Barn nr 2?!

Jag har aldrig skrivit att det inte går men att påstå att det går lätt är en helt annan sak.

Allt är relativt. Det är lättare inom den tidsrymden, tydligen. Sedan är det ju så i vårt samhälle att man inte måste amma om man inte vill och tröttnar på att försöka. Så många kanske slutar för att de helt enkelt inte har lust att kämpa med något som har så marginell effekt i slutänden.

Men att amma så mycket barnet önskar är kanske inte det bästa för barnet, om det sker på bekostnad av vanlig mat. Det är ju maten som ska vara den huvudsakliga födan, inte bröstmjölk. Och vem har sagt att man måste heltidsarbeta?

Vem påstår att vanlig mat ska vara den huvudsakliga födan? Till och med LMV säger ju at barnets intresse ska styra och det inte finns anledning att oroa sig så länge barnet växer som det ska.

Och oavsett så är det ju inte så att man inte kan kombinera amning enligt barnets önskemål, järnberikad gröt för att bvc hetsar om det, och andra smakportioner och ändå hamna på en amningsnivå som gör att det inte kan kombineras med heltidsjobb.

Och nej självklart behöver man inte arbeta heltid, men det var heltidsarbete som tidigare diskuterades. Sen är det nog många familjer som inte skulle ha råd med att en förälder är föräldraledig och en arbetar deltid.

Det där är bara så fel det kan bli. Finns inget som säger att barnet inte överlever på bara bröstmjölk det första året.
Finns inget som säger att barnet måste ha vanlig mat för att utvecklas planenligt.

Det gör det absolut. Det är anledningen till att WHO rekommenderar helamningen i 6 månader och delamning i 12. Det finns goda skäl till det.

Vem påstår att vanlig mat ska vara den huvudsakliga födan?

Och oavsett så är det ju inte så att man inte kan kombinera amning enligt barnets önskemål, järnberikad gröt för att bvc hetsar om det, och andra smakportioner och ändå hamna på en amningsnivå som gör att det inte kan kombineras med heltidsjobb.

Och nej självklart behöver man inte arbeta heltid, men det var heltidsarbete som tidigare diskuterades. Sen är det nog många familjer som inte skulle ha råd med att en förälder är föräldraledig och en arbetar deltid.

Oj vad många skäl det plötsligt fanns för att mamman måste stanna hemma i 12 månader! Ja, strunta i all medicinsk expertis, WHO och liknande institutioner om du vill. Du får gärna helamma ditt barn i 12 månader om du känner för det. Men kom inte och påstå att det är för barnets bästa.

Oj vad många skäl det plötsligt fanns för att mamman måste stanna hemma i 12 månader! Ja, strunta i all medicinsk expertis, WHO och liknande institutioner om du vill. Du får gärna helamma ditt barn i 12 månader om du känner för det. Men kom inte och påstå att det är för barnets bästa.

Jag har aldrig skrivit att jag ska helamma mitt barn i 12 månader, eller att mammor måste stanna hemma i 12 månader, så lägg inte ord i munnen på mig.

Men lägg som sagt gärna fram källor som säger att vanlig mat ska vara huvudsaklig föda efter 6 månader. Eller för den sakens skull källor som säger att det är för barnets bästa att tvinga fram övergång till fast föda som huvudsaklig föda efter 6 månader.

Vem påstår att vanlig mat ska vara den huvudsakliga födan? Till och med LMV säger ju at barnets intresse ska styra och det inte finns anledning att oroa sig så länge barnet växer som det ska.

Den kurvan dippar ganska snart om barnet inte får extra näring i de allra flesta fall, eftersom äldre barn rör sig och gör av med mycket energi. Därför ser rekommendationerna ut som de gör. Annars hade man naturligtvis rekommenderat helamning längre, eftersom det skyddar bättre från infektioner i länder där det finns sämre vård än här. Men risken är stor för att barnet drabbas av näringsbrist.

Jag har aldrig skrivit att jag ska helamma mitt barn i 12 månader, eller att mammor måste stanna hemma i 12 månader, så lägg inte ord i munnen på mig.

Fast vad är det annars som du vill försöka få fram? Det finns inga medicinska skäl alls till varför barn ska ammas ofta efter 6 månaders ålder. Det finns goda medicinska skäl, däremot, att introducera vanlig mat för att garantera fortsatt tillväxt. Du letar verkligen efter hinder för pappor att ta över matandet av barnen.

Ja, men det är extremt ovanligt att det krånglar för att mjölken "tar slut". Du får gärna kontrollera den uppgiften! Det som oftast orsakar krånglet är i stället samspelet mellan bebis och mor. Det i sin tur har med en mängd faktorer att göra, men beror delvis på att amningen (tekniken) inte styrs av instinkter. Det är alltså lätt att "göra fel", eftersom vi inte automatiskt gör rätt.

Fast även antal gånger styr produktionen. Är det för få gånger så kan produktionen sina helt.

Det gör det absolut. Det är anledningen till att WHO rekommenderar helamningen i 6 månader och delamning i 12. Det finns goda skäl till det.

Från WHO:s hemsida:

Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond.

Inte riktigt samma sak som att efter 6 månader ska mat vara den huvudsakliga födan.

Nej - och ingenstans har jag heller skrivit att det vi gjorde skulle vara en universallösning för alla. Men för mig och pappans ansvarsfördelning har det varit mycket bra att dela på så mycket som möjligt från första början, och i vår relation har föräldraledighet för pappan haft avgörande betydelse för hela ansvarsbiten med allt vad det innebär. Jag är också helt övertygad - baserat på hur forskningen ser ut på det här området - att det skulle hjälpa många andra kvinnor att göra så om möjligheten finns. Men du har rätt - ännu bättre bättre är förstås att inte skaffa barn med en person som har inställningen att barnet och hemmet är någon annans ansvar!
Vi hade aldrig fått ihop det om ena föräldern inte tog ansvar. Vi måste slita båda två oavsett om vi jobbar eller ej.

Så det är bara en generalisering att föräldrar som dela på FL skulle ta mer lika ansvar. Men ingen
Varför skulle ditt barn behöva klara sig utan mat mellan 07 och 17?
Hur skulle hon äta menar du?

Den kurvan dippar ganska snart om barnet inte får extra näring i de allra flesta fall, eftersom äldre barn rör sig och gör av med mycket energi. Därför ser rekommendationerna ut som de gör. Annars hade man naturligtvis rekommenderat helamning längre, eftersom det skyddar bättre från infektioner i länder där det finns sämre vård än här. Men risken är stor för att barnet drabbas av näringsbrist.
Riktigt så är det inte. Visst behövs det mer energi men det går att lösa genom att amma mer. Så det finns inget måste där.

Tror att det var någon gång på 1960-talet som barnmatstillverkarna lanserade den idén att man måste ge barn fast föda då.

Men givetvis är det för de flesta smidigt att börja ge fast föda då. Men det är absolut inget tvång.

Från WHO:s hemsida:

Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond.

Inte riktigt samma sak som att efter 6 månader ska mat vara den huvudsakliga födan.

Nej, men de rekommendationerna är fastlagda efter vad som är bäst i U-länder, med sämre vattenkvalitet, osv. Här i Sverige är det inte alls något som rekommenderas.

Merparten av alla kvinnor? På tre amningar under dagen? Lätt att få igång den efter sex månader?
Det vill jag se källor på.
Jag har ammat mina tre barn helt olika. Att det alltid kommer mer mjölk för att man ammar mer stämmer inte. Jag satt mer eller mindre dygnet runt i sex veckor med ett av barnen utan att han gick upp ett gram. Med ett annat barn sprutade det till andra sidan rummet. Har man själv lätt för att amma är det inte för att man är så otroligt skicklig utan att man helt enkelt är en person som
har lätt för att amma. Alla fungerar inte så.

Jag har till och med haft olika för olika barn.

@Brandgul jag har inga åsikter om hur ditt barn ska äta men ett barn som delammar och ammar t ex kl 07, 17 och 20 kan förslagsvis äta ersättning eller vanlig mat däremellan beroende på ålder.

Delamma betyder ju inte att man drar ner på amningen och låter bli att ge annan mat utan att man ersätter amningen med annan lämplig mat. Konstig diskussion.

Riktigt så är det inte. Visst behövs det mer energi men det går att lösa genom att amma mer. Så det finns inget måste där.

Tror att det var någon gång på 1960-talet som barnmatstillverkarna lanserade den idén att man måste ge barn fast föda då.

Men givetvis är det för de flesta smidigt att börja ge fast föda då. Men det är absolut inget tvång.

Nej, ingen är ju tvingad till någonting. Jag ammade mitt första barn till 8 månaders ålder. Gissa vad som hände? Utskällning av BVC för att vikten rasade vid 6 månader. Det hade ju inte jag koll på - förstås. Och där blev jag varse att mat absolut bör introduceras vid 6 månader, om man inte vill att barnet ska riskera undernäring, förstås. Och vem vill riskera det?

Nej, ingen är ju tvingad till någonting. Jag ammade mitt första barn till 8 månaders ålder. Gissa vad som hände? Utskällning av BVC för att vikten rasade vid 6 månader. Det hade ju inte jag koll på - förstås. Och där blev jag varse att mat absolut bör introduceras vid 6 månader, om man inte vill att barnet ska riskera undernäring, förstås. Och vem vill riskera det?
Självklart måste du amma mer. Om man av någon anledning vill helamma längre tid så måste man se till själv att barnet ammar mer för det är inte ovanligt att efterfrågan hos barnet släpar efter.

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 885
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 592
Senast: Liran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka