... :D

Lycka till iaf!

//M

Asa_S skrev:
Börjes har som lösa delar från tillverkaren av maratonselarna ett tillbehör som kostar drygt 500 kr per par om jag inte minns helt fel.

Här är de:
6090.jpg

Spännet sätts fast i rygremmen som sitter över däckeln till dragringarna, remmen med den ovala ringen böjs upp och träs över den järnsölja som sitter i spännet och i den remmen ligger sedan skaklarna. Sedan träs ryggremmens ände igenom järnsöljan. Under skakelremmen fortsätter tillbehöret i en rem som sätts fast i den ursprungliga selens spänne till ryggremmen.

Om detta blir en bra lösning eller ej bestäms så vitt jag kan förstå dels av hur högt upp på ryggremmen man kan fästa tillbehövet, fast det finns ju håltång, förstås. Det är nog också beroende på hur stor häst man har, på ett russ är nog hela selen för liten för att det ska gå, risken är att skakeln hamnar lägre än på originalselen, men på en stor häst kan det nog gå, om det fungerar med draglinorna då. Har ju aldrig provat, så jag vet inte.

425 kr var det korrekta priset.

Bra idé men vet inte om det blir helt optimalt tillsammans med en loksele då uppehållsremmen man måste fästa ovan i oxå används till draglädret samt bakselen (ibland). Om man fäster ovan nedanför spännet i uppehållsremmen (i den "flärpen" som blir över så att säga) så funkar det men då höjer man förmodligen inte läget för skakeln nämnvärt. Man måste ju ha remmen för att "låsa" snabbkopplingen när man har lagt dit skakeln.

Visar med en bild på just denna (ovan nämnda) koppling fast på en brun sele.

x1pCMrIXC871Y7pBGN6C3s738CnwAIBu-WKQ0Rb6-arjmE-QGmGW91avLFhPuEtz0zGWFqK64fbyPIeoho7_F0k_7X9eCAG5tr9c8m8Dxl9kB1rbhhfY5DNJmivxHHTSYTBSw138sli5WwGHdUCZCqgvw

//M

Den skakelöggla som Tärnsjö säljer ska sitta på däckelremmen och före upphållsremmen på lokselen.

Skakelöggla (snappkoppling) för bröstselar,
6090.jpg
fungarar inte på en loksele. Det blir för krångligt eftersom det ska fungera att öppna utan att spänna upp men om man lyckas få dit den på däckelremmen måste man oxå sätta uppehållsremmen efter (för att hålla upp dragringen) och då måste man ta bort den först innan man kan öppna skakelfästet.

Jag tror att man kan enklast/billigast använda en skalmrem för den kan man öppna (med lite krångel) utan att ta bort uppehållsremmen.
Där jag ritat den röda pilen sätter man sedan uppehållrmmen till dragringen.
JQPNEPESEMHRK.jpg

/Lisa

Fenton skrev:
Hej cämz.
Det är en snygg häst du har och hela ekiparset ser bra ut. Det är väl bara draglinjen som inte är bra på bilden men det är svårt att bedöma när hästen inte drar och draglinjen hade ju du fixat.
Lycka till med körningen.

Tack så mycket! :D
Draglinjen har vi fixat till efter att de bilderna togs så den ska nu vara helt rak! ;)

Fia-Lina skrev:
Nej, inte bukgjorden:confused: !!! Då får du ju skackeln ÄNNU längre ner!!! Bukgjorden börjar ju vid dragringen och går under magen till den andra dragringen! Remmen mellan däckel och dragring är uppehållsremmen, och det står ju på bilden att det är i den man ska fästa den här manickeln ;)
Det ser ut som om den lite ljusare metallbygeln träs på uppehållsremmen ovanför dess spänne. Mycket bra grej, precis vad jag skulle behöva, men priset :eek:
Lotta

Ha, ha just de! :P Det var ju givetvis uppehållsremmen jag menade! Har liiite problem med alla delar! Glömde att uppehållsremmen och bukgjorden faktiskt skiljs åt med en dragring! :o :D

Hejsan!

Skulle det bli aktuellt så kan man kanske ordna med ngn som är duktig att "bocka" till skaklarna lite så den passar. Så borde ju balansen i själva vagnen hålla sig som den är nu!

Men din vagn ser lite baktung ut, eller? Hur upplever du det när du kör? Känns det inte konstigt?

Cämz skrev:
Hejsan!

Skulle det bli aktuellt så kan man kanske ordna med ngn som är duktig att "bocka" till skaklarna lite så den passar. Så borde ju balansen i själva vagnen hålla sig som den är nu!

Men din vagn ser lite baktung ut, eller? Hur upplever du det när du kör? Känns det inte konstigt?

Ja, det var faktisk precis vad jag tyckte oxå när jag tittade på bilden när jag la in den i detta inlägg (bra med kameror :D )... Nu upplever jag inte att den är baktung på ngt sätt varken när jag kör el i selen, åker av kuskkilen hela tiden som det är nu redan (iaf nu på vintern när fårskinnet ligger där) och kan ju tänka mig hur det blir om jag lägger ner vagnen ännu mer :D ...

När vi viktade den osv för snart ett år sedan så var allt OK men det händer ju saker på ett år med unghästar och hon har vuxit rejält mellan två å tre år (hon blir tre nu i år) men inte har jag tänkt på att vagnen följer med upp på samma gång...:smirk: Ska ta hjälp och se över det hela igen nu redan ikväll! Men som sagt, det känns inte "konstigt" på ngt sätt i nuläget iaf. Vet att vi diskuterade redan då om ev sänkning (hade hjälp av "KaZa" med inpassning av allt) men vi kom fram till att det skulle vara så här då. Men som sagt tiderna förändras...:p

//M

Snoffan_03 skrev:
Ja, det var faktisk precis vad jag tyckte oxå när jag tittade på bilden när jag la in den i detta inlägg (bra med kameror :D )... Nu upplever jag inte att den är baktung på ngt sätt varken när jag kör el i selen, åker av kuskkilen hela tiden som det är nu redan (iaf nu på vintern när fårskinnet ligger där) och kan ju tänka mig hur det blir om jag lägger ner vagnen ännu mer :D ...

När vi viktade den osv för snart ett år sedan så var allt OK men det händer ju saker på ett år med unghästar och hon har vuxit rejält mellan två å tre år (hon blir tre nu i år) men inte har jag tänkt på att vagnen följer med upp på samma gång...:smirk: Ska ta hjälp och se över det hela igen nu redan ikväll! Men som sagt, det känns inte "konstigt" på ngt sätt i nuläget iaf. Vet att vi diskuterade redan då om ev sänkning (hade hjälp av "KaZa" med inpassning av allt) men vi kom fram till att det skulle vara så här då. Men som sagt tiderna förändras...:p

//M

Hi, hi ja kameror kan vara bra att ha ibland! :p

Nä, man tänker klart inte på att om hästen växen så hänger vagnen med! :D Mycket kan ju hända på ett år när det är så pass unga! :)

Ska kolla upp hur det skulle bli med min vagn om man höjer upp den... annars får man kanske be nån som kan att vinkla skaklarna lite! :D

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 118
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V