Behöver dressyren en ny förbundskapten? (Utbruten OS i Paris 2024 (dressyr))

Kan vi få två halva kaptener? En halv Ulla med världens längsta karriär/erfarenhet och en halv ung person som inte är rädd för att rida utanför dressyrstaketet à la Lina Dolk mfl.
Jag tror att båda är fel typ att söka efter. Det behöver inte vara en ryttare som själv ridit I toppsport. Det måste vara någon som kan ena ett lag, våga tänja på gränser och kunskap och naturligtvis ha bred erfarenhet om tävling på toppnivå. Tror vi behöver söka bland tränare, administratörer eller kanske någon utomlands för att få in fräscht blod som ryttarna hsr respekt för.
 
Jag tror att båda är fel typ att söka efter. Det behöver inte vara en ryttare som själv ridit I toppsport. Det måste vara någon som kan ena ett lag, våga tänja på gränser och kunskap och naturligtvis ha bred erfarenhet om tävling på toppnivå. Tror vi behöver söka bland tränare, administratörer eller kanske någon utomlands för att få in fräscht blod som ryttarna hsr respekt för.
Det tror jag visserligen också. Men jag tror aldrig att förbundet kommer gå så långt utanför sin pyttelilla låda.
 
Hehe. Absolut, så är det ju. För mig personligen blev vändpunkten för min sits och ridning när jag för första gången satt i en dressyrsadel helt utan stöd. Då trillade poletten ner och ända sedan dess har jag inte kunnat rida i dressyrsadlar med stora stöd. Skickade bara nu i veckan tillbaka en dressyrsadel som låg perfekt på hästen enkom pga stöden.

Tycker att saddlefitting.us på insta belyser väldigt tydligt vad som händer med sitsen och ridningen i dressyrsadlar med stora stöd. Önskar fler skulle lyssna på henne.
Samma för mig. Jag rider i en sadel med kardborrestöd. Mycket praktiskt för då kan man ta bort dem.
 
Jag tycker vi sätter in Ulla Håkansson. Lite till åren kommen men sunt hästtänk har hon iallafall tycker jag.
Nej tack :D det sunda tänket var mer en mediagrej än verklighet. Visst är det mer sunt än många andra men pinsamt att det kan slå igenom så hårt för att hon har ute sina hästar i en liten hage ett par timmar om dagen och rider/red ibland på en äng/ute i skogen.
 
Jag vill dock ge lite stöd (höhö) åt de sadlarna, det är lite samma med dem som med nosgrimmor och kandar, man kan använda dem till dåliga saker. Men jag hade en sån sadel och den hjälpte mig jättemycket till en bra sits där jag INTE behövde spjärna mot några stöd utan kom ner i sadeln på riktigt. Så de är inte dåliga i sig.

Fast ska eliten verkligen behöva såna hjälpmedel? Jag tycker inte det.
 
Det är väl egentligen inte ett hjälpmedel att ha en sadel som passar ens anatomi. Alla ser ju olika ut och det är inget konstigt att behöva olika sadlar.

Fast gigantiska knästöd kan väl ändå inte ses som en anpassning till ens anatomi?? Om man inte är klassad som pararyttare.

Vi får ju ändå anta att elitryttarna kan sitta korrekt i de flesta sadlar (som inte är extrema åt nåt håll) eftersom de är just elitryttare och inte vanliga hobbyryttare.
 
Fast gigantiska knästöd kan väl ändå inte ses som en anpassning till ens anatomi?? Om man inte är klassad som pararyttare.

Vi får ju ändå anta att elitryttarna kan sitta korrekt i de flesta sadlar (som inte är extrema åt nåt håll) eftersom de är just elitryttare och inte vanliga hobbyryttare.
Men det är ju inte bara knästöden som skiljer sadlarna. Och knästöd är väldigt olika utifrån position, vinkel, längd osv som i hög grad handlar om ens anatomi.
Vissa stöd ser dessutom ut på ett sätt men ger en helt annan känsla när man sitter i sadeln.
 
Är det någon som faktiskt har läst intervjun med Jan Brink?

Han verkar inte kampanja alls utan tycker inte ens det måste vara en dressyrmänniska utan en sportmänniska som kan föra ridsporten framåt.

F ö tycker han att det ska vara valfritt med sporrar och kandar men vill inte slopa kandaret för de som vill ha och säger att han antagligen ridit Briar på träns.

Äsch han går med håven! Jaa, Van der Pool? Det hade blivit spännande.
 
Men det är ju inte bara knästöden som skiljer sadlarna. Och knästöd är väldigt olika utifrån position, vinkel, längd osv som i hög grad handlar om ens anatomi.
Vissa stöd ser dessutom ut på ett sätt men ger en helt annan känsla när man sitter i sadeln.

Det är knästöden jag diskuterar. De är i en del fall, i eliten, rätt extrema! Jag tycker att det skär sig rätt rejält när eliten har så extrema knässtöd men på ridskolan förväntas alla lära sig rida i allroundsadlar. Varför skulle eliten behöva det när rätt få andra ryttare ha så stora knästöd? Om hästen har så stora gångarter att elitryttaren inte kan sitta ner i traven så tycker jag att elitryttaren får antingen träna mer så att hen lär sig sitta ner i traven eller byta till en häst med mindre gång. Istället tar de en genväg (av många) för att snabbare få mer framgång än deras kompetens egentligen räcker till. Nosgrimman för att stänga munnen är en annan sån genväg.
 
Det är knästöden jag diskuterar. De är i en del fall, i eliten, rätt extrema! Jag tycker att det skär sig rätt rejält när eliten har så extrema knässtöd men på ridskolan förväntas alla lära sig rida i allroundsadlar. Varför skulle eliten behöva det när rätt få andra ryttare ha så stora knästöd? Om hästen har så stora gångarter att elitryttaren inte kan sitta ner i traven så tycker jag att elitryttaren får antingen träna mer så att hen lär sig sitta ner i traven eller byta till en häst med mindre gång. Istället tar de en genväg (av många) för att snabbare få mer framgång än deras kompetens egentligen räcker till. Nosgrimman för att stänga munnen är en annan sån genväg.
Jag tror du övertolkar deras behov av enorma stöd för att kunna sitta. Jag är helt övertygad om att de kan sitta oavsett storlek på knästöd. Det är inte därför de valt de sadlarna de har.
 
Kerstin André är där och la ut en SÅ bra bild från forumet. Generellt tycker jag att Kerstin verkar vara en väldigt klok tränare även om jag inte är helt övertygad om alla elevets ridning. Å andra sidan vet jag hur svårt det som tränare är att ta fullt ansvar över hur ens elev rider..Visa bifogad fil 153218

Skulle det inte vara nått nytt? Nått mer humorlöst än KA vet jag inte om det går att uppbringa. Sen tycker jag att 98% som tränar för henne rider för kort och hårt.
 
Hehe. Absolut, så är det ju. För mig personligen blev vändpunkten för min sits och ridning när jag för första gången satt i en dressyrsadel helt utan stöd. Då trillade poletten ner och ända sedan dess har jag inte kunnat rida i dressyrsadlar med stora stöd. Skickade bara nu i veckan tillbaka en dressyrsadel som låg perfekt på hästen enkom pga stöden.

Tycker att saddlefitting.us på insta belyser väldigt tydligt vad som händer med sitsen och ridningen i dressyrsadlar med stora stöd. Önskar fler skulle lyssna på henne.
Min dressyrsadel med stora stöd och djupt säte för den tidsepoken räddade dock mig från att flyga av många gånger. Men då var jag tonåring på ett halvblod som objektiv sätt var för svår för mig de första åren
 
Men det är ju inte bara knästöden som skiljer sadlarna. Och knästöd är väldigt olika utifrån position, vinkel, längd osv som i hög grad handlar om ens anatomi.
Vissa stöd ser dessutom ut på ett sätt men ger en helt annan känsla när man sitter i sadeln.

Det avgörande är ju stöd för sittbenen och rätt bredd för bäckenet och har ju inget med stora knästöd att göra. Tar man stöd mot knästöden kommer man ju inte ner i sadeln på ett avslappnat sätt.

Problemet är ju att det ska pressas fram de här enorma gångarterna och då.står ryttarna lite upp i stigbyglarna , lutar sig bakåt och använder de stora klossarna som stöd.

Det hade varit mer hälsosammare med plattare stöd så som Ingrid Klimke har, då kan du inte pressa fram mer än vad du kan fånga upp med sitsen.
 
Det är knästöden jag diskuterar. De är i en del fall, i eliten, rätt extrema! Jag tycker att det skär sig rätt rejält när eliten har så extrema knässtöd men på ridskolan förväntas alla lära sig rida i allroundsadlar. Varför skulle eliten behöva det när rätt få andra ryttare ha så stora knästöd? Om hästen har så stora gångarter att elitryttaren inte kan sitta ner i traven så tycker jag att elitryttaren får antingen träna mer så att hen lär sig sitta ner i traven eller byta till en häst med mindre gång. Istället tar de en genväg (av många) för att snabbare få mer framgång än deras kompetens egentligen räcker till. Nosgrimman för att stänga munnen är en annan sån genväg.
Min sadel har stora knästöd men inte sitter jag och trycker mot dem... Jag sitter jättebekvämt på rumpan med fötterna vilande i stigbyglarna och benen mest bara hänger utefter hästens sida. Tycker inte sadlar med små stöd är lika bekväma.
 
Intervju med Andrea Barth idag i Tidningen Ridsport idag, Plus så man måste vara prenumerant för att kunna läsa:

https://www.tidningenridsport.se/andrea-barth-sverige-ska-ta-ledarflaggan-internationellt/

Ganska intressant, men väldigt kort… fanns väl ungefär en miljon en grejer man undrar mer om men ett intressant citat kommer här:

”Den nya kaptenens jobb kan vara att satsa på de här ryttarna som rider bättre på träns än på kandar. För det är dit vi kommer att komma.”
 

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
50 106
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förbundskapten Fredrik Bergendorff har tagit ut sina trupper i fälttävlan 2024. Nu är siktet inställt på OS i Paris. - Jag är väldigt...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp