Är du inte lite väl optimistiskt nu?Säkert inte alla, men merparten. Tydligen kan man även göra längre uppehåll också och lätt få igång produktionen inom 6 månader. Det är kroppens finurliga system utifall bebisen eller mamman skulle bli sjuk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är du inte lite väl optimistiskt nu?Säkert inte alla, men merparten. Tydligen kan man även göra längre uppehåll också och lätt få igång produktionen inom 6 månader. Det är kroppens finurliga system utifall bebisen eller mamman skulle bli sjuk.
Är du inte lite väl optimistiskt nu?
Då har du en väldigt tur. Var glad för det. För många fungerar inte amningen så friktionsfritt.
Alltså gud, gud gud. Så generalisering. I min grupp mammor (vi är dock under 25 allihop) så hade de inte funkat. BVC-tanterna har inte alla svaren.
Merparten av alla kvinnor? På tre amningar under dagen? Lätt att få igång den efter sex månader?
Det vill jag se källor på.
Under 25 i ålder. Få igång amningen, men många förlorade den tidigtVad hade inte funkat för samtliga 25 i gruppen? Och varför?
Detta är så sant.KL
Det här med amning verkar fortfarande vara kontroversiellt. Kanske en öm tå när det inte fungerar? Hursomhelst, att amningen inte flyter på - eller matning med flaska - är ett ganska svagt skäl anser jag att inte dela på nätterna eller ledigheten. Efter ganska få månader kan bebisen äta andra saker än bröstmjölk, många introducerar vanlig mat redan efter 4-5 månader. Så att skylla på matningsproblematik och sedan ta 1-2 års föräldraledighet (mamman) är ju lite märkligt.
KL
Det här med amning verkar fortfarande vara kontroversiellt. Kanske en öm tå när det inte fungerar? Hursomhelst, att amningen inte flyter på - eller matning med flaska - är ett ganska svagt skäl anser jag att inte dela på nätterna eller ledigheten. Efter ganska få månader kan bebisen äta andra saker än bröstmjölk, många introducerar vanlig mat redan efter 4-5 månader. Så att skylla på matningsproblematik och sedan ta 1-2 års föräldraledighet (mamman) är ju lite märkligt.
Fast att vilja amma så mycket och så länge barnet önskar när det är under ett år gammalt är väl något helt annat än att barnet inte skulle överleva utan amning?
Allt det där är känslomässigt begripligt. Men vilka är de politiska argumenten för att det ska finansieras med skattemedel?Jag har inte haft mer än 3v sammanhängande ledigt sen jag började gymnasiet. Nu vill jag få tid att vara med min familj. Utan att välja bort mina hästar.
Snarare är det väl så att barnet inte överlever MED exklusiv amning i ett år. Alltså måste man - för att barnet ska utvecklas planenligt - delamma och tillföra mestadels annan mat. Och då måste man ju rimligen också kunna jobba samtidigt! Det blir väldigt motsägelsefullt att å ena sidan hävda amningens problem, och å andra sidan hävda att just amningen är orsaken till att vissa inte kan dela föräldraledigheten.
Jag menade inte att man skulle helamma i ett år. Men om du under första året vill amma så mycket och länge barnet önskar så är det inte säkert att du då kan kombinera det med heltidsarbete vid 6 månader.
Då kan jag upplysa dig om att det är vanligt att det krånglar. Jag kan tom utan att ta vatten över huvudet säga att det är väldigt vanligt att det krånglar.Jag vet att amning inte är friktionsfritt i många fall. Det betyder inte att det krånglar i de flesta fall.
Det där är bara så fel det kan bli. Finns inget som säger att barnet inte överlever på bara bröstmjölk det första året.Snarare är det väl så att barnet inte överlever MED exklusiv amning i ett år. Alltså måste man - för att barnet ska utvecklas planenligt - delamma och tillföra mestadels annan mat. Och då måste man ju rimligen också kunna jobba samtidigt! Det blir väldigt motsägelsefullt att å ena sidan hävda amningens problem, och å andra sidan hävda att just amningen är orsaken till att vissa inte kan dela föräldraledigheten.
Jag har aldrig skrivit att det inte går men att påstå att det går lätt är en helt annan sak.Det jag hörde var inom sex månader. Just den uppgiften har jag bara hört. Men relactation är ingenting konstigt alls:
One study of 139 Indian mothers who had stopped breastfeeding for at least ten days found that 84% were capable of either full or partial relactation:
A recent survey of 84 relactating mothers of infants (on average, 2 months old) in Korea found:
- 61% fully relactated
- 23% partially relactated (formula supplements reduced by half)
- 16% were unable to relactate
An older survey of 366 U.S. mothers, mothers reported that:
- 75% of mothers fully relactated (defined as 90% or more breastmilk feedings)
- 25% of mothers either partially relactated or did not relactate
A study of 50 mothers of hospitalized infants under four months old, found:
- More than 50% established full production within one month
- 25% required more than one month to establish full production
- The remaining mothers breastfed with supplements until their babies weaned
- 92% of mothers fully relactated
- 6% partially relactated
Svagt skäl att inte dela på nätterna. Så vad tycker du att jag skall göra med den yngsta som vägrar nappflaska. Låta pappan bära runt henne på nätterna och bara låta barnet skrika?KL
Då kan jag upplysa dig om att det är vanligt att det krånglar. Jag kan tom utan att ta vatten över huvudet säga att det är väldigt vanligt att det krånglar.
Svagt skäl att inte dela på nätterna. Så vad tycker du att jag skall göra med den yngsta som vägrar nappflaska. Låta pappan bära runt henne på nätterna och bara låta barnet skrika?