Sv: Barn, 5 år.
Att lära dem skriva sitt namn, räkna till 5 och kunna färger tycker jag väl att barn ska kunna när de är 5 år.
Jag reagerar väl mer på att du inte verkar som du tycker att du behöver bry dig om att lära han det heller.
På dagis lär de sig ju de här sakerna nu och han lär ju komma efter om han inte kan det när de börjar i förskoleklassen.
Klippa med sax fick vi också påpekande om vid 4½ årskontrollen, men bara att han ska träna mer på det.
Äter bara med gaffel, i höger hand.
Det är inte så att jag inte vill. Tvärtom är det så att han inte har velat. Han har lärt sig färger, men att räkna vill han inte. Jag "lär" honom inte, men räknar här hemma. Bokstäver är samma sak, han har inte velat, men för några månader sen när han visade intresse för bokstäver var jag snabb med att börja skriva. Jag skriver tex hans namn och han skriver efter. Jag rättar ALDRIG utan skriver ALLTID rätt i stället. Och han över jättebra! Och faktiskt, på den här kontrollen fick han till ett fullt läsligt ERIC.....efter två försök där alltså. :smirk:
Vi har fösökt spela ett räknespel men han är inte intresserad av det, han kan inte och vill inte lyssna. Och jag väljer då att inte tvinga honom. Istället har jag läst böcker, där man ju räknar och ljudar bokstäver....
För några månader sedan vägrade han att rita, jag har varit på och försökt få honom att rita, alla barn älskar väl det??? Men så för några månader sedan släppte det och han ritar nu i mängder. Han ritar teckningar som består av, på en och samma bild alltså, moln, sol, fåglar, hus, trädgård med träd, blommor, buskar, staket, och så garage och bilar och en himla massa till. Det har liksom inte varit läge att lära honom att rita kvadrater på beställning.
Så ja, han ÄR lite efter just nu, men är på god väg till att vara lika duktig som alla andra 5 åringar....
Jag städar på dagis och fritids och på fritids finns ett klassrum dit förskoleklassen finns. På dörren finns teckningar på barnens ansikten och deras namn under. Jag måste faktiskt säga att min sons teckningar är betydligt bättre än de flesta av dessa 6 åringars... och han skriver sitt namn minst lika bra, eller dåligt, hur man nu vill se det.
När jag var 5 kunde jag inte skriva mitt namn eller nämna cirklar eller räkna eller nåt sånt, det lärde jag mig i förskoleverksamheten när jag var 6 år. Som 10 åring läste jag lika bra som en 7 åring.... som 13 läste jag exakt lika bra som alla andra i min klass, alltså de som läste bra. Som 14 läste jag ut flest böcker i min klass.
Rita är jag väl inte fullt så duktig på som jag skulle vilja, men jag överlever utan att vara ett geni på det. Räkna kan jag, dock har jag läst matte b fler gånger än jag snart kan minnas och fått ig alla gångerna. Mitt MVG i svenska A, g i svenska b och VG i svenska c tyder ju på att det här med svenska och skriva och så inte är några problem.
I övrigt ser jag inte att han motoriskt är sen.... han leker med lego och bygger de mest avancerade sakerna tex. Och samtidigt som de på undersökningen tyckte att han var sen så var han inte det
. Han kunde bara inte klippa lika bra som han skulle och kunde inte rita fyrkanter och ringar som man tydligen ska, men hans streckgubbe var avancerad och pennan håller han bra.