Barfota - på gott eller ont

Sv: Barfota - på gott eller ont

Jättemoget svar som vanligt i dina inlägg.

Jag skrev att man får sko om man vill.
Jag tycker man är minst lika mycket taliban som du gillar att använda om man tror att järnskor alltid ska gälla.
Hovis-järnskotaliban, eller ???

Jag tror att man skor i onödan ofta. Jag tillhör ingen speciell verkningsmetod utan sunt förnuft och stort hästintresse. Har inget emot järnskor men tycker det är barnsligt att förkasta ett bra alternativ som bootsen är, särskillt till fritidshästen.

Hej.

Skickar en länk som man kan gå in och läsa på om man är intresserad att förstå mer om berfotaverkning och vad det innebär..

Jag tycker det låter som många personer här har förutfattade meninger.. och nej man ska inte haka på trender utan man ska alltid vara kritisk och ifrågasätta sin hästhållnig.
Det som man kanske tyckte var rätt förr, kanske man några år senare kan tycka var idiotiskt...förutsatt att man hela tiden vill utvecklas och skaffa sig kunskap och är öppen..det är ju för hästarnas skull..eller??? Det kostar inget att ta reda på fakta och ta del av olika teorier eller metoder..mer än tid...;)

www.harmonyhorse.se

Jag drar av skorna på stoet när jag vill ha bort broddarna, hon går då barfota tills det är dags för broddarna igen. Hon kan vara lite öm om hon går på asfalt med gruskross på, eller enbart stenkross. (Förståerligt tycker jag)
Valacken däremot får bort bakskorna samma period som stoet, men får behålla skorna fram pga hovspricka. Vi har försökt behandla sprickan i årtal men den blir bättre och spricker sen upp igen. Hovis tyckte att han skulle gå barfota även fram, men han såg 2 st utläkta hovbölder i ena framhoven (med sprickan) vilket gjorde att han istället ville lägga på sulor ett tag, eftersom att hovis menade att hovbölder kan dom även få av tex att gå på stenkross och någon sten trycker in i sulan/strålen mm även MED SKOR. Men han tyckte att det bästa (för hovarna) vore att gå barfota. Efter några veckor så klev han av sig en sko (den hov med sprickan) men han var som vanligt (oöm) men så drog vi bort den andra för att inte vara "låghalt" när vi red, men han var så fruktansvärt öm att hovis kom och slog på skorna direkt.
Jag tror på en blandning av barfota/skodd.Man kan prova utan och går det inte så slår man på skor, men min hovis säger att alla borde få vila sina fötter från skor en period/år.

Jag har inget emot att ha hästar barfota OM de bara ska gå i en hage eller tränas i sand eller torv. På mer fasta underlag föredrar jag skor, speciellt vintertid. Min fråga är egentligen till er som har djuren barfota över vintern, hur tänker ni? Jag vill definitint inte ha svaret" se till de vilda hästarna" för mer intelligenta än så är ni, eller hur? Varje vinter byter jag däck på bilen för att inte halka av vägen. Jag gör samma sak för hästen då jag inte vill att den ska skada sig själv.

Hur tänker man när man väljer att inte ge hästen fäste inför vintern?

Det är klart att en duktig hovslagare kan verka hovarna rätt från början. En hovslagare som inte kan verka skulle inte jag behålla. Har du dåliga erfarenheter av hovslagare kan jag förstå att du är lite negativ, men kom i håg att det finns många bra hovslagare också, som verkligen kan sitt jobb.:)

Jag har inget emot att ha hästar barfota OM de bara ska gå i en hage eller tränas i sand eller torv. På mer fasta underlag föredrar jag skor, speciellt vintertid. Min fråga är egentligen till er som har djuren barfota över vintern, hur tänker ni? Jag vill definitint inte ha svaret" se till de vilda hästarna" för mer intelligenta än så är ni, eller hur? Varje vinter byter jag däck på bilen för att inte halka av vägen. Jag gör samma sak för hästen då jag inte vill att den ska skada sig själv.

Hur tänker man när man väljer att inte ge hästen fäste inför vintern?

Den ponnyn jag hade innan hade jag skodd på framhovarna från vår till höst. När vintern kom fick hon vara barfota. Ett mycket bra alternativ, eftersom det är så pass mjukt i snön och när det var för hårt och isigt ute var det ridhuset som gällde. Halka gjorde hon inte heller eftersom hovarna i sig inte är som ett par järnskor. Inga snöklampar. Bättre att ha henne barfota än järnskor utan broddar (vi får inte ha broddar i hagen). Kan ju säga att hon inte ömmade heller. Det gjorde hon på vår/sommar när det är hårt ute.
Tycker du jag tänker helt fel?

Det stämmer att det skulle stå "in" istället för "inte". Slarvigt!

Det stämmer att hon sa att hältan inte var en engångsföreteelse och att det händer med jämna mellanrum. Hon påstod att det var normalt för att han inte är skodd.

För mig i småland är det inga problem med barfota häst på vintern. Man slipper snöklampar och allt krabb med broddar. Givetvis undviker man de mest isiga ställenna men det är ganska få ställen. Om det är väldigt isigt så finns det ju fakitkst boots med broddar.

Min polle har gått både skodd och barfota den senaste tiden och hon verkas med hjälp av både barfotaverkare och "vanlig" hovslagare. Jag är lika nöjd med båda 2!

Senast ändrad av en moderator:

Även om du väljer att inte rida där det är isigt så måste det ju ändå finnas risk för att hästen halkar runt i hagen? Dessutom så brukar det ju kunna finnas is under spånet i ridhuset också? Jag håller med om att det är bättre barfota än obroddade skor vintertid men jag tror bara inte att det är möjligt att under så långa perioder med minusgrader undvika halkan?

Jag har sett fler hästar som fått skador av broddar än att de varit barfota.

Visst, men om den halkar ordentlig är fläkrisken stor plus alla spänningar den får pga att den är rädd om sig.

Min stora hade krossat bäckenet om hon hade gått omkull.

Hellre ett broddtramp som går att läka. En broddad häst rör sig oxå mkt mer än en barfotahäst i hagen.

Brodd eller inte! Barfota eller skodd! Är olyckan framme så är den.
Stallägarens ena häst snodde runt i hagen för några veckor sedan i hagen (utan snö och is) och gick omkull och den hästen finns inte mera, hon bröt bakbenet nedanför knät.:eek: Den hästen var barfota!
Hela bakbenet hängde endast i skinnet:eek: :eek: :eek:

De med att sko eller inte har verkligen sina delade läger :d .
Själv har jag här uppe aldrig haft ridhäst oskodd på vintern (våra vägar här är blankis större delen av vintern) men händer sommartid och avelsstona + unghästarna går alltid barfota.

Hej..

Det här blir första vintern för mig med barfota häst..hur det kommer att funka för oss vet jag inte...dock vet jag att det funkat bra för många andra med barfota hästar...boots med brodd kommer jag att införskaffa, och dom dagar det är som halast behöver jag inte rida. I vintras hade jag ändå stora problem med styltor..hade sulor i stortsätt hela vinter men fick trots detta små sulor, och väldiga problem med tappskor.. jagresonerar så här att
min häst får ha lite "vintervila" och rider mer på sommrarna istället..om det nu inte skulle funka för oss.

Angående att bryta benet tror jag inte spelar så stor roll om dom har skor eller ej..när olyckan är framme är den det... Vet en travhäst som var ute och motionskörde med 6 brodd i varje sko som bröt benet och fick avlivas akut...

Jag anser inte att något är rätt eller fel, utan kan bara stå för min erfarenhet gällande just en av mina hästar..hans hovar har blivit bättre och kommer förhoppningsvis också bli ännu bättre. (med att vara barfota). Sedan vet jag också hästar som har jättebra hovar och är bra skodda som fungerar utmärkt.

Jag tycker inte att man ska vara så snabb att döma..i senaste hästfocus har John Moore skrivit en intressant artikel gällande just detta..

Alla metoder kan missbrukas oavsett om det är barfotaverkare,hovvårdare eller hovslagare eller vad man nu kallar sig...en bra ide är väl att se till den enskilda hästen och dess behov och vara öppen för förslag och inte vara rädd för att ta del av andras erfarenheter.

Jag tycker inte att man ska vara så snabb att döma..i senaste hästfocus har John Moore skrivit en intressant artikel gällande just detta..
Har inte läst färdigt den (den var ju någrasidor :d ) men han verkar se båda sidorna.

Jag tycker inte att man ska vara så snabb att döma..

Nu är det väl endå så att vi hovisar med utbildning har genom vår utbildning delgivits forskningsgrundade fakta, just för att INTE vara så snabba på att döma....

Du kommer säkert bli jätteförvånad nu men vi har extremt stor kunskap om hovens uppbyggnad,hovens ligament,senapparatur,skelepp,muskelatur avseende sträck resp.böj senor samt hela hästens fysioligi och extriör.

Vi förespråkar oxå alltid att barfota är bäst, i den mån att barfota för just den enskilda individen är det bästa. Vårt yrke betyder att vi i möjligaste mån skall ge den enskilda individen dom bästa förutsättningarna utifrån,ras,extriör,bruk,hantering,miljö,skadeproblem mm mm och det betyder även att vi håller oss inom Svensk lagstiftning avseende djurskyddslagen.

Det är vår förbannade skyldighet som yrkesgrupp. Nu talar jag om utbildade hovisar. Övrig grupp, skopåspikare eller hemma "pularer" anser jag inte ha med oss att göra.

Du skrev, "Jag tycker inte man ska vara så snabb att döma.."

Säg mig bara vilka är det som är snabba på att döma om inte just den gruppen av oseriösa utövare som predikar att alla hästar kan vara barfota!!!

Tröstlös diskution och finns mängder med redan tidigare skrivna trådar i detta ämne på bukefalos likväl varenda höst så återkommer detta tjat om brodd eller inte brodd.

Kör alla här bil på vintern med sommardäck??

man måste värka hovarna rätt från början och det kan inte hovslagre göra som hovvårdarna kan har haft skor innan jag träffade på ulla.:love: men det tar ett år ca från att börja frånen hovslagare

Ursäkta om jag missförstår dig. Menar du att hovslagarna inte kan verka hästar och att hästen då ska vara öm ett år innan hov"vårdaren" fått "fason" på hovarna!

M

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 844
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 310
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?