Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min chef skulle kölhala mig om jag kom till jobbet trots att jag tagit hand om min magsjuka sambo hela natten. Då förväntas jag utan tvekan jobba hemifrån istället.
En influensa med feber och hosta kan man arbeta med om det krisar, kräksjuka är direkt otänkbart.
Men du menar alltså att du inte tycker man ska hjälpas åt på natten, utan en vuxen ska under natten ensam jonglera 1) nedkräkt och ledsen treåring, 2) nedkräkta sängkläder och 3) Trött och ledsen ettåring som kryper runt i spyorna, medan den andre stänger in sig i gästrummet?
En viss procentandel är ju till och med immun mot vinterkräksjukan. Ska en sådan person vara hemma i en vecka för att två barn och en man ska avverka sjukan, någon gång om året.
(För att inte som sagt tala om alla andra magsjukor som barn får som vuxna inte drabbas av. Men man vet ju inte om det är vinterkräksjukan.)
Jag vet oftast inte exakt vad en kollega lider av, om hen är hemma några dagar.
Men allt det här snacket om magsjuka, är det inte rätt överdrivet?
Jag minns inga epidemier från sonens dagis.
Förhållningsreglerna gäller om man haft magsjuka själv, inte familjemedlemmarna.
Undantaget är vinterkräksjukan som är väldigt smittsam och långvarig.
Även om man själv är immun är det lätt att ta med sig smittan och beroende på var man arbetar finns direktiv om att stanna hemma om man har vinterkräksjukan hemma.
Till skillnad från vanlig magsjuka så går det ut rapporter om vinterkräksjukan och då vet de flesta vad som gäller.
Vad är det du kallar "vanlig magsjuka" då? Calicivirus är det som folk kallar vinterkräksjuka och det är ju den vanligaste magsjukan som går.
Sen är det ju omöjligt att avgöra själv vad man har så länge man inte behöver vård och prover tas, även om man kan ana Calicivirus för att det är just det som går.
Det brukar räcka att chefen vet ;-)
Min chef vet inte vad jag lider av om jag är hemma ett par dagar. Varför skulle hen veta det? I normalfallet vet hen inte ens om jag är hemma och är sjuk, eller om jag jobbar hemifrån. Eller är ute på nåt som har med jobbet att göra.