Ja, korthårig collie har jag funderat på länge, men just deras mentalitet gör mig osäker. Jag har träffat flera som är lite fega och ganska rädda, vilket naturligtvis inte funkar. Servicehundarna måste klara ett mentaltest för att få göra utbildningen. Det var via korthårig collie som jag kom in på Welsh sheepdog, vilka faktiskt verkar väldigt fina och trevliga. De är mer renavlade arbetshundar. Men den kenneln jag har pratat med har en valpkull på g nu men med en oröntgad och otestad hanhund, vilket hon aldrig gjort tidigare och det gör mig misstänksam.
Det finns jättebra kortisar men du måste som sagt lägga lite tid på letande och det räcker liksom inte att leta efter en bra kennel utan det är ner på kombinationer. Men det finns väldigt bra verktyg för att hitta de bra hundarna (mer för collie än för andra brukshundar iom att vi inte bara har MH utan också MI vilket är ett index på mentalitet som visar vad en viss hund, och en viss kombination av hundar, troligen kommer nedärva gällande mentalitet).