Den yngsta, som läste Stephen Hawking, samt barnbarnet har varit en söndagspromenad i parken.
Vissa barn är verkligen av typen Blå-Vitt.
De finns de också.
Jo men det var vad jag skrev i min post, det finns alla varianter på barn. Men när du skriver Blå-vitt så tänker man att detta är det vanligaste formen av barn. Att om det inte är så att barnet är extremt low maintenance är det utanför normen?
Jag tycker nog att om jag läser tidningar och vad folk skriver så verkar det finnas en tro att det finns en stor mängd Normalbarn, med Förspänt som säger jamammanejmamma.
Om någon skriver ngt om barn och skolan och att vara snälla mot varandra i en artikel kommer alltid 100% av fallen kommentarer som antyder att alla som inte har ett barn som har en bokstavskombination är en idiotisk latmask med promenadbarn. Som om inte barn i allmänhet kan hänga i gardinerna och behöva hjälp att lära sig läsa trots att de har helt vanliga föräldar och är helt vanliga barn och det var just de barnen som artikelförfattaren pratade om.
Folk verkar tro att vanliga barn gör läxor per auto från första klass, utan att någon säger någonting och utan att någon förälder hjälper dem. Och de kan lära sig läsa genom att göra ordkort, ordbilder eller skriva till läsning på padda i F-klass, varpå de direkt första veckan i första klass kan läsa första läseboken. De är väluppfostrade, artiga, snälla, enkla, hjälper till hemma och har akademikerföräldrar som har bokhyllor hemma och läser högt för dem varje kväll.
Om det är minsta knöl på vägen så är det för att barnet har bokstäver eller illiterata föräldrar.
Men det är faktiskt fullt möjligt, kanske rent av vanligt, att en akademikersläkt regelbundet producerar barn som behöver hjälp av föräldrarna för att lära sig läsa och lära sig räkna och läsa läxor och kanske ibland hjälp av specialpedagog och som ibland tycker skolan är tråkig och klassen skrikig och rörig. Men som ändå sedan totalt älskar universitetet.
Medan självklart alla familjer kan få ett barn som är superenkelt och läser Stephen Hawkins på rasten och lär sig läsa av sig självt. Jag tror bara inte att det är den vanligaste sortens barn, i någon familj. För om det vore det skulle väl klasserna inte vara så in i bomben stökiga som mina släktingars barn säger att de är.