Behöver dressyren en ny förbundskapten? (Utbruten OS i Paris 2024 (dressyr))

Kanske inte hör hemma i denna tråden 😁 (så startar alla mina inlägg 😎) men en förbundskapten är inte tränare utan det viktiga är att hitta en god ledare, med möjlighet att ha visioner och idéer om hur man ska uppnå tävlingsprestationer utifrån sina förutsättningar.
Det behöver alltså inte vara någon med egen erfarenhet av GP i dressyr, men det måste vara någon som kan få med sig ryttarna och som vågar staka ut en plan och hålla fast i den. OCH att kunna skapa förutsättningar, dvs ”hitta” pengar, hitta sätt att få bra hästar till sina ryttare, hitta tränare osv.

Det finns alltid en risk att en ledare som börjar om kan ha svårt få med sig dem som redan varit utvalda lång tid innan, men det känns väl som om det är dags att ta omtag och skapa nytt nu?
 
Men hon som valdes bort och inte blev ny ordförande på förbundet. Som rensade upp på Flyinge? Kan inte hon vara nåt?
 
Kanske inte hör hemma i denna tråden 😁 (så startar alla mina inlägg 😎) men en förbundskapten är inte tränare utan det viktiga är att hitta en god ledare, med möjlighet att ha visioner och idéer om hur man ska uppnå tävlingsprestationer utifrån sina förutsättningar.
Det behöver alltså inte vara någon med egen erfarenhet av GP i dressyr, men det måste vara någon som kan få med sig ryttarna och som vågar staka ut en plan och hålla fast i den. OCH att kunna skapa förutsättningar, dvs ”hitta” pengar, hitta sätt att få bra hästar till sina ryttare, hitta tränare osv.

Det finns alltid en risk att en ledare som börjar om kan ha svårt få med sig dem som redan varit utvalda lång tid innan, men det känns väl som om det är dags att ta omtag och skapa nytt nu?
Se på Danmark, nu är Nathalie iof inte förbundskapten längre (vilket det också blev ramaskri om), men hon la en plan om medalj till VM i Herning, skapade en fantastisk laganda och nu är DK med och slås om medaljer helt framme. Sverige behöver en Nathalie!
 
Även där blir det ju tyvärr rätt många som ryker, om man ska slopa såna med. Och det bör man ju. Sorgligt att man inte direkt kommer på 10 bra ersättare. Inte ens en liksom..
Jag har försökt tänka och kommer typ bara på Mats, och han vill vi ju som kommentator 😆

Annars verkade ju Kyra hålla med oss i tråden om att ett yngre fräschare lag hade varit på sin plats, kan vi sno över henne från Portugal?
 
Jag har försökt tänka och kommer typ bara på Mats, och han vill vi ju som kommentator 😆

Annars verkade ju Kyra hålla med oss i tråden om att ett yngre fräschare lag hade varit på sin plats, kan vi sno över henne från Portugal?
Lyssna på någon som bara räknar galoppsprång och söver även kolik-barn eller kanske lyckas få ett vettigt lag.. 🤷‍♀️😜
Vet inte om det är hans grej att vara team leader. Men känns ju ändå som det skulle vara ett lyft. 😅
Absolut hellre Kyra! Men om det är möjligt.. 🤷‍♀️
 
Funderar lite på Louise Nathhorst (men såg att hon är 69 år, det trodde jag inte. Det var ju typ igår hon vann med Walk on Top).

Eller kanske Tinne Vilhemsons Silfvén. ”Bara” 57 år. Tävlar ju i och för sig fortfarande, men har såvitt jag vet ingen topphäst på gång.
 
Funderar lite på Louise Nathhorst (men såg att hon är 69 år, det trodde jag inte. Det var ju typ igår hon vann med Walk on Top).

Eller kanske Tinne Vilhemsons Silfvén. ”Bara” 57 år. Tävlar ju i och för sig fortfarande, men har såvitt jag vet ingen topphäst på gång.

Jag har också funderat men avfärdat båda. För gamla, för konservativa och på tok för insyltade i samma lilla kompisgäng. Jag tror egentligen att det enda hoppet för någon riktig förändring står till att importera friskt blod utifrån.

Någon bestämd och rättrådig tysk med Klimke och Balkenhol som förebilder, som pekar med hela handen och som t ex skulle våga bänka Kittel med ett högljutt NEIN tills han tvingas till avbön för resultatet av sin ridning (dvs troligen för alltid). Var håller Hella Kuntz till? Eller vad pysslar Hubertus Schmidt med nuförtiden?
 
Funderar lite på Louise Nathhorst (men såg att hon är 69 år, det trodde jag inte. Det var ju typ igår hon vann med Walk on Top).

Eller kanske Tinne Vilhemsons Silfvén. ”Bara” 57 år. Tävlar ju i och för sig fortfarande, men har såvitt jag vet ingen topphäst på gång.
Det lär väl knappast leda till någon förändring. Det är väl samma, samma..
Och det är ju det som är problemet. Svårt att hitta någon!
 
Det lär väl knappast leda till någon förändring. Det är väl samma, samma..
Och det är ju det som är problemet. Svårt att hitta någon!
Du har helt rätt.

Ska vi gadda ihop oss och få hit Carl Hester? (Obs, åtminstone ett halvt skämt)

Alltså detta var svårt.
Inte ett endaste vettigt namn.

Jag håller helt med Gretzer, svensk dressyr håller på att gräva sin egen grav.

Måste en förbundskapten prata svenska?
Enda vägen verkar ju vara att titta utanför landets gränser.
 

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
50 072
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förbundskapten Fredrik Bergendorff har tagit ut sina trupper i fälttävlan 2024. Nu är siktet inställt på OS i Paris. - Jag är väldigt...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp