Barfota - på gott eller ont

Sv: Barfota - på gott eller ont

Så vanligt kan det väl inte vara med trampskador av brodd? Jag har inte haft någon alls. Här hos oss är det ofta isigt på vintern och jag skulle inte vilja rida utan brodd.
Jag tycker man måste se till hästen och hur vi vill använda den. Kan den gå barfota så visst. Men passar det inte hästen eller den träning vi vill utföra ska den få ha skor. Det som är bäst för hästen ska råda. Inte om barfota eller skor är bäst. Inget är mera rätt eller fel än det andra. Många hästar kan ju gå barfota bak och ha skor fram tex.

precis man måste se till vad just den hästen behöver och vilket arbete den skall utföra.
Om man tränar mkt så är det ju nödvändigt och mkt smidigare med skor, men en häst som används mest till fritidsridning eller som i mitt fall är en unghäst mår bara bra av att gå barfota om hovarna är av tillräckligt bra kvalitet för det.

Knapplån!

När jag läste första meningen i den här tråden tänkte jag "Shit...det är mej TS skriver om!" :crazy:
Men det var det ju inte.

Jag drog av skorna på mitt 16:åriga kallblod för att hon inte reds. Min förhoppning var att hon kunde klara sej barfota i stallet och hagen och gå med som handhäst när jag red min andra häst.
Innan jag tog beslutet att testa att ha henne oskodd rådfrågade jag många och kollade upp så gott det gick.

Min hovslagare är mycke bra! Och han verkar även mycke barfotahästar så han vet vad han pysslar med (tror jag)

Men när skorna var av och jag skulle leda hästarna till sommarhagen som ligger drygt 1 km från stallet så kunde hon knappt gå. Det är en stenig grusväg och häststackaren kröp fram, försökte balansera på vägkanten där det var mjukare och hon led.
Jag lät hästarna gå på betet några dagar. När jag skulle ta ham dom var hon inte fullt så öm men nästan lika illa.
Bara några dagar senare beslutades det att hennes föredetta medryttare skulle köpa henne så nu är skorna på plats igen och inga mer experiment med henne som barfotahäst blir det.
:eek:

Min andra häst är 18 år och har haft skor på sej sedan hon var 3 år. henne skulle jag inte ens tänka tanken att ha barfota.

Och hon behöver 4 brodd i varje sko hela vintern både i hagen och vid ridning. Och på alla år jag har haft det har hon aldrig skadat sej själv eller någon annan häst med sina broddar.
(bara några rispor på golvet i stallgången) ;)

Skulle faktiskt barfotafantast som jag är :angel: inte sko av hästar sm gått så länge med skor, om det inte fanns något grundläggande problem med skorna förståss.

Orättvist mot individen att skapa en så stor omställning som behövs. Visst kan man prova, vissa individer går som klockor direkt medans andra, tycker jag inte det är värt att fortsätta på.. Som i ditt fall då.

Däremot skulle jag aldrig låta min häst gå skodd länge utan bafotaperioder som stärker upp hovarna imellan. Ex vid betet.

Inga skor är planerade på min 3,5 åring som funkar bättre o bättre barfota :d

Min ide om barfota är att man inte ska förhasta sig att sko till en början. Låta hästen åtminstånne gå barfota tom fem års åldern då den är färdigvuxen. Och om då skor är nödvändigt ha perioder utan skor för vila och återhämtning.

Vi kan aldrig komma bort från att vi använder hästen för våra egna syften men idagens läge tycker jag alldeles för många gör som mängden lr idolerna. Hästen som skogsrids 4 dar i veckan behöver oftast varken skor på alla fyra eller lika mkt kraft som Baryards hästar ;-)
Mumin

Man kan inte grunda ett påstående som att hästen skulle vara så pass ömfotad att den inte ens kan gå i hagen bara för att den var halt på ena benet en gång!!??!?!

Okej, EN GÅNG TILL:

TS skrev så här: "Först såg hon ut som ett frågetecken men förklarade sen att det var normalt att den kom inte och var jättehalt men att det inte var något fel på hästen" (det ska stå "in" i stället för "inte").

Hon skriver alltså att det var normalt för hästen att komma in från hagen jättehalt. Det var INTE en engångsföreteelse, utan något som hände hela tiden.

Tror att jag skrev det i en annan tråd, men jag skriver det här också. Jag har 8 hovar hemma hos mig sammanlagt. Bara 2 av dessa hovar har skor, alltså kan jag knappast räknas som en barfotamotståndare? Shettisen, som jag haft ett år, har hovar som gjorde av sten. De fläks aldrig, och de slits knappt. Hon klarar barfota minst sagt galant. Haflingern var barfota när jag köpte henne i våras. Hon är 3 år, och används sparsamt. Men när hon började komma ut lite grann på grusvägarna var det uppenbart att barfota inte fungerar på henne, alltså fick hon skor fram för att må bra. Hittills är hon inte skodd bak, men vi får se hur länge det klarar sig. Så länge jag inte rider/kör mer än ett par ggr/vecka får hon vara oskodd bak. Om hon blir ömfotad, som hon blev fram, åker det på skor även bak. Hästar ska må bra...

I lördags blev dom installade, och fick stå inne hela söndagen (regnrusk och behövde torka ordentligt). På måndag tappade valacken ena framskon. Så måndagkväll reds han i skritt ca 2 km (luftades). Men igår när vi skulle rida han igen så stödde han knappt på hoven. I stallet gick han normalt, men ute hoppade han nästan på 3 ben utan att ens sätta ner framhoven. För nu hade marken frusit och det var hårt och knöligt. Vände om och gick in igen med han. (tror att om det varit den andra framskon han tappat så hade det gått bra, han är barfota bak utan problem på hårt underlag) Tog stot och red (barfota) i både skritt och trav utan problem. Så nog är det skillnad på häst och häst och hov och hov på samma häst.

Fast det är stor skillnad på att alltid vara barfota och tappa en sko när man är van att gå med skor också.
Det måste man också ha i åtanken.
Men visst självklart finns det skillnader, men om min häst reagerade som din av att tappa en sko, skulle jag nog omvärdera vilken hovslagare jag använder för i ärlighetens namn ska en häst inte behöva ömma så pass av att tappa en sko. Jag skulle ifrågasätta varför? Hur ser hans hovar ut annars? Nu säger jag INTE att han skulle må bättre barfota utan helt enkelt tycker jag inte att det är normalt att det ska ske så här.

Mumin

boots heter det och dom är jättebra när man ska rida en barfota häst för då märker man inte lika tydligt hur ömfotatad den är resten av dygnets 23 timmar när man inte rider. :angel:

Hmmm, jag hoppas du inte på allvar menar att alla barfotahästar har ägare som inte är uppmärksamma på om deras hästar är ömma eller inte de 23 timmar hästen inte rids?

.....undrar jag som har en barfotahäst som inte ömmar vare sig i hagen eller i ridningen men som behöver boots ibland vid ridning långa sträckor på hårda sommargrusvägar för att inte slita ner tårna för mycket. Boots är ett alldeles suveränt sätt att skydda hoven vid behov.

Jag har inget emot att ha hästar barfota OM de bara ska gå i en hage eller tränas i sand eller torv. På mer fasta underlag föredrar jag skor, speciellt vintertid. Min fråga är egentligen till er som har djuren barfota över vintern, hur tänker ni? Jag vill definitint inte ha svaret" se till de vilda hästarna" för mer intelligenta än så är ni, eller hur? Varje vinter byter jag däck på bilen för att inte halka av vägen. Jag gör samma sak för hästen då jag inte vill att den ska skada sig själv.

Hur tänker man när man väljer att inte ge hästen fäste inför vintern?

Svar: Jag har 4 st Easyboot Epics med 4 broddar i varje boots.
Inte konstigare än att brodda järnskorna :angel:

man måste värka hovarna rätt från början och det kan inte hovslagre göra som hovvårdarna kan har haft skor innan jag träffade på ulla.:love: men det tar ett år ca från att börja frånen hovslagare

Jag har barfotahäst. Han rids på alla underlag och ömmar inte ett dugg. Däremot har jag boots på honom ibland ändå för att han inte ska slita för mycket i tårna när han rids långt på grusvägar.

Men vet du vad? Det är min underbare, duktige, välutbildade hovslagare som verkar honom och det gör han alldeles utmärkt! :bow: :bow:

Vad jag vill komma fram till är att det finns jätteduktiga vanliga hovisar också precis som det såklart finns dåliga också. Det är ju samma sak med våra tandläkare, frisörer och annat - en del är duktiga och andra inte.

En tjej i mitt stall drog av skorna på sin 16-åriga häst för över 1 år sedan. Hade inga problem med skor på sin häst men det har väl gått lite mode i att ha sina hästar utan skor.

Häromdagen när hästen leddes in från hagen, som är väl täckt med gräs och har inga stora stenar och mjukt underlag efter regn, haltade den väldigt mycket på vänster fram. Ägaren var inte där så vi kollade om den hade skador etc men hittade inget. Nästa dag när jag såg ägaren frågade jag hur det var med hennes häst. Först såg hon ut som ett frågetecken men förklarade sen att det var normalt att den kom inte och var jättehalt men att det inte var något fel på hästen. Hon sätter på sådana där skor (vet ej vad de heter) när hon ska rida ut, så hästen klarar ju inte av att gå barfota egentligen. På ridbanan har vi mjukt underlag så där behöver den inte de där tillfälliga skorna.

Är det inte bara och inse att denna hästen inte klarar sig utan skor. En häst haltar inte om den inte har ont. Man kan ju inte riktigt säga att dagens hästar lever som vildhästarna gör, vi har avlat fram ädlare modeller, de lever ett helt annorlunda liv och rör på sig på ett annat vis.

Nu tänker jag bara tala bra om barfotahästar.
Detta har jag lärt mig av en utbildad Strasser-verkare:

Alla vet väl att vildhästarna går barfota, året runt, och dom klarar det hur bra som helst. Varför? För att dom har en hela annorlunda dygnscirkel än våra tamhästar idag.
Till att börja med, dom rör på sig hela dygnet, när dom inte sover.
En vildhästs dygnscirkel ser ut ungefär såhär:
Leker-äter-leker-äter-sover-leker-äter-leker-äter-sover
Ungefär!
Med "leker" menar jag då att dom rör på sig på något vis.
Sen blöter dom hovarna varje dag i princip dessutom, i och med att dom går i vattendrag, etc.

Såå, varför klarar då inte vissa av dagens tamhästar av att vara barfota? Enkelt. Dom får inte röra på sig tillräckligt mycket. Ungefär en timmas ridning som någon här ovanför skrev, samt dom få timmarna som dom går i hagen över dagen.
Skulle ALLA hästar ha samma möjligheter att röra på dig dygnet runt, äta när dom känner för det och få sig ett hovbad varje dag, så skulle ALLA tamhästar funka UTMÄRKT barfota.
Jag har dessutom levande bevis, checka den här sidag, fungerande tävlande barfota-hästar, som går på lösdrift.

http://www.dalpraktiken.se/

Så den där hästen du skriver om ÄR en fungerande barfotahäst, han får bara inte rätt förutsättningar.
Och ja, då kan även jag tycka att det är bättre att ha han skodd, eftersom han har ont av det.

Och sen förstår jag inte eran matte om att en häst skulle klara sig så mycket bättre med ett par järnklumpar fastspikade under fötterna. :crazy:

Det här blev ganska flummigt, men det jag ville komma fram till var helt enkelt att barfota är en BRA sak, bara hästen får leva "riktigt" hästliv.

Det här blev ganska flummigt, men det jag ville komma fram till var helt enkelt att barfota är en BRA sak, bara hästen får leva "riktigt" hästliv.

Men varför skulle ALLA tamhästar klara sig utmärkt barfota när inte ens ALLA vildhästar gör det? Det som hände på stäppen med en icke-fungerande hästhov var att man helt enkelt blev utsorterad eftersom man sprang långsammast.

Då är ett "riktigt hästliv" ett liv utan belastning av ridning och körning, då kan de flesta (ja, nästan alla) hästar klara sig utan järnbeslag. Påför man belastning i stigande grad är det betydligt färre hästar som mår bra barfota.

Jag är trött på alla som anser sig veta den enda sanningen och påstår att ALLA hästar mår superbra av deras hovvårdsmetod. Det enda man vet med ett sådant resonemang är att de måste ha fel, oavsett om man pratar beslag eller barfota. Hästar är olika, har olika fysiska förutsättningar för arbete, har olika hovar.

Att tillbringa mycket tid utomhus i relativ frihet tycker jag är en allmän hälsofrämjande åtgärd som fler hästägare borde ta till sig. Att stå installad långliga tider varje dygn är ingen höjdare, vare sig för hovar och kropp, psyke eller luftvägar. Men det är också endast min åsikt, inte en vetenskapligt belagd sanning.

Det är klart det finns tävlingshästar också som kan går barfota, men man måste tänka på att det INTE passar alla. Det går inte att jämföra rakt av med vildhästar. Vi har hästar för att vi vill rida och träna dem. Det medför att endel hästar behöver skor för att klara av det. Låt dem då få det. Det finns ju hästar som går på lösdrift och alltså kan röra sig hur mycket som helst och när de vill, som ändå inte klarar av att vara barfota. Varför måste det ena vara rätt och det andra fel? Bådadera är lika bra bara det passar hästen och det arbete den ska utföra. :banana:

Köp inte allt nytt som säljs. Det är ett försäljningsknep.
Just SHP är värst med sina obefintliga trakter o lång tå.

fråga din Vet. om vad han tycker.
Många hästar har tidigare klarat av ett barfotaliv.

Det är väl en ponny som du har o de klarar sig oftast utan skor.
Skimmeln som du visar ser hemsk ut i sina bakhovar o fram syns inte.
Det är samma sak som om du skull börja att gå med 3 nr. för stora skor o dessutom inte ha ngn klack på skon.

Hejsan! Det är alltid lika underhållande med dessa trådar om barfota vs skodda hästar.

Det inte alla verkar kunna se är ju att båda sidorna kan vara rätt. Allt handlar ju inte bara om ömma hovar eller broddning vid halt väglag.. Billigt eller dyrt. Bra eller dåligt. Smidigt eller osmidigt. Hästens välbefinnande går alltid först.

Jag har tex en kunds häst som inte alls ömmar när den är barfota, men tackvare att den är X-bent i carpus så är innersidorna på hoven mindre än utsidorna. Just för att den här hästen mest rids på mjuka underlag behöver den skor. Det har med att försöka kompensera belastningsytan och symetrin i densamma att göra. Men det vet ju alla. Och visst är det ett lotteri varje dag som unghästarna halkar runt på isen som bildas i hagen när det tinar och fryser om vartannat. Någon skrev att det är både dyrare och krångligare och innebär mera kunskap från djurägaren att ha sin häst barfota.. Där är huvudet mitt på spiken!!! Det var ju just därför man började sko hästar över huvud taget.. Man fick på ett enkelt sätt en mera brukbar häst som man inte behövde pilla och fixa så mycket med och som kunde klara av precis alla underlag. Något som var ett måste på den tiden det begav sig. Ingen kunde låta en så dyr sak som en häst stå och "läka" i hovarna några veckor mitt under brinnande krig!! Man behövde helt enkelt hästen till 100% i alla väder och på alla underlag och med minsta möjliga jobb. Man skulle strida eller köra varor eller på annat sätt arbeta och utföra saker och inte pilla under hovarna helt enkelt. Nu har vi ju inte riiiktig sama behov av hästen längre. I alla fall har långt ifrån alla det.. Vi kan nöja oss med 75% och vi kan tänka oss att inte behöva rida eller köra där det är halt just för att vi är inte tvungna till det. Så himla bra! Vissa kan tänka sig att göra en del jobb själva med hovarna tex verka och raspa och underhålla en barfotahäst. (vitsen med barfota är nämligen att verka ofta och lite) Medan andra knappt orkar skruva i och ur broddar själva. Hänger ni med på vad jag menar?? Var och en MÅSTE få välja själv hur dennes hästliv ska se ut. I samråd med kunnigt folk givetvis. Som jag skrev i inledningen av detta kanske allför långa inlägg, Vissa hästar BÖR inte gå barfota ens om de inte är det minsta lilla ömma. Och vissa bekväma hästägare borde kanske tänka om och kanske ha sin häst barfota i stället... Inget är rätt och inget är fel så länge ingen häst blir lidande..

Tack för ordet! MVH // Pinge

Vad tävlar dina hästar i då?
Jag kollade förvisso bara snabbt på din REKLAMsida,men hittade bara morotspinnar och skuttande hästar med folk utan hjälm på huvudet.:confused:

Säg mig vad är det för naturligt för en vildhäst att bli viftad på med morotspinnar ..:angel: :rofl:
Inlärd hjälplöshet är det naturligt.:devil: Jag bara frågar?

Lägger du tarotkort innan eller efter verkningen?:confused:

Seriös sida,jo tjena!:rofl:

"Lärt dig av en Strasserverkare"..vore det inte bättre att lyssna in vad hästen tycker.

Barfota gärna:bow: ,Strasserway NO WAY!:eek:

Men varför skulle ALLA tamhästar klara sig utmärkt barfota när inte ens ALLA vildhästar gör det? Det som hände på stäppen med en icke-fungerande hästhov var att man helt enkelt blev utsorterad eftersom man sprang långsammast.

Då är ett "riktigt hästliv" ett liv utan belastning av ridning och körning, då kan de flesta (ja, nästan alla) hästar klara sig utan järnbeslag. Påför man belastning i stigande grad är det betydligt färre hästar som mår bra barfota.

Jag är trött på alla som anser sig veta den enda sanningen och påstår att ALLA hästar mår superbra av deras hovvårdsmetod. Det enda man vet med ett sådant resonemang är att de måste ha fel, oavsett om man pratar beslag eller barfota. Hästar är olika, har olika fysiska förutsättningar för arbete, har olika hovar.

Att tillbringa mycket tid utomhus i relativ frihet tycker jag är en allmän hälsofrämjande åtgärd som fler hästägare borde ta till sig. Att stå installad långliga tider varje dygn är ingen höjdare, vare sig för hovar och kropp, psyke eller luftvägar. Men det är också endast min åsikt, inte en vetenskapligt belagd sanning.
Håller med dig.:bow:

Jag sa även att det är olika på hov och hov, eftersom att hästen ifråga fixar barfota på alla hovar utom denna framhov. Lite kortfattat; Han har lite ont i högerframknä (utan att vara halt) så att han belastar vänster framhov mer, vilket innebär att höger framhov är ganska obelastad. Det är den som ömmar vid barfotagång/tappsko. Vi har försökt med sulor mm och sist ville hovis slå på skor pga ömheten, men egentligen ville hovis ha han barfota för att hovsprickan skulle få en chans att läka. (han trodde att hans hovar skulle må betydligt bättre att vara barfota ett tag.
Det är svårt att få hästen att INTE belasta vänster framhov så hårt (troligtvis så beror hovsprickorna på överbelastningen)

Den mindre belastade framhoven:
Bild166.jpg

Den hårt belastade framhoven;
Bild161.jpg

Härligt att du är tillbaka.:love:
Har saknat din härliga humor o ditt kunnande:bow: :bow:

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar