Barfota - på gott eller ont

Sv: Barfota - på gott eller ont

Jäpp.. Det är ont om varmblodiga nordisar.

Inte då..
En kallblodtravare kan ju lika gärna vara en finsk kallblodtravare som inte är samma ras som den Nordsvenska kallblodstravaren

Inte då..
En kallblodtravare kan ju lika gärna vara en finsk kallblodtravare som inte är samma ras som den Nordsvenska kallblodstravaren

Vad jag vet så finns det inget som heter nordsvensk kallblodstravare.
Däremot finns det norska, finska och svenska kallblodstravare..

Den har sitt ursprung i nordsvensken och dölehästen, ja. Men sedan 60-talet är raserna helt skilda åt med olika stamböcker, och därför är det fel att säga att kallblodstravaren är nordsvensk.

Immer

medans vi ändå är inne på kallblod så kan jag ju säga att Islandsponnys är kallblod det också.
Precis som att våra svenska halvblod är varmblod det med :D

Det var ingen nyhet för mej.
Men du kanske bara lånade svara-knappen?

Immer

Så länge STC benämner dom som Nordsvenska travare så kan jag göra det samma utan att känna att jag är alltför luddig.

Så länge STC benämner dom som Nordsvenska travare så kan jag göra det samma utan att känna att jag är alltför luddig.

Jaha, det visste inte jag att de gjorde.
Konstigt när det står kallblodig travare i passen, under "sportinfo" på deras hemsida och när de skiver det vid mailkontakt :crazy:

Alltid lär man sig något nytt på Buke :angel:

Jaha, det visste inte jag att de gjorde.
Konstigt när det står kallblodig travare i passen, under "sportinfo" på deras hemsida och när de skiver det vid mailkontakt :crazy:

Alltid lär man sig något nytt på Buke :angel:

Citat från nyhetsbullentin fr. STC

" Världsrekord av ruggig Järvsöfaks
050713 kl 13.21

Järvsöfaks demolerade världsrekordet för nordsvenska travare: makalösa 1.17,9 över 1640 meter i Gävle.

En optimistisk Jan-Olov Persson hade kommit till Gävle beredd att slå världsrekordet.
Och han gjorde det med besked!"

Så nog används benämningen "Nordsvensk travare" så de allra flesta förstår vilken typ av hästar det gäller.

*KL*

Nu får ni ursäkta, tråden börjar mer och mer likna vem som har mest rätt i ett ämne som inte rör denna tråd.

Ni får gärna fortsätta den diskussionen via PM, eller starta en ny tråd i ämnet i aktuellt forum.

Vissa tillfälliga avvikelser kan vara ok, men nu tycker jag att ämnet är färdigdiskuterat.

Boj/moderator

En tjej i mitt stall drog av skorna på sin 16-åriga häst för över 1 år sedan. Hade inga problem med skor på sin häst men det har väl gått lite mode i att ha sina hästar utan skor.

Häromdagen när hästen leddes in från hagen, som är väl täckt med gräs och har inga stora stenar och mjukt underlag efter regn, haltade den väldigt mycket på vänster fram. Ägaren var inte där så vi kollade om den hade skador etc men hittade inget. Nästa dag när jag såg ägaren frågade jag hur det var med hennes häst. Först såg hon ut som ett frågetecken men förklarade sen att det var normalt att den kom inte och var jättehalt men att det inte var något fel på hästen. Hon sätter på sådana där skor (vet ej vad de heter) när hon ska rida ut, så hästen klarar ju inte av att gå barfota egentligen. På ridbanan har vi mjukt underlag så där behöver den inte de där tillfälliga skorna.

Är det inte bara och inse att denna hästen inte klarar sig utan skor. En häst haltar inte om den inte har ont. Man kan ju inte riktigt säga att dagens hästar lever som vildhästarna gör, vi har avlat fram ädlare modeller, de lever ett helt annorlunda liv och rör på sig på ett annat vis.

Måste börja ställa frågan: Varför tror du att hästen inte klarar sig utan skor? Jo, svaret är lätt. Vi har förstört dom genom att sätta på skor från första början! Jag har mina två hästar utan skor och skulle aldrig nånsinn kunna tänka tanken på att sätta på dom ett par skor igen! Min "verkare" verkar enligt en metod som tillåter hästen att själv forma om sina hovar till den naturliga hovformen, där hovarna fungerar som bäst. Inspirerat på vildhästarnas hovar.

Tack vare att jag tog av skorna på min fångponny kunde hennes liv räddas, både fången och hovbensrotationen är helt borta. Med skor hade hennes liv slutat för drygt 2 år sedan.. Tänk på det nästa gång ni skor era hästar.

Måste börja ställa frågan: Varför tror du att hästen inte klarar sig utan skor? Jo, svaret är lätt. Vi har förstört dom genom att sätta på skor från första början!

Hej, bra inlägg fast du talar väldigt högt. Jag har en fråga till dig som jag hoppas du kan svara på då jag än så länge aldrig fått ett faktagrundat svar på den vare sig här eller på andra forum. Ingen häst föds med skor men många behöver förr eller senare skos av en eller annnan orsak. Vad beror det på och under vissa omständigheter kan det vara till hästens välbefinnande att den skos???

Håller fullständig med. Anser att det är snåla hästägares påfund att inte sko sina hästar. Vansinne!

Jag anser mig inte vara snål och inte heller elak mot mina djur. Ingen av avelstona har skor, endast en av dem har någonsin haft det. Varför skulle de ha det för att det finns någon enstaka isfläck på väg till hagen och någon enstaka fläck i hagen?????
Vi rider stona hela vintern. Antingen i ridhus el i skogen. När vi rider längs vägarna så är det längs kanten men vi undviker vägarna på vintern då vi inte litar på bilarna, här varken sandas el saltas det.

De är inte ömma och halkar gör de sällan.Blir inte tunga i kroppen förrän i mars och då är det få isfläckar kvar.

Du får väl kalla dem för vad du önskar. Men eftersom rasen inte heter "isis" eller "islandsponny" så är det ju fel. Det korrekta namnet är "islandshäst" och inget annat.

Hörde denna diskussoion för 15 år sedan på en tidigare arbetsplats. Där var det en syrra som var orolig för vilka mått hennes islandshäst i storlek som B-ponny skulle ha minst. Jag tyckte att det var självklart att den minst skulle ha mått för en B-ponny men det tyckte inte hon. Det var ju inte en ponny utan en häst.......:rofl: :rofl: (boxstorlek alltså)

Hej, bra inlägg fast du talar väldigt högt. Jag har en fråga till dig som jag hoppas du kan svara på då jag än så länge aldrig fått ett faktagrundat svar på den vare sig här eller på andra forum. Ingen häst föds med skor men många behöver förr eller senare skos av en eller annnan orsak. Vad beror det på och under vissa omständigheter kan det vara till hästens välbefinnande att den skos???

Jag tar mig friheten att svara dig.
Ingen häst föds med skor men de föds ej heller med vagn bakom sig eller med ryttare på ryggen. De föds ej heller för att gå p grus el asfalt. Behöver de skos för att de är hovömma så ska man sko dem för deras välbefinnandes skull. Kan de gå barfota så är det bra och då är det onödigt att sko dem.

Jag har inget emot att ha hästar barfota OM de bara ska gå i en hage eller tränas i sand eller torv. På mer fasta underlag föredrar jag skor, speciellt vintertid. Min fråga är egentligen till er som har djuren barfota över vintern, hur tänker ni? Jag vill definitint inte ha svaret" se till de vilda hästarna" för mer intelligenta än så är ni, eller hur? Varje vinter byter jag däck på bilen för att inte halka av vägen. Jag gör samma sak för hästen då jag inte vill att den ska skada sig själv.

Hur tänker man när man väljer att inte ge hästen fäste inför vintern?
Enda gången de har problem är när det är blankis! Då finns det iof broddade boots, men jag har inte idats köpa några. Jag låter dem helt enkelt ta det lugnt då. (Vi har vintervila i stället för sommarvila kan man säga.:smirk: ) Och ja, de rids på alla underlag och har inga problem med det.

Om vi nu ska vara riktigt ärliga, så förstör vi ju även hästen genom att sätta på den en sadel. Ännu mer påfrestning måste det ju bli genom att man sätter upp en ryttare också, så sanningen sitter nog inte i skorna utan i ryttaren.

Man säger ju inga hovar ingen häst, men oftast har inte hästen samma behov av kvalite på hovarna utan ryttare. Dvs de behöver inte ens se ut som hovar utan något förvridet som man endast genom gissning kan ana är en hov, men utan ryttare klarare de sig utmärkt och med en ryttare hade det varit en katastrof.

Jag såg en bandad film här för några veckor sedan, den handlade om en man som vikt sitt liv till att verka hovar på riktiga vildhästar (de som finns kvar). Bl a har han hjälpt till med Przewalskihästen som anses vara den vildaste av alla hästar, numera är arten utrotningshotade och lever endast i djurpark. Men för att verka hästen krävdes att den sövdes, och hoven växte på en mycket onaturligt sätt. Denna häst levde på stäppen i mongoliet, och borde ju därför ha haft en rätt naturlig nedslitning av hoven. Det finns flera arter av vilda hästar som har samma problem, trots olika typer av marker och levnadsförhållanden verkar det ändå förekomma samma typ av problem som behövs verkas.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 310
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?