Behöver dressyren en ny förbundskapten? (Utbruten OS i Paris 2024 (dressyr))

Såg precis i Tidningen ridsport (låst artikel, så kan inte läsa hela) att Kittel fått ett nytt uppdrag inom SOK som förnyare av ridsporten.

Jag brukar aldrig kritisera människor offentligt, men känner bara NEJ.

Har aldrig varit så lättad över att jag slutar med hästar (och dressyr) som nu…
Kittel som förnyare är ju bara ett dåligt skämt. Han vill inget hellre än att det ska vara som förut. I hatt och hela baletten.
 
Gretzer vågade verkligen säga sanningen om svensk dressyr i radiosportens intervju. ”Svensk dressyr har bara gått bakåt, de har inte ens stått och stampat” och menade att yngre nyare blod måste få komma in.
Hittar inte den intervjun? har du länk? (tyckte annars att hon inte var så rolig i ridpodden, men det kan ha varit för att den var lite tom)
 
Är det någon som faktiskt har läst intervjun med Jan Brink?

Han verkar inte kampanja alls utan tycker inte ens det måste vara en dressyrmänniska utan en sportmänniska som kan föra ridsporten framåt.

F ö tycker han att det ska vara valfritt med sporrar och kandar men vill inte slopa kandaret för de som vill ha och säger att han antagligen ridit Briar på träns.
 
Är det någon som faktiskt har läst intervjun med Jan Brink?

Han verkar inte kampanja alls utan tycker inte ens det måste vara en dressyrmänniska utan en sportmänniska som kan föra ridsporten framåt.

F ö tycker han att det ska vara valfritt med sporrar och kandar men vill inte slopa kandaret för de som vill ha och säger att han antagligen ridit Briar på träns.
Grejen är att det inte är kandaret som är problemet. Många dressyrryttare (inklusive Kittel) rider gärna på tränsbett och hade nog gärna tävlat med tränsbett också.

Den stora anledningen till detta är aachenremen som mycket effektivt stänger igen munnen på hästen.

Det är inte kandaret i sig som är problemet - det är nosgrimman som är problemet - och självklart den hårda handen som är grundproblemet till allt.
 
De kanske kunde kika bland någon av dem som en besöker Horse Welfare Summit i Flyinge denna helgen, eller för all del någon av de redan etablerade?
Kerstin André är där och la ut en SÅ bra bild från forumet. Generellt tycker jag att Kerstin verkar vara en väldigt klok tränare även om jag inte är helt övertygad om alla elevets ridning. Å andra sidan vet jag hur svårt det som tränare är att ta fullt ansvar över hur ens elev rider..
FB_IMG_1726239096977.jpg
 
Grejen är att det inte är kandaret som är problemet. Många dressyrryttare (inklusive Kittel) rider gärna på tränsbett och hade nog gärna tävlat med tränsbett också.

Den stora anledningen till detta är aachenremen som mycket effektivt stänger igen munnen på hästen.

Det är inte kandaret i sig som är problemet - det är nosgrimman som är problemet - och självklart den hårda handen som är grundproblemet till allt.
Javisst?
Jag återgav bara delar av intervjun och det var hans svar på frågan om kandarets vara eller icke vara eftersom det är en av de punkter som ideligen tas upp.
 
Grejen är att det inte är kandaret som är problemet. Många dressyrryttare (inklusive Kittel) rider gärna på tränsbett och hade nog gärna tävlat med tränsbett också.

Den stora anledningen till detta är aachenremen som mycket effektivt stänger igen munnen på hästen.

Det är inte kandaret i sig som är problemet - det är nosgrimman som är problemet - och självklart den hårda handen som är grundproblemet till allt.

Och sadlarna med gigantostöden som de bara kan luta sig bakåt i och draaaaaaaaaaaaaaaa.
 
Och sadlarna med gigantostöden som de bara kan luta sig bakåt i och draaaaaaaaaaaaaaaa.
Jag vill dock ge lite stöd (höhö) åt de sadlarna, det är lite samma med dem som med nosgrimmor och kandar, man kan använda dem till dåliga saker. Men jag hade en sån sadel och den hjälpte mig jättemycket till en bra sits där jag INTE behövde spjärna mot några stöd utan kom ner i sadeln på riktigt. Så de är inte dåliga i sig.
 
Jag vill dock ge lite stöd (höhö) åt de sadlarna, det är lite samma med dem som med nosgrimmor och kandar, man kan använda dem till dåliga saker. Men jag hade en sån sadel och den hjälpte mig jättemycket till en bra sits där jag INTE behövde spjärna mot några stöd utan kom ner i sadeln på riktigt. Så de är inte dåliga i sig.
Nej men det är ju tyvärr inte så eliten använder dem.
 
Jag vill dock ge lite stöd (höhö) åt de sadlarna, det är lite samma med dem som med nosgrimmor och kandar, man kan använda dem till dåliga saker. Men jag hade en sån sadel och den hjälpte mig jättemycket till en bra sits där jag INTE behövde spjärna mot några stöd utan kom ner i sadeln på riktigt. Så de är inte dåliga i sig.

Hehe. Absolut, så är det ju. För mig personligen blev vändpunkten för min sits och ridning när jag för första gången satt i en dressyrsadel helt utan stöd. Då trillade poletten ner och ända sedan dess har jag inte kunnat rida i dressyrsadlar med stora stöd. Skickade bara nu i veckan tillbaka en dressyrsadel som låg perfekt på hästen enkom pga stöden.

Tycker att saddlefitting.us på insta belyser väldigt tydligt vad som händer med sitsen och ridningen i dressyrsadlar med stora stöd. Önskar fler skulle lyssna på henne.
 
Hehe. Absolut, så är det ju. För mig personligen blev vändpunkten för min sits och ridning när jag för första gången satt i en dressyrsadel helt utan stöd. Då trillade poletten ner och ända sedan dess har jag inte kunnat rida i dressyrsadlar med stora stöd. Skickade bara nu i veckan tillbaka en dressyrsadel som låg perfekt på hästen enkom pga stöden.

Tycker att saddlefitting.us på insta belyser väldigt tydligt vad som händer med sitsen och ridningen i dressyrsadlar med stora stöd. Önskar fler skulle lyssna på henne.

Det gör väl inte till tråden ;) (min standard inledning på inlägg 😁😇) men det beror ju så himla mycket på hur man är skapt med.
Jag gillar inte stöd på kåpan, MEN har väldigt ”högt placerade” sittben så jag behöver ett bakvalv som stöttar upp sittbenen. Andra sitter bättre i en flatback där sittbenen får komma ned och avlasta bäckenbenet.
Och jag tror det är samma sak me stöden, för en del är det hjälp och andra stjälp.
 

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
50 106
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förbundskapten Fredrik Bergendorff har tagit ut sina trupper i fälttävlan 2024. Nu är siktet inställt på OS i Paris. - Jag är väldigt...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp