Nu vet jag inte vad du menar men Amningshjälpen utbildar bla BVC personal
Jag söker dokumentation som styrker ditt påstående om att rådande rekommendationer inte skulle vara korrekta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu vet jag inte vad du menar men Amningshjälpen utbildar bla BVC personal
Nej, ingen är ju tvingad till någonting. Jag ammade mitt första barn till 8 månaders ålder. Gissa vad som hände? Utskällning av BVC för att vikten rasade vid 6 månader. Det hade ju inte jag koll på - förstås. Och där blev jag varse att mat absolut bör introduceras vid 6 månader, om man inte vill att barnet ska riskera undernäring, förstås. Och vem vill riskera det?
Allt det där är känslomässigt begripligt. Men vilka är de politiska argumenten för att det ska finansieras med skattemedel?
Vilket trevligt tonfall du har, verkligen. Känns konstruktivt för diskussionen att insinuera att folk medvetet håller sina barn undernärda för att de inte vill jobba.
Ja, men den begränsningen inleds ju när föräldrarna själva vill, oavsett. Jag menar; när man börjar med smakportioner så börjar man med smakportioner och förmodligen så gör de flesta så att de ökar smakisarna allteftersom, introducerar kanske gröt och/eller välling efter en tid osv. Oavsett om man börjar med smakisar vid 4 månader, 6 månader, 8 månader eller 1 år.Går och går, klart att det går.
Men det bygger ju på att man låter det faktum att mamman absolut ska arbeta heltid när barnet är 6 månader begränsa amningen, istället för barnet själv.
Det är en ren vantolkning av vad jag skrev. Den är så märklig att jag inte knappt ens ids kommentera den.
Nej, jag tror ingen vill ha undernärda barn. Däremot tror jag ganska många kvinnor vill underblåsa barnets behov av sin mamma på grunder som inte finns och som inte är något annat än ett slags konstruktion.
Fast nu har det nog blivit något missförstånd här.Jag söker dokumentation som styrker ditt påstående om att rådande rekommendationer inte skulle vara korrekta.
Inte min heller om det var så att barnet skulle leva på bröstmjölk enbart.Det hade inte räckt för att uppehålla min produktion.
DELamning skrev vi om. Alltså; barnet äter annan mat på dagen. Såklart.Oj... Nej vårt barn hade aldrig klarat sig från 7 till 17 utan mat. Väldigt praktiskt om man har det så.
Jag ammade inte på dagtid.För mig hade det inte gått även om resvägen var kort. Då jobbade jag på förskola och då har man inga andra raster än 45 min lunch och vanligaste arbetstiden 7.30-16.30. Däremot förstår jag inte varför barnen inte knyter an till sina pappor bara för att de jobbar?? Det har inte varit något problem alls för oss.
Jag svara här fast det egentligen inte var riktat till mig. Hoppas att det är okJa, men den begränsningen inleds ju när föräldrarna själva vill, oavsett. Jag menar; när man börjar med smakportioner så börjar man med smakportioner och förmodligen så gör de flesta så att de ökar smakisarna allteftersom, introducerar kanske gröt och/eller välling efter en tid osv. Oavsett om man börjar med smakisar vid 4 månader, 6 månader, 8 månader eller 1 år.
Eller?
Precis som när jag slutade deltidsamma; det var huvudsakligen mitt beslut, inte barnets. Är inte det ganska normalt för väldigt många i vårt land? Att det är mamman som bestämmer att/när det är slut med bröstmjölken?
Det är en ren vantolkning av vad jag skrev. Den är så märklig att jag inte knappt ens ids kommentera den.
Nej, jag tror ingen vill ha undernärda barn. Däremot tror jag ganska många kvinnor vill underblåsa barnets behov av sin mamma på grunder som inte finns och som inte är något annat än ett slags konstruktion.
Och ändå var det bara jag som fortfarande delammade vårt barn när vi kom till föräldragruppen när barnen var 8-9 månader. Trots att jag var den enda mamman som jobbade och övriga fortfarande var hemma på heltid.Jag menade inte att man skulle helamma i ett år. Men om du under första året vill amma så mycket och länge barnet önskar så är det inte säkert att du då kan kombinera det med heltidsarbete vid 6 månader.
Ja det menar jag. Tre ggr per dag hade gjort att jag sinade. Så gjorde jag med dom andra.Inte min heller om det var så att barnet skulle leva på bröstmjölk enbart.
Men som delamning så fungerar det; för då anpassas ju normalt produktionen till "efterfrågan".
Om jag får fråga dig som ett exempel: Jag antar att du/barnet trappade ner på amningen på slutet? Det var väl inte så att du gick från 100% bröstmjölk till 100% vanlig mat/välling/gröt?
Eller menar du att du sinade totalt direkt när barnen började äta vanlig mat och kanske bara ville ha bröst 1-4 ggr/dygn?
Diskussionen är intressant. Nu tror mammorna för högt om sig själva.
Men i en annan tråd avråds samma mammor från att ha hobbiesar och ett eget liv för det hinns inte med. Om man delar 50/50 måste det ju finnas massor av tid för tex egen häst? Om de mammorna som underblåser behovet hinner med tänker jag?
Och ändå var det bara jag som fortfarande delammade vårt barn när vi kom till föräldragruppen när barnen var 8-9 månader. Trots att jag var den enda mamman som jobbade och övriga fortfarande var hemma på heltid.
För snävt urval att ta min föräldragrupp som exempel; jag vet, men ändå. Jag tror inte det var någon mirakulöst konstig grupp med udda mammor. Snarare var väl jag den som var udda.
--------------------------------*KL*
Jag blir bara så trött på att detta argument; amningen; är någon slags otroligt konstigt helig ko. Ett slagträ att använda för att hävda att kvinnan måste vara hemma första året. Det tillhör nog undantagen att barn i Sverige lever enbart på bröstmjölk tills de blivit 1 år eller däröver (hoppas jag verkligen då det inte rekommenderas). Trots det är det inte alls undantaget att kvinnorna är de som obönhörligen är hemma första året. Även de kvinnor som inte ammar alls, även kvinnor som inte har sjukdomsbesvär efter graviditeten osv osv.
Själv är jag snittad med båda barnen.
Så du menar att din BVC-tant påstår att alla kvinnor utan problem kan upprätthålla en fungerande mjölkproduktion på bara tre amningar under dagen?
--------------------------------*KL*
Jag blir bara så trött på att detta argument; amningen; är någon slags otroligt konstigt helig ko. Ett slagträ att använda för att hävda att kvinnan måste vara hemma första året. Det tillhör nog undantagen att barn i Sverige lever enbart på bröstmjölk tills de blivit 1 år eller däröver (hoppas jag verkligen då det inte rekommenderas). Trots det är det inte alls undantaget att kvinnorna är de som obönhörligen är hemma första året. Även de kvinnor som inte ammar alls, även kvinnor som inte har sjukdomsbesvär efter graviditeten osv osv.
Själv är jag snittad med båda barnen.
Jag skrev att de konstruerar ett behov av sig själva. Jag vet inte vilken annan tråd du talar om alls, men ur mitt perspektiv handlar det om ungefär samma sak, i grund och botten: man sätter sig själv främst. Diskussionen handlar inte om barnets behov av bröstmjölk, utan mammornas (vissa) behov av att hitta en uppgift som bara de kan klara av.
Vad menar du?