Behöver dressyren en ny förbundskapten? (Utbruten OS i Paris 2024 (dressyr))

Intervju med Andrea Barth idag i Tidningen Ridsport idag, Plus så man måste vara prenumerant för att kunna läsa:

https://www.tidningenridsport.se/andrea-barth-sverige-ska-ta-ledarflaggan-internationellt/

Ganska intressant, men väldigt kort… fanns väl ungefär en miljon en grejer man undrar mer om men ett intressant citat kommer här:

”Den nya kaptenens jobb kan vara att satsa på de här ryttarna som rider bättre på träns än på kandar. För det är dit vi kommer att komma.”
Fast jag fick höra för typ 15 år sedan från en tränare som fokuserade mer på unghästutbildning och ryttareutbildning än egen tävling att de flesta hästar går bättre på träns än kandar, och de flesta amatörer som rider msv rider bättre på träns.
 
Skulle det inte vara nått nytt? Nått mer humorlöst än KA vet jag inte om det går att uppbringa. Sen tycker jag att 98% som tränar för henne rider för kort och hårt.
Tog bara upp henne för bilden från wellfare summit. Tycker inte KA är aktuell som förbundskapten. Hon är dessutom "för nära" toppen för att vara objektiv.
 
Fast jag fick höra för typ 15 år sedan från en tränare som fokuserade mer på unghästutbildning och ryttareutbildning än egen tävling att de flesta hästar går bättre på träns än kandar, och de flesta amatörer som rider msv rider bättre på träns.
Kandar/stång och träns har ju olika fördelar och ska ridas med på olika sätt. Jag har inte mött särskilt många hästar, typ inga, som inte funkar fint på kandar eller stång. Däremot används ju ofta stången fel av ryttaren. Och givetvis går hästen då sämre än på träns, som ska ridas på med en annan teknik.
 
Kandar/stång och träns har ju olika fördelar och ska ridas med på olika sätt. Jag har inte mött särskilt många hästar, typ inga, som inte funkar fint på kandar eller stång. Däremot används ju ofta stången fel av ryttaren. Och givetvis går hästen då sämre än på träns, som ska ridas på med en annan teknik.

Om nu stången ofta används fel så kanske det är dags att inse att det inte är en lämplig utrustning att ha som obligatorisk vid dressyrtävling.
 
Om nu stången ofta används fel så kanske det är dags att inse att det inte är en lämplig utrustning att ha som obligatorisk vid dressyrtävling.

Det var precis det som Traudi sa oxå. Jag älskar Kandaret men som man ser det användas är en plåga. Verkar finnas noll intresse för att lära sig.

Alltså det skulle vara spännande med ett frågeformulär om hur folk tror kandaret ska användas.
 
Om nu stången ofta används fel så kanske det är dags att inse att det inte är en lämplig utrustning att ha som obligatorisk vid dressyrtävling.
Möjligt.. Känns som ett så oerhört stort kunskaps-tapp att man ibland undrar hur i helsike det ska gå att vända det här, dressyrsporten alltså. Det har skenat iväg så långt.
Det jag ville poängtera var mer att det inte är hästen som inte funkar på stång i de flesta fall. Det är den som rider/som utbildar som saknar kunskap/feeling/vilja att använda det som man ska.
Och jag tycker man ska vara på det klara med var det brister, varför saker inte funkar etc. Att man är noga med sånt är väl en möjlig väg att nå bättring. För hästarnas skull.
 
Möjligt.. Känns som ett så oerhört stort kunskaps-tapp att man ibland undrar hur i helsike det ska gå att vända det här, dressyrsporten alltså. Det har skenat iväg så långt.
Det jag ville poängtera var mer att det inte är hästen som inte funkar på stång i de flesta fall. Det är den som rider/som utbildar som saknar kunskap/feeling/vilja att använda det som man ska.
Och jag tycker man ska vara på det klara med var det brister, varför saker inte funkar etc. Att man är noga med sånt är väl en möjlig väg att nå bättring. För hästarnas skull.
Håller med dig.

Jag hävdar att det är grundproblemet man behöver komma till rätta med. Betten i sig är inte problemet. Även ett tränsbett kan bli ett tortyrredskap om det används fel. Vilket är stor risk att det kommer göras om man inte gör nåt åt grundproblemet.

Bort med nosgrimmorna i sånt fall. Då tvingas folk göra nåt åt grundproblemet annars gapar hästarna fult genom hela ritten.

Nej mer utbildning om bettens funktion och användning, mer fokus på samspel och harmoni i bedömningen och mindre på gång och bensprattel.

Då kanske även aveln riktar in sig på hästar med högre ridbarhet och blir mindre svåra att sitta på så att även eliten kan rida och sitta korrekt.
 
Om man ska vara lite realistisk och utgå från personer som haft liknande uppdrag i mindre kostym tidigare, skulle t ex Tina Due Boije vara möjlig?
Eller avstår hon för att slippa jäv mot sin dotter?

Tror ni Kyra vore intresserad?
Hon känns dock redan ganska involverad i sporten som tränare osv så det kanske inte vore så bra?

Pether Markne har väl haft hand om Norge? Elisabeth Lundholm är ju pensionerad förbundskapten och man återvinner väl inte någon som redan avgått? Agneta Aronsson hade hand om para landslaget, också äldre och kanske ses som ”avdankad”?

Kikar man på hur hopplandslaget gjorde med Ankarkrona så var han väl att ses som en B-landslagsryttare utan ekonomiska förutsättningarna att riktigt slå sig in i landslaget men med goda kunskaper om sporten och satsningen som krävs. Har vi några sådana inom dressyren?
 
Om nu stången ofta används fel så kanske det är dags att inse att det inte är en lämplig utrustning att ha som obligatorisk vid dressyrtävling.
Fast man tänker ju att de bästa ryttarna rent teoretiskt sett ska kunna klara av att använda och förstå sin utrustning? Och att domarna ska kunna se om någon drar i ett snöre eller låter det hänga. Annars har man ju bara accepterat att ridkonsten och dressyren inte är nära besläktade?
 
Fast man tänker ju att de bästa ryttarna rent teoretiskt sett ska kunna klara av att använda och förstå sin utrustning? Och att domarna ska kunna se om någon drar i ett snöre eller låter det hänga. Annars har man ju bara accepterat att ridkonsten och dressyren inte är nära besläktade?

Men om det nu är så att de inte klarar det då ska ju den utrustningen inte få användas.
 
Men om det nu är så att de inte klarar det då ska ju den utrustningen inte få användas.
Hade väl som sagt blivit rätt tydligt om man plockar bort nosgrimmorna.
Att ha tränsbett och rida med så mkt tryck i truten blir ju också hemskt för hästen. Utan nosgrimma kan väl folk få välja bett om de vill det. Men att rida utan och hårt döma ner gapande/orolig mun skulle ge enormt mycket inte bara för hästens välbefinnande och mun. Utan också för att man måste jobba mer med lösgjordhet och då kan man även få bättre bärighet.
Man kan inte på samma vis rida upp frambenen genom tryck i handen utan nosgrimma om domarna då dömer hårt på att hästen gapar. För då kan väl inte ens de mest halvblinda påstå att de inte ser det.
 
Det är knästöden jag diskuterar. De är i en del fall, i eliten, rätt extrema! Jag tycker att det skär sig rätt rejält när eliten har så extrema knässtöd men på ridskolan förväntas alla lära sig rida i allroundsadlar. Varför skulle eliten behöva det när rätt få andra ryttare ha så stora knästöd? Om hästen har så stora gångarter att elitryttaren inte kan sitta ner i traven så tycker jag att elitryttaren får antingen träna mer så att hen lär sig sitta ner i traven eller byta till en häst med mindre gång. Istället tar de en genväg (av många) för att snabbare få mer framgång än deras kompetens egentligen räcker till. Nosgrimman för att stänga munnen är en annan sån genväg.

Jag tänker att i de allra flesta sporter har man mer avancerad utrustning ju bättre man blir. En motionsåkare klarar sig med vallafria skidor medan proffsen har proffsvallade skidor som är provade och utpassade efter deras kroppar och åkstilar. Samma sak i otaliga andra sporter. Allt detta eftersom kraven ökar ju mer avancerad du blir och det kräver mer specialanpassad utrustning som optimerar dina chanser.

Sedan ska både kandar och sadlar användas på rätt sätt!
 
Men om det nu är så att de inte klarar det då ska ju den utrustningen inte få användas.
Men då borde ju inte tränsbett vara tillåtet heller med tanke på hur många som håller stenhårt i det. Och jag har sett ryttare blåhålla i bettlösa alternativ också. Svårt att komma ifrån det där genom att förbjuda utrustning, jag tycker att "ansvaret" ligger hos domarna som måste börja döma ner sådan ridning (ansvaret är självklart ryttarens men ni fattar vad jag menar).
 
Men då borde ju inte tränsbett vara tillåtet heller med tanke på hur många som håller stenhårt i det. Och jag har sett ryttare blåhålla i bettlösa alternativ också. Svårt att komma ifrån det där genom att förbjuda utrustning, jag tycker att "ansvaret" ligger hos domarna som måste börja döma ner sådan ridning (ansvaret är självklart ryttarens men ni fattar vad jag menar).
Jag fattar vad du menar och håller med men det här har ju varit på tapeten länge nu och inget har hänt. Något måste ju göras och det kvickt. I min värld är det nosgrimman som ska ryka och så behöver alla domare som inte dömer ner gapande munnar sparkas med omedelbar verkan.
 
Jag tycker nästan att vi skulle ändra bedömningsdelen och inte enbart lägga de på domaren. Om man nu kan mäta tygeltryck osv i studier så borde man kunna sätta en gräns på vad som är godkänt och ickegodkänt. Och så får alla rida sina ritter med mätinstrument. Då blir de svart vitt. Visst man får räkna med parametrar som att de kanske händer ngt och hästen blir rädd, som gör att man inte blir utesluten. Men ngt modernt system borde man kunna hitta på tkr jag 🙌
 
Men då borde ju inte tränsbett vara tillåtet heller med tanke på hur många som håller stenhårt i det. Och jag har sett ryttare blåhålla i bettlösa alternativ också. Svårt att komma ifrån det där genom att förbjuda utrustning, jag tycker att "ansvaret" ligger hos domarna som måste börja döma ner sådan ridning (ansvaret är självklart ryttarens men ni fattar vad jag menar).

Domarna ingår ju i gruppen som inte klarar av sitt uppdrag anser jag. Om ryttarna inte är kapabla att rida utan att hålla stenhårt i tyglarna och domarna inte är kapabla att se att ryttarna göt det och därför döma ner dem. Vad är då lösningen?
 
Absolut kan kan rida schysst på ett kandar.
Men har ni tänkt på hur det ser ut för en okunnig? Och att det inte går att förklara vettigt för någon icke hästmänniska att hästar gillar att ha två metallbitar med kedja i och runt munnen?

Jag rider själv gärna med sporrar också, men jag inser ju att ha ”vassa metallbitar för att tvinga hästen att gå” knappast ser ut som det är för hästens skull.

Lika med kravet på kedja över eller under nosen på svenska tävlingar, lägger jag ut en bild på mina sociala medier tar jag mig tid att förklara att vi måste ha så… det ser helt sjukt ut för okunniga personer och ni vet vad t ex hundfolk får utstå för en bild med kedjestryp?
Såklart uppfattar de som inte är lika hjärntvättade som oss både kandar, sporrar och kedjor som tvångsmedel. Och jag tror det spelar roll vad gemene man tycker, så då bör (och måste vi nog så småningom) få bort det ur sporten. Åtminstone på tävlingsbanan.
 
Domarna ingår ju i gruppen som inte klarar av sitt uppdrag anser jag. Om ryttarna inte är kapabla att rida utan att hålla stenhårt i tyglarna och domarna inte är kapabla att se att ryttarna göt det och därför döma ner dem. Vad är då lösningen?
Den bästa och enklaste lösningen är ju att ta bort nosgrimma. Förbjuda den på tävling. Ja helst helt och hållet. Då kommer alla tvingas se den hårdhänta ridningen. Domarna MÅSTE agera.

Ryttarna tvingas se över sin hantering och inlärning med verktygen. Tvingas till samspel istället för herre slav hantering.

Det är liksom inte verktygen som är problemen, egentligen inte nosgrimman heller. Men eftersom människor missbrukar dessa måste något göras.

Fortsätter folk rida hårdhänt och illa med gapande munnar som ingen kan förneka utan nosgrimma och bedömningssystemet fortsätter blunda. Ja då finns nog inget annat kvar än att förbjuda betten helt.
 

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
50 072
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förbundskapten Fredrik Bergendorff har tagit ut sina trupper i fälttävlan 2024. Nu är siktet inställt på OS i Paris. - Jag är väldigt...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp