Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får PM:a Hovis.
Tror dock att han menar att det finns en anledning till att den inte belastar sina trakter o därmed blir höga.
Jag har lagt märke till att när min barfota häst är lite gam-verkad har trakterna växt sig lite väl höga och han sliter hårt på tån, men när man sedan fixat detta, alltså tagit ner trakterna, så sliter han nästan inte alls på hoven
Först undrar jag vad du menar med "gamal verkad" är det en,två,tre veckor eller ett par månader???
Sedan undrar jag (efter att du har "fixat till detta") hur länge det dröjer att han nästan inte sliter alls på hoven.???
Hur fasen går detta ihop???? I ena stunden så sliter den tån och "skjuter trakt" i nästa stund så sliter den nästa inte alls på hoven.
Det enda som för mig verkar logiskt i detta sammanhang är att man minst en ggr i veckan är där och filar med raspen, då sliter den nästan inte alls på hoven, däremot så sliter raspen på hoven och man ger aldrig varesig hästen eller hoven en tjans att på ett naturligt sätt uppvisa hur den naturligt sliter sina hovar.
Jag har många gånger stått inför extremt svåra hov,belastnings relaterade problem och den bästa lösningen jag har genom erfarenhet skaffat mig är att helt enkelt i dom fall dom varit skodda, helt enkelt tagit av skorna och låtit den gå barfota ett par veckor. Sedan har jag analyserat individens naturliga slitning,tagit hänsyn till bruk,arv,extriör och deras fysiologi. Helt enkelt lyssnat och läst av den enskilda individen och hur den har slitit, belastat sina hovar. Det är jättelätt att då avslöja den enskilda individens problem, det gäller bara att man har hela deras fysiologi klar för sig.
Jag anser att det är totalt felaktigt att titt som tät gå in och manipulera deras naturliga slitning av hovarna, man får då aldrig den helhetsbild utifrån individen som är så viktig för att kunna åtgärda primärfelen utan ser sig helt blind på det secundära.
Tyvärr kommer verkligheten alltid ikapp sagan men då brukar det alltid vara för sent.
Barfota eller inte är som liv eller pina. min häst hade så jävla fula fötter med skorna på och han är bara 6 år.
men det är inte bara att dra av skorna och ringa hovslagaren.
det finns 2 olika metoder strasser och typ naturlig verkning eller något liknande... skillnaden mellan dom är inte resultatet utan tiden som hästen har ont innan det blir bra. strasser som min häst verkas efter så har dom skit ont i ca2-4 dagar men sedan är det bara på grus och asfalt med grus på som gör ont. medans med den naturliga så blir det en längre period med smärta eftersom dom tar lite i taget.
min häst har nu hur fina hovar som helst dom har inte slitits för mycket och har inte gått sönder och jag annser att om han kan vara barfota så kan alla hästar det och det beror bara på hur fötterna verkas!! jag har aldrig sett en hovslagare nästan lagt sig ner för att kolla vinklarna på hovarn.
.QUOTE] jag har aldrig sett en hovslagare nästan lagt sig ner för att kolla vinklarna på hovarn
Om en häst visar sig "skjuta trakt", vad anser du då är fel? Senor på baksidan? På vilket sätt? Felbyggda? Överbelastade? Underbelastade?
En fråga från amatör, har han alltid gjort så här? Om inte när började detta?
Sedan i våras är han barfota och då har hovarna betett sig som de gör nu, alltså att de verkar växa till mer baktill vid trakterna.
I början av barfotatiden hade han inte lika låga trakter som nu, jag tyckte att det inte verkade vettigt att ändra alltför snabbt.
Ojoj... svårare än är det när man inte ser hästen live :smirk:
Hoppas min specialhovis har vägarna hit upp snart så jag får ventilera mina funderingar med honom...
Vad säger "hovis" som har erfarenhet från ett brett antal hästar, är det verkligen så vanligt att hästar får skitont när man tar av skorna och barfotaverkar??????
Det är ett generellt svar, sen måste detta avvägas mellan olika individer. Det skall tas hänsyn till mycket, och det överlåter jag med varm hand att förklara till den mera insatta/utbildade i frågan.