Barn, 5 år.

Sv: Barn, 5 år.

Angående det där med att äta med gaffeln i höger hand och kniven i vänster:


När jag var liten så tyckte jag att det var jättesvårt att äta med kniv och gaffel, det var svårt att dela och jag tappade maten på gaffeln, tills jag kom på att det var ju bra mycket lättare att äta med besticken i "fel" händer :D
Jag kan inte äta med gaffeln i vänster hand och kniven i höger, det är omöjligt hur mycket jag än tränar eller försöker.

Vilken hand som håller i vilket bestick var kanske viktigt på 1800talet men i nutid så är det onödigt att lägga tid och kraft på något så onödigt ;)


(Jag skriver förresten med höger hand och gör de flesta "huvudhandssaker" med höger men jag gör det mesta lika bra/lätt med vänster)

:bow::bow::bow:

JUST min poäng! Men läkaren ville inte lyssna på det.

*Tycker att hon ska lägga mer energi på att sy ihop sår istället för att bry sig om vilken hand man håller besticken i, huvudsaken fuktionen av besticken är den samma...*
 
Sv: Barn, 5 år.

Att räkna är till att börja med att rabbla talraden. Som att lära sig alfabetet. Upprepa och öva. Sen kan man koppla ihop det med antal, men först är det alltså bara som en rasma. För att nöta in talredan så räknar vi t.ex. alla barn på morgonen. Alla våra barn kan "räkna med" i talraden, nen få greppar antalet så långt. Men det är en början.

Så hitta på något roligt att räkna som du kan göra ofta utan att det blir påtagligt vad du försöker att "nöta in". Kanske parkera bilarna i garaget på kvällen och räkna hur många de är just idag.

För oss är det så automatiserat att 10 kommer efter 9 så vi har svårt att att förstå att man måste lära sig det utantill först. Jag hade ett himla huvudbry att lära mig räkna på 5-bas. Dvs. 1,2,3,4,5,10,11,12,13,14,15,20,21,22,23,24,25,30 osv. (hur ologiskt som helst...) Lika svårt att det att lära sig räkna med 10-bas :D
 
Sv: Barn, 5 år.

Jag blir jätteglad när jag hör att BVC reagerar på det som de uppfattar som något avvikande. Försök att se det som ett stöd för vårt samhälles barn och inte som kritik mot dig och din son. Alla vi som arbetar med barn har skyldighet att reagera om vi tror att någon inte stämmer. Ganska ofta visar det sig att barnen (som din son förmodligen) har utvecklats precis som de ska, men inte hade lust/förmåga att visa upp det vid testtillfället, men ibland är det ju så att barn faktiskt ehöver hjälp och då är det väl bra att det upptäcks?
 
Sv: Barn, 5 år.

Trådkap

Du verkar jobba med små barn. Vår son blir 2 i december, är alltså snart 21 månader. Han kan ibland utan förvarning räkna (oftast helt rätt) från 1 till 14. Jag fattar ju att det bara är en ramsa för honom och att han inte har begrepp om vad tex 5 innebär typ "ge mig 5 klossar". Har svårt att se att han när han är 4 eller när de nu kollar detta skulle ha glömt bort hur man räknar till 5 eller kan det bli så? Är det ovanligt att kunna räkna till 14 vid hans ålder?
 
Sv: Barn, 5 år.

Jag blir jätteglad när jag hör att BVC reagerar på det som de uppfattar som något avvikande. Försök att se det som ett stöd för vårt samhälles barn och inte som kritik mot dig och din son. Alla vi som arbetar med barn har skyldighet att reagera om vi tror att någon inte stämmer. Ganska ofta visar det sig att barnen (som din son förmodligen) har utvecklats precis som de ska, men inte hade lust/förmåga att visa upp det vid testtillfället, men ibland är det ju så att barn faktiskt ehöver hjälp och då är det väl bra att det upptäcks?

Det har du helt rätt i, det ÄR bra att bvc reagerar, MEN jag försökte förklara på bvc vad min son faktiskt kan och att det var viljan som spökade och inte kunnandet i det mesta. Det hade i mina ögon räckt utmärkt med ett nytt bvc besök nån vecka senare för att göra om det, för då hade han kanske inte varit så blyg.

Resultatet av besöket? En remiss till en logoped! En remiss som bvc sköterskan själv skrev från början! För DET behöver han faktiskt.
 
Sv: Barn, 5 år.

Det är just så jag gör med olika saker. Ibland ber jag honom räkna men det går inte så bra så då fortsätter jag med mitt räknande själv, av förhoppningen att han lär sig det till slut.
 
Sv: Barn, 5 år.

Det är just så jag gör med olika saker. Ibland ber jag honom räkna men det går inte så bra så då fortsätter jag med mitt räknande själv, av förhoppningen att han lär sig det till slut.

Lär han siffrorna i smyg, låt han tex duka fram till middagen och utelämna tex en tallrik och två glas och fråga honom om han dukade fram allt åt alla och sedan får han be om två glas och en tallrik.

Pontus som idag är 7 år kunde både äta med kniv och gaffel, räkna till 20, stava sitt namn, skriva sitt namn mm när han var 5 år.
 
Sv: Barn, 5 år.

Jag dukar med kniv, gaffel och sked till 2,5-åringen och kniv och gaffel till 4,5-åringen. Det är väl inte så viktigt hur man väljer att hålla besticken, mina barn väljer olika men jag vill gärna att de vet "det rätta sättet". Och jag ser tydligt att 4-åringen mer och mer närmar sig den tekniken. Med mina stora barn har jag använt samma sätt och de äter med kniv i höger och gaffel i vänster. Högerhänta båda två och tonåringar.
Som förskollärare ser jag ibland barn som tycker att det är jobbigt att inte kunna lika bra som kompisarna och då kan det ju vara bra att träna lite extra på det som är svårt. Gäller både mat, klippning, påklädning, "teckning", läs och skriv.
Om man fångar det barnet gillar så brukar det fungera, tex räkna bilar. Huvudsaken är ju att barnet själv tycker att det finns saker som det är bra på och "kan", så att självförtroendet växer. För övrigt är 6-års och skolan till för att lära barn:banana:
PS Se till att barnen har BRA saxar annars är det svårt att lära och blir trist. Och glöm inte att de oftast är mycket mer kompetenta än vi vuxna tror. Även om de ibland vägrar visa vad de kan. En ny chans hos BVC kanske ger ett helt annat intryck på läkaren?:)
 
Sv: Barn, 5 år.

Enya: Passa på nu när 5 myror är fler än 4 elefanter går igen på TV. SUVERÄN "skola" utan att på något sätt vara tvingande.
 
Sv: Barn, 5 år.

Mitt tips är att inte göra någon stor sak av att räkna, plocka in räknadet i vardagen, prata högt när du gör saker, tex 1, 2, 3, 4 tallrikar, en åt varje, osv med bestick och glas. Räknar tår, fingrar, ögon näsor osv, dvs gör det till något roligt!

Elin fyllde fem i juli, och hon har räknat ganska så länge, plus och minus, framåt och bakåt. Men så har vi alltid räknat högt sen hon var bebis. Freddan börjar få grepp om talet 1 just nu, två år gamal... ;) Sen kan han hänga med i räkna ramsa, men har som brandgul sa inte en susning om vad det handlar om.

Vi räknar när vi bakar, när vi lagar mat, när vi plockar leksaker, dvs nästan konstant. Vi försöker även plocka in lite engelska ord lite då och då för att underlätta den inlärningen. Där älskar jag Dora på nickelodion, vi har även ett Dora dataspel som jag tycker är bra! Elin kan även räkna till 10 på engelska... Men där har hon inte riktigt begrepp om vad som är vilken siffra men det är en början.

Men det ska tilläggas att jag är intresserad av inlärning, läst pedagoig och inlärning en del och tycker att det är otroligt intressant att se hur man kan lära barn. Dessutom är vi två som hjälps åt och tycker att det är lika roligt att "jobba" ihop med barnen. Sen får man otroligt mycket "gratis" när de går på dagis, de får klippa, rita, klistra osv sånt som man kanske dra sig för att hålla på med hemme.
Elin är inne i en verkligen frågvis period och sitter som klistrad vid Evas funkarprogram, och förklara sen för oss hur saker och ting fungerar.
 
Sv: Barn, 5 år.

Jag är så imponerad av dig!

Bry dig inte om bvc-testet, det brukar aldrig fungera att få barn att göra saker på komando där. Sen retar det mig att det ska vara en människa som de benämner kroppsdelar på, dinosaurien fungerar väl precis lika bra (nästan iallafall).
Vill du hjälpa din son med finmotorik skaffa skruvar och muttrar i olika storlekar som han får para ihop eller knappar, världens bästa träningsredskap med en burk knappar kan man träna det mesta - färger, former, antal, hålantal, be barnet göra grupperingar utifrån olika variabler eller låt barnet leka fram detta själv. Knappar brukar man kunna köpa på loppisar.
Barn är ingen kapptävling som många föräldrar verkar tro speciellt med olika tester. Min äldsta grät sig igenom tre bvc-tester och vägrade ens titta upp, nr två gjorde allt med glädje, nr tre rev stället!
Ska jag tala om vilken som haft jobbigast i skolan? och det hade jag kunnat tala om utan test.
 
Sv: Barn, 5 år.

Jag tycker att du ska vara glad över att din BVC faktiskt remitterar vidare, om det är så att barn behöver extra stöd i någon form så är det ju faktiskt bäst att få den hjälpen så tidigt som möjligt.

Vissa saker tycker jag att barn ska få lära sig i sin egen takt, en del andra saker är det bra att man kan innan man exempelvis börjar förskoleklass. (Ett av mina egna barn kunde till exempel inte läsa när h*n började i ettan, trots att jag själv är pedagog.)

Skulle du inte kunna låta honom gå i förskolan? Min kommun har till exempel så att 4-5-åringar har 15 timmar/vecka gratis i förskolan.
 
Sv: Barn, 5 år.

min snart 5åriga son äter med kniv och gaffel men jag rättar honom inte heller, av den enkla anledningen att jag oxå äter med kniv och gaffel i "fel"hand.
klippa rita hoppa och gå på linje gör han mycket på dagis. hemma räknar och läser vi. han tycker det är kul och vill lära sej så han pratar även engelska.
barn är olika och fram till att dom börjar skolan så ska man inte pressa dom (tycker jag). Vill dom lära sej är det en annan sak!:)
kompisens pojk som e lika gammal äter med sked och kan inte hoppa men han kan känna igen alla bil och mc märken. hon gillar bilar och jag pluggar. barnen vill oftast "vara me" på det som mamma och pappa gör och ta efter.
oj va mycket svammel det blev!:o
inte alls likt mej :angel:
 
Sv: Barn, 5 år.

Enya: Passa på nu när 5 myror är fler än 4 elefanter går igen på TV. SUVERÄN "skola" utan att på något sätt vara tvingande.

Va? Går det på TV? Är vuxen och har inga barn, men jag minns hur mkt jag gillade det som liten - och det vore ju kul att ha inspelat för framtiden!

Var? När?
 
Sv: Barn, 5 år.

De kan rabbla massor när de är två år :) Men som du är inne på så är det inte kopplat till antal. Det är ett annat steg som de tar senare. De kan rabbla till 14, men kanske bara räkna saker upp till 3.

Oftast kan barn greppa: 1, 2, 3 - massor!

Men första steget är ju att först kunna rabbla, så det är ju ingen nackdel att han kan det :D Räkna små antal tillsammans. Kanske 1-3 leksaker.
 
Sv: Barn, 5 år.

Angående att räkna frammåt och bakåt!

Vi ritade en stege på marken. Bredvis varje pinne så skrev vi en siffra. Så kunde de hoppa fram 5 pinnar. Bakåt 2 pinnar. Fram tre pinnar. De behövde alltså inte räkna vad svaret skulle bli, utan bara hoppa fram och tillbaka och själva upptäcka och iaktaga vad som hände med siffran vid sidan som stegen!
 
Sv: Barn, 5 år.

Nu är inte Moa riktigt 5 år än men hon äter bara med gaffel än så länge.

Hon har fått börja prova smöra sin macka, dela sin potatis osv.
Men jag (el. någon annan som sitter nära) delar fortfarande på kött & sånt.

Hon får hålla gaffeln i vilken hand hon vill bara hon äter.

Jag har ännu inte lärt mig att äta med både kniv & gaffel.
Först delar jag min mat med kniven i höger hand, när det är färdigdelat så släpper jag kniven & tar gaffeln i höger & äter.

Jag skulle nog inte platsa in på en fin middag med mina färdigheter, men det viktigaste av allt, jag får i mig min mat & oftast utan missöden (typ missa munnen & "skiten" hamnar brevid):angel:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 344
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 022
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp