Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Sv: Bebislängtan - hur vet man att man är klar?

Kl

Jag hjälper till att torka vid behov, men det är faktiskt inget jag berättar på jobbet.

Min chef skulle kölhala mig om jag kom till jobbet trots att jag tagit hand om min magsjuka sambo hela natten. Då förväntas jag utan tvekan jobba hemifrån istället.

Bra!

När det gäller just kräksjukor, som inte kan misstänkas bero på att man ätit eller druckit något olämpligt, är det önskvärt att man är hemma iaf minst ett dygn istället för att kontaminera hela arbetsplatsen.

När det gäller vinterkräksjukan är många arbetsgivare aktiva med att be sina anställda stanna hemma 48h.
Anledningen är att en smittsam kräksjuka kan slå ut en hel arbetsplats och det är, beroende på arbetsplats, mer eller mindre en katastrof.

Jag har vid några få tillfällen på större avdelningar varit med om upp till 50% sjukfrånvaro pga kräksjuka så det är definitivt något som händer.

En influensa med feber och hosta kan man arbeta med om det krisar, kräksjuka är direkt otänkbart.

Naturligtvis ska man vara hemma 48 timmar efter sista symptom om man själv varit sjuk, men jag har aldrig hört att man ska vara det för att en familjemedlem varit sjuk?! Tänk om man är en stor familj, man kan ju bli hemma i veckor fast man själv är frisk?

Precis... På min arbetsplats med tidvis många småbarnsföräldrar har jag aldrig hört det talas om överhuvudtaget. Vi har heller inte haft några utbrott av kräksjuka på arbetsplatsen.

En influensa med feber och hosta kan man arbeta med om det krisar, kräksjuka är direkt otänkbart.

Ok, om man faktiskt är sjuk själv. Men här gällde det ju familjemedlemmar till den sjuka. Att de skulle stanna hemma, låter mycket underligt för mig.

Sen skulle jag för all del inte ägna många sekunder åt att fundera över de där 48 timmarna, heller, om någon kollega varit sjuk. Det verkar som att man på andra arbetsplatser frossar i sjukdomsdetaljer på ett sätt som jag inte är van vid. Jag vet oftast inte exakt vad en kollega lider av, om hen är hemma några dagar.

... jag TROR däremot att jag skulle ha hört om någon varit hemma två dygn för att en familjemedlem hade haft kräksjuka. Men det har jag aldrig gjort. Och konstigt nog har min arbetsplats klarat sig från magsjukeutbrott.:p

Men allt det här snacket om magsjuka, är det inte rätt överdrivet?

Jag minns inga epidemier från sonens dagis. Tvärtom, han har vad jag kan minnas aldrig varit magsjuk, och jag har varit det en gång i vuxen ålder, för ca 20 år sedan (jag räknar nu bort matförgiftning som jag dragit på mig i fjärran länder).

På mitt jobb verkar det inte vara en stor grej bland småbarnsföräldrarna att hantera magsjuka, och vi har som sagt inga regler för det.

Om kollegorna ställde in undervisning utan att vara sjuka, skulle dålig stämning sprida sig mycket snabbt.

Men du menar alltså att du inte tycker man ska hjälpas åt på natten, utan en vuxen ska under natten ensam jonglera 1) nedkräkt och ledsen treåring, 2) nedkräkta sängkläder och 3) Trött och ledsen ettåring som kryper runt i spyorna, medan den andre stänger in sig i gästrummet?

Hur tror du ensamstående föräldrar gör? Det funkar. Jag lovar.

En viss procentandel är ju till och med immun mot vinterkräksjukan. Ska en sådan person vara hemma i en vecka för att två barn och en man ska avverka sjukan, någon gång om året.

(För att inte som sagt tala om alla andra magsjukor som barn får som vuxna inte drabbas av. Men man vet ju inte om det är vinterkräksjukan.)

En ensamstående förälder måste inte hålla barnen borta från föräldern som kallt ignorerar dem.

Nåja, vi har aldrig haft ngra epidemier av kräksjuka på jobbet, influensa kanske sprider sig lite ibland. Då vet jag att folk har varit på jobbet som haft magsjuka barn och föräldrarna vabbat varannan dag.

Jag funderade också på det. Magsjuka har väl funnits i alla tider? Det är först nu det beskrivs som en blandning mellan ebola och digerdöden. Undrar om det vårt behov av kontroll över vårt egna liv som ligger bakom - eller rättare sagt, vår övertro på att vi kan kontrollera allt i våra liv.

En viss procentandel är ju till och med immun mot vinterkräksjukan. Ska en sådan person vara hemma i en vecka för att två barn och en man ska avverka sjukan, någon gång om året.

(För att inte som sagt tala om alla andra magsjukor som barn får som vuxna inte drabbas av. Men man vet ju inte om det är vinterkräksjukan.)

Förhållningsreglerna gäller om man haft magsjuka själv, inte familjemedlemmarna.

Undantaget är vinterkräksjukan som är väldigt smittsam och långvarig.
Även om man själv är immun är det lätt att ta med sig smittan och beroende på var man arbetar finns direktiv om att stanna hemma om man har vinterkräksjukan hemma.
Till skillnad från vanlig magsjuka så går det ut rapporter om vinterkräksjukan och då vet de flesta vad som gäller.

Men allt det här snacket om magsjuka, är det inte rätt överdrivet?

Jag minns inga epidemier från sonens dagis.

Bland praktikanter och visstidsanställda under 30 år är troligen magsjuka och huvudvärk de absolut vanligaste sjukfrånvaroorsakerna. Just magsjuka är något som ofta återkommer och den brukar även hålla i sig längre än normalt hos denna kategori. Desto yngre ju oftare kan man ha maginfluensa, 3-4 gånger per år är inte konstigt. De brukar även ha oturen att ofta bli sjuka på måndagar, torsdagar eller fredagar.

Vi fick en epedimi på hela bygden, gick igenom alla barnfamiljer på en månad och var smittsam i över en vecka efter sista kräkning (48h regeln ger jag inte så mycket för längre)

Förhållningsreglerna gäller om man haft magsjuka själv, inte familjemedlemmarna.

Undantaget är vinterkräksjukan som är väldigt smittsam och långvarig.
Även om man själv är immun är det lätt att ta med sig smittan och beroende på var man arbetar finns direktiv om att stanna hemma om man har vinterkräksjukan hemma.
Till skillnad från vanlig magsjuka så går det ut rapporter om vinterkräksjukan och då vet de flesta vad som gäller.

Vad är det du kallar "vanlig magsjuka" då? Calicivirus är det som folk kallar vinterkräksjuka och det är ju den vanligaste magsjukan som går.

Sen är det ju omöjligt att avgöra själv vad man har så länge man inte behöver vård och prover tas, även om man kan ana Calicivirus för att det är just det som går.

Vad är det du kallar "vanlig magsjuka" då? Calicivirus är det som folk kallar vinterkräksjuka och det är ju den vanligaste magsjukan som går.

Sen är det ju omöjligt att avgöra själv vad man har så länge man inte behöver vård och prover tas, även om man kan ana Calicivirus för att det är just det som går.

Vanlig magsjuka - symptom som brukar vara snabbt övergående dvs ett dygn, när som helst på året. En sådan sjukanmälan brukar vara i 2-3 dagar.
Brukar inte dra igång en epedemi.

Vinterkräksjukan är speciell eftersom den under en period drabbar många, flertal insjuknade kommer som ett brev på posten. Sjukanmälan brukar ligga på 4-7 dagar. Vinterkräksjukan innebär en längre tids sängliggande. Information om när vinterkräksjukan anlänt får man via vården. I vårt fall brukar företagshälsovården vara snabba och straxt därefter brukar media haka på.

Det brukar räcka att chefen vet ;-)

Min chef vet inte vad jag lider av om jag är hemma ett par dagar. Varför skulle hen veta det? I normalfallet vet hen inte ens om jag är hemma och är sjuk, eller om jag jobbar hemifrån. Eller är ute på nåt som har med jobbet att göra.

Min chef vet inte vad jag lider av om jag är hemma ett par dagar. Varför skulle hen veta det? I normalfallet vet hen inte ens om jag är hemma och är sjuk, eller om jag jobbar hemifrån. Eller är ute på nåt som har med jobbet att göra.

Det finns många arbetsplatser där verkligheten ser annorlunda ut dvs där chefen behöver planera frånvaron och där en anställds frånvaro blir märkbar. Vilken tur att du inte arbetar på en sådan Petruska ;)

Fast även i de fallen så behöver man väl inte berätta vad man lider av för sin chef? (Inte för att magsjuka är en skam, men generellt sett tycker jag att det rätt långt bör få räcka att man säger att man är sjuk.)

Det sanna svaret på dina funderingar är att vi har hyfsat hög sjuknärvaro på mitt jobb, eftersom det inte är möjligt att ersätta oss med vikarier på kort varsel.

Jag tror också att de flesta inte sjukskriver sig vid kortare sjukdom, alltså går genom FK och så vidare, eftersom några dagars frånvaro ändå bara innebär att man måste jobba ifatt sen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka