Fast det var ingen som tyckte att du skulle göra det, inte jag i alla fall.
Jag tycker att jag skrev ganska tydligt att det var på kommunen att göra en kampanj för att engagera föräldrarna om det är en enstaka kommun det gäller tex TS kommun där hen faktiskt är engagerad och inte som lärare tror jag.
I andra hand skrev jag att det handlade om samhällets förväntningar och nämnde SVT, Disney osv, och det var faktiskt inte ett skämt.
Knapplån
Om samhället förväntar sig/det är modernt att läsa för sina barn, då kommer alla göra det. Men nu är sport modernt att skjutsa till och alla skryter om hur korta dagar de tar och hur mycket sport de skjutsar till i ena meningen och hur värdelöst det är med läxor och att skolan kommer och kräver saker och hur de bara vill njuta i nästa andetag. (hört på fikarasten). Och det ger ju även mindre tid till läxor att ha sport fyra dagar i veckan o match varje helg.
Om Svt barn i julkalendern fyra år i rad hade presenterat en pojke som älskade att läsa istället för fyra pojkar som är dryga och hatar böcker och bildning men som har en mysig syrra som är smart och äventyrlig och rar (när min son var 5-9 ) så skulle det hjälpt istället försökt stjälpa många föräldrar. (de är lite bättre nu
)
När Disney o andra filmbolag och TV bolag presenterar supersmarta tekniska Tingeling och politiskt ledande Prinsessan LilliFee, och härligt supersmarta och äventyrliga tjejMyLittleponnies Friendship is Magic som påverkar sina liv genom ansträngning, studier, böcker, mod och iofs teknisk talang.
Medan de presenterar stenkorkade pojk Sniglar som råkar bli snabba men är usla vänner och lär sig knappt bli vänner. Stenkorkde dryga Bilar som råkar vara snabba men är usla vänner och lär sig knappt bli vänner och ganska stenkorkade Pandor som råkar vara medfött bra på kamsport men nästan blir vän med familjen igen... så påverkar det hela västvärldens syn på pojkar och pojkarnas syn på sig själva och pojkarnas syn på flickor. Och flickornas syn på de stenkorkade dumma pojkarna. (vilket drabbar pojkarna i flickornas förakt för dem i skolan.) Voila, en tirad
sorry.
(och iofs hjälper det inte helt om de försöker ngt annat iom tex senaste Disneyfilmen med ett underbart miljötema och en fantastisk pojke och bra känsla för olika familjekonstellationer inte gick så bra
)