Hoppar in här. Har läst, men ej skrivit i tråden.
Jag vill bara ha en input gällande det där med amningen och att gå tillbaka till jobbet när barnet är 6 månader.
Jag har helammat båda barnen tills de var 4 - 4,5 månader ungefär. Sen delammat tills de var dryga året (13 resp 14, 5 månader gamla). Med äldsta började jag jobba heltid när han var 6,5 månader, med yngsta började jag jobba deltid (6 h/vecka) när hon var 4 månader sedan 50 % när hon var 6 månader och tillbaka på heltid vid ca 9 månader.
Med ett normalt jobb där man inte har en orimligt lång pendling eller orimligt långa skift så är det inga problem alls att deltidsamma sina barn länge (jag hade kunnat fortsätta mycket längre om jag hade velat det).
När vi träffade övriga i vår föräldragrupp när barnen var omkring året verkade det som att i princip nästan alla slutat amma. Trots det var det mamman som var hemma med barnet på heltid; för de flesta tills barnet blev över 1 år.
Som vanligt alltså....
Många var det som påtalade just faktumet "men AMNINGEN då?" när jag redogjorde för vår plan att dela på föräldraledigheten. Jag förstod inte problemet; det fanns inget problem gällande den biten. Alls.