Sv: Barfota - på gott eller ont
Jag hoppas att dina hästar också får leva som vildhästar utan belastning från ryttare eller vagn då också.
Att "aldrig nånsinn kunna tänka tanken på att sätta på dom ett par skor igen!" låter illa. Hur gör man då, den dagen hästarna behöver hovbeslag för att kunna användas på det sätt man önskar? Det är liksom få i det här landet som har hästar som ett slags halvvilda zoo-djur som vare sig används för ridning, körning eller annat arbete....
Det är dessutom intressant att du VET hur skorna skulle påverkat din ponnys liv. Många fånghästar behandlas med bra resultat av skickliga hovslagare runt om i landet med eller utan beslagsteknik.
Eller skulle du haft ihjäl ponnyn bara för att du är allergisk mot järnskor?
Måste börja ställa frågan: Varför tror du att hästen inte klarar sig utan skor? Jo, svaret är lätt. Vi har förstört dom genom att sätta på skor från första början! Jag har mina två hästar utan skor och skulle aldrig nånsinn kunna tänka tanken på att sätta på dom ett par skor igen! Min "verkare" verkar enligt en metod som tillåter hästen att själv forma om sina hovar till den naturliga hovformen, där hovarna fungerar som bäst. Inspirerat på vildhästarnas hovar.
Tack vare att jag tog av skorna på min fångponny kunde hennes liv räddas, både fången och hovbensrotationen är helt borta. Med skor hade hennes liv slutat för drygt 2 år sedan.. Tänk på det nästa gång ni skor era hästar.
Jag hoppas att dina hästar också får leva som vildhästar utan belastning från ryttare eller vagn då också.
Att "aldrig nånsinn kunna tänka tanken på att sätta på dom ett par skor igen!" låter illa. Hur gör man då, den dagen hästarna behöver hovbeslag för att kunna användas på det sätt man önskar? Det är liksom få i det här landet som har hästar som ett slags halvvilda zoo-djur som vare sig används för ridning, körning eller annat arbete....
Det är dessutom intressant att du VET hur skorna skulle påverkat din ponnys liv. Många fånghästar behandlas med bra resultat av skickliga hovslagare runt om i landet med eller utan beslagsteknik.
Eller skulle du haft ihjäl ponnyn bara för att du är allergisk mot järnskor?