Barfota - på gott eller ont

Sv: Barfota - på gott eller ont

Jag tycker det var ganska märkligt då hon ätit hösilage varje vinter i 18 år, så bristande foderlära tycker jag är fel ordval.

Hej återigen, men du skriver du själv att det va hösilaget som orsakade fånganfallet. Så den som fodrade denna häst måste enligt min kunskap ha brustit i sin kunskap, i annat fall så skulle absolut inte hästen ha drabbats av foderrelaterad fång.

Tänker jag fel eller skriver jag bara dumt???

Nej nej och åter nej! hur i hela friden ska hästen kunna läka då den inte får i gång någon blodcirkulation? Och dessutom så red jag henne inte när hon skulle ut och röra sig, jag har promenerat lite i taget varje dag under minst ett års tid. Försök läsa lite mer ordagrant innan du börjar döma! Hur kan du börja prata om okunskap då jag räddade livet på henne. Sunt förnuft kan man kalla det för!

Jag är benägen att hålla med dig, du uppvisar sunt förnuft och jag försöker läsa exakt ordagrant vad du skrivit hitills men förmodligen har jag missförstått dig ngn stans på vägen.

Din häst och ditt ansvar samt att allt finns här dokumenterat inför framtiden.

Tack för din erfarenhet och vilja att sprida kunskap avseende hur man som hästägare behandlar fång.

Hej återigen, men du skriver du själv att det va hösilaget som orsakade fånganfallet. Så den som fodrade denna häst måste enligt min kunskap ha brustit i sin kunskap, i annat fall så skulle absolut inte hästen ha drabbats av foderrelaterad fång.

Tänker jag fel eller skriver jag bara dumt???

Jag håller med dig, helt klart. Men det var även andra faktorer som orsakade anfallet. Bland annat så hade jag just skott henne med skor och beslag eftersom att jag någon vecka innan hade varit med min ponny till veterinären för att hon kändes ofräsch. Då rekommenderade min veterinär att jag skulle verka och sko henne på ett visst sätt med beslag. Då vart hon väldigt ömfotad, och fick senare fång av hösilaget. kanske kan det ha varit något i samband med skoningen som gjorde henne mer mottaglig för fången. Vad tror du?

Jag är benägen att hålla med dig, du uppvisar sunt förnuft och jag försöker läsa exakt ordagrant vad du skrivit hitills men förmodligen har jag missförstått dig ngn stans på vägen.

Din häst och ditt ansvar samt att allt finns här dokumenterat inför framtiden.

Tack för din erfarenhet och vilja att sprida kunskap avseende hur man som hästägare behandlar fång.

Jag tror också att vi missuppfattat varann rejält nånstans under vägen. Men vi börjar bli mer eniga så vi kanske har kommit nånstans ändå. Jag förstår många människor i många olika avseenden, och jag tror innerts inne att väldigt många bryr sig om sina hästar trots att det finns bristande kunskap och dom som inte bryr sig. Jag ville bara dela med mig av något som för mig är helt fantastiskt men många tar det på helt fel sätt. Bra att vi verkar börja förstå varandra.

Jag håller med dig, helt klart. Men det var även andra faktorer som orsakade anfallet. Bland annat så hade jag just skott henne med skor och beslag eftersom att jag någon vecka innan hade varit med min ponny till veterinären för att hon kändes ofräsch. Då rekommenderade min veterinär att jag skulle verka och sko henne på ett visst sätt med beslag. Då vart hon väldigt ömfotad, och fick senare fång av hösilaget. kanske kan det ha varit något i samband med skoningen som gjorde henne mer mottaglig för fången. Vad tror du?

Jo visst kan det vara så,, har man ett hösilage med högt järnvärde och sätter ovan på det järnskor på hovarna så kan det inom loppet av två veckor orsaka hästen ett järnöverskott som kroppen inte klarar av att bryta ner och då kan det resultera i järnförgiftnings fång.

Jag fattar inte vitsen med att du gör dessa offantligt löjliga inlägg. Har du inget vettigt att säga så knip igen i stället. Det kanske är dags för att bli bannad igen?

Om kunskapen tryter så leta efter något som gör att du kan argumentera i stället för ta till ovanstående dumheter. Alla vet ju att du är hovslagare så varför kan du inte argumentera med din yrkeskunskap?

Senast ändrad av en moderator:

Jag fattar inte vitsen med att du gör dessa offantligt löjliga inlägg. Har du inget vettigt att säga så knip igen i stället. Det kanske är dags för att bli bannad igen?

Om kunskapen tryter så leta efter något som gör att du kan argumentera i stället för ta till ovanstående dumheter. Alla vet ju att du är hovslagare så varför kan du inte argumentera med din yrkeskunskap?

Vem skriver du åt egentligen?

*KL*

Jag skriver detta bara en gång, denna tråd lär bli lång ändå utan oväsentliga inlägg. Om man vill framföra något privat som inte har med ämnet att göra, föreslår jag en kommunikation via PM.

Boj/moderator

Vem skriver du åt egentligen?

Du kanske redan vet detta, men för säkerhets skull: i övre högra hörnet på varje inlägg ser du vem inlägget svarar. På samma sätt svarar du förstås det inlägg du vill och inte bara det sista i raden :) .

Det är väl din häst på avataren antar jag? Ser läcker ut!

Senast ändrad:

Du kanske redan vet detta, men för säkerhets skull: i övre högra hörnet på varje inlägg ser du vem inlägget svarar. På samma sätt svarar du förstås det inlägg du vill och inte bara det sista i raden :) .

Det är väl din häst på avataren antar jag? Ser läcker ut!

Ahaa.. Nej det visste jag faktiskt inte :) Men nu vet jag!
Ja det är min häst, en PRE hingst från spanien, han är en riktig läckerbit faktiskt. Tack för komplimangen.

Hej på er!
Blir ganska upprörd när jag läser hur oförskämda en del här på buke är med varann...det som passar en häst passar inte en annan det är synd att inte det är i människors tanke i första hand....det verkar som det råder "krig" mellan skofolk och barfotafolk vilket är synd för jag tycker inget är mest rätt, det är hästens behov som styr. Min personliga åsikt är "varför ha skor om det inte behövs?"

I "mitt" stall står flera hästar barfota och det fungerar väldigt bra, vi rider på bana, i skog, och ibland efter grusväg... hästarna klarar det kanon de visar inga tecken på att vara ömfotade och de föds ju oskodda så deras hovar anpassar sig väl.

JAg har skaffat en häst som jag har oskodd, hon är inte ömfotad för fem öre. Angående det här med slitage så är hoven så fantastisk att den "känner" av hur mycket den nöts och växer oftast därefter...en hov som nöts fort växer alltså utefter det (med vissa begränsningar, en häst som elittävlar kanske kan nöta hoven mer än den klarar att växa om hästen är oskodd)...många hovskador läks också bättre om man drar av skorna. Men det finns ju hästar som inte trivs oskott, som en av dem i "mitt" stall men då har hon också skor.

Jag gillar barfota och tycker det är sunt om det är rätt för just den hästen, nu har det varit glashalt i hagen så nu är hästarna skodda och broddade....en god hästägare anpassar ju efter HÄSTEN...man behöver inte förkasta någon idé. Min häst som mår kanon oskodd ser jag ingen mening att ha skor på förutom nu då klimatet kräver det...

JAg anser att den enda rätta vägen är att se just vad hästen behöver, har man en häst med fula hovar så kan de bli mycket finare om den får gå oskodd en period så hoven får läka till sig.

Att vissa hästar blir extremt ömfotade när man tar av skorna beror på flera saker men en anledning jag hört nämnas är att när man har skor så gör man skada på lamellranden vilket gör att den ömmar innan den läkt till sig i oskott tillstånd...även hästar som har dålig lamellrand kan vara ömfotad i början då de går oskodda eftersom de belastar på ett annat sätt än med skor...men det läker till sig med verkning och tid.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?