S
SO Hovslagare
Sv: Barfota - på gott eller ont
Jäpp.. Det är ont om varmblodiga nordisar.
Jäpp.. Det är ont om varmblodiga nordisar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
.. och lika ont om nordsvenska travhästar..Jäpp.. Det är ont om varmblodiga nordisar.
Inte då..
En kallblodtravare kan ju lika gärna vara en finsk kallblodtravare som inte är samma ras som den Nordsvenska kallblodstravaren
Så länge STC benämner dom som Nordsvenska travare så kan jag göra det samma utan att känna att jag är alltför luddig.
Jaha, det visste inte jag att de gjorde.
Konstigt när det står kallblodig travare i passen, under "sportinfo" på deras hemsida och när de skiver det vid mailkontakt
Alltid lär man sig något nytt på Buke
En tjej i mitt stall drog av skorna på sin 16-åriga häst för över 1 år sedan. Hade inga problem med skor på sin häst men det har väl gått lite mode i att ha sina hästar utan skor.
Häromdagen när hästen leddes in från hagen, som är väl täckt med gräs och har inga stora stenar och mjukt underlag efter regn, haltade den väldigt mycket på vänster fram. Ägaren var inte där så vi kollade om den hade skador etc men hittade inget. Nästa dag när jag såg ägaren frågade jag hur det var med hennes häst. Först såg hon ut som ett frågetecken men förklarade sen att det var normalt att den kom inte och var jättehalt men att det inte var något fel på hästen. Hon sätter på sådana där skor (vet ej vad de heter) när hon ska rida ut, så hästen klarar ju inte av att gå barfota egentligen. På ridbanan har vi mjukt underlag så där behöver den inte de där tillfälliga skorna.
Är det inte bara och inse att denna hästen inte klarar sig utan skor. En häst haltar inte om den inte har ont. Man kan ju inte riktigt säga att dagens hästar lever som vildhästarna gör, vi har avlat fram ädlare modeller, de lever ett helt annorlunda liv och rör på sig på ett annat vis.
Måste börja ställa frågan: Varför tror du att hästen inte klarar sig utan skor? Jo, svaret är lätt. Vi har förstört dom genom att sätta på skor från första början!
Håller fullständig med. Anser att det är snåla hästägares påfund att inte sko sina hästar. Vansinne!
Du får väl kalla dem för vad du önskar. Men eftersom rasen inte heter "isis" eller "islandsponny" så är det ju fel. Det korrekta namnet är "islandshäst" och inget annat.
Hej, bra inlägg fast du talar väldigt högt. Jag har en fråga till dig som jag hoppas du kan svara på då jag än så länge aldrig fått ett faktagrundat svar på den vare sig här eller på andra forum. Ingen häst föds med skor men många behöver förr eller senare skos av en eller annnan orsak. Vad beror det på och under vissa omständigheter kan det vara till hästens välbefinnande att den skos???
Enda gången de har problem är när det är blankis! Då finns det iof broddade boots, men jag har inte idats köpa några. Jag låter dem helt enkelt ta det lugnt då. (Vi har vintervila i stället för sommarvila kan man säga.:smirk: ) Och ja, de rids på alla underlag och har inga problem med det.Jag har inget emot att ha hästar barfota OM de bara ska gå i en hage eller tränas i sand eller torv. På mer fasta underlag föredrar jag skor, speciellt vintertid. Min fråga är egentligen till er som har djuren barfota över vintern, hur tänker ni? Jag vill definitint inte ha svaret" se till de vilda hästarna" för mer intelligenta än så är ni, eller hur? Varje vinter byter jag däck på bilen för att inte halka av vägen. Jag gör samma sak för hästen då jag inte vill att den ska skada sig själv.
Hur tänker man när man väljer att inte ge hästen fäste inför vintern?