Jag ser inte riktigt en röd tråd i resonemanget. Begreppet begåvade barn som blir morgondagens experter och forskare är lite svårt för mig. Vissa barn gör ett språng någon gång under sin barndom och kan under den tiden uppfattas som begåvat, och några år senare har resten av barnen hunnit ifatt. Andra barn tickar på som medelmåttor men drar iväg som vuxna. Så jag tror vi bör vara försiktiga med att tänka att begåvning under barndomen behöver innebära så mycket i vuxen ålder sen.
Med det sagt så kan det ju absolut vara så i vissa fall, men den stora problematiken här är ju att barn oavsett nivå på begåvning hamnar i kriminalitet och det är ju bevisningen ett enormt problem just nu. Jag tror att det görs en hel del insatser, om jag förstått det rätt, men problematiken är nog svår att komma åt med offentlig verksamhets lite stolpiga arbetssätt och fördröjningar med politiska beslut osv. Jag antar att det är svårt att jobba snabbt, helt enkelt, och gängen är snabbare.