Beach 2014 del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del IV

Ganska smidigt då ändå kan jag tycka! Skippa så mycket av kolhydraterna till maten som du kan med. :) De feta produkterna mättar rejält och ger energi. Ät zucchinipasta eller morotspasta istället för vanlig - dvs gör "pasta" med potatisskalaren och koka snabbt. Eller testa 5:2, vad du nu känner för. ;) Har själv aldrig klarat ut någon diet en längre tid så dieten har jag ingen åsikt om! Ger bara en annan synvinkel.

Problemet är att jag är en jävla kolhydratsjunkie. Haha.
Sjukt hungrig nu med. Wääh. Känner mig inte så himla pepp inför det här. :p

Men att dra ner på kolhydraterna är toppen för mig, rent kroppsligt. Så jag ska försöka göra det lite mer framöver. Med eller utan 5:2, det återstår att se. :)

"How do I manage maintenance when I reach my target?
-I recommend doing one day a week ie 6:1. Studies suggest that a day a week of calorie restriction will keep the weight off and allow you to retain significant biochemical benefits." Skrivet av Mosley som gjorde dieten känd

Det tolkar jag som att om man är normalviktig är 6:1 bättre :) Äter du 500 kcal 2 dagar i veckan hamnar du på veckounderskott --> viktnedgång. Om du inte kompenserar allt på övriga dagar ;)

Hmmmm... Intressant! Är också sugen på att testa 5:2 men på grund av de hälsomässiga fördelar som har kommit fram, stabilare insulin, mindre igf4, mindre risk för cancer och hjärt/kärlsjukdomar, så då börjar jag ju fundera på vad som gäller för det.... Jag kan ändå tänka mig att man behöver två dagar i veckan när man startar för att få till den där sänkningen som fastan gör??? Det är väl i och för sig sagt att de två dagarna per vecka inte behöver ligga i anslutning till varandra, så då är väl frågan hur stor skillnaden blir att bara fasta en dag i veckan? Det borde ju ändå ta ett litet tag för kroppen att börja reparera sig men att man efter det kan dra ner till en dag i veckan... Jag är mest tveksam att börja för att jag nu har ganska ostabilt blodsocker, så om jag inte äter regelbundet så blir jag yr och skakig och får huvudvärk = väldigt svårt att fungera i vardagen. Men å andra sidan så ska ju fastan hjälpa till att stabilisera även det, men det kan ta ett tag innan det blir en skillnad...

Men det är ju helt klart en diet som absolut inte passar om man inte har et väldigt sunt förhållande till mat! det är ju som gjort för ätstörningar att få fäste... Dessutom kan det vara svårt att träna på fastedagarna.

En annan aspekt är ju att det är relativt nytt och inte finns så väldigt mycket studier kring den, nästan alla information kommer ju från en person.

Det är jag med men ju mer man kommer bort ifrån det, desto mindre vill man ha dem. :) Jag har inte kunnat äta så mycket fet mat förut som jag gör nu, men av någon anledning får det bättre nu än någonsin. Och jag har märkt att den feta maten verkligen mättar. Dessutom är det bra med kalorier där i så det skenar ju väldigt snabbt om man tar mycket fett och mycket kolhydrater... :p

Ett annat alternativ istället för pasta är riven, stekt vitkål om du gillar det. :) Eller byt en del av pasta/ris mot grönsaker, t.ex. ugnsrostade sådana.

Jag har slarvat nu det senaste och försöker hitta tillbaka till peppen jag kände när jag fick synliga resultat.

Kl

Tio minuter kvar tills det är dags för nålar i knäna igen. Fy fan vad jag inte vill göra det här!

*kl*

Jahapp, då har jag överlevt 9 mil skidor ännu en gång. Känner som vanligt "aldrig mer!" men som vanligt kommer det säkert inte hålla ;).

Gjorde mitt näst sämsta Vasalopp/Öppet spår genom tiderna och gick i mål på 7h58min (bästa tid: 6:59, sämsta 8:02). Det var riktigt tungkört med blöta spår med mycket skräp i och stundtals rejäl motvind. Jag hade bra fäste och kunde åka på rätt snabbt uppför (fick beröm av två herrar som tog rygg på mig i de s.k. Lundbäcksbackarna efter ca 70 km, de tyckte att jag hade ett bra tempo uppför. Kul att höra när man sedan länge går på reservtanken!). Glidet var tyvärr kasst, även relativt sett då massor av människor gled om mig utför. Utan bra glid är det svårt att åka snabbt så jag koncentrerade mig tidigt på att hålla ett jämt tempo utan tidshets.

Att åka Vasaloppet är en smått surrealistisk upplevelse då det egentligen är inhumant långt. Man pressar verkligen kroppen till bristningsgränsen och långt däröver. De sista kilometrarna vill man inget hellre än att gå i mål, men när man väl gjort det och tar av sig skidorna gör det så ont i hela kroppen att man nästan hellre hade fortsatt, haha. En oväntad grej som hände mig i år är att jag har dragit på mig rejäla skavsår på precis hela överkroppen. Av någon anledning har den underställströja (min favorit som jag åkt massor av pass med i vinter) börjat skava? Jag misstänker att den höga temperaturen (ca 7 grader!!!) gjorde att jag svettades extra mycket och att saltet samlats i tröjan och så småningom börjat skava... åtta timmar är ju en lång tid. Jag har öppna sår bl.a. under armarna och i ryggslutet. Det gjorde så förbannat ont att duscha efteråt att jag grät. Här har man åkt 9 mil skidor och så är det duschen efteråt som är smärtsammast? Nåja, jag tror att det läker ganska snabbt, känns redan bättre idag.

Nu ska jag slicka såren och sen hoppas jag på en mysig vår så att jag kan börja springa och cykla i skogen :).

Bra kämpat! :bow: Har förstått från andra rapporter att det var vansinnigt blött, någon kvick skribent hade skrivit att det borde räknas som kombinerat Vasalopp och Vanbrosim. :D

Det där med skavsåren känner jag för övrigt igen, framförallt skav under armarna, och jag tror nog att du är på rätt spår med värmen.

Jag ser också fram emot våren nu, är så jädra löpsugen så jag håller på att gå i bitar. :D Men det får vänta lite, dels för att jag inte riktigt klarar stötig träning än efter operationen och dels för att så fort det bara blir liiiite torrare ska jag ta ut landsvägshojen igen. Knappt 2,5 månad till Hjälmaren runt, genrep inför Halvvättern. Whop whop!

Kul att höra hur det gick, bra kämpat! :) Jag är lite sugen på att lära mig åka längdskidor men det lär ju finnas något humanare lopp än Vasaloppet till en börja med i så fall :D 9 mil är verkligen vansinnigt långt, är imponerad av alla som klarar det!

Kul att höra hur det gick, bra kämpat! :) Jag är lite sugen på att lära mig åka längdskidor men det lär ju finnas något humanare lopp än Vasaloppet till en börja med i så fall :D 9 mil är verkligen vansinnigt långt, är imponerad av alla som klarar det!

Engelbrektshalvan är ju en bra början. :angel: (Om du nu ändå ska springa Lidingö 15 med mig så kan du ju lika gärna hänga med och åka skidor också, sen har du gjort halva Halvklassikern! :D )

Vet inte om det är sant, fasta har varit väldigt trendigt under perioder. Inte i Sverige så mycket kanske men vet att man kunde åka på faste-läger i Tyskland, massa folk i ett hus som drack te i en vecka ;) för minst 20 år sedan. Har hört om liknande saker i Sverige inom makro-biotiska diet-trenden. Har också för mig att IGF-4 koncentrationerna varierar lätt, mycket möjligt att man når låga nivåer på ett dygn. Vill man ha större effekt ska man snarare fasta 48 timmar i rad än 2 separata dygn.
Inte helt säker på detta man tror mig minnas det så :) läs på! Mosley har gett ut en bok om 5:2 dieten, kanske finns på bibliotek?
Är själv väldigt nyfiken på fasta, men vet inte heller om jag skulle fixa det med blodsocker osv... Absolut inte nu med mina mat-problem men kanske i framtiden :)

Engelbrektshalvan är ju en bra början. :angel: (Om du nu ändå ska springa Lidingö 15 med mig så kan du ju lika gärna hänga med och åka skidor också, sen har du gjort halva Halvklassikern! :D )

Engelbrektsloppet rekommenderar jag varmt! Mysigt lopp, fin bana, glada funktionärer, mer publikstöd än på Vasaloppet. Go go go zassoo ;).

Hahaha du är ju knasig! :D En utmaning i taget, så vi börjar väl med Lidingö 15 ;)

Shit, starkt kämpat under skitförhållanden! :bow: Du är verkligen inspirerande med all din träning och kämparglöd. :)

Långpass blev det här! 9 km på 61 minuter, det råkade bli så att jag ökade tempot något i stort sett varje kilometer :p Ett tag blåste det onödigt mycket men annars var det skönt om än lite stumt i benen mot slutet, kan i och för sig ha haft något att göra med att jag sprang sista kilometern i 6 min-tempo... :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
43 44 45
Svar
882
· Visningar
25 937
Senast: clusia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 316
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
887
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka