barn som inte lyssnar och visar respekt

Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Jag fick ett jättebra råd av en klok mor en gång.
Hota aldrig med något du inte genomför, och lova aldrig något du inte håller.

Min pojk vet när han går över gränsen med mig. Jag har lång stubin, men när jag säger ifrån att jag inte finner mig i att bli behandlad på det sättet, så vet han att har gått över gränsen.
Om han inte respekterar mig, menar han då att han inte vill att jag skall respektera honom?
Nej, det vill han ju absolut inte vanligtvis. Då löser vi saken ganska lätt.
När vi båda är på vårt värsta humör, så kan det bli en konsekvens.
Då blir det Bolibompa som ryker som regel...
Men sedan kan jag iof föreslå att vi skall spela kort vid den tiden istället. Vilket han ju tycker är kul. Men han känner ändå att han har fått avstå sin Bolibompatid. Och det blir som regel trevliga samtal under kortspelet.
Ligger han klar i sängen före 19.30 blir det saga. Efter den tiden blir det ingen saga, då blir det puss och godnatt.
Så har det alltid varit. Han kan inte riktigt klockan än, men vet hur den ser ut när det är före sängetid, och efter sagotid! ;)

Och han vet till 100% att jag alltid håller det jag lovar.
mvh
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Jag kan inte säga att jag tycker att en konsekvens nödvändigtvis behöver bli en maktdemonstration.

Om jag kör för fort, bryter mot lagen och får böter för det anser jag inte att polisen som skriver ut böterna och efterser att lagarna följs är i en maktposition. Jag ser det som att jag tar konsekvensen av min handling när jag körde för fort. Jag visste att jag inte fick köra 110 på 90..

Barn är ju väldigt direkta och rent brutala mot varandra när det kommer till att gruppens regler skall hållas.
"Om du bara förstör får du inte vara med oss och leka!".
"Det var Oskar som hade den båten nu Elsa! Lämna genast tillbaka den! Annars får du gå härifrån eller så hämtar jag en vuxen".

Jag är inte ofta jag hotar eller ger konsekvenser. Men är glad att jag de finns.
Min pojk är fullständigt klar över att jag också har regler att förhålla mig till.

Precis som loch, använder jag mig av djuren som lysande exempel! :)

mvh
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Jag menade bara att det inte bara är barn som gör så.

Näpp. Jag gör det själv ibland, när jag känner mig osäker eller rädd.
Inte med "flit", men jag måste hantera det på något sätt.
Alternativt galghumor då.
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Absolute behöver inte konsikvens vara = översitteri och maktposition.

Jag tycker att det är skillnad på hot och varningar. Jag tycker inte om att andvända termerna hot och straff. Tycker inte det behövs.

Att flytta barnet från situvationen, Bli arg (på ett bra sätt) och låta barnet vara för sig själv tills barnet är kapabel till att be om ursäkt och uppföra sig räcker ganska lågnt. Konsikvensen blir direkt, och barnet har en väg ut från eländet, barnet kan göra något själv åt sin situvation. Inget långdraget straff som att om två timmar kommer du inte få titta på ditt favoritprogram. Eller på Lördag om tre dagar får du inget lördagsgodis för du har varit dum. Tid och straff som barnen bara får värka sig igenom.

Jag tror inte på långdragna straff för barn som testar gränser. Då det är det de förväntas och skall göra för att utvecklas. De behöver sina faser för att lära sig, frigöra sig och hitta deras roll i sammanhanget. Lära sig hur man uppträder bland andra människor.

Jämförandet med oss vuxna gillar jag inte heller, då det facktist är så att av oss förväntas det att vi ska veta hur man uppför sig, vet hur man kör bil (om man har körkort). Vi skall eller borde redan ha lärt oss det.

Det är min syn på det, därmed inte sagt att ni har eller gör fel...;..
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Oki, jag är med! ;)
Men jag tycker inte det är fel att barn vet att vuxna har regler att förhålla sig till, precis som de själva har.
Fast deras regler ligger ju på en annan nivå.
Barn som smockar till varandra på dagis får en åtgärd som passar deras ålder.
Vuxna som smockar till varandra får en åtgärd som passar deras ålder.
Att smocka till någon är inte ok vare sig i barnens värld eller i vuxenvärlden.
Man gör inte så.
Vi har gemensamt bestämt lagarna i Sverige och bryter man dem får man bereda sig på en konsekvens...
Här hemma har vi pratat om och bestämt våra regler. Vilket gör att vi sällan kommer i ett konfliktläge.

På vilket sätt tycker du det är fel att barnen vet att vi vuxna har regler (lagar) att ta hänsyn till?
mvh
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Vi har en sån period nu med 4 1/2-åringen. Vi försöker vara konsekventa, men väljer också våra strider. Har vi sagt att det är sluttittat på tv eller slutspelat på datorn så är det så. Man ska smaka på maten, innan man säger att man inte vill ha. Ingen efterrätt utan att ha ätit, osv.

Vissa saker låter jag gå förbi. Kommer inte på något exempel just nu, men om jag känner att jag kommer att tappa tålamodet totalt tycker jag det är bäst att knipa. Under förutsättnig att det är en grej som går att lämna därhän vill säga...
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Ja, och visst vinner trevliga människor i längden...Men ibland kan man tänka att...:angel:
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Jag fick ett jättebra råd av en klok mor en gång.
Hota aldrig med något du inte genomför, och lova aldrig något du inte håller.

Ok, du fick med på en och en halv rad det jag försökte säga med ett helt inlägg...:p
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

:)
Men nu var det ju inte mina ord!
Men lätt att komma ihåg! ;)
mvh
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Jag tycker inte alls att det är fel att barn lär sig att även vuxna har regler och lagar som man måste rätta sig efter. Att vi i samhället har ett straffsystem osv..

Skillnaden tycker jag (som jag skrev) är att vi vuxna förväntas ha lärt oss att rätta sig efter lagar och regler. Ta ansvar över sig själv.

Ett barn är under föräldrarnas ansvar. Det är inte "fel" av ett barn att provocera och testa gränser. Det är det man kan förvänta sig av ett barn. En naturlig del av att växa upp. Och föräldrar rollen är visa barnet var gränserna på ramen går. Ramen utvidgas hela tiden i takt med barnets mognad och ålder. En vacker dag är barnet vuxen och då förväntas ta ansvar själv. Detta anser jag är en process och utveckling som inte gynnas av långdragna straffsystem, hot och mutningar.

Tycker det är fel att ge långdragen skuld till ett barn för ett naturligt beteende. När det går utmärkt att visa och lära ut rätt och fel på annat sätt. genom att prata och göra överenskommelser. Och självklart visa konsikvenser av handlande.

Nu är jag inne på det där med konsikvens/straff anpassat till ålder.. Och det är vell det jag menar, att jag anser inte att långdragna straff/konsikvenser hör hemma för barn.
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Hej.
Och välkommen till 2000hundratalets barn, hela attityden har att göra med att samhället förändras, och med dagens teknikutveckling går allt så fasansfullt fort, den ena tekniken avlöser den andra i ett rasande tempo och vi lite äldre har inte en chans att hänga med, men barnen idag föds med detta och har inte en aning om hur vi har haft det och kan omöjligt förstå det, dom lär sig blixtsnabbt i den ålder som ditt barn är i och så kommer det tyvärr att fortsätta ett bra tag till framöver, människan tappade kontrollen över teknikutvecklingen redan på tidigt 1990tal, och allt detta får vi som varit med ett tag ta ansvar för, så ditt barn är hur normalt som helst i dagens samhälle....så till din fråga vad gör man, jadu om jag hade ett rakt svar på det så skulle jag med säkerhet skrivit en bok och förmodligen varit mångmiljonär nu, men vi får nog helt enkelt anpassa oss så gått det går och försöka förstå skillnaden mellan 1980talets barn och 2000hundratalets... jag lovar skillnaden är enorm...bestraffningar av alla dom slag har aldrig fungerat på barn, möjligtvis under min barndom, men som sagt då var det andra tider, när man blev 15 och föräldrarna kanske behövde jobba 200 timmar övertid ett helt år för att glädja mig med denna moppe, sådant uppskattade självklart jag som tonåring, men dagens tonåringar tar det för givet, idag behövs bara en underskrift så är saken klar bara att sitta upp å åka på en moppe för 30000tusen...herregud jag minns när farsan köpte en volvo amazon på 1960 talet för 13000 då va den nästan ny....det är samhällsutvecklingen som formar dagens barn vi får helt enkelt anpassa oss efter deras behov hur jävligt det än kan vara....Lycka till.
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Oki!
Jag är helt med dig! :D Missförstod.
Segdragna konsekvenser brukar bara eskalera den lilla konflikten som var från början.
Hos oss är vissa saker förhandlingsbara, och vissa saker odiskutabla. :devil:

Kompisarna som kommer hem får rätta sig efter våra regler, och det är inte diskutabelt. Hänsyn och respekt. Jag har lärt flera barn att man knackar/ringer på dörren innan man går in i vårt hus!! :eek:
De har bara behövt gå ut och börja om från början 1 gång, innan den enkla regeln har suttit. ;)
Och eftersom traktens barn alltid vill vara här och leka, misstänker jag att de tycker våra regler går att stå ut med.
mvh
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Om du vill bli respekterad av din avbild måste du visa din avbild respekt...läs sången lyssna på den gör den till din den innehåller allt:love:
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

hotar man med att lördagsgodiset blir indraget så tar hon det på skämt, typ som "men det kommer jag få iaf"
---
Jag hade ett ställe som fick vara skamvrå ett tag, i början var det ju inte alls kul att sitta där tyckte hon, men efter ett tag så var ju det bara kul istället.
---
Min dotter kan ibland skratta åt mig när jag säger till henne på skarpen. Hon gör även fula/dumma miner och käftar emot in i det sista

Har du testat att berätta hur du uppfattar hennes beteende och frågat varför hon gör så?

När hon får indraget lördagsgodis eller får sitta i skamvrån - tycker hon själv att hon förtjänar det, eller ser hon dig som obegriplig och nyckfull?

Bestraffningar/konsekvenser kan funka ibland, tycker jag, men bara om man är överens om dem från början. Om någon upplever sig bli orättvist bestraffad, då leder det bara till trots och lust att "ge igen".
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Precis den grejen, att knacka och vänta tills någon öppnar.... Har jag fått tala om och lära även vuxna:crazy:

Det där är något jag blir så irriterad på. Barn är ju en sak.. men vuxna förväntar man sig att de har lärt sig någon form av hyffs..
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Har du testat att berätta hur du uppfattar hennes beteende och frågat varför hon gör så?

När hon får indraget lördagsgodis eller får sitta i skamvrån - tycker hon själv att hon förtjänar det, eller ser hon dig som obegriplig och nyckfull?

Bestraffningar/konsekvenser kan funka ibland, tycker jag, men bara om man är överens om dem från början. Om någon upplever sig bli orättvist bestraffad, då leder det bara till trots och lust att "ge igen".

Det är dem här sakerna jag tror att många facktist missar. Att prata med sina barn. Vet en hel del familjer, där man har straffsystem. Barnen vet att de inte får göra vissa saker men anledningen till varför dem inte får göra vissa saker är bara för att föräldrarna har bestämmt det.
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

råkade skicka ut mitt inlägg för tidigt


Tror att det är viktigt att barnen får reda på VARFÖR ett beteende eller en handling inte är acceptabel.

Ofta hör man "gör du så här så händer det här" men ingen talar om varför man inte får göra "så här".
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Visst världen förändras. Men vi formar ändå våra barn i den familjen vi lever i och hur VI VÄLJER att leva ... Och hur vi VÄLJER att uppfostra våra barn.

Vi kan fortfarande lära våra barn att inte ta allting för givet.
Vi kan fortfarande lära våra barn att uppskatta vad de får
Vi kan fortfarande lära dem gott uppförande

Vi kan fortfarande presentera en norm att leva efter.

Det är VI som föräldrar och familjer som formar barnen till vem dem blir som vuxna! Och det är folket som gör samället.


Tycker absolute inte att man skall acceptera en utveckling hos våra barn som är odräglig bara för att andra barn i samhället bär på egenskapen.

Tycker absolute inte att man behöver acceptara samhällets normer. Man kan lära barnen att leva i världen utan odrägligheter trots den snabba utvecklingen i samhället.
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Precis den grejen, att knacka och vänta tills någon öppnar.... Har jag fått tala om och lära även vuxna:crazy:

Det där är något jag blir så irriterad på. Barn är ju en sak.. men vuxna förväntar man sig att de har lärt sig någon form av hyffs..
Horrible!
mvh
 
Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt

Men jag tror ändå att ett tryggt och stabilt hem, där familjemedlemmarna kan prata med varandra skänker en grundtrygghet som är en bra bas att lära sig att vässa armbågarna i...

Ja, jag funderade på om ni bråkar en del hemma Jenny? (Detta behöver du såklart inte svara på här på internet utan mer för dig själv). Ibland tar barnen på sig rollen av "vägvisare" när vuxna bråkar. Detta yttrar sig som att de blir bråkstakar när de helt enkelt försöker peka på att "allt är fel" just då. Min dotter har alltid varit som värst när min man och jag haft sämre perioder och det är ju helt normalt. Barn vill få vuxna att se när det är för rörigt i tillvaron.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 645
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 320
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 121
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 412
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp