Barn nr 2?!

Är du inte lite väl optimistiskt nu?

Vad vill du att jag ska svara på det? För mig är det fullständigt logiskt - det är ju så det ska fungera. Om det sedan inte gör det i samtliga fall - tråkigt, men knappast det normala. Det normala är väl att kroppen fungerar som det är tänkt. Det är ungefär som att säga att alla kan föda vaginalt. Självklart inte, men de flesta.

KL

Det här med amning verkar fortfarande vara kontroversiellt. Kanske en öm tå när det inte fungerar? Hursomhelst, att amningen inte flyter på - eller matning med flaska - är ett ganska svagt skäl anser jag att inte dela på nätterna eller ledigheten. Efter ganska få månader kan bebisen äta andra saker än bröstmjölk, många introducerar vanlig mat redan efter 4-5 månader. Så att skylla på matningsproblematik och sedan ta 1-2 års föräldraledighet (mamman) är ju lite märkligt.

Merparten av alla kvinnor? På tre amningar under dagen? Lätt att få igång den efter sex månader?
Det vill jag se källor på.

Det jag hörde var inom sex månader. Just den uppgiften har jag bara hört. Men relactation är ingenting konstigt alls:

One study of 139 Indian mothers who had stopped breastfeeding for at least ten days found that 84% were capable of either full or partial relactation:

• 61% fully relactated
  • 23% partially relactated (formula supplements reduced by half)
  • 16% were unable to relactate
A recent survey of 84 relactating mothers of infants (on average, 2 months old) in Korea found:

• 75% of mothers fully relactated (defined as 90% or more breastmilk feedings)
  • 25% of mothers either partially relactated or did not relactate
An older survey of 366 U.S. mothers, mothers reported that:

• More than 50% established full production within one month
  • 25% required more than one month to establish full production
  • The remaining mothers breastfed with supplements until their babies weaned
A study of 50 mothers of hospitalized infants under four months old, found:

• 92% of mothers fully relactated
  • 6% partially relactated

Skulle vara citat på dig som skrev om att du var egen företagare på sida 14. Orkar inte fixa till det från mobilen.

Måste flika in utan att kommentera ytterligare .
Är du man eller kvinna?.
Samma regler gäller nämligen inte för pappor som för mammor när det gäller uträkning av Fp och egenföretagare...

Jämställdhet är långt borta när inte myndigheterna ens gör lika villkor för de olika könen.

KL

Det här med amning verkar fortfarande vara kontroversiellt. Kanske en öm tå när det inte fungerar? Hursomhelst, att amningen inte flyter på - eller matning med flaska - är ett ganska svagt skäl anser jag att inte dela på nätterna eller ledigheten. Efter ganska få månader kan bebisen äta andra saker än bröstmjölk, många introducerar vanlig mat redan efter 4-5 månader. Så att skylla på matningsproblematik och sedan ta 1-2 års föräldraledighet (mamman) är ju lite märkligt.
Detta är så sant.
Sen så kanske man inte kan återgå till jobbet vid 6 månader av andra orsaker, själv hade inte min kropp läkt färdigt då och var svårt även när jag fick tillbaka efter 1 år och några månader.
Visst, då kanske man egentligen ska vara sjukskriven men är nog inte många som tar det om man orkar med barnet.

KL

Fast att vilja amma så mycket och så länge barnet önskar när det är under ett år gammalt är väl något helt annat än att barnet inte skulle överleva utan amning?

Fast att vilja amma så mycket och så länge barnet önskar när det är under ett år gammalt är väl något helt annat än att barnet inte skulle överleva utan amning?

Snarare är det väl så att barnet inte överlever MED exklusiv amning i ett år. Alltså måste man - för att barnet ska utvecklas planenligt - delamma och tillföra mestadels annan mat. Och då måste man ju rimligen också kunna jobba samtidigt! Det blir väldigt motsägelsefullt att å ena sidan hävda amningens problem, och å andra sidan hävda att just amningen är orsaken till att vissa inte kan dela föräldraledigheten.

Snarare är det väl så att barnet inte överlever MED exklusiv amning i ett år. Alltså måste man - för att barnet ska utvecklas planenligt - delamma och tillföra mestadels annan mat. Och då måste man ju rimligen också kunna jobba samtidigt! Det blir väldigt motsägelsefullt att å ena sidan hävda amningens problem, och å andra sidan hävda att just amningen är orsaken till att vissa inte kan dela föräldraledigheten.

Jag menade inte att man skulle helamma i ett år. Men om du under första året vill amma så mycket och länge barnet önskar så är det inte säkert att du då kan kombinera det med heltidsarbete vid 6 månader.

Jag menade inte att man skulle helamma i ett år. Men om du under första året vill amma så mycket och länge barnet önskar så är det inte säkert att du då kan kombinera det med heltidsarbete vid 6 månader.

Men att amma så mycket barnet önskar är kanske inte det bästa för barnet, om det sker på bekostnad av vanlig mat. Det är ju maten som ska vara den huvudsakliga födan, inte bröstmjölk. Och vem har sagt att man måste heltidsarbeta?

Det där är bara så fel det kan bli. Finns inget som säger att barnet inte överlever på bara bröstmjölk det första året.
Finns inget som säger att barnet måste ha vanlig mat för att utvecklas planenligt.

Det jag hörde var inom sex månader. Just den uppgiften har jag bara hört. Men relactation är ingenting konstigt alls:

One study of 139 Indian mothers who had stopped breastfeeding for at least ten days found that 84% were capable of either full or partial relactation:

• 61% fully relactated
  • 23% partially relactated (formula supplements reduced by half)
  • 16% were unable to relactate
A recent survey of 84 relactating mothers of infants (on average, 2 months old) in Korea found:

• 75% of mothers fully relactated (defined as 90% or more breastmilk feedings)
  • 25% of mothers either partially relactated or did not relactate
An older survey of 366 U.S. mothers, mothers reported that:

• More than 50% established full production within one month
  • 25% required more than one month to establish full production
  • The remaining mothers breastfed with supplements until their babies weaned
A study of 50 mothers of hospitalized infants under four months old, found:

• 92% of mothers fully relactated
  • 6% partially relactated
Jag har aldrig skrivit att det inte går men att påstå att det går lätt är en helt annan sak.

KL

Svagt skäl att inte dela på nätterna. Så vad tycker du att jag skall göra med den yngsta som vägrar nappflaska. Låta pappan bära runt henne på nätterna och bara låta barnet skrika?

Eftersom hon inte vill ta nappflaska så kan vi inte dela på nätterna. Tyvärr har bebisen helt missat detta med jämställdhet.

Då kan jag upplysa dig om att det är vanligt att det krånglar. Jag kan tom utan att ta vatten över huvudet säga att det är väldigt vanligt att det krånglar.

Ja, men det är extremt ovanligt att det krånglar för att mjölken "tar slut". Du får gärna kontrollera den uppgiften! Det som oftast orsakar krånglet är i stället samspelet mellan bebis och mor. Det i sin tur har med en mängd faktorer att göra, men beror delvis på att amningen (tekniken) inte styrs av instinkter. Det är alltså lätt att "göra fel", eftersom vi inte automatiskt gör rätt.

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 885
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 592
Senast: Liran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka