Barn, 5 år.

Enya

Trådstartare
Era barn som är 5 år, äter de med kniv och gaffel eller delar ni maten och låter dem äta med bara gaffel? Om ni ser att era barn äter med gaffeln i höger och kniven i vänster, rättar ni dem?

Varför/varför inte?

Har det någon betydelse vart man har kniv och gaffel egentligen? ÄR det rätt at ha på ett sätt om man är vänsterhänt men fel som högerhänt om man håller så?
 
Sv: Barn, 5 år.

Min 5 åring äter med besticken rätt ibland, ibland inte..det beror lite på vad som serveras. Jag brukar rätta till men gör ingen jättegrej av det. Jag tror det brukar komma av sig själv efter ett tag om man lär ut själva grundgreppet.

Nu är han i en fas där han skall äta allt med pinnar (mannen reser mycket till Kina) och det får han om han vill. Det går iof inte alltid så bra men han kämpar på :)

Jag vet inte hur det fungerar med vänster- kontra högerhänthet, kanske någon vänsterhänt kan svara på det!
 
Sv: Barn, 5 år.

Min systerdotter som är 21 år, håller gaffeln i höger hand och kniven i vänster. Hon tycker att tvärtom är helt bakvänt och ologiskt.:D Hon är högerhänt.
 
Sv: Barn, 5 år.

Min son 4 1/2 äter oftast bara med gaffeln, han delar maten med kniven, men äter med "bara" gaffeln.

Jag har inte sagt något om det, tycker personligen inte att det är så viktigt.
 
Sv: Barn, 5 år.

Om ni ser att era barn äter med gaffeln i höger och kniven i vänster, rättar ni dem?

Äter inte allt fler människor så nu? Både jag och min man äter så, och vi är inte vänsterhänta. Vi kommer antagligen påverka vår son till att äta på samma sätt, men om han hellre vill hålla på det "gamla" sättet spelar det ingen roll.
 
Sv: Barn, 5 år.

Nu har ju min i dagarna fyllt 6, men för det mesta äter hon själv med bestick och ska jag vara ärlig har jag inte ens tänkt på i vilken hand hon håller vad :o

Vissa saker behöver hon hjälp med ibland, men det mesta klarar hon själv av att dela och äta upp.
 
Sv: Barn, 5 år.

Min dotter äter mest med enbart gaffel. Oftast delar vi maten till henne, men hon klarar av att använda kniven rätt hyfsat också. Lite beroende på vad som ligger på tallriken.....

Jag skulle inte rätta henne om hon skulle ta besticken i "fel hand" vilket jag faktiskt aldrig sett henne göra. En stor anledning är att min syster som är 33 år äter "bakvänt". Från början tog hon besticken som vi andra, men ändrade efterhand som hon blev lite äldre. Om jag inte minns helt fel var hon dessutom högerhänt när hon började skolan, men vänsterhänt när hon slutade :confused:

Om detta är en ren tillfällighet eller inte vet jag inte, men själv tycker jag det känns jättekonstigt att ta besticken "fel". Jag är högerhänt och att försöka skära en köttbit med vänsterhand är bara inte att tänka på.
 
Sv: Barn, 5 år.

Mina tjejer får varsin kniv, gaffel och sked att äta med vid i princip varje måltid. De använder dem som de vill, med begränsningen att de inte får leka med maten. De säjer till om de vill ha hjälp att dela något.
5½-åringen får inte längre äta med fingrarna (finns vissa undantag) och jag försöker få 3½-åringen att låta bli det också, men inte lika konsekvent ännu.
 
Sv: Barn, 5 år.

Nu är mina barn stora men jag har haft principen, huvudsaken att de äter, bättre att de ber om att få saker delat än att de gnager på stora bitar.
 
Sv: Barn, 5 år.

Tack för alla svar! Jag svarade någon här i går, men jag har nog ångrat mig för mitt inlägg finns ju inte här *fniss*

Anledningen til latt jag frågade var för att jag i går var hos en barnläkare och sjukgymnast för att kolla Erics utveckling. Det var en remiss från BVC efterosm hon där uppfattade honom som lite efter i sin utveckling. Han ville nämligne inte gå på linje eller hoppa på ett ben eller göra något hon sa, han kunde inte klippa så bra med sax då jag faktiskt inte har låtit honom göra det. Som yngre hatade han at rita så jag har inte tvingat det på honom helelr så... han kunde inte rita en fyrkant elelr ring, förlåt, cirkel och kvadrat, och han kunde inte benämna dem.... Mycket mycket konstigt då jag aldrig sagt det till honom! *ironi* Efter den här undersökningen sa dem att han var normal i sina stora rörelser, kunde hoppa och klättra och ha sig, men att klippa med sax var han sämre på, skriva sitt namn kunde han inte och inte ljuda bokstäver heller. Färger kunde han men inte att räkna...

Jag fick skäll för att han itne är på dagis, skäll för att han itne kan räkna, skäll för att jag inte lärt honom bokstäver och skäll för att han itne äter med kniv och gaffel utan BARA gaffel.

Barnläkaren sa att jag ska lära honom att äta RÄTT med kniven i höger och gaffeln i vänster, för det är minsann SÅ man ska äta. " kommer man till en bjudning så är det ju redan dukat så". Mitt argument där var att men så svårt är det ju itne att bara byta sida om man nu inte äter som besticken ligger. JAG äter med gaffeln i vänster och kniven i höger, det andra sättet är bakvänt! Jag är inte heller helt högerhänt utan använder mina händer nästan lika flitigt.

" Du kan väl göra honom den tjänsten att lära honom RÄTT från början" sa hon till mig.

Då blev jag liksom lite arg... VAD är rätt? och VARFÖR är det rätt?

Om man är vänsterhänt får man äta som jag sa hon, men inte som högerhänt, och då undrar jag varför man itne får det. Men det var som att prata med en vägg.

Eric är hyfsat bra p åatt använda kniv och han äter som jag. JAg tänker inte ändra på det, så länge jag inte ser någon mening med att göra det. Han får äta som han vill helt enkelt.

Jag resonerade tidigare så att hellre de äter "fint" ( inte kladda och så) och ÄTER än att de håller besticken rätt och allt det där.
 
Sv: Barn, 5 år.

Att lära dem skriva sitt namn, räkna till 5 och kunna färger tycker jag väl att barn ska kunna när de är 5 år.

Jag reagerar väl mer på att du inte verkar som du tycker att du behöver bry dig om att lära han det heller.
På dagis lär de sig ju de här sakerna nu och han lär ju komma efter om han inte kan det när de börjar i förskoleklassen.

Klippa med sax fick vi också påpekande om vid 4½ årskontrollen, men bara att han ska träna mer på det.

Äter bara med gaffel, i höger hand.
 
Sv: Barn, 5 år.

Jag har jobbat med barn från 2½ år och de äter med bestick och inte händerna. De kan även hämta och lägga upp maten själv från en låg bänk och sen bära tallriken till bordet.

Hur de håller besticken är det ingen som bryr sig om. Inte för 5-åringarna heller, de äter som de äter! Däremot är det viktigt att äta MED dem och de tittar faktiskt på hur man gör. De måste ju få se hur man gör för att kunna härma :)

Ibland kan hålla i deras händer och bestick och visa hur man skär med kniven och hur man då håller gaffeln. Men det är inget tillrättavisande, utan det är när de själva kommer på att de behöver hjälp!

Det ska till ett undantagsfall för att jag ska hjälpa en 5-åring att dela maten. Typ superseg blodpudding eller nått sånt. Potatis får de också skala själv och det klarar de från 3 år och uppåt, även om det inte blir helt perfekt ;)

Nästa år när det är dags för förskoleklass ska de klara av att hämta mat själva. Dela mat själva och bre sina smörgåsar samt hälla upp mjölk m.m.
 
Sv: Barn, 5 år.

Att äta med bestick, rita vissa figurer osv är ju ett sätt att träna upp motoriken. Det är liksom inga påhitt bara för att det ska så vara. Han ska snart börja skriva, om du inte hjälper honom rita och forma figurer kommer han att få det extra jobbigt då han ska skriva bokstäver och ord.

Jag reagerar mest på att du säger att du inte lärt honom det ena och det andra, men frågar han inte? Försöker han inte räkna? Frågar han inte om former och bokstäver?

Att du inte låter honom ha sax själv förstår jag, men han kan väl klippa då ni pysslar tillsammans? Att klippa är ju också en motorikövning.
 
Sv: Barn, 5 år.

Jag tycker också det är viktigt med motoriken i samband med sax och rita. Själv vet jag att dagis varit väldigt nyttigt för mina småsyskon. Dom lärde sig både räkna, skriva sitt namn, äta med bestick och dessutom klippa med sax där ;)
 
Sv: Barn, 5 år.

Min 5-åringa flicka äter mest med gaffel. Hon kan dela med kniv, speciellt på förskolan:D men hon vill gärna ha hjälp med mat som hon anser vara "seg" t.ex. kött. När hon delar blir det ofta att hon tar kniven i sin lediga hand, dvs vänster, då går det ingen vidare eftersom hon är högerhänt.. Jag brukar rätta henne för att det ska gå lättare att dela. Dessutom tycker jag att man ska lära barn det bordskick som är vanligast utbrett. Om man sedan vill göra avsteg från "normen" kan man ju göra det senare. Rita har hon alltid älskat och hon kunde skriva "sin" bokstav (dvs första bokstaven i sitt namn) vid 3 års åldern. Resten av namnet kunde hon skriva när hon var 4. Men jag anser inte att man måste kunna det ens när man är 5. Det räcker att man känner igen sitt namn och kan skriva första bokstaven. Lära sig skriva och läsa gör man ju i skolan, varför forcera allt?? Likaså tycker jag det räcker om man kan räkna till 10. Dottern kan ibland räkna till 20, även om hon ofta glömmer vissa siffror. Hon kan enkel addition och subtraktion eftersom hon SJÄLV är intresserad, inte för att vi föräldrar tvingat henne!
 
Sv: Barn, 5 år.

Glömde skriva att hon klippt med sax sedan ca 2,5 års ålder.. Dock fick vi gömma alla saxar när hon började frisera både mjukisdjur och sig själv i 4-års åldern. Hon kan klippa ut ganska små saker med god precision, men jag har alltid gillat att pyssla med barnen så de har övat!
 
Sv: Barn, 5 år.

Att lära dem skriva sitt namn, räkna till 5 och kunna färger tycker jag väl att barn ska kunna när de är 5 år.

Jag reagerar väl mer på att du inte verkar som du tycker att du behöver bry dig om att lära han det heller.
På dagis lär de sig ju de här sakerna nu och han lär ju komma efter om han inte kan det när de börjar i förskoleklassen.

Klippa med sax fick vi också påpekande om vid 4½ årskontrollen, men bara att han ska träna mer på det.

Äter bara med gaffel, i höger hand.

Det är inte så att jag inte vill. Tvärtom är det så att han inte har velat. Han har lärt sig färger, men att räkna vill han inte. Jag "lär" honom inte, men räknar här hemma. Bokstäver är samma sak, han har inte velat, men för några månader sen när han visade intresse för bokstäver var jag snabb med att börja skriva. Jag skriver tex hans namn och han skriver efter. Jag rättar ALDRIG utan skriver ALLTID rätt i stället. Och han över jättebra! Och faktiskt, på den här kontrollen fick han till ett fullt läsligt ERIC.....efter två försök där alltså. :smirk:

Vi har fösökt spela ett räknespel men han är inte intresserad av det, han kan inte och vill inte lyssna. Och jag väljer då att inte tvinga honom. Istället har jag läst böcker, där man ju räknar och ljudar bokstäver....

För några månader sedan vägrade han att rita, jag har varit på och försökt få honom att rita, alla barn älskar väl det??? Men så för några månader sedan släppte det och han ritar nu i mängder. Han ritar teckningar som består av, på en och samma bild alltså, moln, sol, fåglar, hus, trädgård med träd, blommor, buskar, staket, och så garage och bilar och en himla massa till. Det har liksom inte varit läge att lära honom att rita kvadrater på beställning.

Så ja, han ÄR lite efter just nu, men är på god väg till att vara lika duktig som alla andra 5 åringar....

Jag städar på dagis och fritids och på fritids finns ett klassrum dit förskoleklassen finns. På dörren finns teckningar på barnens ansikten och deras namn under. Jag måste faktiskt säga att min sons teckningar är betydligt bättre än de flesta av dessa 6 åringars... och han skriver sitt namn minst lika bra, eller dåligt, hur man nu vill se det.

När jag var 5 kunde jag inte skriva mitt namn eller nämna cirklar eller räkna eller nåt sånt, det lärde jag mig i förskoleverksamheten när jag var 6 år. Som 10 åring läste jag lika bra som en 7 åring.... som 13 läste jag exakt lika bra som alla andra i min klass, alltså de som läste bra. Som 14 läste jag ut flest böcker i min klass.

Rita är jag väl inte fullt så duktig på som jag skulle vilja, men jag överlever utan att vara ett geni på det. Räkna kan jag, dock har jag läst matte b fler gånger än jag snart kan minnas och fått ig alla gångerna. Mitt MVG i svenska A, g i svenska b och VG i svenska c tyder ju på att det här med svenska och skriva och så inte är några problem.

I övrigt ser jag inte att han motoriskt är sen.... han leker med lego och bygger de mest avancerade sakerna tex. Och samtidigt som de på undersökningen tyckte att han var sen så var han inte det :confused:. Han kunde bara inte klippa lika bra som han skulle och kunde inte rita fyrkanter och ringar som man tydligen ska, men hans streckgubbe var avancerad och pennan håller han bra.
 
Sv: Barn, 5 år.

Att rita figurer, hoppa på ett ben, klättra, skriva sitt namn, bokstäver och att räkna siffror ingår ju i vad de bör kunna och vad som de själva brukar vilja lära sig i den åldern.

Nena kunde räkna till 15 helt korrekt när hon var 5, klippa med sax, skriva sitt namn + några till, rita både fyrkanter, cirklar, trianglar, färgerna etc. Visst, inte var det väl de vackraste bokstäverna och figurerna, men hon ville lära sig och kunde omvandla det hon såg och hörde till korrekta saker, om än lite skeva och darriga.

Om han är helt ointresserad av att lära sig och du är ointresserad av att lära honom, lär han få stora problem när 6-årsverksamheten börjar dessvärre..

Edit: svaret är på det första långa svaret från dig. Det ovanför mitt inlägg kom till när jag skrev mitt..
 
Sv: Barn, 5 år.

Att rita figurer, hoppa på ett ben, klättra, skriva sitt namn, bokstäver och att räkna siffror ingår ju i vad de bör kunna och vad som de själva brukar vilja lära sig i den åldern.

Nena kunde räkna till 15 helt korrekt när hon var 5, klippa med sax, skriva sitt namn + några till, rita både fyrkanter, cirklar, trianglar, färgerna etc. Visst, inte var det väl de vackraste bokstäverna och figurerna, men hon ville lära sig och kunde omvandla det hon såg och hörde till korrekta saker, om än lite skeva och darriga.

Om han är helt ointresserad av att lära sig och du är ointresserad av att lära honom, lär han få stora problem när 6-årsverksamheten börjar dessvärre..

Edit: svaret är på det första långa svaret från dig. Det ovanför mitt inlägg kom till när jag skrev mitt..
Men han KAN hoppa på ett ben, gå på linje och klättra. Han klättrar by the way i träd dagligen och var snabb med att klättra ur spjälisen som liten! Han VILLE inte när vi var på bvc. Och hans streckgubbe på bvc var en dinosauri med ögon, näsa,mun, fyra ben, svans och öron. Men det förstås, den var väl för avancerad för att duga....:idea:

Jag vet inte varför han inte tidigare villa lära sig bokstäver, varför det har kommit nu. Däremot vet jag varför han itne vill räkna, och det är någons misslyckade försök att lära honom. Och just därför känns det bättre att vänta tills han själv vill än att traggla en massa så det blir tvång. Världen går liksom inte under fullständigt för att han har börjat NU med en massa, tids nog så lär han vara i kapp och om jag känner min son rätt så lär han absolut vara i kapp rätt fort, just för att han är bra på att härma ANDRA människor.

Som de på undersökningen sa, han är rätt skärpt och FÖRSTÅR det man säger till honom:angel:

Jag är inte orolig för att han ska få svårt i skolan, tvärtom tror jag att han i alla fall ska klara de tidiga åren rätt ok faktiskt.
 
Sv: Barn, 5 år.

Angående det där med att äta med gaffeln i höger hand och kniven i vänster:


När jag var liten så tyckte jag att det var jättesvårt att äta med kniv och gaffel, det var svårt att dela och jag tappade maten på gaffeln, tills jag kom på att det var ju bra mycket lättare att äta med besticken i "fel" händer :D
Jag kan inte äta med gaffeln i vänster hand och kniven i höger, det är omöjligt hur mycket jag än tränar eller försöker.

Vilken hand som håller i vilket bestick var kanske viktigt på 1800talet men i nutid så är det onödigt att lägga tid och kraft på något så onödigt ;)


(Jag skriver förresten med höger hand och gör de flesta "huvudhandssaker" med höger men jag gör det mesta lika bra/lätt med vänster)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 339
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 187
Senast: Liran
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 022
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp