Barfota - på gott eller ont

Sv: Barfota - på gott eller ont

Kör alla här bil på vintern med sommardäck??
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Tyvärr har en del som jag träffat av dom verkligt extrema antisko experterna här omkring inte haft så mkt kunskap som de låter påskina. Träffade en kille som verkade en häst i grannstallet som tydligen åker runt och verkar mkt. När man pratade med honom kom det fram att han började med hästar för 8 månader sedan när han fick en hästintresserad flickvän. Han började verka hennes hästar för att spara pengar och han "utbildning" var 2 dags kurser. Han lever nog på att han kan prata och att det har blivit lite av mode. Hästen går fortfarande i gräshage efter 4 månader för han ömmar rejält (de sätter på bootsen på alla 4 när han ska gå mellan stallet och hagen).

Nu menar jag inte alls att alla är så. Men personligen tycker jag inte man behöver nog annat än en bra hovslagare. Har alltid haft det även när hästarna gått barfota och varför skulle han vara emot att hästarna går barfota.

Senast ändrad av en moderator:

Det är olagligt och går under djurplågerilagen att låta en häst lida av ömfothet bara för "att det går över". Vill man göra på detta sättet är man tvungen att ge smärtstillande under tiden man behagar plåga sin häst. Eller så kan man ju låta hästen behålla sina skor, det är ju också ett alternativ.

Precis!

M

Det är bara att konstatera att det inte finns några rimliga förklaringar till hur en häst ska klara sig utan fäste under vintern, annat än för dem som aldrig får någon halka då....

Att det blir fler skador på grund av brodd än utan är ju dessutom ett helt horribelt resonemang...

"I de flesta trafikolyckor som sker är föraren nykter....därför måste det vara säkrare att köra full !!!" :D eller kan jag ha fel?????:rofl:

....Att det blir fler skador på grund av brodd än utan är ju dessutom ett helt horribelt resonemang...

"I de flesta trafikolyckor som sker är föraren nykter....därför måste det vara säkrare att köra full !!!" :D eller kan jag ha fel?????:rofl:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

// M

Det är bara att konstatera att det inte finns några rimliga förklaringar till hur en häst ska klara sig utan fäste under vintern, annat än för dem som aldrig får någon halka då....QUOTE]

Jag undrar hur hästarna överlever hagvistelsen vintertid framtills de får skor på sig första gången. Det måste ju vara rena lotteriet.....

Jag undrar hur hästarna överlever hagvistelsen vintertid framtills de får skor på sig första gången. Det måste ju vara rena lotteriet.....

Visst, några stryker allt med i första fasen men det märks inte för de ligger gömda i snödrivorna...Förhoppningsvis så menar du unghästar och i regel så skor man dem i samband med inkörning då de ska börja arbeta. Men jag förstår ju nu efter att ha läst inläggen att det är bortkastade pengar....

Visst, några stryker allt med i första fasen men det märks inte för de ligger gömda i snödrivorna...Förhoppningsvis så menar du unghästar och i regel så skor man dem i samband med inkörning då de ska börja arbeta. Men jag förstår ju nu efter att ha läst inläggen att det är bortkastade pengar....

Jo det här med att hästar ska ha halkskydd när de arbetar är jag helt med på men hur det kan skilja sig på broddade skor eller broddade boots är jag inte med på. Hur menar du att det skulle skilja sig när en oskodd, obroddad unghäst är ute i hagen och en vuxen häst som är oskodd och obroddad? Eller varför kan man ha unghästarna gåendes med ett sådant uppenbart hot hängande över sig?

Senast ändrad av en moderator:

Man kan inte grunda ett påstående som att hästen skulle vara så pass ömfotad att den inte ens kan gå i hagen bara för att den var halt på ena benet en gång!!??!?!

Att bootsen sedan skulle "dölja ömfotandet under ridturen, men att det skulle finnas där resten av dygnet" är ju ett rent dumt påstående.

En häst som går på lösdrift behöver absolut inga skor. Isf har hästen en mycket dålig hovkvalitet. Att hästen sedan behöver boots vid ridning är ju för att tyngden av ryttaren blir påfrestande för hästens hovar.

Av vad jag kan döma så klarar denna hästen barfotagången riktigt bra! och en smart tjej skulle jag tycka som vägrar låta sin hästs hovar få barfotagång istället för järntofflor.

Läs på lite om barfotahästar ni. Alla hästar klarar det inte, men många gör det mycket bra.

Dessutom så är hovslagare väldigt medvetna om hästens hovar och hur de ska riktas, och inte bara hovvårdare. Jag vet hovslagare som själva har hästar som går barfota, just på grund av att de tycker att skorna endast behövs vid hård träning av hästen.

Jag ser ingen som helst anledning till att inte ge hästarna brodd vintertid vare sig de går i hagen eller tränas regelbundet. Eftersom det tydligen finns någon form av boots med brodd (?) som man talar kring här, betyder det att samtliga här har insett att i ett kallt land behöver hästar ha fäste vintertid, eller hur?

Skillnaden mellan att trä på boots ( som förmodligen säkert inte sitter kvar, eller? ) varje dag då det är halt, eller ha en broddad häst ligger nog hos hästens olika ägare. Har man hästar som tränas vintertid behöver de skor med brodd i eller fäste, det är min fasta övertygelse. Speciellt med tanke på att det inte funnits någon anledning till att inte ha det.....

Jag ser ingen som helst anledning till att inte ge hästarna brodd vintertid vare sig de går i hagen eller tränas regelbundet. Eftersom det tydligen finns någon form av boots med brodd (?) som man talar kring här, betyder det att samtliga här har insett att i ett kallt land behöver hästar ha fäste vintertid, eller hur?

Jo som jag sa i förra inlägget att hästar som arbetar bör ha någon form av halkskydd det är vi överens om.

Skillnaden mellan att trä på boots ( som förmodligen säkert inte sitter kvar, eller? ) varje dag då det är halt, eller ha en broddad häst ligger nog hos hästens olika ägare. Har man hästar som tränas vintertid behöver de skor med brodd i eller fäste, det är min fasta övertygelse. Speciellt med tanke på att det inte funnits någon anledning till att inte ha det.....

Bootsen sitter garanterat kvar om man har rätt storlek så det är inga problem.

Men till o från o även i hagen då?
Mina är vana att inte behöva halka o kan röra sig obehindrat tros halt underlag.
Unghästar är mindre o lättare o slår sig inte lika illa.
Man vill ju inte börja att sko för tidigt, men just för halkan o slitaget skull.

Jag har själv broddar när jag hämtar o lämnar dem i hagen.
Att leda 2 st samtidigt som har 4 brodd. utan på sig själv- är ingen hit.

Det är olagligt och går under djurplågerilagen att låta en häst lida av ömfothet bara för "att det går över". Vill man göra på detta sättet är man tvungen att ge smärtstillande under tiden man behagar plåga sin häst. Eller så kan man ju låta hästen behålla sina skor, det är ju också ett alternativ.

Håller fullständig med. Anser att det är snåla hästägares påfund att inte sko sina hästar. Vansinne!

Håller fullständig med. Anser att det är snåla hästägares påfund att inte sko sina hästar. Vansinne!

Ja, det är vansinne att låta hästen lida bara för att man har en tro på "att det går över". Då får man minsann anlita veterinär för att säkerställa att inga andra fel finns och eventuellt få lämplig medicinering, samt i fall där det behövs sätta på lämpliga beslag.

Men att dra alla som inte skor sina hästar över en kam är ju ett riktigt "vansinne".

Jag skulle aldrig för livet få för mig att sko våra avelsston till exempel under året de har föl. Är det snålhet och vansinne?

Våra föl går på enbart verkning ÄNDA fram till det är dags för senare delen av inridningen. Är det snålhet och vansinne?

Jag låter mina hästar vila en period om året barfota, är det snålhet och vansinne?

Jag skulle däremot aldrig låta våra hästar gå i fullt arbete utan järnskor och på vintern fastbroddskor med snösulor.

Och alla som ser det hela som ett "krig" mellan järnskotalibanerna == utbildade hovslagare och barfotatalibanerna, snälla, tänk efter! Jag har fått mina värderingar bland annat från en gammal, erfaren UTBILDAD hovslagare som jag har den största respekt för. I hans metoder ingår barfotagång som en del att använda när så passar. En hovslagare som inte kan verka för barfotagång kan ju knappast vara färdigutbildad....

Och en barfotaverkare som inte inser att vissa hästar behöver beslag på fötterna för att fungera är knappast heller färdigutbildad..

Kan lova dig att det kostar mer för mig att hålla min häst barfota än det gör att hålla honom skodd. Dessutom lägger jag ned mycket mer tid möda och besvär för den sakens skull också. Snarare så att det är extremt bekvämt att ta ut en hovslagare varannan månad som sköter det åt mig.

Jag tar ut min hovvårdare men i mellan håller jag ordning, raspar, ställer hovarna i vatten samt bakteridödande bad osv osv. det är mycket jobb med att hålle en häst barfota. Och dessutom dyrt, iallfall för mig då min häst ska ha alla bekvämligheter och det bästa.

Mumin

Och alla som ser det hela som ett "krig" mellan järnskotalibanerna == utbildade hovslagare och barfotatalibanerna, snälla, tänk efter! Jag har fått mina värderingar bland annat från en gammal, erfaren UTBILDAD hovslagare som jag har den största respekt för. I hans metoder ingår barfotagång som en del att använda när så passar. En hovslagare som inte kan verka för barfotagång kan ju knappast vara färdigutbildad....

Och en barfotaverkare som inte inser att vissa hästar behöver beslag på fötterna för att fungera är knappast heller färdigutbildad..

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Mumin

Era kommentarer är ju så bedrövliga.
Det står att detta är en häst som gått oskodd ett år.
En dag är den lite halt på ena benet när den går från hagen.
Den kan ju faktiskt bara trampat snett, eftersom den reds i manege dagen senare, eller när det var.

Om en skodd häst var lite halt på ett ben en dag under ett år, när den togs från hagen så skyller man väl knappast på att den är skodd???

Otroligt barnslig nivå på kommentarerna om att det handlar om plågeri. Det är inte helt ovanligt att en häst blir halt någon dag.....

Boots är väl kanon som alternativ till järnskor. Hästen ska inte ömma i en mjuk hage om den är frisk och om den behöver skydd på grusvägar är det väl bra att använda boots istället för järnskor?

En som inte fattar varför det pågår hetsjakt på alla som vill använda alternativen.

Väldigt bra skrivet:bow:
tycker folk klagar alldeles för mkt på folk som vill köra barfota.
Det är inte så mångasom vet hur bra det är för blodcirkulationen det är att låta hästen gå utan skor och om man rider på grus är det jätte bra med boots för att slippa slitage.
Har haft min ponny barfota mkt o det har fungerat jätte bra hon har alltid fått jätte mkt beröm av veterinärer och hovslagare och domare vid ungponnytester för sina hovar.
Det man måste tänka på bara är att inte ta bort så mkt av hoven när man verkar som om hästen ska ha skor.

Hej..

Jag är verkligen inte snabb att döma och tvivlar inte att många hovslagare har en bra utbildning och storkunskap...har absolut inte antyt att det skulle vara fel att ha skor..däremot blir jag trötta av alla som tycker att det är helt horibelt och djurplågeri att ha sin häst barfota...det är det jag menar med att man inte ska vara snabb att döma...

Finns säkert barfotaförespråkare som inte kan förstå hur man kan ha sin häst skodd, men det får stå för dom.
Och att det skulle vara för att man är snål man använer sig av hovvårdare är ju ett påstående som gundar sig på brist på information...för mig blir det också dyrare och tar mycket mera tid än om jag skulle ha hästen skodd. Eftersom jag inte underhåller själv, då jag förnärvarande inte anser mig besitta kunskapen så får jag anlita hovårdaren mycket oftare, och då blir det ännu dyrare.

Så vanligt kan det väl inte vara med trampskador av brodd? Jag har inte haft någon alls. Här hos oss är det ofta isigt på vintern och jag skulle inte vilja rida utan brodd.
Jag tycker man måste se till hästen och hur vi vill använda den. Kan den gå barfota så visst. Men passar det inte hästen eller den träning vi vill utföra ska den få ha skor. Det som är bäst för hästen ska råda. Inte om barfota eller skor är bäst. Inget är mera rätt eller fel än det andra. Många hästar kan ju gå barfota bak och ha skor fram tex.

Senast ändrad:

Så vanligt kan det väl inte vara med trampskador av brodd? Jag har inte haft någon alls.

Inte jag heller, trots drygt 200 hästar som varje vinter varit fyrbroddade vilket motsvarar 800 hovar och 800 hovar * antal isättningsfas,belastningsfas,överrullningsfas under drygt en i Sthlm istid på drygt 5 månader vilket i underkant borde betyda drygt 10 miljarder möjligheter.

Problemet med broddtramp är inte själva brodden utan att man använder sig av felaktig brodd, ofta alldeles för höga eller spetsiga i tron om att ju större ju bättre tar det.

Mitt tips är att i tådelen ha en liten låg brodd (max 4 mm hög) och i samtliga trakter ha Elitbrodden.

Blir det likt förbaskat broddtramp så har man andra problem än brodden att ta ställning till.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 310
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?