Sv: Barn, 5 år.
Man blir inte skoltrött av att rita, klippa och äta med besticken i rätt hand, Enya.
Varför är du så oerhört negativ? Din son behöver hjälp, det skriver du ju själv. Då måste han ju få det. Det är många barn som behöver extra hjälp då och då.
Men lugn i stormen!!
Vad behöver min son hjälp med? Att rita fyrkanter? Att rita ringar? Han tränade på det i går vi ritade månen och solen och jag förklarade att måne och sol ser ut som cirklar, senare ritade vi hus, många, stora som små och tält, husen liknade kvadrater och tälten likande trianglar.
Man blir inte klokare av att ha besticken i rätt hand eller korkad om man har besticken i fel hand.
Enligt barnläkaren och sjukgymnasten han träffade så behöver han ingen hjälp från dem mer än en remiss till logoped. Däremot skulle vi träna lite på att rita och benämna figurer och se till så han håller kniv och gaffel korrekt. Dessutom var klippa med sax också något att träna på. I mina ögon är inte det att behöva extra hjälp, det är liksom bara att göra det och så kan han det lagom till han börjar 6 års....
Reda nu vet han vad en cirkel är *frågade nyss*
Nej man blir inte skoltrött av att rita. Men om man som liten inte vill rita och plötsligt kommer på hur KUL det är, varför varför ska man då snabbt som attan trycka in kunskaper i det? Varför är det så fel av mig att vänta ut honom lite? Han har ju kommit NU och visar intresse för allt, och det är 1 år kvar tills 6 års. Tycker du att jag skulle ha tvingat honom att rita? Att räkna eller kunna bokstäverna? Vad händer med lusten att lära då?
Jag är inte så oerhört negativ, jo mot sättet barnläkaren hade, sjukgymnasten var däremot trevlig. Jag ÄR negativ till att tvinga barn att hålla bestick korrekt när det egentligen inte spelar någon roll om man hålelr kniven i vänster eller i höger, BARA man äter fint och itne slafsar.