Verkligen! Vi får väl se vad den nya lagen har för effekt nästa år men jag är skeptisk.
Ja, folkbibliotekens uppdrag är ju något helt annat än skolbibliotekens men det är supervanligt att skolan åker snålskjuts på folkbiblioteken. Ett skolbibliotek med ett aktuellt och attraktivt bestånd med en skolbibliotekarie som ses som en viktig resurs både i klassrummet och bibblan är oslagbart tycker jag. Relationerna med ungarna gör ju att man kan sätta rätt bok i händerna på dem vid rätt tillfälle.
Ja det är ju en jätteskillnad, om inte annat så för att man anställer en bibliotekarie som i viss mån förväntar sig att interagera med barn i en viss ålder när man söker till en skola. Det är nog svårt att missa att det är ett skolbibliotek det handlar om när man söker jobbet.
Man kan ju inte förvänta sig att vilken som helst bibliotekarie har den kapaciteten.
Sedan minns jag ju att man var väldigt mycket på skolbiblioteket som liten, på raster, på lektioner osv. Jag tror inte det är jämförelsebart alls med ett folkbibliotek vars bibliotekarier är fokuserade på att hjälpa pensionärer och föräldralediga och små söta bebisar. Tror minst hälften av min bokläsning bestod av skolbiblioteksböcker, resterande hälft uppdelad på stadsbiblioteket och egna, ofta begagnade, inköp.
Man kan också beakta att jag på Buke stött på föräldrar som inte vågar låta sina barn låna böcker på riktiga bibliotek eftersom de är rädda för förseningsavgifter och att inte hitta böckerna för retur.
Är det dock verkligen "rektorns" "fel" är det inte kommunens fel? I vårt fall har ju helt enkelt kommunen "stulit" den delen av skolan där skolbibliotek och idrottslokaler låg och gjort om det till ett "kulturcentrum".
Att då förvänta sig att rektor inom befintlig budget ska lyckas trumma upp ett annat utrymme och köpa in böcker och anställa en bibliotekarie, när kommunen tänker att de har "effektiviserat" undrar jag om det är möjligt?
Kommunen tror nog också att den här skolan har ett "skolbibliotek", trots att bibliotekarierna finner ungdomar mycket problematiska och felplacerade i biblioteket (de gillar vissa barn dock).