Beach 2014 del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del IV

kl

8,6 km löpning idag efter skolan, hade riktigt bra känsla. Lugnt och behagligt och då höll jag ändå ett snittempo på 6:46 vilket känns asbra, har verkligen tagit ett stort kliv framåt i löpningen! :)

Däremot har jag märkt att jag blir stel i framför allt höger axel när jag springer. Jag tycker inte att jag spänner mig men kanske gör jag det omedvetet. Hur blir man av med det? :p

edit: Just ja, använde pulsbandet för första gången idag! Bara nio månader sen jag fick klockan :o
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del IV

*kl*

Jahapp, avslutade min lilla hästsemester med att pålle bockade av mig. Jag landade med vaden mot ett träd (!) och fick en rejäl muskelbristning. Nåja, jag har haft liknande skador efter cykelkrascher och tror/hoppas att jag kan springa inom en vecka. Blir lätt cykling och styrketräning fram tills dess. Men ooont gör det just nu; känns som träningsvärk^10 och jag får nog ställa in morgondagens ridlektion :(
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Jag kan bara tänka på allt som jag inte får äta. Helt hopplöst. Men antar att det ger sig inom några dagar.
Träningsvärken från gårdagen blev inte bättre av dagens gympass. Sänkte vikterna och körde ett rätt lugnt pass, mest för att jobba igenom kroppen.

Sen blev det besök hos ny sjukgymnast. Precis som alla andra skulle hon givetvis dra, trycka och vrida på mina ben. Sedan bad hon mig att stå upp. Då kom frågan "översträcker du alltid dina knän sådär? jag såg den tendensen på britsen också". Jag har aldrig tänkt tanken, jag tyckte att jag stod helt vanligt. Det kan vara en anledning till att knäna gör ont, speciellt när jag står upp länge eller går fort. Smärtade även rejält i muskelfästena till högra benets främre lårmuskler.
Så hon ska fixa ett träningsprogram för att stärka lårmusklerna samt stabilisera höfterna (är överrörlig i dom, vilket förmodligen leder till att knäna får göra mer jobb än dom borde). Och så ska hon utföra någon form av behandling nästa gång, men jag vet inte vilken typ. Jag får absolut inte stretcha och heller inte springa. Springa kan jag ju knappt inte kan göra ändå, så det spelade ingen större roll, men stretchingen - jag vill ju öka rörelseomfånget. Men jag känner mig hellre stel och har knän som fungerar än att vara vig.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Neej vad dumt! :( Hoppas du repar dig snabbt!

Sådär är det ju ibland. Typ allt jag tycker är roligt innebär också en viss skaderisk. Det var länge sen jag flög av en häst då det känns nästan skönt att ha gjort det igen. Jag överlevde ju och inget är brutet :).
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

8,6 km löpning idag efter skolan, hade riktigt bra känsla. Lugnt och behagligt och då höll jag ändå ett snittempo på 6:46 vilket känns asbra, har verkligen tagit ett stort kliv framåt i löpningen! :)

Åh, fan vad duktig du är!

Däremot har jag märkt att jag blir stel i framför allt höger axel när jag springer. Jag tycker inte att jag spänner mig men kanske gör jag det omedvetet. Hur blir man av med det? :p

Nån typ av rörlighetsträning?


*kl*
Jag inledde min nyttiga period med att 1. inte ens orka gå hem från stan utan tog bussen och 2. köpa en 200 grams chokladkaka. Heja mig!
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

8,6 km löpning idag efter skolan, hade riktigt bra känsla. Lugnt och behagligt och då höll jag ändå ett snittempo på 6:46 vilket känns asbra, har verkligen tagit ett stort kliv framåt i löpningen! :)

Däremot har jag märkt att jag blir stel i framför allt höger axel när jag springer. Jag tycker inte att jag spänner mig men kanske gör jag det omedvetet. Hur blir man av med det? :p

edit: Just ja, använde pulsbandet för första gången idag! Bara nio månader sen jag fick klockan :o

Bra jobb! 6:46-tempo låter lagom när vi ska springa Lidingö 15! :D

Hur märker du att du blir stel? Får du ont? Var i axeln i så fall?

*kl*

Jahapp, avslutade min lilla hästsemester med att pålle bockade av mig. Jag landade med vaden mot ett träd (!) och fick en rejäl muskelbristning. Nåja, jag har haft liknande skador efter cykelkrascher och tror/hoppas att jag kan springa inom en vecka. Blir lätt cykling och styrketräning fram tills dess. Men ooont gör det just nu; känns som träningsvärk^10 och jag får nog ställa in morgondagens ridlektion :(

Ah men fy vad träligt! Håller tummarna för att du repar dig så fort som möjligt. Är fan inte kul när hela muskeln känns som ett enda stort blåmärke, minns det väl från när jag fick en bristning i framsida lår; satan vad ont det gör.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag har dessutom beställt ett mycket motiverande linne att springa i:

2408atg-w800h800z1-32649-run-like-daryl-is-waiting_531dbb0c9606ee5fc7a9647e.jpg

Men åhh! :love:
 
Sv: Beach 2014 del IV

*kl*

Jahapp, avslutade min lilla hästsemester med att pålle bockade av mig. Jag landade med vaden mot ett träd (!) och fick en rejäl muskelbristning. Nåja, jag har haft liknande skador efter cykelkrascher och tror/hoppas att jag kan springa inom en vecka. Blir lätt cykling och styrketräning fram tills dess. Men ooont gör det just nu; känns som träningsvärk^10 och jag får nog ställa in morgondagens ridlektion :(

Åh nej, hoppas du tillfrisknar fort!
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Dagens Beach-aktiviteter:
Promenad med hund
Galoppass med häst 1
Dressyrpass med häst 2
Intervaller med jogg/sprint i samband med att försöka fånga in häst 2 som hellre ville springa lös än att skrittas av för hand

Ville och hade tänkt springa idag, men verkligheten hann ikapp. Sitter och pluggar matte och äter cheesecake. Jättemycket cheesecake! Sjukt gott, problemet är att det är jag som har bakat, så jag vet hur mycket grädde det är i! :D
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag mailade runt till flera för ett tag sen, och på det här stället dröjde det ett tag innan jag kunde få en tid. Tänkte att jag lika gärna kunde gå dit för en second opinion, ungefär. Och hon har ju sett en sak som ingen annan påpekat :)
Den här sjukgymnasten går dessutom på frikortet, så det kostar mig inget mer än tid att se om vi kan göra nåt bra.

Som det är nu vågar jag inte sätta fler nålar i knäna, ifall det var det som orsakade den där läskiga reaktionen med illröda, varma och svullna ben
 
Sv: Beach 2014 del IV

*kl*
Invägning idag, -2,6 kg :) Så nu har jag passerat min halvvägslinje! :laugh: Det firade jag med att köpa en kettlebell :D
 
Sv: Beach 2014 del IV

Åh, fan vad duktig du är!
-----------
Nån typ av rörlighetsträning?

Tack :) Ja kanske det! Får kanske rota fram något kvastskaft :p

Jag inledde min nyttiga period med att 1. inte ens orka gå hem från stan utan tog bussen och 2. köpa en 200 grams chokladkaka. Heja mig!

Nya tag imorgon!

Bra jobb! 6:46-tempo låter lagom när vi ska springa Lidingö 15! :D

Hur märker du att du blir stel? Får du ont? Var i axeln i så fall?

Eller hur? :D
Inte ont precis, känns mer som att jag "sitter fast" lite i axeln, ungefär vid fästet till bröstmuskeln tror jag.

:) Ett par sådana blev det för mig också :)

Kul! Hoppas vi båda blir nöjda med skorna ;)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Ah okej! Hoppas att det blir bra med denna sjukgymnasten, även om du inte får stretcha ;)

Ninnurur: tjoho, heja heja! :bump:
 
Sv: Beach 2014 del IV

Rörlighetsträning som någon nämnde kan självklart hjälpa, men sen tror jag också det behövs mer löpvana. Ett annat tips är att ta för vana att skaka ur axlarna varannan kilometer eller så. Rulla framåt, bakåt, spänn upp axlarna mot öronen (spänn armarna, knyt nävarna), hoppa med axlarna upp och ner och jobba med armarna framåt och bakåt (alltså så att bröstkorgen sträcks när armarna går bakåt och det sträcker mellan skulderbladen när armarna går framåt och korsas, begripligt? :D).
 
Sv: Beach 2014 del IV

Ja alltså det är ju jättelogiskt egentligen. Om jag hela tiden har knäna i ytterläge så ger det ju problem. Och så något svaga muskler på lårens framsida = förstärker problemen.
Det förklarar också varför jag inte alltid har ont, och att jag kan åka och träna utan smärta om jag vilat innan - men inte om jag stått/gått mycket. Känns som om vi kan vara något på spåret.
Men som både hon och jag sa så kan det också vara så att det finns ett grundproblem, som sedan lett till andra problem. Eftersom mina smärtor inte hör ihop och därmed alltid kallas för diffusa symptom hos alla andra vårdgivare = ingen har en aning om vad det kan vara. Så vi ska se om vi kan lyckas hitta ett grundproblem, men det lär bli en del symptombehandling först.
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Jag stod emot suget på kebabtallrik igår och lagade grönsaksgryta istället, mäkta stolt över mig själv :D Vanliga jag hade köpt kebabtallrik och en påse chips med två colaburkar.

Idag blev det ingen träning förutom promenad med hund samt tur och retur till skolan, men det är max 3 km totalt så inget att hänga i granen... ;) Har däremot ätit bättre, bara resterna från gårdagens grönsaksgryta. Tänkte prova periodisk fasta med ett 8-timmars ätfönster vilket än så länge fungerar utmärkt, speciellt då jag aldrig gillat att äta frukost.

Köpte en mörkmörk choklad idag, tänkte unna mig en bit när suget blir för stort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
19 941
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 932
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 941
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp