Barfota - på gott eller ont

Sv: Barfota - på gott eller ont

Ett problem kan vara att många som gått dessa helgkurser anser att de kan sköta verkningen av hästens hovar själva efter denna helg. Jag har själv sett hur en tjej stått och sk verkat sin hästs hovar. Hon hade en stor tång som nöp bort bitar ut hovväggen med. Jag orkade inte stanna kvar och se eländet. Jag skulle aldrig utsätta min häst för något liknande. Hovarna ska utbildat proffessionellt yrkeskunniga människor ha hand om. (tycker jag alltså) 2mm fel/snett under en hov, Hur stor snedbelastning ger det längre upp i benet?
Sen om hästen är barfota eller skodd spelar ingen roll. Hovslagare ska verka den. Aldrig jag själv.

Det man måste tänka på bara är att inte ta bort så mkt av hoven när man verkar som om hästen ska ha skor.

Jag hade hovslagaren ute för ett tag sedan till min ettåring. Han tog rejält mycket på hovarna och hästen ömmade massor efteråt... kan detta vara rätt? Eftersom hon bara är ett år så har hon inga skor men jag blir rädd när jag ser hur hon ömmar nu efter den här hovslagaren!

Detta är första gången som jag har hovslagare ute på henne eftersom jag bara haft henne i en månad.

Så nu mina frågor: inte ska man väl verka en ettåring så mycket? Är det farligt om hovslagaren råkat verka för mycket? Hur länge kan hästen ömma efter verkning utan att man ska oroa sig? Ingen av mina tidigare hästar har någonsin ömmat efter verkning och de har varit barfota.

Tacksam för svar och idéer!

Jag har inget emot att ha hästar barfota OM de bara ska gå i en hage eller tränas i sand eller torv. På mer fasta underlag föredrar jag skor, speciellt vintertid. Min fråga är egentligen till er som har djuren barfota över vintern, hur tänker ni? Jag vill definitint inte ha svaret" se till de vilda hästarna" för mer intelligenta än så är ni, eller hur? Varje vinter byter jag däck på bilen för att inte halka av vägen. Jag gör samma sak för hästen då jag inte vill att den ska skada sig själv.

Hur tänker man när man väljer att inte ge hästen fäste inför vintern?

Jag provar nu barfota vintertid för första gången, men jag kan inte tycka att jag "väljer att inte ge hästen fäste"... Självklart ska hästen ha fäste året om, annars kan de ju göra sig illa.
Nu är det så att i vår hage har vi vintertid massor med snö och ingen halka, alltså bedömer jag att hästarna klarar sig bra där barfota. De ÄR ju trots allt gjorda för att gå barfota året om (ajaj...där ramlade jag dit iaf! :devil: )
Där vi rider har vi dessutom väldigt sällan halka, det finns nästan alltid snökanter osv man kan rida på. Jag har dock broddade boots som jag kan använda om underlaget kräver det.

Så tänker jag i dagsläget, så får vi se hur det går. :idea:

Visst, några stryker allt med i första fasen men det märks inte för de ligger gömda i snödrivorna...Förhoppningsvis så menar du unghästar och i regel så skor man dem i samband med inkörning då de ska börja arbeta. Men jag förstår ju nu efter att ha läst inläggen att det är bortkastade pengar....

Jamen... HUR klarar sig unghästarna i hagen under tiden tills de är så gamla att de ska börja tränas och får skor? Och varför klarar sig en häst i träning inte barfota i hagen, medan en unghäst gör det?? :confused: :angel:

Till Axel:
Jag är varken för eller emot hovisar/barfotaverkare edyl. Men ibland undrar jag om inte "själv är bäste dräng" är bäst.
Vad skulle du ha gjort i mitt fall?
Jag har en häst med hovspricka vänster fram (se annan tråd) och under de 6 år som jag haft hästen så har han haft hovsprickan. Så hästen är skodd runt om vintertid och skodd fram sommartid (på hovis inrådan). I augusti var jag tvungen att sko om hästen (pga länge sedan skoning) eftersom att hovis haft semester. Det var 3 v väntetid så han rekomenderade att ringa någon annan, jag fick tag på en hovis som inte är skolutbildad utan han har gått som lärling hos traktens bäste outbildade hovis (enl andra). Han kom en helg:bow: och gick började med att gå igenom hästens kropp och tittade sen på hovarna och sa; "hästen har lite ont i höger knä och har "överbelastat" vänster hov, så att han går nästan på ballarna och är nästan plattfot, medans högra hoven är nästan obelastad och växer som sjutton" Han hittade även 2 utläkta hovbölder i vänsterhoven så han rekomenderade sulor, eftersom att hovbölderna kom troligtvis av hårt tryck underifrån (av stenar mm på grusväg). Jättebra hovis (tycker jag) han skodde 2 gånger i höst men nu förra veckan när jag ringde till han så ska han flytta:( , vilket innebar att jag fick ringa min gamla hovis igen och jag talade om för han om de olikformade framhovarna, snebelastningen, plattfotheten mm och bad att han skulle kolla det och hovsprickan innan han slog på skorna. Då säger han "den där sprickan har han ju haft i alla tider så han måste ha skadat sig tidigare, om man vill kan man slå i några nitar och se om det hjälper" så slår han på skorna. Det lät nästan som att jag skulle slå i nitarna själv, vilket inte skulle falla mig in.

Jag kan även sägaatt jag har raspat bakhovarna själv:angel: hela sommarperioden och även andra hästens 4 hovar:angel: . Hovis tyckte att dom såg bra ut, så vissa saker kan man göra själv utan problem.
Jag har även varit på föreläsning om AANHCP och tycker att mycket av det dom förespråkar är bra och rätt. Men jag vet även att om man går en helgkurs så är det enbart för att kunna underhållsverka mellan barfotaverkarens besök och endast sina egna hästar.

Så nu till min fråga Axel: Vad skulle du ha gjort i mitt ställe? Jag tycker att min "gamla" hovis är nonchalant, kollar inte hovarna så noga mm. (plattfotheten, belastningen mm) Så jag håller inte med dig som är förespråkare för "vanlig hovis som är utbildad till det".Kan säga att han är den enda utbildade hovisen inom 10 mils radie och är med i hovslagarföreningen! Så jag tycker inte att man måste vara det ena eller det andra utan det viktigaste är att hästens hovar funkar bra. Så jag är öppen för både AANHCP och "vanliga hovisar". (strasser har jag ingen uppfattning om, annat än allt som skrivits på buke).

Här ser du den "obelastade" hoven:
Bild166.jpg

Här är den "belastade" hoven:
Bild161.jpg

Hejsan! Det är alltid lika underhållande med dessa trådar om barfota vs skodda hästar.

Det inte alla verkar kunna se är ju att båda sidorna kan vara rätt. Allt handlar ju inte bara om ömma hovar eller broddning vid halt väglag.. Billigt eller dyrt. Bra eller dåligt. Smidigt eller osmidigt. Hästens välbefinnande går alltid först.

Jag har tex en kunds häst som inte alls ömmar när den är barfota, men tackvare att den är X-bent i carpus så är innersidorna på hoven mindre än utsidorna. Just för att den här hästen mest rids på mjuka underlag behöver den skor. Det har med att försöka kompensera belastningsytan och symetrin i densamma att göra. Men det vet ju alla. Och visst är det ett lotteri varje dag som unghästarna halkar runt på isen som bildas i hagen när det tinar och fryser om vartannat. Någon skrev att det är både dyrare och krångligare och innebär mera kunskap från djurägaren att ha sin häst barfota.. Där är huvudet mitt på spiken!!! Det var ju just därför man började sko hästar över huvud taget.. Man fick på ett enkelt sätt en mera brukbar häst som man inte behövde pilla och fixa så mycket med och som kunde klara av precis alla underlag. Något som var ett måste på den tiden det begav sig. Ingen kunde låta en så dyr sak som en häst stå och "läka" i hovarna några veckor mitt under brinnande krig!! Man behövde helt enkelt hästen till 100% i alla väder och på alla underlag och med minsta möjliga jobb. Man skulle strida eller köra varor eller på annat sätt arbeta och utföra saker och inte pilla under hovarna helt enkelt. Nu har vi ju inte riiiktig sama behov av hästen längre. I alla fall har långt ifrån alla det.. Vi kan nöja oss med 75% och vi kan tänka oss att inte behöva rida eller köra där det är halt just för att vi är inte tvungna till det. Så himla bra! Vissa kan tänka sig att göra en del jobb själva med hovarna tex verka och raspa och underhålla en barfotahäst. (vitsen med barfota är nämligen att verka ofta och lite) Medan andra knappt orkar skruva i och ur broddar själva. Hänger ni med på vad jag menar?? Var och en MÅSTE få välja själv hur dennes hästliv ska se ut. I samråd med kunnigt folk givetvis. Som jag skrev i inledningen av detta kanske allför långa inlägg, Vissa hästar BÖR inte gå barfota ens om de inte är det minsta lilla ömma. Och vissa bekväma hästägare borde kanske tänka om och kanske ha sin häst barfota i stället... Inget är rätt och inget är fel så länge ingen häst blir lidande..

Tack för ordet! MVH // Pinge

:bow: :bow:
Du e klok du!

Till att börja med kan jag säga att jag är helt neutral. om någon är intresserad av hur jag har/hade (hon är utlånade nu pga att jag studerar) så var hon skodd. Hon nöter mer än vad det växer, det är bara att inse.

HUR många hästägare kan se om hovformen är "rätt"? .
Inte många. Verkligen inte alla hovslagare heller, har tyvärr fått erfara det ganska många gånger :(
Jag är själv ganska skeptisk till att lämna över hela ansvaret till någon. Jag gjorde det misstaget en gång, överlämnade hela ansvaret åt en hovslagare och inte visste vad han gjorde, det slutade med diverse utredningar tills felskoning konstaterades.

Vad jag har sett av barfotafoket så är de hemskt fixerade vid trakterna o har inte kunskap om hur en häst står rätt på sin hov, utan har bara en mall för själva formen o att trakten o hörnstöden ska vara låga..
Har ingen åsikt här.. inte träffat så mycket "barfotafolk"

Har träffat folk som ej har sett att framhovarna skiljer sig radikalt i storlek, fast man påpekar det..
Min fd hovlagare kunde inte heller uppenbarligen...

Däremot de som har haft en skicklig hovis kan se skillnad på bra o dåligt för deras häst o vidtar rätt åtgärder för det.
Som att vb sko/verka oftare o ha en dialog med sin hovis..

Jättebra att med hovisar som talar om vad de gör. återigen, viktigt att hästägaren själv har koll också.
mmm, nog tror jag att det finns de hästägare som kan se rätt hovform och så vidare... jag menade förstås inte att sthlm-nissen Lennart, som aldrig tidigare sett en häst och går på helgkurs, kan. Beror ju självklart på förkunskaper och vilken fallenhet man har för det. Det är ju livsfarligt om man inte är självkritisk.

Återigen, det farliga är ju när folket ger sig ut och börjar experimentera med sina egna hästar efter en sån kurs. De är av den typen "jag har gått kurs, jag är utbildad". Hur mycket fakta och kunskap man har snappat upp under kursen spelar ingen roll, bara man har gått det.

Det finns folk som verkar sina hästar utan att ha gått på kurser.. bara på erfarenhet. men tänker inte kommentera mer om det, inte mina åsikter om det heller.
Ville bara säga att man inte blir peppad att ta hela ansvaret för sin hästs hovar efter en helgkurs. Det handlar om underhållning tills verkaren kommer ut nästa gång. Där vet jag att folk slarvar med att ta ut någon för de tror att de kan själva, men det ska ju inte skyllas på barfotaverkaren. det är ju HÄSTÄGAREN som gör fel.

Hoppas mitt svar inte blev alltför luddigt, men har lite bråttom iväg till dugga nu...

Ja, små skillnader gör väldigt stora fel.
Och problemet ligger ju där.. helgkursare vet kanske inte deras begränsningar..
nu iiilar jag iväg!

Frågar dig, men andra har också nämnt det där att hoven slits för mycket på vissa...

Jag har lagt märke till att när min barfota häst är lite gam-verkad har trakterna växt sig lite väl höga och han sliter hårt på tån, men när man sedan fixat detta, alltså tagit ner trakterna, så sliter han nästan inte alls på hoven :confused:

Så, när ni säger att er häst sliter för mycket, är det då som på min just i tån det slitits för mycket, eller är det liksom "runt om" hela hoven?

Jag förstår ditt dilemma.
Jag har tagit upp det tidigar att en hel del hovisar har en "men lilla gumman" attityd. Många har tröttnat på sitt yrke o orkar inte höra på allt kärringkackel;)
Sen att det råder brist på hovisar är oxå en faktor.

I vissa områden kanske man bara har en hovis inom en radie på 10 mil.

Det är kanske därför som barfotarörelsen har ett så pass stort genombrott.
Man kan göra det själv o när det behövs.

Nää. mer platser till hovisutbildningar o hantverkskunniga intresserade människor som sökande- helst med stor tidigare hästkunskap som det var förr- hoppryttare.
Inte folk med bara IT utbildning o fritidsridning.

Jag har lagt märke till att när min barfota häst är lite gam-verkad har trakterna växt sig lite väl höga och han sliter hårt på tån, men när man sedan fixat detta, alltså tagit ner trakterna, så sliter han nästan inte alls på hoven :confused:

Om du då "läser hoven" när den är lite gammalverkad och läser den rätt, så skulle du mkt snabbt förstå att den har problem med senapparaturen.

En häst som är barfota och mellan två verkningar sliter tån onormalt mkt samtidigt som den höjer sina trakter belastar inte hoven korrekt utan avlastar sina trakter. Det är därför dom växer upp och den sliter mer i tån. Detta beror på att den inte vill belasta hela hoven korrekt i belastningsfasen och det beror i nio fall av tio på smärta i benets bakre senapparatur,ligament.

Har aldrig denna tanke slagit dig??? Jag tycker det förefaller jättelogiskt.

Jamen... HUR klarar sig unghästarna i hagen under tiden tills de är så gamla att de ska börja tränas och får skor?

Nu råkar jag veta att det absolut inte är alla unghästar som klarar sig. Jag kan berätta smaskiga historier om unghästar,föl, som liggande i hagen med fläkskador,brutna ben, bäckenfrakturer,skallfrakturer då dom halkat omkull på stenhårt isigt underlag(ofta dolt under snö) där man tvingats gå ut i hagarna och avliva dom på plats.

Vill du att jag berättar???

Nu råkar jag veta att det absolut inte är alla unghästar som klarar sig. Jag kan berätta smaskiga historier om unghästar,föl, som liggande i hagen med fläkskador,brutna ben, bäckenfrakturer,skallfrakturer då dom halkat omkull på stenhårt isigt underlag(ofta dolt under snö) där man tvingats gå ut i hagarna och avliva dom på plats.

Vill du att jag berättar???
:cry: Usch fy..
Håller med dig,ofta är det just i unghäststadiet de klantar sig och drattar på röva de små unghästarna.
Ibland upptäcks inte skadorna förrän de ridits ett tag och fått belastningsskador,tyvärr .:crazy:

Därför är det bra att låta kolla över sina små unghästar innan inridning och efter synliga vurpor.
Allt för att förhindra framtida belastningskador pga tex sneda bäcken osv.

Unghästar är fulla med bus och leker mycket för att träna upp sin kordination,lätt hänt att de drattar på röva när de leker Rallykalle .
Hur stora hagarna än är finns det alltid nån isfläck eller lerigt parti där olyckan kan va framme.
Vissa unghästar skulle nog behöva inbyggda krockkuddar.:D

Där jag bor brukar det vara temperaturväxlingar som gör att det bildas mycket is i hagarna. Periodvis så är det blank is mycket beroende på att hästarna inte hinner "trampa till" hela hagen så att det blir en skrovlig yta. Att sanda är inget alternativ då sanden försvinner ned i isen efter ett par väderomslag, dessutom är det ganska stora ytor. Visst finns det även hagar som blir isiga...
Håller med dig:bow: ,och vem har tid att sanda stora hagar?:confused:
Jag arbetar heltid ,är ingen arbetslös lyxhustru som kan springa och sanda hagar varje dag.:angel: *ironisk*

Är det möjligt så byter jag till isfria hagar,men ibland kan det ju bli isigt ändå..

också skulle jag vilja fråga hur många det är som kör barfotametoden och har islandsponny eller arab?
Ingen barfotametod här, dock en barfota arab, verkad av en alldeles vanlig hovslagare. Rider AR gör jag också (på min oskodda arab). Jag måste vara helknäpp.:cool:

Om du då "läser hoven" när den är lite gammalverkad och läser den rätt, så skulle du mkt snabbt förstå att den har problem med senapparaturen.

En häst som är barfota och mellan två verkningar sliter tån onormalt mkt samtidigt som den höjer sina trakter belastar inte hoven korrekt utan avlastar sina trakter. Det är därför dom växer upp och den sliter mer i tån. Detta beror på att den inte vill belasta hela hoven korrekt i belastningsfasen och det beror i nio fall av tio på smärta i benets bakre senapparatur,ligament.

Har aldrig denna tanke slagit dig??? Jag tycker det förefaller jättelogiskt.

Eftersom att jag inte är hovslagare och inte heller på annat sätt utbildad på hästens fysiologi så har inte tanken slagit mig nej.

Men det låter nog logiskt... Vad skulle det i så fall vara för fel tänker du? Var kommer smärtan ifrån?

När han är skodd sliter han vansinnigt på skon i tån också, sommartid måste jag sko om var 4:e vecka för att skon är borta i tådelen...

Senaste hovis som tittade på honom tyckte att allt såg bra ut, dock tyckte han att hästen fortfarande hade en aning höga trakter... Hur kommer det sig att han inte sliter tån när trakterna är normalhöga då? :confused:

Frågar dig, men andra har också nämnt det där att hoven slits för mycket på vissa...

Så, när ni säger att er häst sliter för mycket, är det då som på min just i tån det slitits för mycket, eller är det liksom "runt om" hela hoven?

Eftersom hovis inte verkar vilja utveckla... någon annan som har en tanke om detta?

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V