Sv: Baståsen
Så, hemma och "nedtaggad" efter avslutat tävling är det dags för en liten raport.
Jag uppfyllde mina mål med råge och är givetvis jättenöjd, framförallt när jag vet hur lite vi har tränat framförallt på dressyren som har varit obefintlig i nästan ett år.
70,7 straff i dresyren är iofs katastrof men ändå ungefär vad jag räknade med. Han gick in i ridhuset, genomförde programmet och framförallt så behöll han bjudningen hela vägen och fick faktiskt en sjua på gången. Jag som i drygt sju år sagt att han har för dålig trav för att bli nått!
Banhoppningen var som mål att ta sig runt eftersom att JAG (absolut inte hästen) har fobier för den. Jag är supernöjd med ett stopp (som helt och hållet berodde på att JAG red som en nybörjare på sin tredje lektion ungefär). Så hade vi tydligen ett pet någonstans som jag inte märkte men det spelar ingen roll då vi dessutom drog på oss massa tidsfel då jag red STOOORA vägar för att ge min häst en så bra runda som jag i nuläget kan prestera.
Så terrängen!!!! Jag hade lite lätt hicka efter att ha gått banan, Baståsen som skulle vara så snäll och nybörjarvänlig
.
Bla en grind i kort uppförsbacke, hur fn rider man på en sån? Hoppar av INNNAN backen eller försöker få upp frambenen PÅ backen innan man hoppar eller??????????
Så en kombination med smala kulvertar direkt ur en sväng och dessutom på bruten linje
. Jisses, här måste man ju ha styrning.....
Annars inget som var supersvårt men jag tyckte allt såg betydligt större ut än vad det gjorde tex på Åkerbo förra året.
Underlaget var katastrof, inte för att det var halt och lerigt (arrangörerna hade preparerat superfint vid hindrena och verkligen gjort vad de kunnat), men för att det var så förbenat ojämt. Supersvårt att få till nått flyt när man var tvungen att se upp för stora gropar osv hela vägen runt.
Pratade med flera rutinerade rävar som höll med om att detta inte direkt var denna snällaste debutant som skådats, dock absolut hemmahörande i kategorin debutant.
Jag hade två stopp och en SUPERHÄRLIG runda. Hästen tyckte det var skitkul och stoppen går på rutinkontot. Första har jag inte riktigt lyckats komma på varför han stannade men så efteråt att det var en hel del som hade problem där.
Andra stoppet var också ett hinder som flera stoppade på men det var helt och hållet mitt fel att min stoppade. Red alldeles för fort, höll inte om och hann inte parera när han skyggade för hinderdomarens paraply. Ny anridning i trav och nemas problemas!
Nu har jag (igen) fått ett kvitto på vilken fin, kapabel och ärlig häst jag har. Nu gäller det bara att apan på ryggen lär sig rida också
!