Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Önskar faktiskt att mina föräldrar hade lärt mig allmänt "bordsskick", i vuxen ålder känns det helknasigt att försöka blanda in en kniv (tro mig- har försökt)
Jag tror barnen plockar upp mer än man tror. Om föräldrarna äter korrekt kommer barnen lära sig det utan att man tänker på det. Men om föräldrarna KAN äta "korrekt" men gör som de tycker hemma utan att tänka på vad barnen ser och tar efter, då lär sig inte barnen själva utan måste läras.
Jag menar inte att det är ok att äta hur som helst och inte ha bordskcik. Mina barn får lära sig bordsskick, MEN OM de vill äta med kniven i vänster och gaffeln i höger så är det OK! För så äter jag och jag KAN inte det andra sättet! DEt är inte ok att slafsa vid bordet!
Jag tror barnen plockar upp mer än man tror. Om föräldrarna äter korrekt kommer barnen lära sig det utan att man tänker på det. Men om föräldrarna KAN äta "korrekt" men gör som de tycker hemma utan att tänka på vad barnen ser och tar efter, då lär sig inte barnen själva utan måste läras.
Har ett ex som jag höll på att bli galen på, just när man var ute och åt, eller var bjuden hem till nån och han satt och delade maten med gaffel och sen åt med bara gaffeln... usch, krypningar i hela mig. Och han var ändå 40 år.
Det jag funderar mest på är också det att det är ok för en vänsterhänt att äta så, men INTE för en högerhänt?
Så gör jag ALDRIG, utan det blir med kniv och gaffel, till och med makaroner äts med kniv och gaffel. Mamma dukar bara gaffel( till mackaroner )..... men jag tar då en kniv till mig.
Jag tycker att du ska vara glad över att din BVC faktiskt remitterar vidare, om det är så att barn behöver extra stöd i någon form så är det ju faktiskt bäst att få den hjälpen så tidigt som möjligt.
Vissa saker tycker jag att barn ska få lära sig i sin egen takt, en del andra saker är det bra att man kan innan man exempelvis börjar förskoleklass. (Ett av mina egna barn kunde till exempel inte läsa när h*n började i ettan, trots att jag själv är pedagog.)
Skulle du inte kunna låta honom gå i förskolan? Min kommun har till exempel så att 4-5-åringar har 15 timmar/vecka gratis i förskolan.
Hemma är jag och sambon inte alls så flitiga med kniv till vardags. Bara om/när det är mat som måste skäras. Pasta och köttfärssås äter vi oftast med sked (en vana han har lärt mig) till och med!
Aha, det visste jag inte...De vänsterhänta jag har i min närhet (mamma och svärfar) håller nog besticken precis som mig när/om vi äter "riktigt". Dvs gaffel vänster hand och kniv höger.
Egentligen borde ju den varianten vara lättare för en vänsterhänt? Då får de ju använda sin "starka hand" till att portionera in maten i munnen. Gissningsvis är det just krångligare för oss högerhänta för att det är mer naturligt/lättare att föra högerhanden till munnen. Ditt barn gör troligtvis det som är enklast för honom menar jag.
Jag har tagit saker i Erics takt och inte tvingat honom till en massa, för jag hari nte velat förstöra honom. Dessutom har liksom vårt liv stannat av lite efter Sonnys död. Den närmaste tiden därefter kämpade vi bara för att överleva, och under den tiden hade jag överhuvudtaget inte nån förmåga till att pedagogiskt tvinga honom benämna figurer, räkna eller skriva. NU visar han intresse och nu visar jag honom vad man kan göra. Jag tycker inte att han är speciellt sen med tanke på smällen i hans liv för två år sen.
Sked har man till soppa och filmjölk, inte till pasta!
Haha, ja det är ju vissa ovanor som jag och sambon nog kommer att lägga av med när vi får barn. För att man vill vara ett gott föredöme. Och bygga en bra "grund" för barnet. Sen kan de göra som de vill när de blir stora - som vi gör.
Förklara för mig är du snäll - VARFÖR äter du pasta med sked? För mig skulle det verkligne kännas konstigt!