Barn nr 2?!

Hoppar in här. Har läst, men ej skrivit i tråden.

Jag vill bara ha en input gällande det där med amningen och att gå tillbaka till jobbet när barnet är 6 månader.
Jag har helammat båda barnen tills de var 4 - 4,5 månader ungefär. Sen delammat tills de var dryga året (13 resp 14, 5 månader gamla). Med äldsta började jag jobba heltid när han var 6,5 månader, med yngsta började jag jobba deltid (6 h/vecka) när hon var 4 månader sedan 50 % när hon var 6 månader och tillbaka på heltid vid ca 9 månader.

Med ett normalt jobb där man inte har en orimligt lång pendling eller orimligt långa skift så är det inga problem alls att deltidsamma sina barn länge (jag hade kunnat fortsätta mycket längre om jag hade velat det).

När vi träffade övriga i vår föräldragrupp när barnen var omkring året verkade det som att i princip nästan alla slutat amma. Trots det var det mamman som var hemma med barnet på heltid; för de flesta tills barnet blev över 1 år.
Som vanligt alltså.... :crazy:

Många var det som påtalade just faktumet "men AMNINGEN då?" när jag redogjorde för vår plan att dela på föräldraledigheten. Jag förstod inte problemet; det fanns inget problem gällande den biten. Alls.
För mig hade det inte gått även om resvägen var kort. Då jobbade jag på förskola och då har man inga andra raster än 45 min lunch och vanligaste arbetstiden 7.30-16.30. Däremot förstår jag inte varför barnen inte knyter an till sina pappor bara för att de jobbar?? Det har inte varit något problem alls för oss.

För mig hade det inte gått även om resvägen var kort. Då jobbade jag på förskola och då har man inga andra raster än 45 min lunch och vanligaste arbetstiden 7.30-16.30. Däremot förstår jag inte varför barnen inte knyter an till sina pappor bara för att de jobbar?? Det har inte varit något problem alls för oss.

Varför gick det inte? Du kunde ammat t ex kl 07, 17 och 20. Så gjorde jag när jag delammade.

Min systers barn har knytit an otroligt mycket till mormor. De har sen de varit bebisar varit otroligt trygga med mormor. Och hon bor inte i samma hus och är inte där dagligen. Anknytningen funkar uppenbarligen ändå.

Varför gick det inte? Du kunde ammat t ex kl 07, 17 och 20. Så gjorde jag när jag delammade.

Går och går, klart att det går.

Men det bygger ju på att man låter det faktum att mamman absolut ska arbeta heltid när barnet är 6 månader begränsa amningen, istället för barnet själv.

Går och går, klart att det går.

Men det bygger ju på att man låter det faktum att mamman absolut ska arbeta heltid när barnet är 6 månader begränsa amningen, istället för barnet själv.
Jag syftade iofs inte på någon särskild ålder, jag menade bara att man kan delamma fast man jobbar. Jag har börjat jobba när mina var 8 resp 9 månader och delammade den första till över året. Den andra var inte så intresserad (och inte jag heller).

Jag har haft barn som aldrig tagit napp och barn som aldrig tagit flaska. Det verkar inte gå någon nöd på någon av dem. Jag är absolut inte den enda föräldern för dem ändå.

Nej - och ingenstans har jag heller skrivit att det vi gjorde skulle vara en universallösning för alla. Men för mig och pappans ansvarsfördelning har det varit mycket bra att dela på så mycket som möjligt från första början, och i vår relation har föräldraledighet för pappan haft avgörande betydelse för hela ansvarsbiten med allt vad det innebär. Jag är också helt övertygad - baserat på hur forskningen ser ut på det här området - att det skulle hjälpa många andra kvinnor att göra så om möjligheten finns. Men du har rätt - ännu bättre bättre är förstås att inte skaffa barn med en person som har inställningen att barnet och hemmet är någon annans ansvar!

Hur vet du det?
Enligt BVC är det väldigt vanligt och helt okomplicerat att delamma och jobba samtidigt - för de allra flesta kvinnor hon kommit i kontakt med. Och det verkar ju logiskt att mjölktillgången anpassas efter efterfrågan.

Min systers barn har knytit an otroligt mycket till mormor. De har sen de varit bebisar varit otroligt trygga med mormor. Och hon bor inte i samma hus och är inte där dagligen. Anknytningen funkar uppenbarligen ändå.

Jag tror inte alls att det är samma sak som att knyta an till sina föräldrar. De banden är betydligt starkare, vanligtvis. Min bebis har anknytning till mig, pappan och storebror. Men det är ju väldigt stor skillnad ändå på oss tre - bebisen har en mycket klar rangordning. Storebror duger bara i de fall ingen annan av oss är i närheten och bebisen redan har letat överallt.

Hur vet du det?
Enligt BVC är det väldigt vanligt och helt okomplicerat att delamma och jobba samtidigt - för de allra flesta kvinnor hon kommit i kontakt med. Och det verkar ju logiskt att mjölktillgången anpassas efter efterfrågan.
Så du menar att din BVC-tant påstår att alla kvinnor utan problem kan upprätthålla en fungerande mjölkproduktion på bara tre amningar under dagen?

Så du menar att din BVC-tant påstår att alla kvinnor utan problem kan upprätthålla en fungerande mjölkproduktion på bara tre amningar per dygn?

Säkert inte alla, men merparten. Tydligen kan man även göra längre uppehåll också och lätt få igång produktionen inom 6 månader. Det är kroppens finurliga system utifall bebisen eller mamman skulle bli sjuk.

Så du menar att din BVC-tant påstår att alla kvinnor utan problem kan upprätthålla en fungerande mjölkproduktion på bara tre amningar under dagen?

Kan lägga till att jag själv oroade mig för mjölkproduktionen när jag reste bort från min bebis i två veckor. Jag pumpade ur 4-5 gånger per dygn och fick så mycket mjölk att jag hade svårt att komma i mina tröjor. När jag kom hem igen hade jag inga sådana problem alls, kroppen ställde om direkt efter bebisens behov. Jag ammar fortfarande 1-2 gånger per natt, en gång på morgonen och en gång på kvällen. Däremellan arbetar jag.

Säkert inte alla, men merparten. Tydligen kan man även göra längre uppehåll också och lätt få igång produktionen inom 6 månader. Det är kroppens finurliga system utifall bebisen eller mamman skulle bli sjuk.
Alltså gud, gud gud. Så generalisering. I min grupp mammor (vi är dock under 25 allihop) så hade de inte funkat. BVC-tanterna har inte alla svaren.

Merparten av alla kvinnor? På tre amningar under dagen? Lätt att få igång den efter sex månader?
Det vill jag se källor på.

Kan lägga till att jag själv oroade mig för mjölkproduktionen när jag reste bort från min bebis i två veckor. Jag pumpade ur 4-5 gånger per dygn och fick så mycket mjölk att jag hade svårt att komma i mina tröjor. När jag kom hem igen hade jag inga sådana problem alls, kroppen ställde om direkt efter bebisens behov. Jag ammar fortfarande 1-2 gånger per natt, en gång på morgonen och en gång på kvällen. Däremellan arbetar jag.
Då har du en väldigt tur. Var glad för det. För många fungerar inte amningen så friktionsfritt.

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 885
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 600
Senast: Liran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar

Hästrelaterat