Behöver dressyren en ny förbundskapten? (Utbruten OS i Paris 2024 (dressyr))

Absolut kan kan rida schysst på ett kandar.
Men har ni tänkt på hur det ser ut för en okunnig? Och att det inte går att förklara vettigt för någon icke hästmänniska att hästar gillar att ha två metallbitar med kedja i och runt munnen?

Jag rider själv gärna med sporrar också, men jag inser ju att ha ”vassa metallbitar för att tvinga hästen att gå” knappast ser ut som det är för hästens skull.

Lika med kravet på kedja över eller under nosen på svenska tävlingar, lägger jag ut en bild på mina sociala medier tar jag mig tid att förklara att vi måste ha så… det ser helt sjukt ut för okunniga personer och ni vet vad t ex hundfolk får utstå för en bild med kedjestryp?
Såklart uppfattar de som inte är lika hjärntvättade som oss både kandar, sporrar och kedjor som tvångsmedel. Och jag tror det spelar roll vad gemene man tycker, så då bör (och måste vi nog så småningom) få bort det ur sporten. Åtminstone på tävlingsbanan.
Men tror du gemene icke hästmänniska ens ser skillnaden på träns och kandar. Jag gissar att metallbit i munnen är vad som ses, hur många tror jag inte de vet. Det går ju inte att gå på den typen av sak heller eftersom band runt näsan alltid ser väldigt snällt ut men kanske inte alltid är det.
 
Den bästa och enklaste lösningen är ju att ta bort nosgrimma. Förbjuda den på tävling. Ja helst helt och hållet. Då kommer alla tvingas se den hårdhänta ridningen. Domarna MÅSTE agera.

Ryttarna tvingas se över sin hantering och inlärning med verktygen. Tvingas till samspel istället för herre slav hantering.

Det är liksom inte verktygen som är problemen, egentligen inte nosgrimman heller. Men eftersom människor missbrukar dessa måste något göras.

Fortsätter folk rida hårdhänt och illa med gapande munnar som ingen kan förneka utan nosgrimma och bedömningssystemet fortsätter blunda. Ja då finns nog inget annat kvar än att förbjuda betten helt.

Jag håller helt med. Jag har länge sagt att nosgrimman måste bort för utan den kommer det bli väldigt tydligt vad hästarna tycker om ryttarnas händer.
 
Absolut kan kan rida schysst på ett kandar.
Men har ni tänkt på hur det ser ut för en okunnig? Och att det inte går att förklara vettigt för någon icke hästmänniska att hästar gillar att ha två metallbitar med kedja i och runt munnen?

Jag rider själv gärna med sporrar också, men jag inser ju att ha ”vassa metallbitar för att tvinga hästen att gå” knappast ser ut som det är för hästens skull.

Lika med kravet på kedja över eller under nosen på svenska tävlingar, lägger jag ut en bild på mina sociala medier tar jag mig tid att förklara att vi måste ha så… det ser helt sjukt ut för okunniga personer och ni vet vad t ex hundfolk får utstå för en bild med kedjestryp?
Såklart uppfattar de som inte är lika hjärntvättade som oss både kandar, sporrar och kedjor som tvångsmedel. Och jag tror det spelar roll vad gemene man tycker, så då bör (och måste vi nog så småningom) få bort det ur sporten. Åtminstone på tävlingsbanan.
Tänker att man inte kan plocka bort saker bara för att det ser illa ut - det kommer verkligen inte leda till något positivt i längden.

Apropå hundsporten håller ju mycket på att gå åt skogen just för att man tänker så 🙄 Men generellt skulle jag inte säga att man får så mycket skit för kedjestryp. Har haft det på alla mina hundar och ytterst sällan kommentarer om det. Brukar vara REKOtomtar som härjar om det i perioder på fb typ.
 
Men tror du gemene icke hästmänniska ens ser skillnaden på träns och kandar. Jag gissar att metallbit i munnen är vad som ses, hur många tror jag inte de vet. Det går ju inte att gå på den typen av sak heller eftersom band runt näsan alltid ser väldigt snällt ut men kanske inte alltid är det.
Håller med. Jag och sambo har kollat mycket dressyr tillsammans på tv och jag har behövt visa närbilder och förklara för att hans ens skulle märka att hästarna hade annorlunda betsling mot vad han sett i stallet när jag rider. Han hängde inte med alls när jag pratade om att vissa tex under os använde stången hela tiden. Han tittade liksom inte på sånt.

Däremot har det ju varit uppe en del i media och då kanske folk blir mer uppmärksamma.
 

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
50 104
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förbundskapten Fredrik Bergendorff har tagit ut sina trupper i fälttävlan 2024. Nu är siktet inställt på OS i Paris. - Jag är väldigt...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp