Jag tycker inte alls du är otydlig!
Du vill ha en servicehund som även är aktiv, samtidigt som den alltså fungerar perfekt som hjälpmedel, och jag förstår precis vad du menar!
Min syn (framför allt) och hörsel är inget vidare och det kan ju bli så att en ledarhund kan bli ett alternativ för mig i framtiden. Jag ogillar dock sävliga golden och labradorer, min erfarenhet av golden är ju tex att de är stentröga. Jag är van vid dobermann och älskar deras mentalitet. Kanske är det inte konstigt att golden och labbe inte är så tilltalande i jämförelse... Jag har däremot kikat en del på Youtube där man har labrador som ledarhundar och har nu börjat smälta lite, de är nog inte alls som Svenssonlabbarna faktiskt, de är lugna och trygga, men verkar inte vara tröga eller oengagerade. Jag såg en dokumentär där om en blind man som skulle ha en ny ledarhund, men han ville ha rätt hund, han levde ju ett aktivt liv och ville ha en hund som fixade ett aktivt uteliv. Man fick se hur de provade blivande ledarhundar i miljöer som han levde i, aktiviteter han sysslade med trots att han var blind, och det var intressant att se. Nu var det ju från USA, men som jag förstod det var deras mål att ta fram aktivare hundar som service-ledarhundar för aktivare människor.
Min ena hund reagerade och sa ifrån innan jag fick epilepsianfall, när hon levde. Hon var dobermann med liten del labbe. Hon var jätteduktig på det. Nu har jag en husky, som visserligen inte är dum på några vis, men helt uppfylld av sig själv och världen och livet- och märker inte alls mig, han är inte närvarande. Jag skulle kunna bli påkörd av en bil utan att han märker det... förrän jag inte håller emot i kopplet längre.... Innan honom hade jag en kort period en rottweilervalp som tyvärr dog av hjärtfel. HON hade koll på mig på ett helt annat sätt, närvarande, väntade in, hjälpte mig, var lättlärd, motiverad och verkade verkligen VILJA göra allt bra och rätt. Jag har ingen stor erfarenhet av renrasiga rottweilers, men i henne hade jag hittat min ledarhund! Nu blev det inte som tänkt tyvärr. Men jag kan med det säga att jag förstår att det är jobbigt och svårt att hitta rätt ras, det är ingen lätt sak.
Jaktlabbe skulle nog vara mitt tips, ändå, trots att jag alltid varit så anti tidigare. Jag tror de har drivet som svenssonlabbe och ännu mer golden, saknar.