Barfota - på gott eller ont

Sv: Barfota - på gott eller ont

Måste börja ställa frågan: Varför tror du att hästen inte klarar sig utan skor? Jo, svaret är lätt. Vi har förstört dom genom att sätta på skor från första början! Jag har mina två hästar utan skor och skulle aldrig nånsinn kunna tänka tanken på att sätta på dom ett par skor igen! Min "verkare" verkar enligt en metod som tillåter hästen att själv forma om sina hovar till den naturliga hovformen, där hovarna fungerar som bäst. Inspirerat på vildhästarnas hovar.

Tack vare att jag tog av skorna på min fångponny kunde hennes liv räddas, både fången och hovbensrotationen är helt borta. Med skor hade hennes liv slutat för drygt 2 år sedan.. Tänk på det nästa gång ni skor era hästar.

Jag hoppas att dina hästar också får leva som vildhästar utan belastning från ryttare eller vagn då också.

Att "aldrig nånsinn kunna tänka tanken på att sätta på dom ett par skor igen!" låter illa. Hur gör man då, den dagen hästarna behöver hovbeslag för att kunna användas på det sätt man önskar? Det är liksom få i det här landet som har hästar som ett slags halvvilda zoo-djur som vare sig används för ridning, körning eller annat arbete....

Det är dessutom intressant att du VET hur skorna skulle påverkat din ponnys liv. Många fånghästar behandlas med bra resultat av skickliga hovslagare runt om i landet med eller utan beslagsteknik.

Eller skulle du haft ihjäl ponnyn bara för att du är allergisk mot järnskor?

Hej, bra inlägg fast du talar väldigt högt. Jag har en fråga till dig som jag hoppas du kan svara på då jag än så länge aldrig fått ett faktagrundat svar på den vare sig här eller på andra forum. Ingen häst föds med skor men många behöver förr eller senare skos av en eller annnan orsak. Vad beror det på och under vissa omständigheter kan det vara till hästens välbefinnande att den skos???

Ska jag vara ärlig så ser jag inte att en häst skos överhuvudtaget, visst det kan säkert finnas något tillfälle enligt någon då hästen behöver skor, men jag kan inte se något. Efter att min häst som jag skrev om tidigare klarat sin svåra fång utan skor, trots att hon fick ordinerat av veterinär att hon skulle skos med skor och beslag. Anledningen till att inte hon skulle bli bra med skor är därför att hovarna inte tillåts att formas själv.

Jag har ett till exempel också på mina andra häst som nyligen är importerad från spanien, han är tre år och hade förståss skor när han kom till sverige. Dom togs såklart av och när min "verkare" kom så höll dom nästan på att tappa hakan över hur hans hovar såg ut. Trakterna var skyhöga och hovarna var högre på insidan runt om. Bara en sån sak kan göra att en häst får plågas otroligt mycket när vi tar ifrån dom chansen att forma sina egna hovar. Så mitt slutgiltiga svar är: Inga skor under vilka omständigheter som helst. Nu sitter säkert endel och tänker; Men min hästs hovar går bara sönder, Åh hon/han blir så ömfotad med mera med mera. Men det gäller att låta hästen bygga upp det vi en gång förstört.

M

Det är dessutom intressant att du VET hur skorna skulle påverkat din ponnys liv. Många fånghästar behandlas med bra resultat av skickliga hovslagare runt om i landet med eller utan beslagsteknik.

Eller skulle du haft ihjäl ponnyn bara för att du är allergisk mot järnskor?

Och du tror inte att jag försökte med veterinärens råd att ha skor från början då? Anledningen att jag vet hur skorna skulle ha påverkat min ponnys liv är för att jag också provade med dessa skor och beslag. Utan några som helst resultat, hon vart bara sämre. Så dålig att veterinären dömde ut henne och sa att hon aldrig ens skulle kunns gå igen. Alltså kan man konstatera att hade jag fortsatt med skorna så hade hon inte klara upp det här. Hon hade definitivt inte kunna återställa hovbensrotationen eftersom att vanliga hovslagare inte verkar ner trakterna särskilt mycket.

Att "aldrig nånsinn kunna tänka tanken på att sätta på dom ett par skor igen!" låter illa. Hur gör man då, den dagen hästarna behöver hovbeslag för att kunna användas på det sätt man önskar? Det är liksom få i det här landet som har hästar som ett slags halvvilda zoo-djur som vare sig används för ridning, körning eller annat arbete....

Den dagen det är så illa att hästen ska måsta ha beslag för att kunna ridas, så är dom så pass dåliga att det inte heller är tänkt att vi ska kunna rida dom längre. Men om du låter hästen gå utan skor och få sig riktigt starka och fina hovar så kanske du aldrig kommer till den dagen

Så mitt slutgiltiga svar är: Inga skor under vilka omständigheter som helst. Nu sitter säkert endel och tänker; Men min hästs hovar går bara sönder, Åh hon/han blir så ömfotad med mera med mera. Men det gäller att låta hästen bygga upp det vi en gång förstört.

Och då hoppas jag att du bara hamnar i beslutande roll för hästar som klarar sin avsedda belastning utan skor.

Annars får DSM nya ärenden att ta hand om i framtiden!

Sedan har du rätt, hästar skos inte alltid på ett bra sätt och det borde motverkas. Men å andra sidan finns det tokar som barfotaverkar på dåliga sätt också, vilket också borde motverkas.

Skor är ett bra hjälpmedel för att hålla hästen vid god hälsa under arbete, under alla årstider då olika behov finnes. Många hästar kan vid låg till lagom arbetsmängd definitivt vara utan skor, om man undviker hårda, slitande underlag till största delen. Många hästar behöver skor vid lagom till stor arbetsmängd, framförallt om man använder hårda, slitande underlag till del. På vintern behöver hästen skärpningsmedel för att klara arbetet.

På en bra skodd häst (fysiologisk skoning) bibehålls en bra hovfunktion och man påverkar hoven minimalt samtidigt som man ger maximalt stöd under arbete.

Slutsatsen blir helt enkelt att hästen bör skos om den behöver det. Annars kan man låta bli.

Sen när ska enkel logik vara så svår och inse att skalan inte är svart och vit utan innehåller individer av hästar som används till olika ändamål?

Den dagen det är så illa att hästen ska måsta ha beslag för att kunna ridas, så är dom så pass dåliga att det inte heller är tänkt att vi ska kunna rida dom längre. Men om du låter hästen gå utan skor och få sig riktigt starka och fina hovar så kanske du aldrig kommer till den dagen

Jag skulle önska att jag kunde hålla med dig, men tyvärr är det inte möjligt. I samma stund som du tränar hästen och hoven slits mer än vad den växer, är det då dags att avliva hästen då?

Använder du sadel när du rider? Om så är fallet varför då? Använder du bett i munnen, om så är fallet varför då?

I många fall är hov och horn en genetisk ärftlighetsfaktor, har man ett medfött dåligt horn ska den hästen då tas bort? I sådana fall spelar det ingen roll hur mycket och hur länge hästen går utan skor, den blir likafullt ömfotad hur du än gör. Tycker du då att det är ok att hästen får gå ömfotad dygnet runt, eller ska man ta bort en sådan häst?

Sedan har du rätt, hästar skos inte alltid på ett bra sätt och det borde motverkas. Men å andra sidan finns det tokar som barfotaverkar på dåliga sätt också, vilket också borde motverkas.

Skor är ett bra hjälpmedel för att hålla hästen vid god hälsa under arbete, under alla årstider då olika behov finnes. Många hästar kan vid låg till lagom arbetsmängd definitivt vara utan skor, om man undviker hårda, slitande underlag till största delen. Många hästar behöver skor vid lagom till stor arbetsmängd, framförallt om man använder hårda, slitande underlag till del. På vintern behöver hästen skärpningsmedel för att klara arbetet.

På en bra skodd häst (fysiologisk skoning) bibehålls en bra hovfunktion och man påverkar hoven minimalt samtidigt som man ger maximalt stöd under arbete.

Slutsatsen blir helt enkelt att hästen bör skos om den behöver det. Annars kan man låta bli.

Sen när ska enkel logik vara så svår och inse att skalan inte är svart och vit utan innehåller individer av hästar som används till olika ändamål?

Jag har noggrant valt ut vem som ska komma hem till mig och utföra verkningen, det måste alla göra oavsett om man använder skor eller inte.

Det är från individ till individ hur man vill ha det, skor eller inte. Jag talar ju bara för mig själv och försöker få folk att förstå att det inte är djurplågeri att ha hästen barfota vilket säkert många tror. Och det tar tid, kanske sån tid som inte många har.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta på mina hästar skor igen, vilket verkar göra endel upprörd. Men det är precis likadant som att vissa aldrig skulle kunna tänka sig att ha sina hästar barfota, då blir jag upprörd.

Jag anser att mina hästar mår mycket bättre utan skor och det är givetvis därför båda två är utan. Det har hjälpt dom otroligt mycket.
Så innan man har provat både skor och naturlig verkning så tycker jag inte man ska börja gapa så mycket.

Jag har noggrant valt ut vem som ska komma hem till mig och utföra verkningen, det måste alla göra oavsett om man använder skor eller inte.

Och det är vad många med dig gör, väljer ut den som sköter hovvården oavsett de handlar om att sko eller enbart verka.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta på mina hästar skor igen, vilket verkar göra endel upprörd. Men det är precis likadant som att vissa aldrig skulle kunna tänka sig att ha sina hästar barfota, då blir jag upprörd.

Vi känner ju inte till varandras situationer, så varför skulle du bli upprörd över om folk inte kan ha sina hästa oskodda? Själv brukar jag först kolla hur långt hästen klarar sig oskott, slits hoven snabbare än vad den växer så blir det så att hästen får skor.

Så innan man har provat både skor och naturlig verkning så tycker jag inte man ska börja gapa så mycket.

Men om man har konstaterat att hästen inte klarar arbetet utan beslag, så faller saken i sin naturlighet att man skor.

Och du tror inte att jag försökte med veterinärens råd att ha skor från början då? Anledningen att jag vet hur skorna skulle ha påverkat min ponnys liv är för att jag också provade med dessa skor och beslag. Utan några som helst resultat, hon vart bara sämre. Så dålig att veterinären dömde ut henne och sa att hon aldrig ens skulle kunns gå igen. Alltså kan man konstatera att hade jag fortsatt med skorna så hade hon inte klara upp det här. Hon hade definitivt inte kunna återställa hovbensrotationen eftersom att vanliga hovslagare inte verkar ner trakterna särskilt mycket.

Ja hoven ska ha en naturlig form, en fysiologisk form som ger en bra hovfunktion. Då måste trakterna verkas så att hov+sko tillåter denna funktion. Dina svar leder mig in på att din verkare använder S-metoden men jag hoppas för din hästs skull att det är fel.

Och på fråga 2 är vi inte alls överens. Om man ska sluta använda en häst så fort den är i behov av någon hjälp överhuvudtaget om det är utrustning, beslag eller vård så skulle ingen kunna använda sina hästar till något alls. Då är det zoohästar vi pratar om.

Om en järnsko (8mm) på sommaren slits ner på 3 veckor, hur hade ett motsvarande hovväggsslitage sett ut?

Och ja, 15 av mina 17 hästar har riktigt starka och fina hovar. Men de går skodda en stor del av året med järnskor. De två som har sämst hovstatus just nu är en oskodd (problem med bärrandsröta) och en skodd (har alltid haft något skör hovkvalitet).

Men om du nu läser ovanstående du skrev en gång till.

w8ing.

Så kanske du inser att båda de grupper du hänvisar till (skotalibaner och barfotatalibaner som använts som begrepp tidigare) förmodligen har helt fel. Eftersom de förespråkar en och samma lösning för alla individer oavsett arbetsbelastning och hovar.

Jag blir upprörd när man låter hästar lida för att man är så övertygad om att man har sett den enda sanningen. Det blir liksom nästan en religiös tro på metoden, där hästen kommer i kläm.

Barfotaverkning har utövats med bra resultat i årtionden av våra hovslagare, det är inte nytt. Många hovslagare rekommenderar skolösa perioder.

Jag röstar för att hitta den bästa lösningen för varje enskild häst givet dess arbete, oavsett om det involverar skoning eller inte!! Och då gäller det att plocka undan alla fördomar som:

"Alla hästar måste ha skor vid arbete."
eller
"Ingen häst skall ha skor."

*lånar knapp och vill fråga*

Förutom att jag tycker det är en intressant tråd så vill jag jättegärna veta HUR man uttalar *Przewalski*.
Undrar alltså hur p-r-z låter ? :o

*knappstöld*

Nu har jag bläddrat igenom denna tråd och har kommit fram till samma sak som jag alltid kommer fram till: hästägarnas jakt på en frälsare.

För några år sedan så skulle alla dina problem lösas av ett pessoabett, sen av ett tredelat bett, sen skulle alla dina problem lösas av en kiropraktor, sen av en tandläkare. Ett tag så skulle alla dina ridproblem lösas med en pullargrimma och för att inte tala om fast martingal! Nu så delas häst-Sverige på mitten av på ena sidan onda människor som har skor och på andra sidan barfotatalibaner.

Men, var och en har sin personliga frälsare...

Jag anser att mina hästar mår mycket bättre utan skor och det är givetvis därför båda två är utan. Det har hjälpt dom otroligt mycket.

Hur skulle du göra i den här situationen då? En ung häst körs in barfota, har aldrig haft skor. Den får som arbete att dra vagn på vägar av olika kvalité bl a asfalt och djupa sandvägar ca 4 tim om dagen 5 dagar i veckan. När den arbetat någon vecka men ännu inte kommit upp till fullt arbete har den slitit rejält på hoven. Efter ytterligare ngn vecka är den klart öm runtom på sulan. Vad rekommenderar du ?

Prick - Prz uttalas prch HH

*knapplån*

Ibland blir jag lite trött på den här debatten barfota vs skor men nu måste jag ändå göra ett inlägg här.

Om hästen kan gå barfota eller inte hänger inte så mycket på hästen utan mer på hästägaren. För att hästen ska kunna gå barfota krävs en insats från hästägaren, speciellt om hästen har gått skodd en längre tid. Om en unghäst har verkats rätt och aldrig varit skodd bör det inte vara några problem att hålla den barfota, utan några större insatser från hästägaren. Dessa uttalande bygger jag på min egen erfarenhet av både unghästar och hästar som varit skodda länge. Mina hästar är nu barfota sedan lång tid och unghästen har inte haft några problem med det, medans den äldre hästen har haft problem som jag som hästägare måste ta hänsyn till.

Är jag inte villig eller har möjlighet att lägga ner den tid det tar att ge hästen bra förutsättningar under övergångsperioden till barfotahäst så kan det skapa lidande hos hästen.

Barfota är bra/bäst för hästen om man har möjligheter och tid att lägga ner på övergången. Har man inte dessa nödvändiga förutsättningar som krävs så är barfota inte längre ett bra alternativ utan riskerar i stället att bli riktigt dåligt för hästen.

Så min åsikt är att barfota är bra så länge de rätta förutsättningarna finns.

Bra förutsättningar innebär vid övergång till barfota:

- Stora bra hagar med möjlighet till mycket rörelse
- När underlaget blir fruset och knöggligt måste man ha möjlighet att tillse att hästen inte behöver gå på knögglerna
- Tid att låta hästen vila vid övergången och inte rida om den är öm
- En person som verkar hästen som kan sin sak
- Att inte tro att man ska härda hovarna genom att rida trots att hästen är öm.

Sammanfattningsvis kan man säga att gå över till barfota är ett beslut som kräver att hästägaren har övervägt sina förutsättningar. Enligt min mening så går det alltså inte att säga att barfota alltid är bäst.

Trakterna var skyhöga och hovarna var högre på insidan runt om.
M

Jag har en skodd häst. Hennes trakter är verkligen inte skyhöga. Varför skulle de behöva vara det för att hästen är skodd?

Min unghäst har visat mig att hon inte gillar att kliva på stenar på grusvägar utan skor. Min hovslagare säger att hon har bra hovar, dock har hon antagligen relativt tunn sula och känner stenar och annat lätt. Ska jag inte få använda henne till ridning och körning? Hon är en vacker, levnadsglad 3,5-åring som är pigg och sprudlande glad. Tycker du att jag ska ta det i från henne genom att låta henne halta runt när jag rider, bara för att JAG inte vill att hon ska ha skor?

- En person som verkar hästen som kan sin sak
-.

Problemet är väl bara, vem kan avgöra om vem som kan? Hästägaren brukar inte vara särskilt bra på det, dessvärre! Oavsett det gäller barfotatalibaner eller sko-talibaner eller nåt annat...

Problemet är väl bara, vem kan avgöra om vem som kan? Hästägaren brukar inte vara särskilt bra på det, dessvärre! Oavsett det gäller barfotatalibaner eller sko-talibaner eller nåt annat...

Hästägare får väl bilda sig sin egen uppfattning. Det finns mycket bra litteratur på området. En del är ganska åldersstiget men evolutionen har inte förändrat hästarnas hovar så mycket på ett par decennier.

Det man ska akta sig för är litteratur som enbart syftar till att någon ska tjäna pengar på en viss metod.

Precis som på många andra områden måste hästägaren skaffa sig kunskap för att ta hand om sina hästar på ett bra sätt. Och inte förrän det rör sig om djurplågeri eller vanvård ska myndigheterna ingripa.

Men vissa metoder vad gäller "metod-religioner" hamnar i kniviga fall där metoden inte passar häst och arbete, vilket kan jämställas med vanvård....

Jag tror på att hästägaren skaffar sig kunskap som gör att kvaliten på utfört arbete är möjligt att bedöma. Sedan är referenser och utbildning viktigt, tycker jag.

En barfotahov som är i balans sticker inte i väg i tårna eller i trakterna mellan verkningarna. Den slits jämt och fint. Om andra bekymmer finns bör den som verkar hästen kunna förklara varför hästens hovar växer på ett eller annat sätt och vad vederbörande gör för att korrigera.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror på att hästägaren skaffar sig kunskap som gör att kvaliten på utfört arbete är möjligt att bedöma. Sedan är referenser och utbildning viktigt, tycker jag.

Jag måste då vara dum i huvudet, att man tar referenser på den person som utför vården på sin häst är väl självklart, kunskapen kommer sig inte av att stirra ensidigt utan att på ett mera ödmjukt sätt förstå att alla inte har samma förutsättningar eller situation vare sig det gäller häst eller människa.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 310
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?