Behövs justeringar?

C

Cämz

Hej!

Efter alla kommentarer i Gullan86´s tråd om deras loksele (:o) tänkte jag lägga in ett par bilder på min häst med sele och vagn, för att se ifall ni kan se något som behöver justeras eller på något vis ändras!:cool:

Vet om att draglinjen på bilderna inte är helt rak men det är redan fixat! :D

Inte världens bästa bilder kanske men man kan ju se lite hur det ser ut iaf! :p

Kommentera gärna!

krning2.jpg

krning1.jpg

Sv: Behövs justeringar?

Skulle vilja se hur den ser ut när hästen drar. Just nu tycker jag att den ser ut att ha lyft från nedre delen av bogbladet, på mina hästar har jag mer intrycket av att lokorna "hänger" från övre lokremmen, här ser det ut som om den ligger lite för mycket. Kan bero på att övre lokremmen behöver lossas om halsen är mycket grov i överdelen, att hästen har för liggande bogblad för att passa i loksele eller helt enkelt att den gjort någon rörelse i halten som skjutit upp främre delen av lokan (första bilden talar ju för det). Är det så, så trillar den ju ner tillbaka igen så fort det blir tyngd i draglinorna.

När jag sätter på mina lokselar faller lokorna ner runt halsen och följer den naturligt, jag behöver i princip bara föra ihop dem och häkta fast utan att det klämmer någonstans.

Asa_S skrev:
Skulle vilja se hur den ser ut när hästen drar. Just nu tycker jag att den ser ut att ha lyft från nedre delen av bogbladet, på mina hästar har jag mer intrycket av att lokorna "hänger" från övre lokremmen, här ser det ut som om den ligger lite för mycket.

Ja, det ska jag kolla upp nästa gång vi kör! Har inte tänkt på det!

När jag sätter på mina lokselar faller lokorna ner runt halsen och följer den naturligt, jag behöver i princip bara föra ihop dem och häkta fast utan att det klämmer någonstans.

Iofs så gör jag oxå så!
Slänger på selen och knäpper ihop... Den hamnar lixom i det läget av sig själv! :o

Selen är inte så mycket använd innan jag köpte den så den har inte riktigt "lagt" sig heller! Men lädret på lokorna ligger intill halsen hela vägen....

Jag måste bara säga att vilken fin häst du har!!! Jag har faktiskt en haflinger på G. De verkar jätte mysiga!

//Ella

aa ska jag komma och kommentera här då=) har ju lärt mig lite..

fin häst=) tuff vagn...fin sele Förutom däckeln....vad är det för nåt du hittat? måste ju vara stålförstärkt aja baja. men din häst har kanske inte så mkt till manke? för då är det ju inte lika stor risk att den faller ner på manken på hästen och trycker.

lokornas längd ser ut som nåt mellanting mellan min lite för stora sele och min för lilla...men mer åt de lilla hållet. hur många cm är det mellan halsen och nedre remmen?

va är det för sele annars då? köpt begagnad eller?

bakselen den ser ut att passa bra=) har ju även en baksele tråd jag haha. vad är det för baksele du har?

sen tänkte jag på det...funkar det bra med sådär lågt skakelfäste? stör det inte hästen? du kan inte sätta upp det högre?
ser ut som att hästen skulle kunna slå emot med armbågarna mot skakeln när den springer.

/gullan

Schyyysch, henne ska ni inte hjälpa ju :devil: Jag måste ju slå henne i slalomcupen! :D

Kör du på ett vanligt träns? Tänk då bara på att det isåfall inte alltid håller för den påfrestning som det kan få vid körning.:banana:

Påfrestnning på bettet??? Det måste göra ont i munnen på hästen?

Själv fick jag en eloge av en överdomare en gång när jag kört en körtävling med tränsbett i alla tre delmomenten..

Blir inte den vagnen väldigt ostabil när skaklarna sitter så jätte lågt som det gör på lokselen. Vagnen är ju byggd för att skaklarna skall vara ungefär mitt på hästens sida mätt från manke till armbåge.
Går det inte att byta däckel på selen. Har sett att dom som kör svårklass med loksele har vanlig gigg däckel, då vagnen annars hindrar hästen från att vända när skakeln sitter så lågt.
/M

Säger det samma vadå påfrestning. Förhoppningsvis så skall man ju inte dra mera i hästen vid körning än vid ridning. Bra att kolla är att käkremmen inte är så lång att hästen kan få av sig huvudlaget vilket är vanligt på ridträns.
/M

Tack så mycket! :D

Haflingern är en kanonmysig ras måste jag säga! Ingen tvekan för min del vad nästa häst kommer att vara för ras! :love:

Gullan86 skrev:
aa ska jag komma och kommentera här då=) har ju lärt mig lite..

HIHI :D

fin häst=) tuff vagn...fin sele Förutom däckeln....vad är det för nåt du hittat? måste ju vara stålförstärkt aja baja. men din häst har kanske inte så mkt till manke? för då är det ju inte lika stor risk att den faller ner på manken på hästen och trycker.

Manke? Vad är det? :D Den är näst intill obefintlig på min lille plutt! :o

lokornas längd ser ut som nåt mellanting mellan min lite för stora sele och min för lilla...men mer åt de lilla hållet. hur många cm är det mellan halsen och nedre remmen?

Ehhh... ingen aning! :o Men där kan väl vara en hands bredd skulle jag tro!

va är det för sele annars då? köpt begagnad eller?

Ingen aning vad det är för märke faktiskt :crazy:! Köpte den begagnad. Fint skick och enl. tränaren så passar den bra! Kan inget själv precis så man får ju ta hjälp av de som kan!

bakselen den ser ut att passa bra=) har ju även en baksele tråd jag haha. vad är det för baksele du har?

Bakselen är från HMC! Jättefin till ett mkt bra pris!

sen tänkte jag på det...funkar det bra med sådär lågt skakelfäste? stör det inte hästen? du kan inte sätta upp det högre?

Du är inte den första som påpekar det! :crazy: Har inte märkt av att det skulle störa överhuvudtaget! Brukar man inte fästa vagnen så i en loksele???

ser ut som att hästen skulle kunna slå emot med armbågarna mot skakeln när den springer.
Hehe:angel: Du har inte sett min häst "in action"! :D Så mycket orkar han ju inte lyfta på benen!!! :o Kan ju va jobbigt! haha:smirk:

Fjunet skrev:
Schyyysch, henne ska ni inte hjälpa ju :devil: Jag måste ju slå henne i slalomcupen! :D

HAHA!!!! Du det behövs nog mer än hjälp här för att vi ens ska våga närma oss tävligtsbanorna!!! :D
Din seger är nog redan klar! haha:p

Ziggo skrev:
Kör du på ett vanligt träns? Tänk då bara på att det isåfall inte alltid håller för den påfrestning som det kan få vid körning.:banana:

Tränset??? :o
Varför skulle inte det hålla??? *fattar ingenting*
Det blir väl ingen direkt påfrestning på det? Inte mer när man kör väl än när man rider?

Pinge skrev:
Påfrestnning på bettet??? Det måste göra ont i munnen på hästen?

Själv fick jag en eloge av en överdomare en gång när jag kört en körtävling med tränsbett i alla tre delmomenten..

Kan jag tänka mig! :)

Tänker hålla mig till det "vanliga" 3-delade så mycket det bara går! Finns det ingen anledning till skarpare bett så känns det lite onödigt på ngt vis...
Men kanske sen när man ska ut mer i skogen och så att man provar något liiiiite skarpare! Just in case! :cool:

Jag vinner om motståndarna får ner bollar från konerna. Inte annars, det är omöjligt.

miamiamia skrev:
Blir inte den vagnen väldigt ostabil när skaklarna sitter så jätte lågt som det gör på lokselen. Vagnen är ju byggd för att skaklarna skall vara ungefär mitt på hästens sida mätt från manke till armbåge.
Går det inte att byta däckel på selen. Har sett att dom som kör svårklass med loksele har vanlig gigg däckel, då vagnen annars hindrar hästen från att vända när skakeln sitter så lågt.
/M

Men om jag höjer skaklarna så lutar väl vagnen bakåt? Eller är jag helt ute och reser?

Vagnen är ju bygd efter måttet till ringen där jag fäster skaklarna...
Har inte märkt några problem i svängandet, inget alls!

Fjunet skrev:
Jag vinner om motståndarna får ner bollar från konerna. Inte annars, det är omöjligt.

Ha-det går säkert alldeles lyyyysande ska du se! :bump:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 118
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V