Barfota - på gott eller ont

Sv: Barfota - på gott eller ont

*knapplån*

Ibland blir jag lite trött på den här debatten barfota vs skor men nu måste jag ändå göra ett inlägg här.

Om hästen kan gå barfota eller inte hänger inte så mycket på hästen utan mer på hästägaren. För att hästen ska kunna gå barfota krävs en insats från hästägaren, speciellt om hästen har gått skodd en längre tid. Om en unghäst har verkats rätt och aldrig varit skodd bör det inte vara några problem att hålla den barfota, utan några större insatser från hästägaren. Dessa uttalande bygger jag på min egen erfarenhet av både unghästar och hästar som varit skodda länge. Mina hästar är nu barfota sedan lång tid och unghästen har inte haft några problem med det, medans den äldre hästen har haft problem som jag som hästägare måste ta hänsyn till.

Är jag inte villig eller har möjlighet att lägga ner den tid det tar att ge hästen bra förutsättningar under övergångsperioden till barfotahäst så kan det skapa lidande hos hästen.

Barfota är bra/bäst för hästen om man har möjligheter och tid att lägga ner på övergången. Har man inte dessa nödvändiga förutsättningar som krävs så är barfota inte längre ett bra alternativ utan riskerar i stället att bli riktigt dåligt för hästen.

Så min åsikt är att barfota är bra så länge de rätta förutsättningarna finns.

Bra förutsättningar innebär vid övergång till barfota:

- Stora bra hagar med möjlighet till mycket rörelse
- När underlaget blir fruset och knöggligt måste man ha möjlighet att tillse att hästen inte behöver gå på knögglerna
- Tid att låta hästen vila vid övergången och inte rida om den är öm
- En person som verkar hästen som kan sin sak
- Att inte tro att man ska härda hovarna genom att rida trots att hästen är öm.

Sammanfattningsvis kan man säga att gå över till barfota är ett beslut som kräver att hästägaren har övervägt sina förutsättningar. Enligt min mening så går det alltså inte att säga att barfota alltid är bäst.

Hej Ideaal jag håller med dig i ditt sunda inlägg. Sammanfattningsvis så skulle jag utifrån egen erfarenhet vilja poängtera att det kanske inte alla gånger har med att hästägarna har övervägt sina förutsättningar utan att dom kanske inte har förutsättningar.

Detta kan bero på brist av rätt miljö,underlag,foder,hästkunskap,utevistelse,arvsanlag och avel, och inte minst att majoriteten av dagens hästägare gärna vill kunna rida,träna sina hästar dagligen samt även tävla ett par helger i månaden.

Man får heller inte glömma att väldigt många har sina hästar inhyrda i stall med antingen daglig skötsel med en månadskostnad på runt 4.000-5.000/ månaden oavsett om hästen rids eller inte. För dom pengarna har jag full förståelse för att man tycker man får mer glädje av att dagligen kunna rida sin häst i stället för att under minst ett år i bästa fall dagligen kunna leda den två varv på gårdsplanen i härdande syfte.

Sedan finns det även ett lite billigare allternativ, det sk. kollektiv stallet där alla inackorderingarna har vissa arbetspass och det är väl ingen hemlighet att det aldrig blir samma rutiner i ett sådant stall utan blir så som den som utför sitt pass tycker det är bäst. Detta kan innebära att en häst under rehabeliteringen släpps ut i en stenig hage av en person medans nästa person på sitt pass släpper ut den i en mer lämpad slät gräshage som ex.

Jag är lika trött som du på debatten barfota vs skor, främst av den orsaken att både AANCHP och Strasserverkarna fördömmer skor i alla lägen och påstår sig kunna verka efter hästens egen naturliga fysiologiska förutsättningar. Det är tyvärr ren lögn då en äkta barfotahäst av vildhäst modell varesig har markparallelt hovben eller symetriska hovar utan sprickor och korta tår,låga obefintliga trakter.

Det jag anser som mest tröttsamt är när man skriver att hovslagarna alltid skor hästarna och förstör deras hovar samtidigt som dom utbildade hovisarna hela tiden skriver att barfota är bäst för alla hästar så länge det är till hästens välbefinnande.

Så länge lagen inte säger att endast legitimerade hovslagare med gedigen utbildning får sko hästar så kommer vi nog tyvärr se horribla skoningar med felaktiga vinklar,spruckna hovväggar, halta hästar p.g.a. felverkning och felsömmning orsakade av dagens skopåspikare.

En korrekt fysiologisk utförd skoning av en kompetent hovis hämmar hovmekanismen mer än en barfotahov, det finns det forskning på. Dock så är det en försumbar hämning av hovmekanismen om den är korrekt utförd och avsevärt mindre hämmande för hovmekanismen än en barfotahov som ömmar och inte tar upp full belastning.

Slutligen, trots att ni som förespråkar barfota i alla lägen och går kurser samt certifierar er själva så finns även "rötägg" utifrån utförandet även inom Er yrkeskår. Har själv sett bevis på det dagen efter en utförd verkning och inom loppet av tio timmar kan omöjligt hästägaren ha brustit i sina åtaganden utan enbart den som utfört denna verkning utifrån okunskap om hoven och hästens anatomi.

Själv har jag både fysiologiskt skodda och verkade hästar som enligt Veterinär högt kompetent expertis mår alldeles utmärt bra och aldrig haft hovrelaterade skador helt traditionellt utfört av en fullt utbildad hovis.

Problemet är inte vem som utför hovvården utan hur den utförs och den kompetens som den som utför den innehar i kunskap om hela hästens anatomi.

*sorry blev visst lite långt*

Hur skulle du göra i den här situationen då? En ung häst körs in barfota, har aldrig haft skor. Den får som arbete att dra vagn på vägar av olika kvalité bl a asfalt och djupa sandvägar ca 4 tim om dagen 5 dagar i veckan. När den arbetat någon vecka men ännu inte kommit upp till fullt arbete har den slitit rejält på hoven. Efter ytterligare ngn vecka är den klart öm runtom på sulan. Vad rekommenderar du ?

Prick - Prz uttalas prch HH

Man ska absolut prova att ha dom barfota och se hur pass mycket det nöter. Nöter och sliter det ordentligt som du beskriver så kan man använda särskilda boots som skyddar hela hoven!

Jag skulle önska att jag kunde hålla med dig, men tyvärr är det inte möjligt. I samma stund som du tränar hästen och hoven slits mer än vad den växer, är det då dags att avliva hästen då?

Använder du sadel när du rider? Om så är fallet varför då? Använder du bett i munnen, om så är fallet varför då?

I många fall är hov och horn en genetisk ärftlighetsfaktor, har man ett medfött dåligt horn ska den hästen då tas bort? I sådana fall spelar det ingen roll hur mycket och hur länge hästen går utan skor, den blir likafullt ömfotad hur du än gör. Tycker du då att det är ok att hästen får gå ömfotad dygnet runt, eller ska man ta bort en sådan häst?

Antagligen inte.. Varför i hela friden skulle jag avliva min häst för att inte hovarna håller? Det jag ville ha sagt är att om vi aldrig skulle sätta på hästen skor från början så skulle vi förmodligen inte komma till den dagen då häste verkligen behöver beslag. Är det som du skriver att en häst har ett ärftligt fel i hovarna så finns det speciella boots som man kan använda, dom går även bra att använda under ridning. Det som är bra för en häst att kunna vara barfota är för att dom kan forma sin egen hov. Använder vi boots i stället för skor tar vi inte i från dom den chansen.

Varför skulle jag inte använda sadel och träns? Det hör inte ens hit, det ända jag vill få fram är att det är bra för dom flesta hästar att vara barfota, framförallt mina två som jag skrivit om hela tiden!

Jag har en skodd häst. Hennes trakter är verkligen inte skyhöga. Varför skulle de behöva vara det för att hästen är skodd?

Min unghäst har visat mig att hon inte gillar att kliva på stenar på grusvägar utan skor. Min hovslagare säger att hon har bra hovar, dock har hon antagligen relativt tunn sula och känner stenar och annat lätt. Ska jag inte få använda henne till ridning och körning? Hon är en vacker, levnadsglad 3,5-åring som är pigg och sprudlande glad. Tycker du att jag ska ta det i från henne genom att låta henne halta runt när jag rider, bara för att JAG inte vill att hon ska ha skor?

Har jag sagt att alla hästar som skos har höga trakter? NEJ! Jag berättar bara mina erfarenheter av mina två hästar.

Absolut ska du använda henne till både ridning och körning. Det kan du göra utan skor, minst lika mycket som med. Du köper ett par boots som skyddar hela hoven. Svårare än så är det inte. Allt är inte så invecklat som du verkar tro.

Efter att min häst som jag skrev om tidigare klarat sin svåra fång utan skor, trots att hon fick ordinerat av veterinär att hon skulle skos med skor och beslag. Anledningen till att inte hon skulle bli bra med skor är därför att hovarna inte tillåts att formas själv.

Jag har ett till exempel också på mina andra häst som nyligen är importerad från spanien, han är tre år och hade förståss skor när han kom till sverige.

M

Hej malols, vad tråkigt att din Veterinär inte tagit till sin den forskning avseende fång som bedrivits under 2000 talet avseende barfota, beslag, rörelse,vila,rehabelitering utifrån flertalet olika sjukdomsförlopp som förorsakar fång.

Ditt andra exempel på din importerade häst från Spanien kanske inte riktigt vare sig hör till tråden eller fysiologisk skoning.

Hej malols, vad tråkigt att din Veterinär inte tagit till sin den forskning avseende fång som bedrivits under 2000 talet avseende barfota, beslag, rörelse,vila,rehabelitering utifrån flertalet olika sjukdomsförlopp som förorsakar fång.

Ditt andra exempel på din importerade häst från Spanien kanske inte riktigt vare sig hör till tråden eller fysiologisk skoning.

Det första du skriver angående att min veterinär inte tagit till sig av forskningen begriper jag inte vad du menar med?

Min häst blev bra och är idag frisk pga att jag gjorde tvärtom och lät henne vara utan skor!

Varför skulle jag inte använda sadel och träns? Det hör inte ens hit, det ända jag vill få fram är att det är bra för dom flesta hästar att vara barfota, framförallt mina två som jag skrivit om hela tiden!

Det som man för det mesta kan läsa i denna debatt är att just skoning är onaturligt för hästen, javisst är den det. men även sadel, träns för att inte säga ryttaren är högst onaturlig för hästen Så då måste jag fråga dig följande, vad använder du sadel för egentligen?

Boots av den kalibern du nu åsyftar är ej möjlig för mig att använda, i träningssyfte kanske men ej på tävling då dessa inte är tillåtna.

Det jag ville ha sagt är att om vi aldrig skulle sätta på hästen skor från början så skulle vi förmodligen inte komma till den dagen då häste verkligen behöver beslag.

Hej, jag håller med dig utifrån att om vi aldrig skulle satt på skor på hästen så skulle,,,, ja vadå???

Vänd på ditt resonemang och förklara i stället varför man någon gång för länge sedan ansåg det tvunget att börja sätta beslag på hästens hovar. Från första början innan hästen togs in som husdjur,maskin,fordon och transportmedel så va väl alla hästar barfota som jag har förstått det.

Det som man för det mesta kan läsa i denna debatt är att just skoning är onaturligt för hästen, javisst är den det. men även sadel, träns för att inte säga ryttaren är högst onaturlig för hästen Så då måste jag fråga dig följande, vad använder du sadel för egentligen?

Boots av den kalibern du nu åsyftar är ej möjlig för mig att använda, i träningssyfte kanske men ej på tävling då dessa inte är tillåtna.

Tycker fortfarande att sadel och träns inte hör hit. Om jag ville att hästar skulle få leva helt naturligt så skulle jag inte äga en häst i dag. Jag försöker dock göra så mycket jag kan för att dom ska få leva som riktiga hästar. En av dom sakerna är att vara barfota, och genom att låta dom vara barfota så har jag ju gjort en bra sak. Och en sak är väll bättre än ingen alls?

Det första du skriver angående att min veterinär inte tagit till sig av forskningen begriper jag inte vad du menar med?

Hej, men om du har ett brinnande intresse i främst hästens hovar och fång så skulle du förmodligen själv ha varit intresserad av att ta del av all information som finns tillgänglig och främst då forskningsgrundade studier. Varför har du inte gjort det??? I så fall kunde du ha hjälp din Veterinär och kommit fram till en helt annan lösning.

Hej, jag håller med dig utifrån att om vi aldrig skulle satt på skor på hästen så skulle,,,, ja vadå???

Vänd på ditt resonemang och förklara i stället varför man någon gång för länge sedan ansåg det tvunget att börja sätta beslag på hästens hovar. Från första början innan hästen togs in som husdjur,maskin,fordon och transportmedel så va väl alla hästar barfota som jag har förstått det.

Människan söker hela tiden efter modernare och effektivare saker.. Och det var kanske det dom såg i att sätta på hästarna skor. En människa kan även göra snedsteg och lyckas inte jämt! Det anser jag att dom gjorde när dom satte på hästarna skor. Men dom visste väl helt enkelt inte bättre. Vi är bara människor. Därför försöker jag reparera det som vi en gång gjorde fel, på mina två pållar.

Hej, men om du har ett brinnande intresse i främst hästens hovar och fång så skulle du förmodligen själv ha varit intresserad av att ta del av all information som finns tillgänglig och främst då forskningsgrundade studier. Varför har du inte gjort det??? I så fall kunde du ha hjälp din Veterinär och kommit fram till en helt annan lösning.

Varför ska jag göra det när jag själv hittade vägen tillbaka till livet åt min häst? Min veterinär är väl medveten om att hon klarade upp det även fast jag gjorde helt tvärtom. Vad begär du att jag ska göra egentligen, bli fång expert på heltid?

Absolut ska du använda henne till både ridning och körning. Det kan du göra utan skor, minst lika mycket som med. Du köper ett par boots som skyddar hela hoven. Svårare än så är det inte. Allt är inte så invecklat som du verkar tro.
Både Strasserverkarna och andra barfotametoden har stor försäljning av boots.:devil:
Hmm,hur kommer det sig om deras metod är så revolutionerande bra?
Såg en Strasserverkad häst på uppvisning ,den hade boots på även fast den gick på mjukt underlag?:confused: konstigt..hovslagarverkade hästar har jag aldrig sett behöva boots på mjukt underlag.:angel:

Hur naturligt är det egentligen att i ena stunden gå barfota för att i nästa sekund gå med klumpiga boots på hovarna:eek: ,hur naturligt är det för en häst?:cool:

Och var är de högpresterande barfotahästarna i Sverige ?Tom på barfotaforum efterlyses dessa.:D
Som bevis ser man nån Strasserverkad Westernhäst som lullar runt på mjukt underlag utan nån vidare konkurrens .
Blir jag imponerad?Näe.Gääsp.:smirk:

Nu ska jag ge mina skogsmullar kvällsmat,de är barfota;) och verkade av skicklig hovis.:D

Nu ska jag ge mina skogsmullar kvällsmat,de är barfota;) och verkade av skicklig hovis.:D

Hej Lilla Skutt, har du hovis som hovis??? Lycko dig som har som jag en skicklig hovis. Hovis är en förutsättning för både dina skogsmullar och mina högpresterande hästars välbefinnande utifrån avsaknad av hovrelaterade avbrott.

Både Strasserverkarna och andra barfotametoden har stor försäljning av boots.:devil:
Hmm,hur kommer det sig om deras metod är så revolutionerande bra?
Såg en Strasserverkad häst på uppvisning ,den hade boots på även fast den gick på mjukt underlag?:confused: konstigt..hovslagarverkade hästar har jag aldrig sett behöva boots på mjukt underlag.:angel:

Hur naturligt är det egentligen att i ena stunden gå barfota för att i nästa sekund gå med klumpiga boots på hovarna:eek: ,hur naturligt är det för en häst?:cool:

Och var är de högpresterande barfotahästarna i Sverige ?Tom på barfotaforum efterlyses dessa.:D
Som bevis ser man nån Strasserverkad Westernhäst som lullar runt på mjukt underlag utan nån vidare konkurrens .
Blir jag imponerad?Näe.Gääsp.:smirk:

Oj oj oj..:eek: Om du nu har din häst barfota så har vi väll egentligen inget att diksutera ellerhur? Det känns verkligen som att du hånar just min metod. Huvudsaken hästen är barfota och kan ändra sina hovar av sig själv är jag nöjd. Men du måste hålla med om att det är bättre med "klumpiga boots nån gång då och då istället för järnskor hela tiden. Bättre onaturligt 40 minuter om dagen än 24 timmar om dygnet!

Vad begär du att jag ska göra egentligen, bli fång expert på heltid?

Hej igen, du får ursäkta min dåliga läskunskap men jag har uppfattat det som att du skrivit att du redan är det,. Har jag missuppfattat dig i skrift så ber jag om ursäkt och ska läsa om dina inlägg igen för att senare inkomma med rättelse i mina svar.

Hej igen, du får ursäkta min dåliga läskunskap men jag har uppfattat det som att du skrivit att du redan är det,. Har jag missuppfattat dig i skrift så ber jag om ursäkt och ska läsa om dina inlägg igen för att senare inkomma med rättelse i mina svar.

Tycker bara att du resonerar jävligt konstigt! Har sett vad du skrivit i andra trådar, och där föredrar du barfota eftersom att din "hovis" tyckte det var bättre. Orka diskutera om vi ändå strävar åt samma håll? Du verkar bara vilja vara dryg!
ADJÖ!

Men du måste hålla med om att det är bättre med "klumpiga boots nån gång då och då istället för järnskor hela tiden. Bättre onaturligt 40 minuter om dagen än 24 timmar om dygnet!

Hej, ursäkta intrång i Er privata konversation MEN

Ditt svar är klassiskt och helt "steriotypt" utifrån hur ni ser på saken ang boots. Jag är nyfiken på om DU kan svara på vilka grunder och forskningar som ditt påstående baserar sig på då ingen annan som förespråkar boots före korrekt skoning kunnat påvisa vad dessa påståenden hänrör sig i från utifrån forskningsrelaterade fakta.

Hitills så har dom försök som gjorts forskningsmässigt påvisat en helt annan utgång.

Som äkta djurvän så är jag alltid skeptisk till nya rön så länge det inte kan bevisas att det i verkligheten förhåller sig så. Kan det bevisas och jag har fel i min trångsynta värld så är jag inte sämmre människa än att jag kan erkänna mitt misstag och ändra mig.

Kan du ändra på min trångsynthet???

Hej Lilla Skutt, har du hovis som hovis??? Lycko dig som har som jag en skicklig hovis. Hovis är en förutsättning för både dina skogsmullar och mina högpresterande hästars välbefinnande utifrån avsaknad av hovrelaterade avbrott.
Min hovis är värd sin vikt i guld säger hästarna.;) :love:
Så jag slutade banta.:rofl:

Oj oj oj..:eek: Om du nu har din häst barfota så har vi väll egentligen inget att diksutera ellerhur? Det känns verkligen som att du hånar just min metod. Huvudsaken hästen är barfota och kan ändra sina hovar av sig själv är jag nöjd. Men du måste hålla med om att det är bättre med "klumpiga boots nån gång då och då istället för järnskor hela tiden. Bättre onaturligt 40 minuter om dagen än 24 timmar om dygnet!
Snabba omställningar i hovform,längd och höjd kan aldrig vara naturligt och vettigt för en hästs hälsa.
Vilken vildhäst gör såna snabba omställningar i sina hovar:confused: ,och samtidigt har ett rovdjur hängande snett på ryggen?:angel:

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?