Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Men alltså - ska du betala med karensdag och löneavdrag för att chefens barn inte ska bli sjuka? Det måste vara fullständigt regelvidrigt.

Och ska arbetsgivaren betala med arbetsbortfall för att chefen sätter sina privata preferenser framför verksamhetens bästa? Den höga sjukfrånvaro som lär bli resultatet gynnar ju knappast organisationen, bara hennes barn. Varför är det ens en sån katastrof om barnen blir sjuka, har de någon underliggande sjukdom eller liknande?

Men alltså - ska du betala med karensdag och löneavdrag för att chefens barn inte ska bli sjuka? Det måste vara fullständigt regelvidrigt.
Nej, som sagt - jag förväntas jobba hemifrån då.

Men visst medför det lite bekymmer för mig, mest i form av att jag blir stressad och lite orolig. Jag funderar över om jag är för sjuk för att gå till jobbet ("är jag för förkyld nu? blir han irriterad?") eller om jag är för frisk och egentligen borde gå dit istället för att avslappnat sitta hemma i pyjamasen och jobba (jag pendlar så för mig är det avsevärt mycket bättre att jobba hemifrån).

Det är inte helt lätt och en situation jag inte tidigare varit i. (dvs, ingenting som jag vill lyfta fram som rätt och bra och som nåt andra företag borde ta efter).

Ja, kan du jobba hemifrån blir ju läget lite annorlunda. Men jag förstår om det inte känns bekvämt för dig - och din chef har förmodligen inget som helst lagstöd i att göra så.

Nej, ena är väl två tre år och den andra går i skolan. Men chefen är benhård - risken att han blir smittad från dagis är stor nog så därför får jag inte öka risken för att han blir sjuk genom att gå till jobbet (ens med en förkylning).

Hoppas inte chefen åker kollektivt, handlar mat i rusningstid osv...

Alltså, gud så hispigt. Jag har en vän vars barn är sjukt och det är ganska illa om han åker på infektioner, men inte ens hon är så nojig.

Precis vad jag tänkte.

Om min chef införde ett regelverk som vilar på hens ovilja att bli smittad, skulle jag vara mycket intresserad av vilket fog chefen har för det. För mig låter det som att den chefen går utöver sina befogenheter.

Att man kan jobba hemifrån - vilket jag också kan - är något annat än att tvingas till det för att chefen har bacillskräck. Då får väl chefen jobba hemifrån, då.

kl
Om jag inte helt förträngt min vårdkunskap så är
Grejen med vinterkräksjuka är att den sprids via direkt och indirekt kontakt med smittämnen. kruxet är att det krävs väldigt lite av den för att det ska smitta.
Poängen är att man inte blir sjuk bara av att vara i samma rum som någon som träffat någon som är sjuk.
Det krävs att smittan överförs direkt eller INDIREKT via exempelvis kräk eller avföring.
Man kommer långt med strikta hygienenrutiner, rena kläder, extrem handhygien, Inga djävla skålar med vitpepparkorn som folk petar i när de äter dem i förebyggande syfte. Inga tyghandukar vid toaletten osv

Är man sjuk själv så ska man vara hemma minst 48timmar efteråt, men är.man frisk så smittar man bara om man har smitölmnen på sig som man överför, och den risken går att påverka rejält.t

+ Petruska.

Ja, jag säger inte emot er. Vill dock inte utveckla det hela för mycket, skrev mest i tråden för att belysa att uppenbart vill olika arbetsgivare ha det på olika sätt.

rena kläder, extrem handhygien

Det är min uppfattning också. Sköter man enkla hygienrutiner är risken att smitta/smittas oerhört liten.
Tvättar man däremot inte händerna efter toalettbesök - risken att smitta blir oerhört mycket större.

Mja, vid vinterkräksjuka behöver man vara ännu försiktigare än vanligt eftersom det krävs så lite och alla medel tar det intesom handsprit.(man ska i och försig sprita sig trots det) Men ibland tror jag att folk är idioter när de är.förvånade att de smittats när de ätit vitpepparkorn som legat i en skål på bordet som 20personer grävt i eller när man behöver upplysa vårdpersonal om att det inte hjälper att ha plasthandskar om de envisas med att TA PÅ SAKER med kontaminerade handskar som sedan berörs utan handskar.

Senast ändrad:

Men ibland tror jag att folk är idioter när de är.förvånade att de smittats när de ätit vitpepparkorn som legat i en skål på bordet som 20personer grävt i eller när man behöver upplysa vårdpersonal om att det inte hjälper att ha plasthandskar om de envisas med att TA PÅ SAKER med kontaminerade handskar som sedan berörs utan handskar.

Det är det jag menar. Men folk verkar inte förstå att en god handhygien är den enskilt största faktorn för att förhindra smittspridning.

Läste för övrigt att sjukvårdspersonal i Halland får gå till arbetet 24 timmar efter sista symptom, alltså inte 48 timmar som gäller på många andra ställen. För patienter däremot gäller isolering i 48 timmar...

Senast ändrad:

*knapp lån*

Snacka om att den här tråden kört vilse.... Trodde den handlade om att skaffa ett tredje barn? Nu är det kräk för hela slanten.

* Jenny *

Jamen styr tillbaka den då? Eller strunta i det. Men ditt inlägg gör ju varken till eller från för trådstarten heller.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka