Begåvade barn och samhällets ansvar.

Iofs om man tänker ett barn i ett utsatt område i en rörig klass som är högintelligent med dyslexi. Så skulle det kunna vara ett problem. Dvs kan tex inte läsa annat på lektionerna.
Ja, det går säkert att tänka ut exempel. Och något av dem kanske också finns i verkligheten. Men generellt sett framstår trådens problemställning som ganska långsökt, och dessutom problematisk.

Om det nu är sådan kriminalitet som skatteflykt det hela antas handla om, så är ju även där sambandet med "begåvade" barn ganska oklart. (Oavsett vad nu ett begåvat barn är för något, och vad det har med barnet som vuxet att göra.)
 
Ja, det går säkert att tänka ut exempel. Och något av dem kanske också finns i verkligheten. Men generellt sett framstår trådens problemställning som ganska långsökt, och dessutom problematisk.

Om det nu är sådan kriminalitet som skatteflykt det hela antas handla om, så är ju även där sambandet med "begåvade" barn ganska oklart. (Oavsett vad nu ett begåvat barn är för något, och vad det har med barnet som vuxet att göra.)
Ja.

Skatteflykt är ju säkert också enklare om man pluggat ekonomi eller ngt antar jag och då är man ju ändå utanför målgruppen tänker jag.
 
Ja och här så har det ju verkligen gått helt fel
Varför skall det vara så?
Det ska det ju inte ☺️ Om din frågeställning egentligen är ”Hur ska skolan identifiera och fånga upp barn med begåvning över eller under snittet?” så tycker jag det är en jättebra fråga, men en som jag saknar relevant kunskap för att egentligen diskutera på den nivå frågan förtjänar.

Min poäng är mest att jag inte tror högbegåvade barn som inte fångas upp blir ett samhällsproblem i större utsträckning än någon annan.

Jag påstår att de blir farligare och svårare för rättssystemet att komma åt

Här är en annan trist historia.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Allra

Edit, fler trista typer
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Falcon_Funds

Ja, men att du påstår det betyder ju inte att det är sant.

Jag tycker du blandar päron och äpplen och en hel del annat och gör en fruktsallad.
 
Absolut, men media har flera gånger skrivit om unga med intellektuell funktionsnedsättning som dras in i gängkriminalitet och utnyttjas. Första googleträffen:

https://sverigesradio.se/artikel/fu...dsättning utnyttjas,dömts de senaste fem åren.

Och ja, tyvärr är unga i utanförskapsområden generellt väldigt utsatta och i riskzonen för att dras in i detta. Men det är ju ingen nyhet.

Absolut, men det står ju inte i motsatsförhållande till det jag skriver.
 
Skolan är en oerhört viktig del av det förebyggande arbetet!
Skolan är inte till för brottsbekämpning. Information ja men inte mer än det. Skolan kan inte vara polis, socialtjänst, föräldrar mm.
Skolan är en viktig grund för att hålla personer borta från brottslighet ja absolut men definitivt inte som ensam bärare av ett enormt problem.
 
Men då är ju frågan varför man inte bryr sig?
Och om det hade gått att göra något åt det?

Eller är det en opåverkbar empatisk störning?

Störning vet jag inte men vi människor är inte stöpta i samma form. Olika personlighetsdrag är olika starka hos olika personer. "Gå att göra något åt" är svårt när det gäller en vuxen människa. Det kräver ju att det personen själv tycker att den har handlat fel och att det finns incitament att ändra sig.
 
Störning vet jag inte men vi människor är inte stöpta i samma form. Olika personlighetsdrag är olika starka hos olika personer. "Gå att göra något åt" är svårt när det gäller en vuxen människa. Det kräver ju att det personen själv tycker att den har handlat fel och att det finns incitament att ändra sig.
Men är det inte därför som man måste koncentrera sig på barnen i skolan?
Just för att det är så svårt att påverka vuxna människor.
 
Jag tycker du blandar päron och äpplen och en hel del annat och gör en fruktsallad.
Fruktsallad är gott.
Men skämt åsido, jag tycker att det brukar komma oerhört intressanta och viktiga saker ur den typen av tankeexperiment.
Och att den här tråden faktiskt visar på det.
Det har blivit superintressant!
 
Alltså en del av er verkar tro att skolan kan göra under??
Jag kan inte få föräldrar att vara delaktiga, jag kan inte få föräldrar att se till att läxan tas hem, jag kan heller inte vara socialpedagog.
Jag är där för att undervisa och det gör jag bra.
Sen gör jag allt annat med för att jag känner med eleverna
 
Men är det inte därför som man måste koncentrera sig på barnen i skolan?
Just för att det är så svårt att påverka vuxna människor.

Man kan bara påverka en människas till en viss grad (om vi bortser från metoder som hjärntvätt, totalitära stater osv). En del har jättebra uppväxter, goda förebilder i skolan osv och väljer ändå en kriminell bana. B.Å. kanske hade en jättebra och kärleksfull uppväxt med goda förebilder. Det kanske inte fanns några tecken alls under hans uppväxt på att han skulle välja den bana han gjorde. Vi är våra egna personer och fattar till syvende och sist våra egna beslut.
 
Alltså en del av er verkar tro att skolan kan göra under??
Jag kan inte få föräldrar att vara delaktiga, jag kan inte få föräldrar att se till att läxan tas hem, jag kan heller inte vara socialpedagog.
Jag är där för att undervisa och det gör jag bra.
Sen gör jag allt annat med för att jag känner med eleverna
Jag tycker skolan gör mycket av det där och gör ”under” på många sätt. Ansvaret är såklart inte odelat på skola och lärares sida.
 
Tror mer runtdrivandet efter skolan är värre och där fler rekryteras. En skola kan ju hålla ständigt för utomstående personer som inte har där att göra.
Samtidigt var det ju någon undersökning av fritidsgårdar som konstaterade att en dålig fritidsgård kunde vara värre än ingen och snarare vara en rekryteringsplats.
Och en annan som faktiskt hade tittat på fritidsgård kontra skola och konstaterat att skolan var viktigare.


(läst för ngt år sedan har inte kvar.)
 
Alltså en del av er verkar tro att skolan kan göra under??
Jag kan inte få föräldrar att vara delaktiga, jag kan inte få föräldrar att se till att läxan tas hem, jag kan heller inte vara socialpedagog.
Jag är där för att undervisa och det gör jag bra.
Sen gör jag allt annat med för att jag känner med eleverna
Fast det var ingen som tyckte att du skulle göra det, inte jag i alla fall.

Jag tycker att jag skrev ganska tydligt att det var på kommunen att göra en kampanj för att engagera föräldrarna om det är en enstaka kommun det gäller tex TS kommun där hen faktiskt är engagerad och inte som lärare tror jag.

I andra hand skrev jag att det handlade om samhällets förväntningar och nämnde SVT, Disney osv, och det var faktiskt inte ett skämt.

Knapplån :)
Om samhället förväntar sig/det är modernt att läsa för sina barn, då kommer alla göra det. Men nu är sport modernt att skjutsa till och alla skryter om hur korta dagar de tar och hur mycket sport de skjutsar till i ena meningen och hur värdelöst det är med läxor och att skolan kommer och kräver saker och hur de bara vill njuta i nästa andetag. (hört på fikarasten). Och det ger ju även mindre tid till läxor att ha sport fyra dagar i veckan o match varje helg.

Om Svt barn i julkalendern fyra år i rad hade presenterat en pojke som älskade att läsa istället för fyra pojkar som är dryga och hatar böcker och bildning men som har en mysig syrra som är smart och äventyrlig och rar (när min son var 5-9 ) så skulle det hjälpt istället försökt stjälpa många föräldrar. (de är lite bättre nu :) )

När Disney o andra filmbolag och TV bolag presenterar supersmarta tekniska Tingeling och politiskt ledande Prinsessan LilliFee, och härligt supersmarta och äventyrliga tjejMyLittleponnies Friendship is Magic som påverkar sina liv genom ansträngning, studier, böcker, mod och iofs teknisk talang.
Medan de presenterar stenkorkade pojk Sniglar som råkar bli snabba men är usla vänner och lär sig knappt bli vänner. Stenkorkde dryga Bilar som råkar vara snabba men är usla vänner och lär sig knappt bli vänner och ganska stenkorkade Pandor som råkar vara medfött bra på kamsport men nästan blir vän med familjen igen... så påverkar det hela västvärldens syn på pojkar och pojkarnas syn på sig själva och pojkarnas syn på flickor. Och flickornas syn på de stenkorkade dumma pojkarna. (vilket drabbar pojkarna i flickornas förakt för dem i skolan.) Voila, en tirad :) sorry.

(och iofs hjälper det inte helt om de försöker ngt annat iom tex senaste Disneyfilmen med ett underbart miljötema och en fantastisk pojke och bra känsla för olika familjekonstellationer inte gick så bra :()
 
Senast ändrad:
Men vad har du för stöd för att det är på det här sättet?
Jag tror tyvärr du är helt ute och cyklar.
Agree.


Det finns också undersökningar som visar att de flesta unga gängkriminella har godkända slutbetyg från gymnasiet. De är inte avhoppare. Det är annat som lockar, status, snabba pengar osv.

Begåvade barn kanske helt enkelt måste få stimulansen utanför skolan delvis. Dessutom kan man tenta av kurser även på gymnasiet och hoppa över en årskurs om man vill och klarar det för att få mer utmaningar.
 
Fast det var ingen som tyckte att du skulle göra det, inte jag i alla fall.

Jag tycker att jag skrev ganska tydligt att det var på kommunen att göra en kampanj för att engagera föräldrarna om det är en enstaka kommun det gäller tex TS kommun där hen faktiskt är engagerad och inte som lärare tror jag.

I andra hand skrev jag att det handlade om samhällets förväntningar och nämnde SVT, Disney osv, och det var faktiskt inte ett skämt.

Knapplån :)
Om samhället förväntar sig/det är modernt att läsa för sina barn, då kommer alla göra det. Men nu är sport modernt att skjutsa till och alla skryter om hur korta dagar de tar och hur mycket sport de skjutsar till i ena meningen och hur värdelöst det är med läxor och att skolan kommer och kräver saker och hur de bara vill njuta i nästa andetag. (hört på fikarasten). Och det ger ju även mindre tid till läxor att ha sport fyra dagar i veckan o match varje helg.

Om Svt barn i julkalendern fyra år i rad hade presenterat en pojke som älskade att läsa istället för fyra pojkar som är dryga och hatar böcker och bildning men som har en mysig syrra som är smart och äventyrlig och rar (när min son var 5-9 ) så skulle det hjälpt istället försökt stjälpa många föräldrar. (de är lite bättre nu :) )

När Disney o andra filmbolag och TV bolag presenterar supersmarta tekniska Tingeling och politiskt ledande Prinsessan LilliFee, och härligt supersmarta och äventyrliga tjejMyLittleponnies Friendship is Magic som påverkar sina liv genom ansträngning, studier, böcker, mod och iofs teknisk talang.
Medan de presenterar stenkorkade pojk Sniglar som råkar bli snabba men är usla vänner och lär sig knappt bli vänner. Stenkorkde dryga Bilar som råkar vara snabba men är usla vänner och lär sig knappt bli vänner och ganska stenkorkade Pandor som råkar vara medfött bra på kamsport men nästan blir vän med familjen igen... så påverkar det hela västvärldens syn på pojkar och pojkarnas syn på sig själva och pojkarnas syn på flickor. Och flickornas syn på de stenkorkade dumma pojkarna. (vilket drabbar pojkarna i flickornas förakt för dem i skolan.) Voila, en tirad :) sorry.

(och iofs hjälper det inte helt om de försöker ngt annat iom tex senaste Disneyfilmen med ett underbart miljötema och en fantastisk pojke och bra känsla för olika familjekonstellationer inte gick så bra :()
Jag menar, egentligen kan ju alla på buke som vill göra en insats. Typ säga, sjukt mysigt att läsa läxorna hemma med mitt barn, älskar det.
 
Samtidigt var det ju någon undersökning av fritidsgårdar som konstaterade att en dålig fritidsgård kunde vara värre än ingen och snarare vara en rekryteringsplats.
Och en annan som faktiskt hade tittat på fritidsgård kontra skola och konstaterat att skolan var viktigare.


(läst för ngt år sedan har inte kvar.)
Fritidsgård hade jag inte en tanke på. Tänkte snarare på föräldrar som engagerar sig i sina barn, träffar andra föräldrar till barn i klassen/skolan, vara ute och visa sig, fler som går föräldrarvandring, fler som bryr sig och säger ifrån när barn blir mobbad till eller från skolan på cykelvägen istället för 🙈🙉🙊 och går vidare, föräldrar som blir arga på sina barn istället för budbäraren.
 
Skolan är inte till för brottsbekämpning. Information ja men inte mer än det. Skolan kan inte vara polis, socialtjänst, föräldrar mm.
Skolan är en viktig grund för att hålla personer borta från brottslighet ja absolut men definitivt inte som ensam bärare av ett enormt problem.

Det påstod jag inte heller.

Men skolan är en otroligt viktig del av samhället som ofta har god kännedom om barnen. SSPF borde ha mycket, mycket större utrymme.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 585
Senast: Enya
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 271
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 776
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp