Barfota - på gott eller ont

Sv: Barfota - på gott eller ont

Jag tycker inte att man ska avliva hästar som är ex xbenta. OL menar hästar som är helt off i exteriören och som inte går att få friska pga av gravt exteriöra fel.

Men visst kan jag känna ibland att fel hästar sparas ibland , att hästens lidande kunde få ett tidigare slut. Men Sedan finns det de som har blivit hjälpta och lever ett schysst liv. De här hästarna skulle inte ha överlevt i naturen utan den naturliga selektionen hade sett till att dessa gener inte gick vidare.

Sedan finns det tomma pantskallar som AVLAR på sånna här hästar och då kan man ifrågasätta hur jäkla smart är det på en skala.

Men som sagt, min personliga åsikt är att man ska satsa på bra avel/avelsmaterial och med mer fokus på bra hovmaterial. Men visst ska hästar med fel i exteriören även de försöka räddas till viss mån.

Mumin

Jag ser en helt ny marknadsförings policy främst från AANCHP:s sida där man nu genom ändrad inriktning försöker friskriva sig från senaste årets antal misslyckande där man när man tog över dessa individer gav all skuld på tidigare Hovisars utförda arbeten.

Tal om extriör va det aldrig frågan om utan hela tiden talade man bara om att få HOVEN I BALANS!!!
Tydligen har det gått upp ett litet ljus för nu plötsligt så börjar man dra in extriören trots att man bara "fnös" om den då vi tidigare hela tiden tjatade om att man kan inte se sig blind på enbart hoven utan HELA hästen (extriör och fysiologi).

I dag ringde en kollega som fick ett telefonsamtal från en sedan tidigare kund som ville prova just AANCHP metoden för ett år sedan och min kollega tyckte det va helt ok att hon gjorde så. Enligt uppgift så är denna häst enligt min kollega av bra extriör,god fysioligi samt mkt bra hovkvalite och goda övriga förutsättningar avseende miljö för att efter många år som skodd klara denna omställning. Bäst av allt va att den skulle bli verkad av en dom två mästarna själv.

Nåväl samtalet blev kort och löd som följer:

Jag är trött på att rida på min gräsmatta nu, har du ngn möjlighet att komma och sko den???

Svaret blev naturligt vis JA då vi finns här för Era hästars välbefinnande.

min häst var barfota när jag fick han för tre veckor sen, och han har inte haft skor på flera år. men han var riktigt ömfotad, så jag rongde hovslagare, så nu har han skor. Dom kan bli halta utan anledning om dom går barfota förlänge, Min var varm och lite svullen i benen.

barfota eller inte?
jag tycker att man ska sko hästen om den tränas och ifall det är vinter och halt.
varför envisas med att låta hästen gå barfota om den ska ridas/ köras. Dagens hästar är inte vildhästar, dagens hästar kan väga upp mot ett ton och är bra mycket större.Vildhästar rör sig knappt dom betar större delen av dygnet och går på mjuk mark.dom verken rids på asfalt,grus,sand, står på box, står i hagar. dom verken tävlar i hoppning,dressyr,fälttävlan,trav,galopp,distans m.m
våra hästar är inte vildhästar, dom är knappt lik dom längre.så varför ska man då tvinga våra tamdjur att härda?
jag vet folk som kör denna barfotagrej och det är oftast folk som har araber och islandsponnys av någon anledning,tror fok att dom är så jätte annolunda och speciella? det är okej att ha unghästar/ fölmärrar barfota, dom gör ju ändå inget.
varför har man skott hästen sens järnet uppfans?
varför lyssnar vi på amerikaner som vill tjäna pengar?

också skulle jag vilja fråga hur många det är som kör barfotametoden och har islandsponny eller arab? :d
( hitills har jag bara fått en negativ uppfattning av sånt folk..skulle vara trevligt att träffa en vettig människa som håller på med arab/ isisar.

ha en bra dag =)

Jag tror att om du vill ha en dialog med islandshästfolket så skall du undvika att kalla deras ras för Islandsponny . Det får dom att se rött:devil: :devil: :devil: .
Min uppfattning är nog att det inte är så vanligt i islandshästvärlden att man har dom barfota .

Ja dels går "vildhästar" inte på mjuk mark, nevadas öken är bland de hårdaste som finns. Att ferala hästar har så pass korta tår och låga trakter beror just på att slitaget är stort annars skulle de ha långa tår och höga trakter.

Vi har börjat använda skor eftersom i det militära livet reds och användes hästar extremt hårt och de stod inne på ammoniak bädd stora delar av dygnet så beslag behövdes för att deras hovar skulle hålla, de hobbyred inte sina hästar en timme om dagen och släppte ut dem i hagen igen.

Varför använda beslag på en häst om inte nödvändigt, vrid på det istället.

Jag är för barfota men som jag brukar säga inte till vilket pris som helst. Jag tror att många fler hästar skulle klara av barfotagång om de gavs möjligheten, hovslagare och andra hovexperter rekommenderar ju barfota när möjligt av den anledningen att skor inte är ultimat från hästens perspektiv, men självklart är det bättre än en hovöm häst. Man får komromissa med allt. Jag håller min häst så naturligt som MÖJLIGT med restriktioner av att jag vill kunna använda honom. Eftersom jag marktränar mycket och rider mkt på mjuk mark samt använder boots klarar han av att gå barfota väldigt bra. Så varför skulle jag sko, känns helt onödigt. Det behövs inte för det jag vill använda min häst till.

Dessutom är "vildhästarna" du syftar på ferala hästar, alltså tamhästar som blivit förvildade, och man kan ta mycket lärdom över att se över hur de lever. Hästar idagens samhälle påtvingas miljöer som inte alls är optimala för deras naturliga beteende, därav har vi problem med beteendestörningar och andra problem som inte finns hos våra hästars vilda släktingar ( nu pratar jag beteendemässigt)

Mumin

Ny lek - FINN FEM FEL!!! :rofl:

jag tycker att man ska sko hästen om den tränas och ifall det är vinter och halt.

Och fina snöstyltor får man på köpet! Fast man kan ju förstås stänga in hela skiten under en sula också, så slipper man ju det ...

Vildhästar rör sig knappt dom betar större delen av dygnet och går på mjuk mark.

:rofl: :rofl: :rofl:
Nä, de står blick stilla och käkar på det tjocka frodiga gräs som ju alltid växer på prärrier och i öknar. INTE!

jag vet folk som kör denna barfotagrej och det är oftast folk som har araber och islandsponnys av någon anledning,tror fok att dom är så jätte annolunda och speciella?

JAAAA!!! Vi ÄR väldigt speciella och tok-annorlunda! Annars hade vi ju inte vågat hålla på med riktiga hästar!

varför har man skott hästen sens järnet uppfans?
Varför slickar katten sig i rumpan? Jo, FÖR DEN KAN!!!

..skulle vara trevligt att träffa en vettig människa som håller på med arab/ isisar.

Lycka till! :rofl:

Jag var tvungen att sko min märr när hon var 3 fram, för att hon slet mer än vad hoven växte plus ishalka hela vintern.
Inte ens i hagen kunde den röra sig obehindrat, utan var öm när marken frös=hård.

Vi är alla rörande överens om att barfota är bäst, men det gäller mest ponny, ung-, avel, o promenadhästar.

Sen har vi dessa talibaner som inte kan se till sin hästs bästa, utan försöker till varje pris att följa många av modenyckerna.

Vet att jag generaliserar, men ofta tar man inte bara till sig en av dessa. Det hänger ihop- tänket.

Lösdrift i all ära men då bör man flytta vindskyddet ofta iom att hästarna ska ströva o inte behöva stå o trampa i lera o smutsig ligghall.

Boots i all ära för grusömma hästar, men glidmomentet upphör nästan helt o man låter hästen halka i hagen, bara inte med matte på ryggen- farligt. :devil:

Håller med dig och detta har VI (utbildade hovisar) tjatat om här många gånger i olika trådar.

Resultatet av detta har dock blivit pajkastning från både Strassernissarna och AANCHP folket att vi är idioter och inte har en aning om hur man verkar en häst för barfotagång.

Jag har slutligen kommit fram till att det tillhör deras marknadsförings policy.

Men den borde inte vara framgångsrik. Hovslagaren (utbildad i Skara) som jag har kontakt med har barfotaverkat många hästar sedan 70-talet. Många av de är ridhästar som har fungerat utmärkt.

Så den myten är väl riktigt enkel att knäcka, att utbildade hovslagare inte kan verka för barfotagång?

Det vetenskapliga och praktiska underlaget för utbildade hovslagares fysiologiska verkning för barfotagång överstiger med råge alla andra metoders sammanlagda.

Men det kanske är de utbildade hovisarnas fel även där så fort någon form av rörelsestörning uppträder. :smirk:

Vetenskapligheten brister ganska fort om man som i din beskrivning av AANHCP ovan bara hanterar hästar med perfekt eller bra förutsättningar/benställning. Jag kan nog hitta på en ny annorlunda barfotametod på en kafferast med utmärkt resultat, om jag får välja individer i perfekt kondition som klarar att kompensera metodens brister väldigt länge för att göra en "vetenskaplig" slutsats!

Boots i all ära för grusömma hästar, men glidmomentet upphör nästan helt o man låter hästen halka i hagen, bara inte med matte på ryggen- farligt. :devil:

Jag tror nog iofs att det är bättre med boots på en timme (borde inte vara många hästar som behöver skor i en paddock eller på gräs) i skogen och barfota resten av dygnet än järnskor hela dygnet.

Sen är jag nyfiken på detta med halka i hagen:( Vi har aldrig halt i våra hagar då dom är stora och hästarna står aldrig och trampar på samma ställe tills det blir is utan det är snö i hela hagen. Och skulle det mot förmodan bli halt går det ju sanda! Du tycks utgå från att alla hagar blir halkiga? I våra hagar finns det ingen som helst anledning att brodda hästarna för säkerhetens skull.

Jag rider med boots och dom jag har sitter kvar i alla väder och går brodda lika bra med samma brodd och fäste som med järnskor.

Marie

Sen är jag nyfiken på detta med halka i hagen:( Vi har aldrig halt i våra hagar då dom är stora och hästarna står aldrig och trampar på samma ställe tills det blir is utan det är snö i hela hagen. Och skulle det mot förmodan bli halt går det ju sanda! Du tycks utgå från att alla hagar blir halkiga? I våra hagar finns det ingen som helst anledning att brodda hästarna för säkerhetens skull.

Jag rider med boots och dom jag har sitter kvar i alla väder och går brodda lika bra med samma brodd och fäste som med järnskor.

Marie

Där jag bor brukar det vara temperaturväxlingar som gör att det bildas mycket is i hagarna. Periodvis så är det blank is mycket beroende på att hästarna inte hinner "trampa till" hela hagen så att det blir en skrovlig yta. Att sanda är inget alternativ då sanden försvinner ned i isen efter ett par väderomslag, dessutom är det ganska stora ytor. Visst finns det även hagar som blir isiga...

Marie

Järnskor sitter absolut inte kvar i alla väder, det vet jag många som har erfarenhet av.

Sitter dina boots kvar i alla väder så har du ju själv skrivit att boots låser hoven och hovmekanismen avsevärt med än vad en järnsko gör.

Detta visste vi hovisar sedan tidigare, nu vet alla det. Tack för din förklaring.

Suck... Jo du hovis den smarte:angel: det var ju precis så jag menade. Snarare att man kan rida i snö och lera och gärna galoppera etc utan att dom vrider sej eller ramlar av (om dom är i rätt storlek och sitter som dom ska). Bootsen sitter stadigt men dom rör sej utan tvekan med hoven. Det är inte alls svårt att se den utvidgande rörelsen i gummit för varje steg hästen tar.

Men det förvånar mej inte ett dugg att du hoppar på mej precis som du gör med alla som inte i alla lägen berömmer hovslagare och skor sina hästar. Dessutom har du stämplat varenda människa som förespråkar barfota och har hästar som fungerar barfota som talibaner och okunniga skogsmullar, för så vidsynt är ju lilla du!!

Sen angående glidfasen, så inte tusan får hästen någon glidfas med brodd i järnskor som den har på sej minst hela dagen i hagen plus under ridningen? Om jag har boots med brodd på en timme och sedan barfota i en väl anpassad hage så mår nog min hästs hovar bäst.

Självklart ska inte hästar halka runt i sin hage, men varför skulle boots som sitter på nån timme vara skadligt? Mkt hellre "skodd" en timme än hela dygnet..

Det som jag stör mig mest på med det här med barfotagrejjset det är att man behöver bara en helg på sig och sen kan man åka hem och verka sin egen häst.
Och om man nu tänker sig hovslagare som har en lång utbildning, och behöver ännu mer tid på sig att praktisera.Och dessutom är det inte ens alla som kan bli hovslagare Pga att dom inte kan se när hovarna är rätt vinklade.m.m
så då tycker jag det är idiotiskt att man som okunnig om hästens fötter ( efter en helgkurs ) ska ge sig på att verka en häst! Och det är dessutom olagligt. OCH dom allra flesta vetrinärer tycker det är vansinne att låte folk som tror att dom kan verka verka.
Fast nu vet ju jag att ni som går efter barfotametoden inte lyssnar på hovslagare, så varför skulle ni då lyssna på en veterinär? ifall er häst blev dålig skulle ni säkert ta ut en hästviskare hahahahahaha

Det som jag stör mig mest på med det här med barfotagrejjset det är att man behöver bara en helg på sig och sen kan man åka hem och verka sin egen häst.
Och om man nu tänker sig hovslagare som har en lång utbildning, och behöver ännu mer tid på sig att praktisera.Och dessutom är det inte ens alla som kan bli hovslagare Pga att dom inte kan se när hovarna är rätt vinklade.m.m

Det är det som stör mig oxå. Fast det har blivit väldigt spetsat när folk talar om barfota och verkar ibland som det bara finns de extrema varianterna typ strasser. Har pysslat med hästar i nästan 20år och haft många hästar som gått barfota när det funkat (dock aldrig vintertid på de som tränas/används). Självklart är det hovslagaren som sköter det och skulle aldrig släppa dit någon som gått en helgkurs.

Senast ändrad av en moderator:

Nej men va trevligt! Stämplad igen då:(

Jag råkar ha mina hästar barfota sen en tid tillbaka då det fungerar fint. Jag tar alltid ut vet om det behövs men tvekar inte heller att använda alternativa metoder om det är lämpligt.

Sen visste jag inte att det var olagligt för en outbildad att verka hästar? Jag har aldrig skrivit att jag anser det okej, vart har du läst det? Tycker inte heller att detta med helgkurser är lyckat. Men vad jag kunnat läsa mej till på diverse hemsidor så är dessa absolut inte till för att man ska gå hem och sedan ta över ansvaret för sin hästs hovar och absolut inte hovar med skador av olika slag utan för att kunna hålla hovarna i ett bra skick mellan verkarens besök. Men jag kanske missuppfattat det?
Men för att slippa dessa missförstånd anser jag att det är bättre att skippa såna kurser..

Efter en helg kurs ska du inte kunna åka hem och verka dina hästar för evigt själv.
Det du får lära dig under helgkursen är att underhållsverka. Lära dig se symmetrin i hoven och hålla efter den. Och observera att detta gäller en FRISK hov. Syftet är inte att man ska åka hem och börja "behandla" och ändra på hästar med fel i sina hovar.
Dessutom kommer barfotaverkaren ut med jämna mellanrum för att se att du verkligen har gjort rätt. Efter sin bedömning talar han/hon också om vad du måste förbättre.

Den största nackdelen jag får i mitt huvud är att många hästägare (har sett det själ) tänker "nu är skorna äntligen av, nu mår min häst bra".
De utgår från att SKORNA är det som ger hoven mest skada. Hur mycket de själva sedan orkar hålla efter hovarna är tydligen inte lika noga. Men visst är det så att den felaktiga hovformen är ju den som skadar, och den kommer snabbt om inte hoven sköts rätt.

SJälvklart finns det säkert helgkursare som klarar av ansvaret och fattar HELA grejen med hoven.

Jag tror att om du vill ha en dialog med islandshästfolket så skall du undvika att kalla deras ras för Islandsponny . Det får dom att se rött:devil: :devil: :devil: .
Min uppfattning är nog att det inte är så vanligt i islandshästvärlden att man har dom barfota .

:bow: :bow:

Nej, tills ganska nyligt fick vi inte tävla barfota på våra islandshästar vilket nog reducerat antalet barfota islandshästar något... NU får vi dock det, och på senaste tävlingen var vi två som var barfota :banana:

Oanki: Jag har min islänning barfota, av vissa kallas jag vettig och jag är mycket öppen för diskussion :p

Men visst är det så att den felaktiga hovformen är ju den som skadar, och den kommer snabbt om inte hoven sköts rätt.
HUR många hästägare kan se om hovformen är "rätt"? Vad jag har sett av barfotafoket så är de hemskt fixerade vid trakterna o har inte kunskap om hur en häst står rätt på sin hov, utan har bara en mall för själva formen o att trakten o hörnstöden ska vara låga.
Har träffat folk som ej har sett att framhovarna skiljer sig radikalt i storlek, fast man påpekar det.
Däremot de som har haft en skicklig hovis kan se skillnad på bra o dåligt för deras häst o vidtar rätt åtgärder för det.
Som att vb sko/verka oftare o ha en dialog med sin hovis.
SJälvklart finns det säkert helgkursare som klarar av ansvaret och fattar HELA grejen med hoven
.
Finns det?
De verkar att ha missat de 4 belastningsfaserna.
Formen ska vara grundad på hur hästen står o rör sig.
Inte bara ha en enda mall för hur hoven SKA se ut.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V