Sv: Baståsen

Grattis Kakan!

vilka hindertyper var det som han stannade på?

11 ut och massor med hinderfel i terrängen borgar väl för att debutanten inte var helt lätt? endast 3 st nollor på tiden dessutom....du får nog vara väldigt nöjd!

Senast ändrad:

Det var ett hinder som de kallade "kartan", bara en enkel grön pallisad med lite ris ovanpå. Där satt det dock en drös med "ungar" som tjoade och skrek så man kan ju skylla på dem om man vill!! Nä, jag han nog inte hitta rytm efter den knixiga kombinationen och jag tror det var därför vi fick stopp, han tittade inte ens på den när jag travade emot andra gången.
Sen stannade han på näst sista som var en ganska stor rulle efter en lång galoppsträcka. Där tyckte han att paraplyerna vid sidan var läbbiga och jag var övermodig och red inte ordentligt utan rullade bara på. Samma där som i första stoppet, tog det lugnt och travade på så hoppade han jättefint.

Jag ÄR supernöjd, framförallt med att han tyckte att det var så himla kul. Han sög mot alla hinder och hade jättefina språng, förutom på den där grinden i backen som jag inte visste hur vi skulle tackla, men jag satt bara still och han redde ut det genom att mer eller mindre klättra över!

Ok....var det hans första FT? Jag har inte fattat det isåfall....

Då måste jag ju tillägga att Ljuslingsbacken brukar vara långt ifrån en lätt debutant....

Vi har startat en gång tidigare men då drattade jag av i banhoppningen så det här var första terrängrundan. Red en 70cm hunting i örebro i maj men det går inte riktigt att jämföra för där var alla hinder under knähöjd mer eller mindre.

Har idag bestämt att jag INTE åker till Ljuslingsbacken. Hästen gick så bra så jag rider den förenklade på Nilslund den tionde istället.
Vet ju att vi i nuläget inte är bättre än runt 70 straff i dressyren så jag koncentrerar mig på att få bra terrängrundor tills magen blir för stor så ska jag trimma dressyr och banhoppning under vintern för att komma ut och vara farlig på varenda fälttävlan i vår!!

GRATTIS!
Vad härligt att det gick så bra!
Roligt att träffa dig också...du har en väldigt vacker häst! Enormt stor:eek:...hur kommer du upp?
Du såg ju min lilla plutt:)

är bara tvungen att meddela att för första gången har jag kommit under 60 efter dressyren 56.4 är sååååååå nöjd fastän han fick för sig att galoppera upp på medellinjen istället för att trava :smirk:

sen fick jag ett stopp på vattnet fast får nog ta på mig det. Sen blev det ett par tidsfel också har hm inte hm tränat någon kondition host på hästen host. :bump: (han orkade knappt galoppa i sista svängen)

Men annars hade vi det roligaste vi någonsin har haft.:rofl:

Det är bestämt att 07 programmen ska gå på 60 m för häst, eftersom de lämpar sig bättre så, och att man kan änvända 97 om man måste ha 40 m-bana, det programmet funkar bättre på kort bana , framförallt i lätt klass. Det är väl inga problem med det? Båda programmen är bra. Men den förvända galoppen t ex, är väl svår för en 5-åring på 40 m, det håller jag med om. Eftersom det finns ett annat program så är det ju inga problem för arrangörerna heller..

Var i Baståsen i helgen då min lillsyrra tävlade sin första fälttävlan:) Jättefint ställe, med en massa fina hinder! Hade lite svårt att hitta dit, för vägbeskrivningen vi körde ut från eniro stämde inte...

Spännande... vem har bestämt det och var kan man läsa det, samt varför godkänns propositioner där det klart och tydligt framgår att man tänker ha 2007 programmet på 20x40 bana? Kan kanske hålla med om att den förvända blir lite svårare på 40m men förstår inte varför det skulle vara lättare på en ponny :cool: och varför tar man debutant programmet med i samma svep? Där finns ju ingenting som blir svårare på 40m blir bara riktigt tråkigt på 60m och svårt att hålla reda på vilka bokstäver man skall "ut till" samt tar längre tid

jag håller med om debutant 2007...jag har ridit både på 40 och 60 med detta program och det blir bara långtråkigt på 60. funkar alldeles utmärkt på 40-bana.

Haha, inte alls bra.
Hon var heltaggad så vi gjorde nog den snabbaste versionen av dressyrprogrammet:D
Men hon gjorde iaf fina ökningar, fast för öppen i formen enl. domare(bra enligt mig eftersom hon är ung).
Hoppningen gick inte alls, hon ville inte ens hoppa ordentligt på framridningen så vi fick gå in på banan oförberedda. Tog första ok men vägrade 2ggr på andra så det kändes inte riktigt som att jag ville försöka igen. Tog 1:an igen och utgick sen.
Tyckte terrängbanan såg läskig ut så det var nog bra att vi inte kom så långt.
Men nu tar jag nya tag och siktar på huntingen 22 juli på ÖTR.:D

endast 3 st nollor på tiden dessutom....

fast det kan ju bero på underlaget, det var lite halt och många tog det lugnt för att inte stå på näsan i svängarna. jag tog ner min häst i trav på vissa ställen för att vara säker på att inte gå omkull.

Ja det var verkligen halt och konstigt underlag men som ni sagt tidigare så hade arrangörerna gjort jätte bra före hindren..
När vi gick banan fick jag också lite kalla fötter, första gången för Natte och syrran har inte vart ut på 7 år, hjälp tänkte jag.
Men dom nollade på hinder och fick 16 straff för tiden så jag är jätte stolt över dom:) Och syrran är super nöjd me alla momenten:)

Tjyvkollade på några av er;)
Hur många av er ska tilll Bollnäs då?

Haha vi hade också svårt att hitta dit, minnet höll inte sen vi var där 95;) och kartan från eniro ville inte visa vägen rätt så vi körde någon konstigt smal grusväg ett tag:P

före och efter hindrerna var verkligen inga problem! det är transportsträckorna mellan hindrerna jag tänker på.
Men jag klarade mig runt på 8 tidsfel trots trav så visst gick det att hålla tiden.

Vi dyker upp i bollnäs också, sen är det dags för lätt :)

GRATTIS!
Vad härligt att det gick så bra!
Roligt att träffa dig också...du har en väldigt vacker häst! Enormt stor:eek:...hur kommer du upp?
Du såg ju min lilla plutt:)

Äh, han är ju bara 1.70 och ganska liten att rida på (fast just nu har jag lite problem att komma upp tack vare fogarna:(!!

Vilka var med på bangenomgången kl 9??

Jag var med där! Såg ut såhär fast med gummistövlar:
11911331.jpg

Men nu tar jag nya tag och siktar på huntingen 22 juli på ÖTR.:D

Har du anmält dit??
Jag har skickat anmälan TVÅ gånger men inte fått bekräftelse på att den kommit fram.
När jag anmälde till den i Maj så kom bekräftelsen blixtsnabbt. Jag är så harig på att ringa till folk så jag vill helst slippa:crazy:.

Rider du 70 eller 90?
Jag tänker rida 70 eftersom att det går på eftermiddagen och jag har sisådär tre timmar att köra dit. Så tänkte jag passa på att försöka få upp tempot lite när det är små hinder.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar