Barfota - på gott eller ont

Sv: Barfota - på gott eller ont

En korrekt fysiologisk utförd skoning av en kompetent hovis hämmar hovmekanismen mer än en barfotahov, det finns det forskning på. Dock så är det en försumbar hämning av hovmekanismen om den är korrekt utförd och avsevärt mindre hämmande för hovmekanismen än en barfotahov som ömmar och inte tar upp full belastning.

*
Så sant ,så sant.:bow:

Både Strasserverkarna och andra barfotametoden har stor försäljning av boots.:devil:
Hmm,hur kommer det sig om deras metod är så revolutionerande bra?
Såg en Strasserverkad häst på uppvisning ,den hade boots på även fast den gick på mjukt underlag?:confused: konstigt..hovslagarverkade hästar har jag aldrig sett behöva boots på mjukt underlag.:angel:

Hur naturligt är det egentligen att i ena stunden gå barfota för att i nästa sekund gå med klumpiga boots på hovarna:eek: ,hur naturligt är det för en häst?:cool:

Och var är de högpresterande barfotahästarna i Sverige ?Tom på barfotaforum efterlyses dessa.:D
Som bevis ser man nån Strasserverkad Westernhäst som lullar runt på mjukt underlag utan nån vidare konkurrens .
Blir jag imponerad?Näe.Gääsp.:smirk:

Nu ska jag ge mina skogsmullar kvällsmat,de är barfota;) och verkade av skicklig hovis.:D
Oj oj. Tänk att du lyckades få med nästan varenda smilie! Bra jobbat! Du tror inte att det kan vara så att hästen med boots på uppvisning kanske rent av hade dem som uppvisning? Sedan kan jag berätta för dig att bootsen inte är klumpiga, och inte mer onaturliga för hästen än vad vanliga järn dojjer är. Om du inte redan har listat ut det än så - Ja jag har mina kusar barfota. (De har heller aldrig varit skodda) Innan du skriker barfota taliban så låt mig få säga att jag fullkomligt struntar i om andra har sina hästar skodda! Det är enklare att ha dem skodda, speciellt på vintern. Sedan finns det hästar som inte kan gå barfota pga olika anledningar. Hästar är alla olika individer och har alla olika förutsättningar. Det får man aldrig glömma! Jag tror även att alla som har häst gör sitt bästa för sin egen häst. Vi människor är också olika individer med olika förutsättningar vilket gör att sättet vi håller våra "älsklingar" på blir olika. Det hade ju varit ruskigt tråkigt om alla hade tyckt precis likadant om allt.... Tack och hej

Jag är fortfarande intresserad av att du reder ut nedanstående inlägg skrivit av dig, hämtat från en annan tråd. Du verkar vackla ganska mycket i din inställning till barfotahästar. För mig skulle det vara idiotiskt att ens testa nedanstående för vad skulle konsekvensen vara om det inte fungerade?

Hej,,, på min häst går det mkt bättre på vintern när det är fruset och isigt. hovarna då får bättre grepp i isen än en skodd hov med brodd då den barfotaverkade hästens naturliga hov får en sugkopps effekt på isigt underlag.

Tycker fortfarande att sadel och träns inte hör hit. Om jag ville att hästar skulle få leva helt naturligt så skulle jag inte äga en häst i dag. Jag försöker dock göra så mycket jag kan för att dom ska få leva som riktiga hästar. En av dom sakerna är att vara barfota, och genom att låta dom vara barfota så har jag ju gjort en bra sak. Och en sak är väll bättre än ingen alls?

Faktum att vad du än säger i den frågan så är det precis vad det gör, sadel och träns faller helt naturligt i sammanhanget. Du säger att skor skadar hoven, ja man har konstaterat att skor hämmar mekanismen till en viss del dock inte lika mycket som en häst med ömmande hovar får. Så skor kan anses som ett hjälpmedel för hästen, genom att den kan utföra det arbete som vi kan komma att kräva av dem. Nu behöver kanske inte alla hästar skor, beror ju på typ av arbete samt vilken miljö hästen befinner sig i.

Sadel ska fungera tryckavlastande, även en sadel förorsakar skador på hästen. Dels genom att den kan vara felanpassad och kan då förorsaka skelettskador men även tryckskador, på samma sätt som skor kommer en sadel som är rätt inpassad ställa till med så liten skada som möjligt. Precis som med skor kan hästen klara sig utan sadel beroende på arbete samt den miljö som hästen befinner sig i, storleken av hästen har också en viss betydelse som te x att en fullvuxen ryttre rider barbacka 6 dagar i veckan på en islänning är mindre lämpligt.

Bett är en tung bit i utrustningen, du anar inte vad ett bett kan ställa till med som är felinpassat. Här finns grunden till många ledinflammationer, ffa på frambenen.

Jag tycker det är bra att försöka göra det så bra som möjligt för hästarna, men man måste se till helheten. Att generalisera funkar inte, för det som funkar hos en fungerar inte hos nästa osv.
Jag tror att du har missuppfattat de flesta av inläggen, jag anar nämligen lite ironi i en del. Jodå hovisar förespråkar avskoning på många hästar, tro inte annat. En hovslagare spikar ju inte enbart på skor, de har hand om hela hov vårdensbiten också.

På ett annat ställe skriver du, att du gick emot din veterinärs ordination och därför lever din häst idag. Forskning har visat på att just en avskoning i samband med fång är att föredra, vad kan man då dra för slutsats?
1. Din veterinär kände inte till de senaste om fång.:confused:
2. Och vad var det för något som du trodde att du gick emot när det gällde ordinationen, jag tolkar det nämligen så att du inte ens själve visste vad du höll på med.:eek:

Funderar lite mer över det här med hur hästen sliter hovarna... Jag har själv en madame vars framhovar gärna sticker iväg framåt, trakterna vill gärna både nötas och tryckas fram under hovarna. Detta är naturligtvis inte bra, men om jag tittar på hur hon ser ut och rör sig är det bara logiskt, tycker jag. Hon har långa kotor (stor häst) och ganska liggande bog och långt, vägvinnande steg och sätter i framhovarna långt fram med helt sträckt knä. I det läget blir det rätt stort tryck på trakterna, och det är liksom i den vinkeln hoven vill fortsätta växa.

Tvärtom har jag ett kallblod med korta kotor och brantare bogar, som inte alls har samma hovisättning. Visst sätter han i trakten först, men inte alls lika långt fram som den andra. Han nöter heller inte sina trakter på långt när samma sätt, utan där är det mera tån som nöts.

På båda dessa hästar nöts naturligtvis hela hoven, men pga deras olika exteriör och därmed rörelsemönster blir det ökad nötning på olika ställen på deras respektive hovar. Detta är för mig helt naturligt, men om man ska gå på några av de svar du fått, borde jag börja fundera över om de har skador i olika delar av senapparaten som orsakar de här olika nötningarna :confused: .

:confused: :confused: :confused:

Människan söker hela tiden efter modernare och effektivare saker.. Och det var kanske det dom såg i att sätta på hästarna skor. En människa kan även göra snedsteg och lyckas inte jämt! Det anser jag att dom gjorde när dom satte på hästarna skor. Men dom visste väl helt enkelt inte bättre. Vi är bara människor. Därför försöker jag reparera det som vi en gång gjorde fel, på mina två pållar.

Och skor är effektivare. Det var en av de viktigaste orsakerna till att man börja de sko hästar med beslag. Man vann krig genom att göra det. Hästarna blev inte ömma i hovarna av långa marscher. Det är effektivare vid tufft arbete och skonar hästens hälsa!

Så dom visste precis vad de gjorde, även för länge sedan.

Men visst, har man låga krav på arbete så fungerar det barfota på många hästar. Och under perioder när man har låga krav på arbete är barfota att föredra.

Mina hästar går barfota under delar av året. Vid avskoning (efter en skoperiod på kanske 9 månader med ganska hårt arbete) och verkningen för barfotagång så har det ALDRIG hittills hänt att hästen går runt och ömmar utan belastning. De undviker inte hårda material. (Vi har en häst som ömmar vid belastning barfota, även ganska direkt efter belastningens applicering).

Jag har så GRYMT svårt att förstå den bilden som ges av många, att hästen SKA gå runt och ha ont, att det är naturligt och att föredra. I en annan tråd beskrevs att hästarna ligger ner för det gör för ont att stå...

Och detta med att skydda hästen hov är betydligt äldre än så, romarna lindade de sk kamphästarnas hovar med hampa för att skydda mot skador och slitage. Hästarna betydde mycket på dessa arenakamper, så man var väldigt rädd om hästarna på samma sätt som en bra gladiator.

Varför är vissa turridningshästar i sydamerikas bergiga delar barfota? Jag menar, DET om något borde slita som attans och göra dem ömma; dagsturer i bergsterräng.

Varför är vissa turridningshästar i sydamerikas bergiga delar barfota? Jag menar, DET om något borde slita som attans och göra dem ömma; dagsturer i bergsterräng.

Och det gör det också, har varit på en sådan tur där man fick lämna vissa hästar just för att de var så ömma i hovarna. Att man inte alltid skor dessa hästar kan ofta bero på ekonomi, det såg man inte minst på hur och vad de fick att äta.:crazy:

Snabba omställningar i hovform,längd och höjd kan aldrig vara naturligt och vettigt för en hästs hälsa.
Vilken vildhäst gör såna snabba omställningar i sina hovar:confused: ,och samtidigt har ett rovdjur hängande snett på ryggen?:angel:

Vadå snabba omställingar i sina hovar? Det är verkligen det sidta det handlar om! Dom får bibehålla den form av hoven som dom själv skapat och när man sätter på dom bootsen kan man se det som att man sätter hoven på en plan yta ett tag. Och det lilla du, det för inga snabba omställningar i hovform! Rovdjur hängande snett på ryggen??

Din lille spanjor var nog inte bara hög i trakten, utan hade höga hovar. Vet du när den hade skotts om senast?

Det är det som lilla Skutt menar med att från att kanske gå på platåskor till att få gå med skor utan klack- för låg trakt.

alla hästar står/formar inte sina hovar korrekt.
Om man gjorde som du tycker på min stora, skulle den få problem med sin senapparatur. Den är plattfot o belastar gärna sina trakter för hårt, vilket innebär att trakten aldrig växer på höjden alls o tån o resten av hoven flyter ut.

Sen som idag när den fick gå i nya vinterhagen-rodeo-var den tvungen att vara broddad.
skulle man sätta på den boots hela dagen annars tycker du? Det är väl inte för bara ryttarens säkerhet som man vill eliminera halkrisken.
förresten finns det inga i hennes storlek

Senast ändrad:

På ett annat ställe skriver du, att du gick emot din veterinärs ordination och därför lever din häst idag. Forskning har visat på att just en avskoning i samband med fång är att föredra, vad kan man då dra för slutsats?
1. Din veterinär kände inte till de senaste om fång.:confused:
2. Och vad var det för något som du trodde att du gick emot när det gällde ordinationen, jag tolkar det nämligen så att du inte ens själve visste vad du höll på med.:eek:

Jag har full koll på vad jag gör med mina hästar, och gällande ditt påstående nr 2. så kan jag tala om att min veterinär sa att jag skulle sko henne med skor och beslag, men det kanske du missat att jag skrev? Därför om inte jag är helt ute och cyklar så har jag gjort precis tvärtom som hon sa. ELLER?

Jag har full koll på vad jag gör med mina hästar, och gällande ditt påstående nr 2. så kan jag tala om att min veterinär sa att jag skulle sko henne med skor och beslag, men det kanske du missat att jag skrev? Därför om inte jag är helt ute och cyklar så har jag gjort precis tvärtom som hon sa. ELLER?
Du hade tur denna ggn, men om du tänker att fortsätta att gå stick i stäv med Vets. rekommendationer kommer det nog att bli ett annat resultat.
Du är inte så gammal än o har alldeles för få erfarenheter, så att du kan dra slutsatsen att det var rätt gjort

Det första du skriver angående att min veterinär inte tagit till sig av forskningen begriper jag inte vad du menar med?

Hej, vad jag menar är att din Veterinär tydligen inte är uppdaterad inom forskningen utifrån att en fånghäst i det akuta och efterklingande skedet absolut vare sig ska ha skor eller befinna sig i rörelse, ännu mindre vistas i en miljö på hårt underlag.

Man har även genom forskning kommit fram till att majoriteten av utlösande fånganfall avseende fodrerelaterat fång är direkt utlösande utifrån hästägarens okunskap och felaktig foderstat. Avseende belastningsfång så är det uteslutande framkallat genom okunskap avseende hovvård.

Det resultat man här har sammanställt är att strikt vila i djup bädd som är så djup att hästen själv kan belasta,avlasta sina muskler,senor,ligament,hovar så som den för stunden är mest bekväm med är den bästa och snabbaste läkningsprocessen. Hästar har en otroligt snabb läkningsförmåga så länge hästen själv slipper felaktig männsklig behandling.

Naturligt vis så skall hästen vara barfota under denna självläknings process, det enda ingreppet som görs så snart det kan göras är att tån raspas tillbaka ända in till lamellranden för att lätta på ödembildningen och att hovens bärrand endast belastas från tåsidodelen till trakten vilket i detta stadium är hovens starkaste trukturer. Sulan över hovbens spetsen får absolut inte utsättas för belastning eller stress då det riskerar en tillbakabildning av hovbens spetsen samt stryper dom viktiga vener som löper under hovbensspetsen med dess livsviktiga cirkulation till hovens tådelen i kötthoven.

Under resterande rehabeliterings tiden så skall hästen vara barfota med bibehållen kort tå och om rotation föreligger så skall trakten succesivt sänkas utifrån hovbenets possition. Inom ett halvår har man återskapat ett normalt paralellt hovben med hovkapseln, dock med en under lång tid framöver försvagad innre struktur.

För att undvika återkommande fånganfall krävs det dock en mer balanserad foderstat utifrån ras,typ,bruk från hästägarens sida samt ett konstant hjälpande korrekt beslag som kompencation till hovens försvagade strukturer med balanserad fysiologiskt korrekt utförd skoning.

Du hade tur denna ggn, men om du tänker att fortsätta att gå stick i stäv med Vets. rekommendationer kommer det nog att bli ett annat resultat.
Du är inte så gammal än o har alldeles för få erfarenheter, så att du kan dra slutsatsen att det var rätt gjort

Hur i helvete (ursäkta ordvalet) kan du komma och säga att jag är alldeles för ung och har för få erfarenheter? Det har du ingen somhelst jävla aning om! Nu blir jag riktigt upprörd. Du får det att låta som att jag alltid ska va kärringa mot strömmen och göra tvärsemot alla andra. Antagligen provade jag veterinärens råd, men när jag upptäckte att min häst bara blev sämre och sämre så letade jag efter en annan metod. Det är väll tur att det finns såna också och inte bara en hel hög med såna som ger upp.

Hej, vad jag menar är att din Veterinär tydligen inte är uppdaterad inom forskningen utifrån att en fånghäst i det akuta och efterklingande skedet absolut vare sig ska ha skor eller befinna sig i rörelse, ännu mindre vistas i en miljö på hårt underlag.

Man har även genom forskning kommit fram till att majoriteten av utlösande fånganfall avseende fodrerelaterat fång är direkt utlösande utifrån hästägarens okunskap och felaktig foderstat. Avseende belastningsfång så är det uteslutande framkallat genom okunskap avseende hovvård.

Det resultat man här har sammanställt är att strikt vila i djup bädd som är så djup att hästen själv kan belasta,avlasta sina muskler,senor,ligament,hovar så som den för stunden är mest bekväm med är den bästa och snabbaste läkningsprocessen. Hästar har en otroligt snabb läkningsförmåga så länge hästen själv slipper felaktig männsklig behandling.

Naturligt vis så skall hästen vara barfota under denna självläknings process, det enda ingreppet som görs så snart det kan göras är att tån raspas tillbaka ända in till lamellranden för att lätta på ödembildningen och att hovens bärrand endast belastas från tåsidodelen till trakten vilket i detta stadium är hovens starkaste trukturer. Sulan över hovbens spetsen får absolut inte utsättas för belastning eller stress då det riskerar en tillbakabildning av hovbens spetsen samt stryper dom viktiga vener som löper under hovbensspetsen med dess livsviktiga cirkulation till hovens tådelen i kötthoven.

Under resterande rehabeliterings tiden så skall hästen vara barfota med bibehållen kort tå och om rotation föreligger så skall trakten succesivt sänkas utifrån hovbenets possition. Inom ett halvår har man återskapat ett normalt paralellt hovben med hovkapseln, dock med en under lång tid framöver försvagad innre struktur.

För att undvika återkommande fånganfall krävs det dock en mer balanserad foderstat utifrån ras,typ,bruk från hästägarens sida samt ett konstant hjälpande korrekt beslag som kompencation till hovens försvagade strukturer med balanserad fysiologiskt korrekt utförd skoning.

Nej, då kan vi absolut vara överens om att min veterinär inte var tillräckligt uppdaterad. Vill också tillägga att det var hösilaget som utlöste fången och inte hennes barfotagång. Kan dock inte hålla med dig om det där med boxvila som det flesta rekommenderar vid fång. FÖR att hoven skall kunna läka måste hästen vara i rörelse och få igång blodcirkulationen i hovarna. Då menar jag inte att man ska fara ut och tok rida på en häst som knappt kan gå. Min första promenad med min ponny som var väldigt ofärdig var bara runt en lada på gården. Sen ökade jag succesivt.

Nej, då kan vi absolut vara överens om att min veterinär inte var tillräckligt uppdaterad. Vill också tillägga att det var hösilaget som utlöste fången och inte hennes barfotagång. Kan dock inte hålla med dig om det där med boxvila som det flesta rekommenderar vid fång.
FÖR att hoven skall kunna läka måste hästen vara i rörelse och få igång blodcirkulationen i hovarna. Då menar jag inte att man ska fara ut och tok rida på en häst som knappt kan gå. Min första promenad med min ponny som var väldigt ofärdig var bara runt en lada på gården. Sen ökade jag succesivt.[/
Förstår nu varför ponnyn inte blev bra.
Du har köpt Strassers :devil: argument.
När hästen har fått fång så kan man jmfa med en Balettdansös vars tånaglar har släppt o sen tvinga henne att uppträda iallafall.

Hovväggen som bär upp hästen släpper ifrån kötthoven framtill.
Du kan kanske föreställa dig hur ont det gör o inte tvinga h'ästen att röra sig o dessutom RIDA på den.

Om du hade kännt på den bultande pulsen, så borde du ha förstått att det var för stor cirkulation i hovarna o att se till att den inte förvärras ytterligare.
Snacka om 0 kunskap:eek:

Man ska som Coari skrev, ställa den på en djup mjuk ströbädd- i stillhet.

Vill också tillägga att det var hösilaget som utlöste fången och inte hennes barfotagång.
Hej och tack för att du skrev att det var det du fodrade din häst med som utlöste fången och inte järnskon. Som sagt den största boven utifrån forskningen är inte järnskon avseende fång utan just den personen som fodrar den i ren okunskap om med vad den fodrar hästen med.

Om flera först koncentrerade sig på foderlära i stället för skor vs barfota så skulle många fler hästar för dagen slippa drabbas av fång, Tyvärr är sanningen så enkel och alla annan diskutioner om olika verkningsmetoder skull tynas ned till tystlåtenhet beträffande fång orsakat av skons skadliga inverkan så länge vi inte talar om belastnings fång vilket vi här inte gör utan ren foderrelaterat uppkommen fång orsakat av den mänskliga faktorn i sin okunskap.

Hej och tack för att du skrev att det var det du fodrade din häst med som utlöste fången och inte järnskon. Som sagt den största boven utifrån forskningen är inte järnskon avseende fång utan just den personen som fodrar den i ren okunskap om med vad den fodrar hästen med.

Om flera först koncentrerade sig på foderlära i stället för skor vs barfota så skulle många fler hästar för dagen slippa drabbas av fång, Tyvärr är sanningen så enkel och alla annan diskutioner om olika verkningsmetoder skull tynas ned till tystlåtenhet beträffande fång orsakat av skons skadliga inverkan så länge vi inte talar om belastnings fång vilket vi här inte gör utan ren foderrelaterat uppkommen fång orsakat av den mänskliga faktorn i sin okunskap.

Jag tycker det var ganska märkligt då hon ätit hösilage varje vinter i 18 år, så bristande foderlära tycker jag är fel ordval.

Nej, då kan vi absolut vara överens om att min veterinär inte var tillräckligt uppdaterad. Vill också tillägga att det var hösilaget som utlöste fången och inte hennes barfotagång. Kan dock inte hålla med dig om det där med boxvila som det flesta rekommenderar vid fång. Förstår nu varför ponnyn inte blev bra.
Du har köpt Strassers :devil: argument.
När hästen har fått fång så kan man jmfa med en Balettdansös vars tånaglar har släppt o sen tvinga henne att uppträda iallafall.

Hovväggen som bär upp hästen släpper ifrån kötthoven framtill.
Du kan kanske föreställa dig hur ont det gör o inte tvinga h'ästen att röra sig o dessutom RIDA på den.

Om du hade kännt på den bultande pulsen, så borde du ha förstått att det var för stor cirkulation i hovarna o att se till att den inte förvärras ytterligare.
Snacka om 0 kunskap:eek:

Man ska som Coari skrev, ställa den på en djup mjuk ströbädd- i stillhet.

Nej nej och åter nej! hur i hela friden ska hästen kunna läka då den inte får i gång någon blodcirkulation? Och dessutom så red jag henne inte när hon skulle ut och röra sig, jag har promenerat lite i taget varje dag under minst ett års tid. Försök läsa lite mer ordagrant innan du börjar döma! Hur kan du börja prata om okunskap då jag räddade livet på henne. Sunt förnuft kan man kalla det för!

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?