Barfota - på gott eller ont

Sv: Barfota - på gott eller ont

Boj,,,, utifrån din Avatar som jag analyserar är "raggsockor" och eftersom du har mkt stor erfarenhet av sockor så ställer jag följande fråga ang, denna ras:smirk:

Är det vanligt att "Isisar" har en extriör med korta uppretade kotor (fram)???

Nyfiken och långt ifrån kunnig utifrån just Islansponnyns exriör.

Tacksam för kunskapsgivande svar.

Ja jag har en viss erfarenhet från "islandshäst", några stycken har jag och ytterligare någon på väg. Jag kan knappast påstå att det skulle vara vanligt, jag har sett någon enstaka men om man skall kalla det upprätade kotor vet jag inte för det kan lika gärna bero på hovslagaren.:smirk: Jag har aldrig drabbats av en uppretad kota, kan dom bli mycket ilskna tro?:angel:

Om man ska titta generellt på exteriör och avvikelser så torde nog en viss kobenthet samt kohasighet vara vanligast, likaså rakhasiga hästar är inte ovanliga. Detta om man tittar strikt på benen, skall man titta på hästen i sin helhet så skall hästen kunna mätas i tre lika stora delar på längden. Atlas till manke, manke till länd samt länd till svansrot. Då har man storleksmässigt en bra grundtyp, förutsatt att alla tre längderna är ungefär lika långa.

Möjligen är något oklart, isåfall får du fråga på nytt.

Ja jag har en viss erfarenhet från "islandshäst", några stycken har jag och ytterligare någon på väg. Jag kan knappast påstå att det skulle vara vanligt, jag har sett någon enstaka men om man skall kalla det upprätade kotor vet jag inte för det kan lika gärna bero på hovslagaren.:smirk: Jag har aldrig drabbats av en uppretad kota, kan dom bli mycket ilskna tro?:angel:

Islanshäst,, Tack så heter det ju.. Jag försökte o försökte med alla möjliga ord jag hört men alla va tydligen fel (och kränkande))

Uppretad kota har enligt min erfarenhet sin grund i uppretad hovis.:rofl:

I kväll är jag oslagbar...

Fasen va knäpp man blir när man är överarbetad.

Om man ska titta generellt på exteriör och avvikelser så torde nog en viss kobenthet samt kohasighet vara vanligast,

Jag känner till detta och har även stor erfarenhet av detta.

Nu gällde ju inte min fråga ryttarna utan hästarna.

Fasen nu blir jag bannad igen...

Förlåt,,,förlåt,,,, kunde bara inte låta bli,,, jag skyller på dåligt omdömme,,överarbetning (kolla va fasen skriver jag nu fick jag fång oxå utifrån överar,,, betning)

Man kan ju inte riktigt säga att dagens hästar lever som vildhästarna gör skrev:
Så enligt dig så finns det inga vildhästar längre ?
Varför inte gå en kurs i barfota hästar innan du dömer ut barfota hästar ?
Min häst har varit barfota 11 till 12 år så jag kan knappast kalla det mode.
Vildhästen har ju alltid varit barfota och inga hovslagare har dom haft heller så hur klarade dom att gå på alla slags underlag?
ömma fötter kan ju vem som hällst ha utan att vara halt för den delen.
Tänk bara på hur du själv känner på sommaren om du går barfota, använd lite sunt förnuft !
Den som vill ha skor så låt dom likaså dom som vill ha hästarna barfota.
Undra istället vad det är/var som gjorde hästen halt

Mvh Hoppalong

Så enligt dig så finns det inga vildhästar längre ?
Varför inte gå en kurs i barfota hästar innan du dömer ut barfota hästar ?
Min häst har varit barfota 11 till 12 år så jag kan knappast kalla det mode.
Vildhästen har ju alltid varit barfota och inga hovslagare har dom haft heller så hur klarade dom att gå på alla slags underlag?
ömma fötter kan ju vem som hällst ha utan att vara halt för den delen.
Tänk bara på hur du själv känner på sommaren om du går barfota, använd lite sunt förnuft !
Den som vill ha skor så låt dom likaså dom som vill ha hästarna barfota.
Undra istället vad det är/var som gjorde hästen halt

Mvh Hoppalong

Bästa inlägget på hela tråden. Jag är djupt imponerad och kan bara hålla med dig.

Gud så kul,,, jag dör av skratt.

Sv: Barfota javisst!!

En individ med korta uppretade kotor sliter naturlig mer i tån än i trakten och har ofta en liten underutvecklad stråle, en individ med långa veka kotor sliter naturligt mer i trakten än i tårna och har ofta en större mer utvecklad stråle.

Om min häst då är en sån med upprätade kotor, hur beter man sig då för att han inte ska slita ner sin tå? Är det bara skor som gäller då tycker du?

Om jag nu leker med tanken utifrån Skuggis häst, och hur den naturligt sliter sina hovar så vida hon nu ger fasen i att vara där och raspa i trakterna under tre veckor och dagligen rider den (vilket förmodligen inte är fallet)
näää... :o inte just nu... :crazy:
så skulle min första tanke om jag såg dessa hovar (obs!!! bara hovarna och hur dom slits) börja snurra analysera vilka skadeproblem den har.

Den sliter tå och "skjuter trakt" mer och mer ju längre tiden går och man inte är där och manipulerar hovens slitage. Klassiskt slitage utifrån skadeproblem är ömmande carpus(framknän) med secudär kotledsinflamation som följd. Trauma i djupa,ytliga böjsenan eller gaffelbanden av kronisk art.

Med tanke på att den tydligen även har liten underutvecklad stråle så anser kommer jag att tänka på att den lika gärna istället kan ha kroniska skador i strålbenet,strålbensbörsan eller strålbenets liggament samt övriga direkt anslutna strukturer.

Skellet skador som uppvisar detta slitage är direkt förknippat med hovbroskförbening,urkalkning av strålbenet, tillbaka bildning av hovbenet i dess bakre region, fraktur eller tillbaka bildning i kotsenbenen. Likväl kan skador i hovled,kronled eller kotled samt Carpus av kronisk åkomma uppvisa detta slitage.

Personligen blir jag aldrig "imponerad" av en hov som uppvisar ett så onormalt slitage, jag blir jävligt orolig och remiterar alltid en sådan häst till den klinik jag anser vara bäst på att utreda grundorsaken till detta onormala slitage.

När du skriver så blir ju JAG väldigt konfunderad att INGEN av mina hovslagare reagerat på att han slitit ner en framsko på bara ett par veckor sommartid... :(

Jag vill bara POÄNGTERA!!!! att jag aldrig här i ngt fall påstår eller påstått att skuggis häst betitter en skada som man nongalerar. Jag tog den bara som exempel utifrån vad hon själv skrivit utifrån hur den sliter sina hovar och hur hon åtgärdar undvikandet av detta sneslitage.

Hej o hopp. Hovis

Men eftersom du i dina funderingar här förutsätter att jag slutar raspa och rider dagligen, vilket jag ju inte gör... så går det egentligen inte att dra några slutsatser av hans slitage i dagsläget?
Jag borde sluta hålla efter hovarna, rida några veckor och se vad som händer? Innan det går att utläsa något av hans slitage?
Men hur gör man då vintertid? Snön lär ju inte slita hovarna precis... :crazy:

Jag ska ta och ringa min klinik här och höra vad de tror...

Islansponnyns
QUOTE]

HAHAHA !
Förstår inte varför folk tar så illa upp när man säger islandsponny?
det är ju en ponny.. allt under 148 cm är ponny och islansponnys blir ju inte högre än deteller ?:rofl:

förlåt att jag lånar tråden..:crazy:

det är ju en ponny.. allt under 148 cm är ponny och islansponnys blir ju inte högre än deteller ?

Var har du fått ifrån att den inte blir högre än 148 cm? Jag har ridit flera hästar som mätt långt utöver det, den sista på 163 cm.

Angående barfotats vara eller icke vara. Det finns mycket skickliga både hovslagare och hovvårdare i det här landet precis som det finns minst lika många, om inte fler, klåpare! En häst som går i hage och inte gör något klarar utan problem av att gå barfota såvida den inte sliter hovarna mer än vad de växer. däremot är inte hästar anpassade för att belastas med ryttare och tvingas springa i skog och mark eller, som ju är vanligt i det här landet, på grusvägar i ett tempo som de inte själva valt. Hästen är ett vandrande djur som utom då de flyr från rovdjur tar sig fram i skritt och långsam trav och hela tiden anpassar sig efter var den sätter fötterna. Att kräv aatt våra prestationsavlade tamhästar ska kunna gå barfota och ridas somvanligt i den svenska naturen som består av kuperad och stenig terräng varvat med grus och asfaltutan att hovarna slits mer än vad de växer anser jag som okunnigt och naivt. För att inte tala om när vi ska ge oss ut och rida i vårt kära vinterklimat med is och jävulskap. tror inte vildhästarna har de problemen... Visst kan en oskodd häst ta sig fram bättre än en skodd men obroddad häst men man han ju tänka sig hur mycket spänningar som sätter sig i musklerna av att både balansera sig själv och en ryttare på vår svenska glansis.. Vill man ha sin häst barfota får man räkna med att det tar tid för hästen att anpassa sig. Och verkligen ge den den tiden. Ofta mer änett år.Och se för guds skulltillatt ha en duktig hovvårdare eller hovslagare! inte någon helgutbildad eller självlärd klåpare!

HAHAHA !
Förstår inte varför folk tar så illa upp när man säger islandsponny?
det är ju en ponny.. allt under 148 cm är ponny och islansponnys blir ju inte högre än deteller ?:rofl:

förlåt att jag lånar tråden..:crazy:

OT:
Men grejen är att ponnydefinitionen inte finns när vi talar om riktiga hästar, islandshästar. Det finns inte olika tävlingsklasser map mankhöjd. Och rasen heter islandshäst.

Det handlar inte om att ta illa upp. Det handlar om att benämna saker vid deras riktiga namn, helt enkelt.

Riktiga hästar? Förstår inte riktigt, skulle islänningar vara "riktiga hästar" vad skjutsinge rider jag då på en käpphäst ;-)

Tycker om isisar men anser också att det är konstigt att man inte "får" kalla dem för ponny för det är just precis vad de är, ponnyer? Sedan att man inte på tävling kategoriserar upp dem anser jag inte har med saken att göra, enligt standard är alla hästar under 148 cm ponnyer, oavsett ras, Nordisar tillräckligt små kan också vara nordisponnyer men inte bli någon upprörd för det :-)

Mumin

Tycker om isisar men anser också att det är konstigt att man inte "får" kalla dem för ponny för det är just precis vad de är, ponnyer? Sedan att man inte på tävling kategoriserar upp dem anser jag inte har med saken att göra, enligt standard är alla hästar under 148 cm ponnyer, oavsett ras, Nordisar tillräckligt små kan också vara nordisponnyer men inte bli någon upprörd för det :-)

Mumin

Du får väl kalla dem för vad du önskar. Men eftersom rasen inte heter "isis" eller "islandsponny" så är det ju fel. Det korrekta namnet är "islandshäst" och inget annat.

Men kruxet är att för islandshästen finns ingen övre gräns, ej heller lägre som rasbenämningen anger för många ponnyraser.

Riktiga hästar? Förstår inte riktigt, skulle islänningar vara "riktiga hästar" vad skjutsinge rider jag då på en käpphäst ;-)

Mumin

Har du någonsin hört någon kalla en nordis med ponnymått för nordisponny? :confused:
Det låter ju så heldumt :p
Nordsvensk brukshäst heter det, oavsett höjd. Samma med araber väl? Inte säger folk "arabponny" :rofl: :rofl:
På samma vis benämner vi islandshästen vid sitt korrekta namn... Nämligen raggsocka :love:

Häääärligt att fler blir irriterade över folk som säger islandsponnysar... :devil:

''''''''*KL*
Är det kanske lite prestige här:angel:

Är det inte så att när det är förenligt med rasbeskivning att hästarna som regel är under kategorin ponnymått- kallas för ponny.
Isisar tävlar som regel inte med andra raser o då spelar mankhöjden ingen roll väl?

nordsvenskar o araber är väl som regel över 148 cm.

inte blir den som har fått tag på en halvblodsponny ledsen, utan tvärtom:d

däremot är små stora hästar inte lika gångbart.

Nej nej självklart inte, det var inte så jag menade heller :-)
Att en nordsvensk häst heter nordsvensk häst även om den är under ponnymåttet är självklart men det blir likförbannat en ponny. Men eftersom rasen i sig inte strävar efter något ponnymått utan att det är i stort sett en häst så är självklart namnet därefter

En islandshäst heter förstås islandshäst oavsett.. självklart. Men vad jag ifrågasatte var just varför heter det islandshäst och inte islandsponny? Islandshästar ska ju vara just ponnyer.

Det finns många ponnyraser som heter just hum.. o sen ponny ex. shetlands ponny fellponny, mfl

Mumin

Men kruxet är att för islandshästen finns ingen övre gräns, ej heller lägre som rasbenämningen anger för många ponnyraser.

Kruxet som jag ser det är att det tydligen inte finns ngn övre gräns, ej heller lägre rasbenämning för utövarna (läs ryttarna)

Har du någonsin hört någon kalla en nordis med ponnymått för nordisponny? :confused:
Det låter ju så heldumt :p
Nordsvensk brukshäst heter det, oavsett höjd.

Häääärligt att fler blir irriterade över folk som säger islandsponnysar... :devil:

Eller Nordsvensk travhäst väl?

Klimakteriemopparna heter väl Icelandic ponnies på engelska?
Underlig kuse som är Ponny på engelska och Häst på svenska.

Jag har en varmblodstravare som är inmätt och godkänd ponny.
Jag tycker nog att han är en ponny även om han rasmässigt är en häst.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar