Behöver dressyren en ny förbundskapten? (Utbruten OS i Paris 2024 (dressyr))

Om jag skulle försöka vara lite seriös också…

Var det inte gruff i hopplandslaget när Zetterman red för ett par år sedan? Tog inte laget medalj också, eller minns jag helt fel? Om jag minns rätt fick Zetterman kritik för att han var en dålig lagryttare och bara tänkte på sig själv.

Samma var det väl inom fotbollen när Zlatan spelade. Gjorde inte laget bättre ifrån sig utan Zlatan, än med Zlatan?

Kittel passar inte i ett lag. Samtidigt är han den högst rankade ryttaren i Sverige. Hur gör man som lagkapten då?

Säg att om exempelvis Eckerman hade varit ett as i ett lag, hade förbundskapten kunnat kicka honom från laget? Tror inte det.

Tyskland tar ut de bästa ryttarna, utan att tänka lag.

Frågan är jättesvår. Det går ju liksom inte att avstå från att ta ut världsettan, eller den högst rankade ryttaren ”bara” för att han är ett as.
Jantelag kallas det väl?
 
Jo men lite jobbigt att vara Den förbundskaptenen som har ansvar om vår högst rankade ryttare byter land😅. Eftersom jag är konspiratoriskt lagd så ser jag dock ett samband mellan PKs storhet(svansinne) och att vårt landslag går sämre. Kanske inte finns samband, kanske finns det..
Man får väl göra så som det ibland görs myndigheter, ta in någon som ”rensar” och sen ”får gå”. Jag kan ta den rollen :D
 
Om jag skulle försöka vara lite seriös också…

Var det inte gruff i hopplandslaget när Zetterman red för ett par år sedan? Tog inte laget medalj också, eller minns jag helt fel? Om jag minns rätt fick Zetterman kritik för att han var en dålig lagryttare och bara tänkte på sig själv.

Samma var det väl inom fotbollen när Zlatan spelade. Gjorde inte laget bättre ifrån sig utan Zlatan, än med Zlatan?

Kittel passar inte i ett lag. Samtidigt är han den högst rankade ryttaren i Sverige. Hur gör man som lagkapten då?

Säg att om exempelvis Eckerman hade varit ett as i ett lag, hade förbundskapten kunnat kicka honom från laget? Tror inte det.

Tyskland tar ut de bästa ryttarna, utan att tänka lag.

Frågan är jättesvår. Det går ju liksom inte att avstå från att ta ut världsettan, eller den högst rankade ryttaren ”bara” för att han är ett as.

Det är ju en gigantisk skillnad. Eckerman är ju ljusår bättre än Kittel. Dressyren har aldrig medaljchans ändå så dom kan lika gärna ta ut trevliga personer än att sponsra Kittels ego.
 
Ja och det där är ju ett moment 22 för det behövs någon som vågar vara jätteobekväm och bygga ett lag efter en tydlig vision och inte vara rädd att kliva på nån tå, men en sån kommer inte förbundet släppa fram.

Men jag tror att om man vågade skulle vi klättra på rankingen!
Jag har kanske missat något men på vilket vis vågar Traudi vara jätteobekväm?
 
Ridsport hade en …. intressant … artikel om det hela.

Det hela målas upp som en glansperiod med stora framgångar. Inget nämns om sommarens fiasko… eller om den kritik som riktats mot dressyren under dessa år.
 
Undrar om Janne B kampanjar lite för att bli ny förbundskapten?
Screenshot_20240911_211222_Instagram.jpg
 
Om det är Jan Brink hoppas jag verkligen på någon annan.
Hur ska en mossig gammal gubbe kunna komma med någon förändring?
Nej, det behövs någon yngre, någon med rejält med skinn på näsan, någon utifrån, som vågar säga ifrån, sticka ut hakan och verkligen vill förändring.

Vem är en betydligt svårare fråga…
Jag kan säkert räkna upp minst 10 namn på personer som INTE passar för jobbet, men inte en ända som passar.
 
En av Sveriges mesta dressyrryttare genom tiderna. Mest känd med sin häst Briar. Och från ponnyakuten förstås;)
Jag skulle nog kunna leva med honom som förbundskapten.
 
Såg precis i Tidningen ridsport (låst artikel, så kan inte läsa hela) att Kittel fått ett nytt uppdrag inom SOK som förnyare av ridsporten.

Jag brukar aldrig kritisera människor offentligt, men känner bara NEJ.

Har aldrig varit så lättad över att jag slutar med hästar (och dressyr) som nu…
 
En av Sveriges mesta dressyrryttare genom tiderna. Mest känd med sin häst Briar. Och från ponnyakuten förstås;)
Jag skulle nog kunna leva med honom som förbundskapten.
Jan Brink vet jag vem det är (kände inte igen smeknamnet). Som ny förbundskapten … hoppas jag på någon annan.
 

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
50 106
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förbundskapten Fredrik Bergendorff har tagit ut sina trupper i fälttävlan 2024. Nu är siktet inställt på OS i Paris. - Jag är väldigt...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp