Sv: barn som inte lyssnar och visar respekt
Jag fick ett jättebra råd av en klok mor en gång.
Hota aldrig med något du inte genomför, och lova aldrig något du inte håller.
Min pojk vet när han går över gränsen med mig. Jag har lång stubin, men när jag säger ifrån att jag inte finner mig i att bli behandlad på det sättet, så vet han att har gått över gränsen.
Om han inte respekterar mig, menar han då att han inte vill att jag skall respektera honom?
Nej, det vill han ju absolut inte vanligtvis. Då löser vi saken ganska lätt.
När vi båda är på vårt värsta humör, så kan det bli en konsekvens.
Då blir det Bolibompa som ryker som regel...
Men sedan kan jag iof föreslå att vi skall spela kort vid den tiden istället. Vilket han ju tycker är kul. Men han känner ändå att han har fått avstå sin Bolibompatid. Och det blir som regel trevliga samtal under kortspelet.
Ligger han klar i sängen före 19.30 blir det saga. Efter den tiden blir det ingen saga, då blir det puss och godnatt.
Så har det alltid varit. Han kan inte riktigt klockan än, men vet hur den ser ut när det är före sängetid, och efter sagotid!
Och han vet till 100% att jag alltid håller det jag lovar.
mvh
Jag fick ett jättebra råd av en klok mor en gång.
Hota aldrig med något du inte genomför, och lova aldrig något du inte håller.
Min pojk vet när han går över gränsen med mig. Jag har lång stubin, men när jag säger ifrån att jag inte finner mig i att bli behandlad på det sättet, så vet han att har gått över gränsen.
Om han inte respekterar mig, menar han då att han inte vill att jag skall respektera honom?
Nej, det vill han ju absolut inte vanligtvis. Då löser vi saken ganska lätt.
När vi båda är på vårt värsta humör, så kan det bli en konsekvens.
Då blir det Bolibompa som ryker som regel...
Men sedan kan jag iof föreslå att vi skall spela kort vid den tiden istället. Vilket han ju tycker är kul. Men han känner ändå att han har fått avstå sin Bolibompatid. Och det blir som regel trevliga samtal under kortspelet.
Ligger han klar i sängen före 19.30 blir det saga. Efter den tiden blir det ingen saga, då blir det puss och godnatt.
Så har det alltid varit. Han kan inte riktigt klockan än, men vet hur den ser ut när det är före sängetid, och efter sagotid!
Och han vet till 100% att jag alltid håller det jag lovar.
mvh