Ja jag kände genast igen mig när du beskrev att du ville ha en aktiv hund och inte gillade golden och labbe!
Jag har haft en golde3n en kort period i mitt liv. Den var kort eftersom jag för första gången i mitt liv faktiskt insåg att jag inte tyckte om en hund, jag älskar hundar, men den hunden gick mig på nerverna. Andra i min närhet har haft golden och jag har sett samma beteende där, vilket har gjort att jag skarpt ogillar golden. Labbe har alltid legat ett steg högre upp, men samma sak där, inte lika hemska som golden dock.
Men så har jag lagt märke till jaktgolden och jaktlabbe och insett att det är som andra raser, inte ens lika fula! Plötsligt ser jag mer hund i raserna än vad jag sett tidigare, så jag håller absolut på att smälta lite!
Som sjukdomssamlare själv förstår jag hur du menar. Jag skulle behöva en hund för blinda, någon som varnar för mina epanfall och någon som hjälper med min hörsel. Rottisvalpen gjorde lite så att jag kom ur den där bubblan jag känner jag befinner mig i, parallella världen där jag inte hör och ser som andra, men hon var som en barriär världarna emellan och visade mig ljud och saker som skedde på ett sätt som gjorde att jag kände mig mer med i "de normalas värld". Jag har inte koll på det här med ledarhund eller servicehund, tycker reglerna är så hårda och märkliga. Vi har typ 300 ledarhundar i Sverige, men vi har väl fler än 300 blinda människor som vill ha hjälpen av hund....
Har du sett Youtubern Joy Ross? Hon har en labbe, Anabelle, tror jag hon heter. Sanslöst häftigt att se hur de löser situationer tillsammans!