C
cardior
Sv: Barfota - på gott eller ont
precis man måste se till vad just den hästen behöver och vilket arbete den skall utföra.
Om man tränar mkt så är det ju nödvändigt och mkt smidigare med skor, men en häst som används mest till fritidsridning eller som i mitt fall är en unghäst mår bara bra av att gå barfota om hovarna är av tillräckligt bra kvalitet för det.
Så vanligt kan det väl inte vara med trampskador av brodd? Jag har inte haft någon alls. Här hos oss är det ofta isigt på vintern och jag skulle inte vilja rida utan brodd.
Jag tycker man måste se till hästen och hur vi vill använda den. Kan den gå barfota så visst. Men passar det inte hästen eller den träning vi vill utföra ska den få ha skor. Det som är bäst för hästen ska råda. Inte om barfota eller skor är bäst. Inget är mera rätt eller fel än det andra. Många hästar kan ju gå barfota bak och ha skor fram tex.
precis man måste se till vad just den hästen behöver och vilket arbete den skall utföra.
Om man tränar mkt så är det ju nödvändigt och mkt smidigare med skor, men en häst som används mest till fritidsridning eller som i mitt fall är en unghäst mår bara bra av att gå barfota om hovarna är av tillräckligt bra kvalitet för det.