Bäst i test (ulvlek)

Tack @heffaklumpen för sammanställning av allt möjligt.

Jag är mest fundersam på varför lyan inte passade på att lyncha Lobelia DL2. Min och Niyamas röst kom iofs väldigt sent men ändå. Jag tror fortfarande på att en möjlighet är en räddning av en kollega.
Ja, eftersom alla överlevde natt1 och det går att anta att Lobelia skyddade sig själv då, så är det ju inte helt omöjligt att lyan visste att hon var ängel. Visst fanns chansen att det även fanns ett beskydd från prisduellen, men även med två beskydd så hade de ju ändå haft 50% chans att lyncha ängeln i så fall.

Om man ställer det mot risken att råka ta den enda goda utanför lyan (LenaH) så känns det som en chansning som hade kunnat vara värt det.

Men samtidigt fick ju Lobelia sin första röst 21.30 och eftersom extrarösten skulle vara en kopia av rösten i tråden så hade det ju krävt att Kilauea även hann reagera och lägga in en röständring innan klockan slog över till 21.31. Kanske lite väl risky för Kilauea att ändra röst till Lobelia och riskera att den dessutom blir försenad? Speciellt när det är så stor chans att det är ängeln så lär ju hon blivit totalgranskad (och lynchad) dagen efter. (Vilket hon visserligen blev i DL3 ändå)

När det gäller duell (och allt annat också)!så behöver jag också gå igenom både bollen och Hedinn for obviuos reasons. Lobelia bör inte ha vunnit och valt käk. LenaH måste ha vunnit igår efter DL3 och bombat.
Låter rimligt! Ser inte varför Lobelia som ängel skulle valt att bomba sig själv och LenaH, även om LenaH var ond. Även om LenaH hade suttit i lyan så kan jag tycka att det hade varit mer värt att ha ängeln kvar och istället försöka få ut LenaH i lynch i så fall.

Den jag har som huvudmisstänkt dvs Ceta har ju en väldigt snygg röstrad. Hon kan inte vetat att BsF var fåret men alibiröster på en kollega gör ju att en lätt kan få en stämpel om att vara god.
Reagerade också på det. Ceta har röstat på onda 3/3 dagar. DL1 var nog mer tur, men ändå, lite för bra för att vara sant? 😅

Iofs tror jag att jag bara röstade på onda i förra leken så jag kanske inte ska säga så mycket 🤐
 
Ja, eftersom alla överlevde natt1 och det går att anta att Lobelia skyddade sig själv då, så är det ju inte helt omöjligt att lyan visste att hon var ängel. Visst fanns chansen att det även fanns ett beskydd från prisduellen, men även med två beskydd så hade de ju ändå haft 50% chans att lyncha ängeln i så fall.

Om man ställer det mot risken att råka ta den enda goda utanför lyan (LenaH) så känns det som en chansning som hade kunnat vara värt det.

Men samtidigt fick ju Lobelia sin första röst 21.30 och eftersom extrarösten skulle vara en kopia av rösten i tråden så hade det ju krävt att Kilauea även hann reagera och lägga in en röständring innan klockan slog över till 21.31. Kanske lite väl risky för Kilauea att ändra röst till Lobelia och riskera att den dessutom blir försenad? Speciellt när det är så stor chans att det är ängeln så lär ju hon blivit totalgranskad (och lynchad) dagen efter. (Vilket hon visserligen blev i DL3 ändå)


Låter rimligt! Ser inte varför Lobelia som ängel skulle valt att bomba sig själv och LenaH, även om LenaH var ond. Även om LenaH hade suttit i lyan så kan jag tycka att det hade varit mer värt att ha ängeln kvar och istället försöka få ut LenaH i lynch i så fall.


Reagerade också på det. Ceta har röstat på onda 3/3 dagar. DL1 var nog mer tur, men ändå, lite för bra för att vara sant? 😅

Iofs tror jag att jag bara röstade på onda i förra leken så jag kanske inte ska säga så mycket 🤐
Jag är nog rätt säker på att Lobelia skyddade sig själv natt 1 inte minst med avseende på hennes reaktion efter den DL då Elo rök.

Ditt andra stycke om att LenaH var enda goda utanför lyan antar jag att du i dåläget menar enda onda utanför lyan.

Stycket därefter fattar jag ingenting av. Det måste ju varit LenaH bombade Lobelia och inte tvärt om. Den onda spionen måste ju sett vem som var skyddad nattDL 1. Vad menar du med det fetstilta i det stycket? Det är väl självklart att det hade varit värt mer att ha ängeln kvar men LenaH var ju ond 🤷‍♀️
 
Attackera är väl att ta i? De la uddaröster alldeles i slutet, minimal risk att någon av dem skulle åka.
Om ni satt som goda och kände till en ond redan i DL1, menar ni att ni istället hade chansat och röstat på någon potentiellt god? En spion som blir käk natt1 har ju med sin röst kunnat peka ut nån som spelar för andra sidan. Dessutom, med tanke på duellen för de med färst röster har jag svårt att se att någon av spionerna ville att den andra skulle gå utan röst…

Men såklart, det kan ju vara en spion som inte läser rollistan ordentligt. Typ @LenaH :angel:

Spontant är det väl den onda spionen som tjänar mest på att leva länge? Den har ju möjligheten att peka ut flera goda specialroller för lyan, medan den goda spionen främst får ”egen” info men har möjlighet att peka ut en ond.
Så den goda spionen borde ju ha röstat på sin onda tvilling oavsett? Medan den onda hade kunnat valt någon annan. Samtidigt är det ju ett bra läge att peka ut en stark specialroll för lyan, speciellt om de skulle käka sin kollega tidigt.

Kan göra, men absolut ingen garanti. Såna röster brukar ju granskas rätt hårt, precis som när flera svarar lika på obligatoriska frågan. Nu har inte jag koll på hur just BSF brukar göra, men det finns ju de som undviker att visa sig alls första dygnet just för att ”alla letar” då. Men orimligt är det ju absolut inte.

Nej jag tror inte på något sparat käk iallafall. Tror inte ulvarna skulle riskera att missa ett käk faktiskt om den dött i dl2.

Harrysen var siare och jag kan inte hitta nått egentligen som tyder på att hon siat någon ond så att som många andra tror jag hon siat någon god. Inte för att det är särskilt tydligt heller.
De enda jag hittar är att hon pratar mkt om att BSF följde en ulv i detta fallet Killhem. Hon pratar om det ända in i det sista och sedan lägger hon en röst på heffa? Trots att killhem faktiskt redan hade en röst. Vet inte vad det säger om killhem.

Killhem lade dock en 3 röst på elo i sista minuten där ceta hade 2 röster. Fanns ingen möjlighet för henne att hinna se att cirkus och niyama ändrat till lobelia. Elo rykte och är killhem ulv kanske hon räddade ulven ceta.

Annars stod det 3-3 mellan lobelia och Elo och då skulle en duell avgöras.

Blev det ingen duell låg extrarösten på Elo och då är aningen Killmhem.ulv eller så är jag eller LenaH ulv. Jag vet min roll så då står det mellan LenaH och Killhem

Den enda som vet om det varit en duell är ju @Lobelia och ulven med extrarösten plus spionerna som uppenbarligen inte lyckats få varandra utröstade.
Fios inlägg kom med här för de diskuterade med varann,.. Hon hade ju väldigt rätt att K och L va onda så frågan är ju om hon har rätt kring ceta också?

Varför måste just Kilauea, du eller LenaH vara ulvar i det scenariot? Det är väl inget som säger att extrarösten måste ligga på samma som i leken?

Gått igenom Hedinns inlägg och jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Verkligen helt klart mer inlägg än mig, men säger hon så mycket i dom egentligen? Ja, det tåls att tänkas på..
 
Jag är nog rätt säker på att Lobelia skyddade sig själv natt 1 inte minst med avseende på hennes reaktion efter den DL då Elo rök.

Ditt andra stycke om att LenaH var enda goda utanför lyan antar jag att du i dåläget menar enda onda utanför lyan.

Stycket därefter fattar jag ingenting av. Det måste ju varit LenaH bombade Lobelia och inte tvärt om. Den onda spionen måste ju sett vem som var skyddad nattDL 1. Vad menar du med det fetstilta i det stycket? Det är väl självklart att det hade varit värt mer att ha ängeln kvar men LenaH var ju ond 🤷‍♀️
Jag antar att hon menar att om Lobelia hade bombat sig själv + LenaH så hade det inte ens varit värt det om LenaH suttit i lyan, för ängeln är viktigare att ha kvar = Lobelia själv? Så tolkar jag det iaf
 
Jag antar att hon menar att om Lobelia hade bombat sig själv + LenaH så hade det inte ens varit värt det om LenaH suttit i lyan, för ängeln är viktigare att ha kvar = Lobelia själv? Så tolkar jag det iaf
Jo det är ju väldigt självklart, detär nog därför jag inte fattar....men det råder väl inget tvivel om att det var Lena som bombade?
 
Här är mina tankar från igår, har bara tagit med de som fortfarande är levande och tänker att jag ska fylla på lite.


2. Niyama - Tycker jag har resonerat vettigt genom leken. Har i alla fall inte reagerat överdrivet på något hon skrivit. Eller jo, jag reagerade på hennes röst på mig i DL1 pga tyckte att motiveringen var rolig. Har dock ingen aning om vart jag har Niyama för jag tycker att hon resonerar vettigt oavsett roll.
Niyama: heffaklumpen - (Ceta) Lobelia - cirkus
I DL1 var det LenaH, Elo, qitis och Lobelia som inte fick några röster.
Två av dessa borde hamnat i duell och duellanter ska ha valts ut genom lottning (eftersom totala antal röster i leken och röster i lynchen är samma i DL1).

I DL2 var det Hedinn, qitis, cirkus, bollen__, och Harrysen som inte fick några röster och därmed är möjliga duellanter (förutsatt att det belv en duell igår kväll).
Niyama har inte varit i någon duell i varken DL1 eller DL2 och är därmed inte en potentiell vinnare av käket. Hon har röstat på mestadels deltagare som fortfarande är levande, vilket gör att det är svårt att dra några slutsatser utifrån röstningen. Men hon har inte heller skrivit något som jag reagerat något vidare på och jag tycker ju som sagt att hon resonerat vettigt.

Jag tänker inte rösta på Niyama idag, så länge hon inte typ råkar posta ett lyameddelande i tråden. Jag är inte övertygad om hennes godhet, men Niyama är den som dykt upp minst frekvent i mina teorier/tankar och om jag ska placera alla i lyan så blir den överfull.



9. Ceta - Inte en möjlig vinnare av någon prisduell men ändå en möjlig lyakandidat i mina ögon. Dels pga vad som hände i DL2, där hon potentiellt blev räddad av lyan och Elo rök istället. Men också pga gårdagens inlägg där jag (och några fler) tolkade det som att hon snabbt ville godförklara sig själv pga att hon la första rösten på BSF i DL1 (se inlägg #261 för utförligare förklaring). Det är möjligt att det är ett missförstånd eller att det hon menade bara inte kom ut/tolkades som hon hade tänkt sig, men det är ändå "en droppe som hjälper till att fylla hinken" (vet inte hur jag ska säga det i ord, men tänk er bildligt en hink som fylls på). Har kommit med en del tankar under morgonen och vi har tänkt lika framför allt kring möjliga vinnare av duellerna, men att räkna på möjliga duellanter utefter röstlistorna i tråden tänker jag att onda likväl som goda kan göra.
Ceta: Blacksmithfarm - Kilauea - Kilauea
Jag är fortfarande misstänksam mot Ceta och nu med röstraden såhär så känns det kanske typ... lite för bra för att vara sant? I DL1 lär hon visserligen inte vetat om att BSF var ond, så där borde det varit tur. I DL2 la hon första rösten på Kilauea, så det hade ju kunnat vara ett fint alibiförsök. I DL3 röstade hon också på Kilauea, som nr2 i ordningen. Har inte detaljerna i huvudet men kanske såg lyan vart det höll på att gå? Och då brukar ju i alla fall någon ulv vilja vara snabb på att haka på. Så ja, absolut möjlig lyakandidat för mig.



3. Hedinn - Möjlig kandidat som vinnare av prisduellen i DL2 (förutsatt att det blev en sådan då), vilket även gör henne till potentiell ulv. Tycker att hon haft en del tankar genom leken och det enda jag reagerat på var det om goda vs onda spionen igår (?). Har alltid svårt att placera Hedinn, men tycker ändå att vi haft en del liknande tankar idag?
Hedinn: bollen__ - Lobelia - bollen__
Ytterligare en grej jag såg nu: Hedinn var först i DL2 med att lägga en röst på Lobelia i ett läge där Ceta och Elo hade lika många röster. Sedan ändrade cirkus och Niyama till Lobelia, vilket la upp Lobelia med 3 röster mot Elo med 3 röster, och "knuffade ner" Ceta på endast två röster.
Jag vet inte, men kan inte låta bli att fundera på om det trots allt var någon form av räddningsförsök här på kollegan Ceta? Fast jag får inte riktigt in Hedinn och rösten på Lobelia i den bilden, hade lyan velat säkra, dubbelsäkra, trippelsäkra att Elo åkte hade ju Hedinn bara kunnat rösta på Elo + onda röstfifflarens extra röst. Så kanske hade lyan bara en enorm "tur" sedan att Lobelia fick två röstäbdringar på sig? Eller så blev det duell och detta var enda sättet att säkra upp Ceta på (om röstfifflarens extraröst inte var med i lynchen)


8. cirkus - Ytterligare en som jag har väldigt dålig koll på och har svårt att placera. Men liksom LenaH och Hedinn är cirkus en möjlig vinnare av prisduellen (DL2, så det förutsätter att det blev en sådan) och därmed även möjlig vinnare av käket. Jag har väl inte reagerat jättemycket på något cirkus skrivit, inte vad jag minns på rak arm i alla fall. Men jag vet inte om hon är god för det och jag vet att cirkus har lurat mig rejält tidigare. Men ja, en möjlig lyakandidat.
cirkus: Hedinn - (Niyama) Lobelia - Ceta


10. bollen__ - har varit väldigt anonym hittills, ser dock att hon varit bortrest så det har antagligen bidragit. Men jag ser fram emot att höra mer från dig när du får tid @bollen__! :) Är hur som helst en potentiell vinnare av prisduellen i DL2 (åter igen, om det blev en då), vilket gör henne till en potentiell ulv. Röstade på Ceta igår med en, i mina ögon, ganska lätt teori som hon även hade "lånat" från mig. Kan inte säga något alls om bollen__s roll i nuläget men ser som sagt fram emot att höra mer från bollen__ själv.
bollen__: Ceta - Ceta - Hedinn


Vet inte om detta säger något. Men Hedinn, cirkus och bollen__ är även de tre som potentiellt kunde vunnit käket i en vinstduell i samband med DL2, om det blev en sådan då. Det som gör det lite klurigt är väl att Hedinn röstade först igår kväll och när man röstar först är det ju alltid svårt att se vart lynchen är på väg att ta vägen (tror även att jag såg något om att hon inte var här vid DL sen). Cirkus lägger en förstaröst på Ceta, 4e rösten i ordningen och då Kilauea hade 2 röster. bollen__ röstar sist av de tre med en förstaröst på Hedinn när Kilauea hade 5 röster och bollen__ och Ceta en röst var. Svårt att säga något och känns som att detta kan betyda vad som helst: ulv som hoppas på att lynchen inte ska gå mot Kilauea, ulv som ser att det är kört för kollegan Kilauea och slänger in en förstaröst, god som är förvirrad och inte såg det skumma med Kilauea, god som såg vart det var på väg men ville "testa" och se vad som hände.
De potentiella vinnarna av prisduellerna var då LenaH, Lobelia, Hedinn, cirkus och bollen__.
Om varken Lobelia eller LenaH vann käket i prisduellen i DL1, innebär det att någon måste vunnit det i samband med DL2 och sedan använt det samma natt. I så fall står det mellan Hedinn, cirkus och bollen__.
Jag känner att det bara blir upprepning om jag ska ska skriva separat om Hedinn, cirkus och bollen__ pga detta med käket. Men egentligen är alla tre möjliga lyakandidater ur synvinkeln av det extra käket natt2. Jag tror dock inte att det finns mer än en ulv här, helt enkelt för att jag tror att Ceta kan vara ulv och i så fall finns det bara en ulv kvar efter det. Vem som är mest trolig som ulv i så fall vet jag inte. Hedinn känner jag att jag har sämst koll på trots att hon har skrivit en hel del. bollen__ känner jag också att jag har väldigt dålig koll på men hon var bortrest och har inte skrivit lika mycket. cirkus är jag inte säker på heller och vet att hon lurat mig tidigare så jättesvårt att säga, men har nog ändå lite bättre uppfattning om henne än Hedinn.

Känns även som att Hedinn är den som dykt upp mest frekvent i mina tankar, men jag vet inte om det säger något eller om det är jag som hakat upp mig.
 
Fios inlägg kom med här för de diskuterade med varann,.. Hon hade ju väldigt rätt att K och L va onda så frågan är ju om hon har rätt kring ceta också?



Gått igenom Hedinns inlägg och jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Verkligen helt klart mer inlägg än mig, men säger hon så mycket i dom egentligen? Ja, det tåls att tänkas på..
Jag lutar åt samma håll som fio men jag vet inte riktigt vilken info hon skulle kunnat sitta på utöver vem som fick extrarösten, vilkt vi väl nu vet att det var Elo?

@cirkus hur tänker du kring ceta idag? Känns ju ändå som att nått skaver lite i den där elo-lynchen. Jag måste gå tillbaka
Jag tror ju att hon kan ha blivit räddad av Kila genom extrarösten på Elo. När den ordinarie rösten lags så hade ju inte min sena röst och Niyamas ändring på Lobelia kommit och jag tror att lyan inte trodde det fanns en chans att få ut ängeln i det läget, hellre rädda en kollega liksom.
 
Har läst ikapp det lilla som hänt idag, och känner mig inte ett dugg klokare. Varken övertygad över någons godhet eller ondhet.

Får läsa igenom de tankar som kommit än en gång, men svårt känner jag..
 
Jag är nog rätt säker på att Lobelia skyddade sig själv natt 1 inte minst med avseende på hennes reaktion efter den DL då Elo rök.

Ditt andra stycke om att LenaH var enda goda utanför lyan antar jag att du i dåläget menar enda onda utanför lyan.

Stycket därefter fattar jag ingenting av. Det måste ju varit LenaH bombade Lobelia och inte tvärt om. Den onda spionen måste ju sett vem som var skyddad nattDL 1. Vad menar du med det fetstilta i det stycket? Det är väl självklart att det hade varit värt mer att ha ängeln kvar men LenaH var ju ond 🤷‍♀️
Ja :banghead: LenaH var den enda onda utanför lyan.


Jag skrev snabbt och ser att det blev otydligt. Vad jag försökte få fram här var att jag ser det som så osannolikt att det var Lobelia som bombade henne och LenaH. Och det hade jag tyckt även om LenaH hade suttit i lyan (då hade det varit rimligare av Lobelia att försöka få ut LenaH i lynch) --> Dvs jag ser det enda möjliga scenariot av gårdagens bombning att det var LenaH som bombade och tog med sig Lobelia.
Låter rimligt! Ser inte varför Lobelia som ängel skulle valt att bomba sig själv och LenaH, även om LenaH var ond. Även om LenaH hade suttit i lyan så kan jag tycka att det hade varit mer värt att ha ängeln kvar och istället försöka få ut LenaH i lynch i så fall.
 
En grej som skaver med Niyama är ändå hennes röständring till Lobelia. Hon skriver på ett ställe att hon såg att jag ändrade till Lobelia och ändå gjorde det hon med. Kan det ha varit en grej att hon sitter i lyan och ändå hoppades på att få ut Lobelia? Fst skulle hon som ulv outa sig sådant? LenaH kom väl med en ogiltig röst också på Lobelia så det hade ju kunnat lyckas?
 
Jag antar att hon menar att om Lobelia hade bombat sig själv + LenaH så hade det inte ens varit värt det om LenaH suttit i lyan, för ängeln är viktigare att ha kvar = Lobelia själv? Så tolkar jag det iaf
Precis så! Tack, du lyckades sätta ord på det mycket bättre än vad jag gjorde :)
 
Dvs jag ser det enda möjliga scenariot av gårdagens bombning att det var LenaH som bombade och tog med sig Lobelia.

EXTRA, EXTRA!


giphy.gif


@LenaH var ond spiontvilling.
@Lobelia var ängel

Natt-DL kl 9.00
Du ser ju att det är jag?!? :cool:
 
Kikade på detta med duellerna.

DL1 BSF lynchas med 4 röster, harrysen "tvåa" med 2 röster. De med minst röster hade 0 och var:
elo 0
lenah 0
lobelia 0


DL2, elo lynchas och röstfifflarösten kan vi ju anta låg där. Alltså inte duell för att bli lynchad. Då är det lynch bland de som hade minst röster då.
Hedinn 1
Cirkus 1
bollen 1
q 0
LenaH 1


DL3 kilauea lynchas med 6 röster. De som kan vara i duell är
niyama 2
hedinn 2
cirkus 2
heffa 2
fio 2
lenah 1

Okej, DL1, där är det ju bara döda spelare som kan ha varit uppe till duell. 2 goda och en ond och den natten blev det inget käk, kan ju tex bero på att det fanns 2 skyddade spelare i leken tex? att en av de goda vann och fick extra skydd.

DL 2 och 3 känns ju svårare.
 
Fast den vet ju inte hur de som inte har röstat kommer rösta. Men nu var ju Kila röstfifflare och jag tror det gör det mer troligt att Ceta är ond. Kanske. Kila måste ju förstått att rösten kan röja henne så känns lite märkligt att röja både sig själv och Ceta istället för att bara offra Ceta?

Jag tror ju att hon kan ha blivit räddad av Kila genom extrarösten på Elo. När den ordinarie rösten lags så hade ju inte min sena röst och Niyamas ändring på Lobelia kommit och jag tror att lyan inte trodde det fanns en chans att få ut ängeln i det läget, hellre rädda en kollega liksom.
Min enda invändning mot Ceta som ulv är mitt citat ovanför. Varför röja dem båda? Jag nojar att Ceta är en god som lyan lyckats få att se ut som en räddad ulv.
 
Okej, DL1, där är det ju bara döda spelare som kan ha varit uppe till duell. 2 goda och en ond och den natten blev det inget käk, kan ju tex bero på att det fanns 2 skyddade spelare i leken tex? att en av de goda vann och fick extra skydd.
Kan ha varit så men allt tyder väl ändå på att ängeln skyddade sig själv?
 
Det var där straxt efter den DL i allafall tyckte du att JAG var skum och typ ångrade att du ändrat fast du sett att jag gjort det.
Ska se om jag hittar det eller så missuppfattade jag dig.
Så här skrev jag. Det var väl ganska tydligt att jag såg din ändring efter att jag själv ändrat och då blev nojig.
Okej det känns ju inte jättebra att du först lagt ett skum röst på mig och sen ändrat till Lobelia som jag ändrade till innan jag hann se det
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 975
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 302
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 458
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 186
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp