Barfota - på gott eller ont

Sv: Barfota - på gott eller ont

Du får PM:a Hovis.
Tror dock att han menar att det finns en anledning till att den inte belastar sina trakter o därmed blir höga.

utav alla inlägg jag läst var Pinges det första vettiga.

jag själv kan bara utgå ifrån min egen erfarenhet tillsammans med min egna häst. han kom till oss med sulor/alu.skor och ord om att han har känsliga hovar och inte säkert kunde ha tjocka järnskor, sulorna åkte av och järnskor på och hans fötter blev långsam starkare. en tid fick han gå barfota men slitaget blev för stort och har haft skor ständigt i 10 år med många problem, sprickor,röta bölder. utan broddar i delvis isiga hagar för jag tröttnade på trampskador och han lärde sig väldigt snabbt på hur man sätter fötterna på is. nu på ålderns höst har skorna åkt av och tack vare det OCH RÄTT FODERSTAT mår hans fötter bättre och är starkare än på länge. blodcirkulationen kommer igång bättre utan skor och han är inte längre lika svullen i benen. jag tycker att finns det möjlighet så ska man back to basic. något jag kan råda hästägare är att gå en ordentlig kurs i hovvård/tappsko det ger en mycket och man vet mer vad det är hovslagarn gör och du kan va mer kräsen och ifrågasättande.

Du får PM:a Hovis.
Tror dock att han menar att det finns en anledning till att den inte belastar sina trakter o därmed blir höga.

Jo, fast när jag ville höra om han hade någon teori om VAD det skulle kunna vara fick jag inget svar...

Men jag ville också höra vad ni andra menar när ni säger att hästen sliter för mycket och inte kan gå barfota. Sliter de då lika mycket runt om eller är det vanligt att det blir som på min kille?
Kan det skilja sig beroende på om de rids mycket? För han har inte ridits mycket utan boots och då bara på ganska mjuka underlag...

Jag har lagt märke till att när min barfota häst är lite gam-verkad har trakterna växt sig lite väl höga och han sliter hårt på tån, men när man sedan fixat detta, alltså tagit ner trakterna, så sliter han nästan inte alls på hoven :confused:

Först undrar jag vad du menar med "gamal verkad" är det en,två,tre veckor eller ett par månader???

Sedan undrar jag (efter att du har "fixat till detta") hur länge det dröjer att han nästan inte sliter alls på hoven.???

Hur fasen går detta ihop???? I ena stunden så sliter den tån och "skjuter trakt" i nästa stund så sliter den nästa inte alls på hoven.

Det enda som för mig verkar logiskt i detta sammanhang är att man minst en ggr i veckan är där och filar med raspen, då sliter den nästan inte alls på hoven, däremot så sliter raspen på hoven och man ger aldrig varesig hästen eller hoven en tjans att på ett naturligt sätt uppvisa hur den naturligt sliter sina hovar.

Jag har många gånger stått inför extremt svåra hov,belastnings relaterade problem och den bästa lösningen jag har genom erfarenhet skaffat mig är att helt enkelt i dom fall dom varit skodda, helt enkelt tagit av skorna och låtit den gå barfota ett par veckor. Sedan har jag analyserat individens naturliga slitning,tagit hänsyn till bruk,arv,extriör och deras fysiologi. Helt enkelt lyssnat och läst av den enskilda individen och hur den har slitit, belastat sina hovar. Det är jättelätt att då avslöja den enskilda individens problem, det gäller bara att man har hela deras fysiologi klar för sig.

Jag anser att det är totalt felaktigt att titt som tät gå in och manipulera deras naturliga slitning av hovarna, man får då aldrig den helhetsbild utifrån individen som är så viktig för att kunna åtgärda primärfelen utan ser sig helt blind på det secundära.

Tyvärr kommer verkligheten alltid ikapp sagan men då brukar det alltid vara för sent.

Först undrar jag vad du menar med "gamal verkad" är det en,två,tre veckor eller ett par månader???

Sedan undrar jag (efter att du har "fixat till detta") hur länge det dröjer att han nästan inte sliter alls på hoven.???

Hur fasen går detta ihop???? I ena stunden så sliter den tån och "skjuter trakt" i nästa stund så sliter den nästa inte alls på hoven.

Det enda som för mig verkar logiskt i detta sammanhang är att man minst en ggr i veckan är där och filar med raspen, då sliter den nästan inte alls på hoven, däremot så sliter raspen på hoven och man ger aldrig varesig hästen eller hoven en tjans att på ett naturligt sätt uppvisa hur den naturligt sliter sina hovar.

Jag har många gånger stått inför extremt svåra hov,belastnings relaterade problem och den bästa lösningen jag har genom erfarenhet skaffat mig är att helt enkelt i dom fall dom varit skodda, helt enkelt tagit av skorna och låtit den gå barfota ett par veckor. Sedan har jag analyserat individens naturliga slitning,tagit hänsyn till bruk,arv,extriör och deras fysiologi. Helt enkelt lyssnat och läst av den enskilda individen och hur den har slitit, belastat sina hovar. Det är jättelätt att då avslöja den enskilda individens problem, det gäller bara att man har hela deras fysiologi klar för sig.

Jag anser att det är totalt felaktigt att titt som tät gå in och manipulera deras naturliga slitning av hovarna, man får då aldrig den helhetsbild utifrån individen som är så viktig för att kunna åtgärda primärfelen utan ser sig helt blind på det secundära.

Tyvärr kommer verkligheten alltid ikapp sagan men då brukar det alltid vara för sent.

Efter två-tre veckor börjar det bli så att man ser att tån slits rund.
När jag(eller hovis) raspat ner trakterna till sulnivå(som hovis visat) så slutar han direkt att runda tån själv så mycket. Runt om hela hoven rundar han själv hoven som det verkar, där brukar jag inte behöva röra honom.

Tror du att det skiljer sig om han blir riden mycket på hårt underlag jämfört med om han bara går i hagen? Just hur slitaget blir menar jag?

Men om vi säger att det är naturligt för honom att "skjuta trakt" betyder det att han alltså borde få ha högre trakter? Men går han med så höga trakter sliter han ju som attan på tån, både skodd och oskodd.... :confused:
Båda utbildade hovisarna som kikat på honom säger att han om något borde ha lägre trakt? :confused:

Om en häst visar sig "skjuta trakt", vad anser du då är fel? Senor på baksidan? På vilket sätt? Felbyggda? Överbelastade? Underbelastade?

*suck* vad jobbigt det här är när man inte har alla svar och sedan får olika svar från olika personer :smirk:

Tack för att du försöker förklara! :bow:

Sv: Barfota javisst!!

Barfota eller inte är som liv eller pina. min häst hade så jävla fula fötter med skorna på och han är bara 6 år.

men det är inte bara att dra av skorna och ringa hovslagaren.
det finns 2 olika metoder strasser och typ naturlig verkning eller något liknande... skillnaden mellan dom är inte resultatet utan tiden som hästen har ont innan det blir bra. strasser som min häst verkas efter så har dom skit ont i ca2-4 dagar men sedan är det bara på grus och asfalt med grus på som gör ont. medans med den naturliga så blir det en längre period med smärta eftersom dom tar lite i taget.
min häst har nu hur fina hovar som helst dom har inte slitits för mycket och har inte gått sönder och jag annser att om han kan vara barfota så kan alla hästar det och det beror bara på hur fötterna verkas!! jag har aldrig sett en hovslagare nästan lagt sig ner för att kolla vinklarna på hovarn.

Nej, när vår hovslagare tyckte att något var oklart så behövde han göra mer än att lägga sig på golvet (och jo, det gjorde han (sätta sig i linje) också när så var befogat). Till exempel se hästen i arbetstrav och annan rörelse för att kunna bedöma helheten.

Det är ju MÄRKLIGT att det hela tiden skrivs att alla hästar får så in i nordens ont av att gå barfota efter en skoningsperiod. Vi har 17 hästar varav 1 är något ömfotad barfota. Menar ni att hästarna blir ömfotade vid belastning eller menar ni verkligen att hästarna blir ömfotade allmänt efter verkningen????

För då uppkommer två frågor:
1. Varför skor ni inte hästarna om de har ont vid belastning?? alt. låter bli att belasta dem.
2. Om hästen är ömfotad allmänt, så är verkningsmetoden knappast speciellt bra.

Att hästen sedan efter flera veckor klarar att kompensera smärta från knepiga vinklar är knappast belägg för någonting..

Vad säger "hovis" som har erfarenhet från ett brett antal hästar, är det verkligen så vanligt att hästar får skitont när man tar av skorna och barfotaverkar??????

QUOTE] jag har aldrig sett en hovslagare nästan lagt sig ner för att kolla vinklarna på hovarn
.
Det är för att de är sjukligt fixerade vid bara hovens vinkel. Inte i förhållande till benet o resten av hästen.

De har en egen syn på hur gradantalet SKA se ut, inte att hästen ska stå i balans.

Om en häst visar sig "skjuta trakt", vad anser du då är fel? Senor på baksidan? På vilket sätt? Felbyggda? Överbelastade? Underbelastade?

En fråga från amatör, har han alltid gjort så här? Om inte när började detta?

En fråga från amatör, har han alltid gjort så här? Om inte när började detta?

Jaaa.... han har ju varit skodd av olika hovslagare under de fyra år jag har haft honom. Då kan jag tycka att vinklarna varit ungefär desamma hela tiden, och han har alltid slitit otroligt mycket tå. T.o.m så hovisarna varit impade :smirk:

Sedan i våras är han barfota och då har hovarna betett sig som de gör nu, alltså att de verkar växa till mer baktill vid trakterna.
I början av barfotatiden hade han inte lika låga trakter som nu, jag tyckte att det inte verkade vettigt att ändra alltför snabbt. Men då var ju alltså slitaget stort på tårna. Först när vi kommit ner i den trakthöjd som hovis tycker är bra slutar han slita så mycket på tån... Jag tog det som ett positivt tecken... :confused:

Visserligen har jag ridit honom mycket sparsamt sedan i våras pga dåligt med tid, lite ömfot och en korrigering av snedhet hos både ryttare och häst... Kanske gör skillnad? När jag är riden på typ grusväg osv har han haft boots...

Sedan i våras är han barfota och då har hovarna betett sig som de gör nu, alltså att de verkar växa till mer baktill vid trakterna.
I början av barfotatiden hade han inte lika låga trakter som nu, jag tyckte att det inte verkade vettigt att ändra alltför snabbt.

Men titta nu på vad du skriver, blir trakterna för höga eller är de för låga?:confused:

Min erfarenhet är den att en häst som inte belastar hela hoven har ont någonstans, se te x vid en hovböld då hästen endast vill gå på tå i aktuell hov. Så undersök varför din häst inte vill belasta hela hoven, hittar du svaret kommer sannolikt detta problem försvinna vid åtgärd.

Hmm.. alltså, när han var skodd hade han för höga trakter enligt nuvarande hovis. När han blev avskodd fick han ha kvar en del av den för höga trakten och så sänkte vi sakta. Först när vi var nere på den trakthöjden hovis tyckte var lämplig slutade han "överslita" tån. Men sedan håller han inte själv hoven bra, utan på ett par veckor har trakter och traktstöd(eller hörnstöd, vad hette de nu??) växt mycket och då börjar han "överslita" tån...

Detta är ju bara på framfossingarna, och där är strålen fortfarande trång och tunn tycker jag, jämfört med bak... Bakfossingarna sliter han fint och jämnt hela tiden... Jag har en känsla av att när han ömmar på grus tex så är det strålen som gör ont, han har nämligen superhård och fin sula... Så är det kanske bara så? Att strålen är för dålig och därmed öm? och därför belastar han inte bakdelen av hoven? :idea:

Jäklar, hur får jag isf till strålen? :confused:
Den har ju blivit bättre än förut, men ändå sååå tunn... kan knäppa lite kort och visa...

DÅ ska jag lägga mig i en hovtrådm, trots att det är ÅR sen jag gjorde det senast...
MIN uppfattning är att de hästar som blir höga i trakterna i stället för att skjuta iväg i tårna är oftast de som har branta kotor. Och det syns naturligtvis mest när de går barfota, för då nöter den ner tårna men inte trakterna. Sätter man skor på dem så hindras nötningen i tån så det blir inte lika markant skillnad. Men ändå så växer trakterna mycket på dessa hästar.

OM jag ser till det Boj skriver, det FINNS lidanden där hästen väljer att belasta tån före trakten och en VISS förändring av detta slag kanske är möjlig. Men eftersom jag inte vill måna f*n på väggen innan han står modell där, så tänker jag inte nämna VAD...

Vad gäller strålen så får man tyvärr acceptera att vissa hästar har stora rejäla strålar medan andra har små och svagare utvecklade sådana. Små strålar hänger ofta ihop med trånga hovar. Och man kan inte gåra såå mycket åt trånga hovar, om de inte beror på katastrofal felskoning. Många hästar har dessa trånga hovar och klena strålar av födsel (gener) och ohejdad vana.

Och en kommentar till innan jag lämnar tråden åt sitt öde ;)
JAG har krupit runt på stallgolv för att hålla koll på vinklar - det första året jag var verksam som hovslagare. Efter det har jag fått en känsla för vinklarna som gör att jag lättare ser om det blivit korrekt eller inte. Vinkelmätare är dock något som ALDRIG skulle hamna i min skolådda....

*vinkar adjö*

Men nej... gå inte då.. jag hade lite följdfrågor... :(

Ska man då tänka sig att den här hästen har branta kotor? Och låta den ha högre trakter? Eller vad? Detta är en islänning och de har ofta lite brantare kotor va?
På något vis känns det som att om han får ha höga trakter så nöter han så fel att han tillslut inte kan vara barfota, men sänker jag trakterna blir det inte så... Ska han alltså
1: inte vara barfota
eller
2: inte ha höga trakter :confused:

Jag svarar kort så här, när trakten blir för hög blir även kotvinkeln felaktig. Vilket innebär att kotan blir felaktigt belastad, istället för rakt uppifrån blir kotan belastad lite framifrån snett bakåt med för höga trakter. Resten överlåter jag till mera utbildade att förklara.

Ojoj... svårare än är det när man inte ser hästen live :smirk:

Hoppas min specialhovis har vägarna hit upp snart så jag får ventilera mina funderingar med honom... :idea:

Ojoj... svårare än är det när man inte ser hästen live :smirk:

Hoppas min specialhovis har vägarna hit upp snart så jag får ventilera mina funderingar med honom... :idea:

Det är ett generellt svar, sen måste detta avvägas mellan olika individer. Det skall tas hänsyn till mycket, och det överlåter jag med varm hand att förklara till den mera insatta/utbildade i frågan.

Vad säger "hovis" som har erfarenhet från ett brett antal hästar, är det verkligen så vanligt att hästar får skitont när man tar av skorna och barfotaverkar??????

Nej det tycker jag absolut inte så länge man vet vad man gör och hästägaren är medveten om att hoven inte kan utsättas för större slitage än hovens naturliga tillväxt. Så snart hästen börjar ömma i hovarna så har hovarna utsatts för större slitage än tillväxten, svårare än så är det inte.

Lätt gemförelse kan göras om man klipper sina naglar lite "för bra" ja då ömmar det naturligtvis en viss tid och inte fasen är man väl så korkad att man så snart det slutar ömmar är där och klipper lite "för bra" igen.. Det där blev inget bra, vi behöver ju inte gå på våra naglar.

Vid all verkning när man tar av skorna och har för avsikt att låta den gå barfota gäller det att man tar hänsyn till hela hästens extriör,benaxlar,mm för att den skall slita så jämt och balanserat som möjligt.

En individ med korta uppretade kotor sliter naturlig mer i tån än i trakten och har ofta en liten underutvecklad stråle, en individ med långa veka kotor sliter naturligt mer i trakten än i tårna och har ofta en större mer utvecklad stråle.

Slits sedan hoven snett så kommer den förr eller senare (ofta förr) att börja ömma i den mest slitna delen med resultat att den naturligt försöker avlasta det ömmande området vilket resulterar i att den dels inte kommer belasta hela sin hov naturligt samt börjar uppvisa ett helt onaturligt belastnings och rörelsemönster med en överbelastning i en annan kroppsdel.

Om man nu inte gör ngt åt denna avlastning som leder till en överbelastning i en annan kroppsdel kommer man förr eller senare (oftast senare) upptäcka en hälta i den överbelastade delen vilket vi brukar kalla för en secundrär åkomma då den primära åkomman är den sedan tidigare avlastade kroppsdelen.

Alltså man har skaffat sig två problem och för att utreda hela denna problematik måste man börja med att åtgärda den synliga hältan (den secundära) och så snart den hältan avklingar så kommer man kunna skönja det grundläggande problemet (den primära orsaken) .

Om jag nu leker med tanken utifrån Skuggis häst, och hur den naturligt sliter sina hovar så vida hon nu ger fasen i att vara där och raspa i trakterna under tre veckor och dagligen rider den (vilket förmodligen inte är fallet) så skulle min första tanke om jag såg dessa hovar (obs!!! bara hovarna och hur dom slits) börja snurra analysera vilka skadeproblem den har.

Den sliter tå och "skjuter trakt" mer och mer ju längre tiden går och man inte är där och manipulerar hovens slitage. Klassiskt slitage utifrån skadeproblem är ömmande carpus(framknän) med secudär kotledsinflamation som följd. Trauma i djupa,ytliga böjsenan eller gaffelbanden av kronisk art.

Med tanke på att den tydligen även har liten underutvecklad stråle så anser kommer jag att tänka på att den lika gärna istället kan ha kroniska skador i strålbenet,strålbensbörsan eller strålbenets liggament samt övriga direkt anslutna strukturer.

Skellet skador som uppvisar detta slitage är direkt förknippat med hovbroskförbening,urkalkning av strålbenet, tillbaka bildning av hovbenet i dess bakre region, fraktur eller tillbaka bildning i kotsenbenen. Likväl kan skador i hovled,kronled eller kotled samt Carpus av kronisk åkomma uppvisa detta slitage.

Personligen blir jag aldrig "imponerad" av en hov som uppvisar ett så onormalt slitage, jag blir jävligt orolig och remiterar alltid en sådan häst till den klinik jag anser vara bäst på att utreda grundorsaken till detta onormala slitage.

Jag vill bara POÄNGTERA!!!! att jag aldrig här i ngt fall påstår eller påstått att skuggis häst betitter en skada som man nongalerar. Jag tog den bara som exempel utifrån vad hon själv skrivit utifrån hur den sliter sina hovar och hur hon åtgärdar undvikandet av detta sneslitage.

Hej o hopp. Hovis

Det är ett generellt svar, sen måste detta avvägas mellan olika individer. Det skall tas hänsyn till mycket, och det överlåter jag med varm hand att förklara till den mera insatta/utbildade i frågan.

Boj,,,, utifrån din Avatar som jag analyserar är "raggsockor" och eftersom du har mkt stor erfarenhet av sockor så ställer jag följande fråga ang, denna ras:smirk:

Är det vanligt att "Isisar" har en extriör med korta uppretade kotor (fram)???

Nyfiken och långt ifrån kunnig utifrån just Islansponnyns exriör.

Tacksam för kunskapsgivande svar.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025