Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Det var iofs en sak jag funderade på förut då du nämnde att du ogillar att vara gravid. Ni har inte funderat på adoption? Det är ju en välgärning på samma gång och du slipper det jobbiga i att vara gravid.

Fast alltså en adoptionsprocess verkar hur ansträngande som helst. Och välgärning? Det verkar väl inte direkt vara brist på par som vill adoptera?

Jag är nog nästan 100 % säker på att jag inte är kvalificerad för att få adoptera just pga mitt mående. Dom kräver ju att man är fullt frisk och jag räknas med all säkerhet inte dit.

Jag har aldrig tänkt så långt som till en adoption, men känner nog att jag i första hand vill ha biologiska barn.

Varför jag ogillar att vara gravid är för att det inte direkt är någon höjdare för mig. Först mår jag illa till vecka 20, så pass att jag hänger över toan en halvtimma sammanlagt en dag. Sedan är det några fantastiska veckor fram till vecka 31 ungefär och sen börjar kliandet. Det kliar konstant dygnet runt över hela kroppen och jag river sönder mig. Får antihistamin mot det men det hjälper föga. Brukar duscha så varmt att jag inte känner kliandet. Blev lovad inför andra graviditeten att få bli igångsatt tidigare eftersom det var väldigt illa under första graviditeten men det lugnade sig i slutet så jag stod ut. Får fortfarande bli igångsatt tidigare om det skulle ske igen. Blev igångsatt första gången pga det men först 8 dagar före bf. Nästa gång kan jag få bli igångsatt från 37+0 när bebisen är fullt utvecklad.
Men jag kan stå ut med det för en till.

Senast ändrad:

Jag skulle bli smått vansinnig om jag hade bokat möten och grejer och de andra inte kom för att deras barn hade varit sjuka på natten och båda föräldrarna var hemma.

Vad säger Försäkringskassan om sådant vabbande som främst är till för att skydda kolleger från smitta? Eller är den ena föräldern hemma utan både lön och ersättning?

Jag tror inte man kan få vab för detta, då får man nog anmäla sig sjuk själv om man känner att något är på gång. Däremot minskar man smittspridningen genom att den som tagit hand om spyorna på natten är den som är hemma och vabbar istället för tvärtom.
Ser man på förskolenivå (där magsjukan ofta sprider sig med raketfart mellan barnen) så har de flesta förskolor en slags policy när det gäller magsjuka. Jag klippte ut en från nätet
"Barn med diarré/kräkningar ska vara hemma från förskolan och symptomfri minst 48 timmar före återgång till förskolan. Detsamma gäller om syskon eller föräldrar till barnet är magsjuka, då är man också hemma 48 h efter sista symptom."

Nu har vi kommit rätt långt från ämnet dock, ber om ursäkt ts.

Men du menar alltså att du inte tycker man ska hjälpas åt på natten, utan en vuxen ska under natten ensam jonglera 1) nedkräkt och ledsen treåring, 2) nedkräkta sängkläder och 3) Trött och ledsen ettåring som kryper runt i spyorna, medan den andre stänger in sig i gästrummet?

Så gör vi iaf. Precis som jag tog alla nätter under bebistiden när han jobbade. Förut i början med sonen. Han kunde ta någon natt om jag verkligen behövde få sova med tösen. Som första dagen hemma efter förlossningen. Då fick han ta en promenad med henne i vagnen så jag fick sova för hon hade skrikit konstant sen hon föddes två dygn tidigare.
Jag har väl hög toleranströskel för jag har aldrig haft några problem med det. Alltså fixat vardagen trots sömnbrist.

Tror ni jag sitter hemma för att det är roligt och lever på bidrag eller?
Då kan jag informera om att jag får inte ett enda öre i bidrag. Min inkomst varje månad = 0 kr och har varit så sen hösten 2006.
.

Hur skulle en separation förändra ditt liv?

Om det mer eller mindre skulle bli ett helvete att inte ha din mans försörjning som trygghet,´arbetslös, utan utbildning, utan eget kapital och med två barn - så kanske du skulle försöka se till att du klarar dig fint på egen hand innan du skaffar den där tredje.

Anledningen till att jag skriver detta är för att även om du kostar samhället 0 kronor idag finns helt klart en risk att du tar igen det med råge om du skulle råka bli ensamstående.
3 av 10 barn bor inte med sina biologiska föräldrar så det är inte långsökt att räkna in den risken.

Den skulle säkerligen förändra mitt liv totalt. Och ja, troligtvis skulle jag behöva leva på bidrag. Men det skulle jag även om jag inte hade barn.

Den skulle säkerligen förändra mitt liv totalt. Och ja, troligtvis skulle jag behöva leva på bidrag. Men det skulle jag även om jag inte hade barn.

Desto fler barn ju svårare blir situationen och det kommer även krävas större bidrag.

Rent generellt bryr jag mig inte om människors upplägg och ointresse av att vara självförsörjande så länge det inte betalas med skattemedel och om vi även bortser från hur din problematik ev påverkar 2-3 barn så måste jag ändå fråga:

Stör det dig inte det minsta att du är 100% beroende av andra? Har du helt gått in i ett tillstånd där du accepterar det och ser det som ett fullgott liv att leva?

Det stör mig något fruktansvärt mycket. Jag vill tjäna egna pengar. Det finns inget roligare än att få en lönecheck utskrivet i sitt egna namn. Innan jobbade jag alltid extra för att tjäna mer pengar. Lyckades trots plugg och egen häst som tog tid tjäna ihop runt 7000 kr efter skatt varje månad under gymnasiet för att jag ville kunna göra allt jag ville. Pengar ger frihet. Vilken 18-åring har 10.000 kr att röra sig med varje månad samtidigt som man pluggar? Det hade jag efter lön, studiebidrag och inackorderingsstöd och en tusenlapp till mat av mamma om hon kunde hjälpa till. Betalade för min häst själv.

Att tjäna pengar peppade mig till att jobba innan jag blev sjukare.

3 av 10 barn bor inte med sina biologiska föräldrar så det är inte långsökt att räkna in den risken.

Förlåt för OT, men kan det där verkligen stämma? I Sverige? Då känns det som att adopterade från utlandet måste vara en stor andel? Har du nån källa?
Menar inte att racka ner, men har aldrig hört nått liknande och hade varit spännande att veta mer :)

Förlåt för OT, men kan det där verkligen stämma? I Sverige? Då känns det som att adopterade från utlandet måste vara en stor andel? Har du nån källa?
Menar inte att racka ner, men har aldrig hört nått liknande och hade varit spännande att veta mer :)

Angående kärnfamilj vs och ja - SCB - men nu när jag sökte så är det på ett ungefär enligt färsk pressrelease:

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____364262.aspx

Tre av fyra barn bor med sina båda ursprungliga föräldrar.

I Sverige finns ungefär 1,9 miljoner barn som bor i 1,1 miljoner familjer. I genomsnitt bor 1,8 barn under 18 år i varje familj.
Sju av tio barnfamiljer är kärnfamiljer, det vill säga familjer där alla barn är föräldrarnas gemensamma.
Övriga familjer är ensamstående föräldrar eller ombildade familjer, där någon av de vuxna har barn från ett tidigare förhållande.

ok, det köper jag. Men jag läste ditt inlägg som att 3 av 10 barn inte bodde med någon av sina biologiska föräldrar, men jag gissar att det du menade var båda biologiska föräldrarna :)

du menar alltså att de inte bor med BÅDA sina biologiska föräldrar?

du menar alltså att de inte bor med BÅDA sina biologiska föräldrar?

ok, det köper jag. Men jag läste ditt inlägg som att 3 av 10 barn inte bodde med någon av sina biologiska föräldrar, men jag gissar att det du menade var båda biologiska föräldrarna :)

Precis, det var sannolikheten att bli ensamstående jag tog upp med matmissbrukaren.

"Barn med diarré/kräkningar ska vara hemma från förskolan och symptomfri minst 48 timmar före återgång till förskolan. Detsamma gäller om syskon eller föräldrar till barnet är magsjuka, då är man också hemma 48 h efter sista symptom."

Den policyn har vi inte på min arbetsplats. Jag jobbar iofs inte på dagis.

Jag förstår regeln när det gäller barn, de har inte förmåga till att sköta handhygien och så.

Men ska vuxna stanna hemma trots att dom själva INTE är sjuka eller har varit sjuka blir det konstigt. Är man sjuk visst då gäller 48 timmar stenhårt men om man inte är sjuk?

Jag jobbade inom vården i många år, skulle jag bli satt i karantän varje gång jag skött om någon med magsjuka? Skulle jag inte få åka kollektivt hem från jobbet? Gå och Handla? Gå på bio? Ska man inrätta spetälskekolonier för vårdpersonal under vinterhalvåret?

Och jag som trodde jag hade problem med min kräkfobi....
Folk vet väl ändå om hur smittan sprids? Det är inte svart magi, det handlar om hygienregler som behöver följas.

Senast ändrad:

Det stör mig något fruktansvärt mycket. Jag vill tjäna egna pengar. Det finns inget roligare än att få en lönecheck utskrivet i sitt egna namn. Innan jobbade jag alltid extra för att tjäna mer pengar. Lyckades trots plugg och egen häst som tog tid tjäna ihop runt 7000 kr efter skatt varje månad under gymnasiet för att jag ville kunna göra allt jag ville. Pengar ger frihet. Vilken 18-åring har 10.000 kr att röra sig med varje månad samtidigt som man pluggar? Det hade jag efter lön, studiebidrag och inackorderingsstöd och en tusenlapp till mat av mamma om hon kunde hjälpa till. Betalade för min häst själv.

Att tjäna pengar peppade mig till att jobba innan jag blev sjukare.

Jag tror att det som provocerar andra är att du trots att du skriver ovanstående ändå överväger att ställa dig ännu längre ifrån arbetsmarknaden. Det handlar inte så mycket om du går på bidrag eller inte just nu, utan vad du gör för att kämpa för dig själv (och därigenom dina barn).

Hur tänker du nu om planerna om ett tredje barn?

Gud vad hemskt!

Vi skulle självklart dela på jobbet (hur förklarar man för en jätteledsen treåring att mamma behandlar honom som pestsmittad mitt i natten.) och jag skulle självklart gå till jobbet nästa morgon. Duscha, nya kläder och så behöver man ju inte gosa med barnet efter det just.

Dessutom behöver det inte vara vinterkräksjukan barnet har, det kan vara en av de gamla vanliga magsjukorna som de flesta vuxna har hunnit bli hyggligt immuna mot.

Folk börjar bli så väldigt hysteriska när det gäller förkylningar och andra sjukor. Ett kallt samhälle? De som tjatar om kollegan som stängde in sig på sitt rum förkyld är elaka i tonen och hatiska. Inte medkännande alls.

Det är en helt annan sak än att själv stanna hemma i tre dygn om man själv haft vinterkräksjukan. Då VET man att man bär smittan själv, det hjälper liksom inte att tvätta sig på morgonen. Då SKA man stanna hemma. Men blanda inte ihop saker. Vinterkräksjuka är vinterkräksjuka annan magsjuka finns också.

Nåja vi verkar inte så drabbade av magsjuka, lillen och mannen hade en gång och spydde ett par gånger. Själv hade jag lite ont i magen så därför stannade jag hemma (dvs jag visste att jag hade drabbats om än inte så illa, då känner jag att det var risk för smitta på jobbet) lagom dagar.

Senast ändrad:

Menas det att barnet inte får gå till förskolan om föräldern är magsjuk? Hur löser man det? En magsjuk förälder kan ju inte ta hand om ett barn och man kan ju inte vabba för att ens respektive är sjuk. Låter helt orimligt och som tur är har det inte funnits några sådana regler på de förskolor som min son gått på.

varför skulle mina planer om en tredje ändras pga en tråd på buke?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat