Bara massa tankar

Idag vill jag skriva av mig om massa olika tankar som jag har. Så kanske blir jätte rörigt och konstigt och ni inte fattar nånting alls eller så gör ni det om nån ens orkar läsa. Men ja bara så ni vet så är det bara massa tankar och så.
En sak är det här om kontroll och såna saker och att andra bestämmer. Som vissa verkar tro att jag bara vägrar göra som dom säger bara föratt. Och så är det INTE utan jag försöker verkligen HELA HELA TIDEN att göra som dom bestämmer. Alltså exakt varje gång jag ska äta så vill jag klara det och inte få massa ångest eller sånt. Och jag försöker så mycket jag kan att INTE lyssna på monstret och bara göra det. Och det kanske inte går att fatta för nån som inte har känt så men det GÅR ibland inte och jag KAN inte och det är inte för att jag inte vill eller inte försöker eller nånting sånt. Utan jag är väl för dålig bara som inte kan.
Och allt hur det går med maten bestämmer allt om hela dagen. Så om jag misslyckas så får jag ångest och mår dåligt och om jag inte klarar maten och mår för dåligt liksom så får jag inte åka till stallet eller gå ut. Och jag VET att dom inte menar det som ett straff men det blir ju ändå så för mig. Även fast jag fattar varför så känns det inte mindre som att jag misslyckas och då får jag inte göra dom enda sakerna jag mår lite bra av.
Sen en annan sak som jag har tänkt på endel är skillnaden mellan nu mot när jag hade anorexi förut när jag var yngre. Och då var jag aldrig såhär sjuk liksom om man kan jämföra. Men iallafall så då var det som att när jag fick att jag hade det och mamma och pappa skulle typ bestämma med maten och så och då var det typ som jag släppte allting och bara gjorde som dom bestämde. Som att då bestämde dom istället för monstret och det var bara skönt och enkelt att jag inte behövde ha koll på allt liksom. Men nu funkar inte det ALLS lika. Och jag fattar inte varför. Och skulle verkligen verkligen önska att det var lika nu så jag inte hade alla jobbiga tankar och känslor men det går bara inte.
Och sen är det en helt annan sak men det är med ponnysarna. Och när jag fick träffa dom igen så började jag ju sakna dom och bry mig och allt sånt. Och nu känns det som varje dag som jag inte får träffa dom så kommer dom längre bort igen. Typ som att jag inte kan känna för mycket och sakna dom för då blir det så jobbigt så jag typ inte står ut nästan. Men dom är på samma gång största andledningen att jag går mot monstret för vet att det är det jag måste göra så jag får åka till stallet och börja rida igen nångång och allt. Så jag VILL liksom inte sluta sakna dom heller men ändå är det som att jag känner att dom känslorna stängs av ungefär. Och det är både skönt och hemskt på samma gång.
Sista så vill jag bara förklara och hoppas att ni fattar. Men ifall jag verkar sur eller låter elak eller nåt sånt så är det inte att jag menar mot er personligt eller att jag tror att ni VILL vara taskiga eller nåt sånt. Men känns ändå ibland som att alla bara säger tusen saker jag gör som är fel eller att jag tänker på fel sätt eller att jag väljer monstret eller att jag behöver ändra mig och såna saker. Så allt bara är om alla saker jag INTE kan och gör fel och så. Och sen är det JAG som tänker taskiga tankar om mig själv och ska ändra på dom. Men det enda alla säger eller skriver och alla bryr sig om här är allt jag misslyckas med och gör fel. Så alla andra får peka ut alla fel och misslyckanden och dåliga saker med mig men jag ska på nåt sätt ändå kunna bara tänka på bra saker och säga snälla saker till mig själv. Som jag inte ens kommer på en enda sak som är bra med mig eller som jag är nöjd med eller nåt sånt. Och ingen annan heller verkar det ju som för alla bara klagar ju iallafall.
Men ja det var det jag ville skriva av mig om idag. Och ifall nån tänker att jag bara fokuserar på dåliga saker så fördetförsta så nej det gör jag inte men idag har varit en skit dålig dag. Och det andra så behöver jag kanske inte skriva av mig om nånting har varit lite bra så bara för jag inte skriver exakt ALLT så betyder inte det att jag sitter hela dagarna och bara klagar. Utan jag försöker vara possitiv och glad och göra mitt bästa men när jag skriver av mig så är det oftast jobbiga saker jag vill skriva om som jag kanske inte kan säga alltid. Bara så ni vet så dethär är inte ALLT jag tänker på ALLTID.

Ja det var det.
Först så ville hon prata med bara mig och ville veta lite typ hur jag mår och när det började med anorexin och så. Och då ville hon veta både om den förra gången som jag blev frisk från och denhär gången. Men ja typ hur det började och sånt. Sen fick mamma och pappa komma in så kollade hon ifall dom hade samma bild som mig av hur allt började och sånt och hur dom upp lever att det är nu.
Men ja sen är det som hon sa också att ni har inte mina föräldrar så mycket ansvar för maten så det kommer kanske bli annat än när jag får börja äta hemma och dom ska ha det. Men att innan det så ska både dom och jag vara redo liksom.
Och sen om hur jag mår också så sa hon att det ÄR jätte jobbigt för nästan alla att ha anorexi och det är jätte jobbigt att vara inlagd länge så hon tyckte inte det var konstigt alls att jag mår dåligt liksom. Men att såklart ska vi jobba på det men hon trodde att om jag blir bättre med anorexin och allt sånt så kommer dom andra jobbiga tankarna om döden och att göra dumma saker och sånt också att bli mindre. Och att det är jätte viktigt att jag gör sånt som jag ändå mår lite bra av iallafall.
Så det var väl det vi pratade om. Och ska tillbaka nästa vecka och göra nåt test typ så dom ser mer exakt hur min ätstörning är och sånt. Och prata mer om olika saker så ska vi göra som en plan sen.
Och fick lite typ som läxa också som jag ska göra till nästa gång.

Låter jättebra, ju! Nu är du på riktigt i gång med behandling, och ska även få en plan. Känns det bra?

Ska du göra något mer i dag, träffa hundarna eller åka till stallet? Eller det kanske var tillräckligt att träffa psykologen i dag, det kan ju vara rätt påfrestande även om det blev ett bra samtal..? :)

Det låter som att ni har en handlingsplan framåt! Jättebra!

Jag förstår självklart att det inte är så lätt som det kanske låter i mitt inlägg.

Men SÅ SKÖNT att hon bekräftar att det är jobbigt att ha anorexia och vara inlagd. Och att hon också säger att tankarna på döden kommer att bli svagare när anorexin blir bättre.
Ja det var liksom skönt att hon som är expert på sånt sa det eller hur jag ska förklara. Men vet inte om jag tror på det att alla jobbiga tankar blir mindre för dom har ju inte blivit det än iallafall. Men ja det märks väl.

Låter jättebra, ju! Nu är du på riktigt i gång med behandling, och ska även få en plan. Känns det bra?

Ska du göra något mer i dag, träffa hundarna eller åka till stallet? Eller det kanske var tillräckligt att träffa psykologen i dag, det kan ju vara rätt påfrestande även om det blev ett bra samtal..? :)
Jag tror det känns bra men lite konstigt också. Eller liksom jag är så van nu med allt hur det är på bup så känns som det nästan är hela livet men nu ska jag tänka före och efter det också liksom och som hon sa också att det kommer nog bli jobbigt ibland. Och det är ju redan jätte jobbigt så det känns väl lite läskigt och att jag inte vet hur planen kommer bli sen. Men ja det är väl ändå bra att det är pågång så kanske jag kan bli frisk nångång iallafall. Bara att jag måste orka.
Och jag vet inte än med hundarna eller stallet men det blir efter mellanmålet eller efter middagen isåfall så får se då.

Jag tror det känns bra men lite konstigt också. Eller liksom jag är så van nu med allt hur det är på bup så känns som det nästan är hela livet men nu ska jag tänka före och efter det också liksom och som hon sa också att det kommer nog bli jobbigt ibland. Och det är ju redan jätte jobbigt så det känns väl lite läskigt och att jag inte vet hur planen kommer bli sen. Men ja det är väl ändå bra att det är pågång så kanske jag kan bli frisk nångång iallafall. Bara att jag måste orka.
Och jag vet inte än med hundarna eller stallet men det blir efter mellanmålet eller efter middagen isåfall så får se då.

Ja, det är klart att allting som är nytt kan vara lite läskigt eller jobbigt, även om man vet att det kommer bli bättre när man väl kommer dit.

Som du säger så är det viktigt att du ska orka med, så om du känner att du behöver vila istället för att åka till stallet, så är det nog det som är rätt för dig. Men även så kanske det kan ge dig lite positiv energi att få träffa djuren, som är bra det med.

Tycker oavsett det låter som ett bra upplägg du har nu, med att du kan få åka och rida lite, fått hjälp av psykologen, och klarar av de flesta mål på ett bra sätt. Det är ju en tydlig framgång på de senaste veckorna! :)

Det blev en jätte jobbig eftermiddag idag nu bara för det. Så kommer inte åka till stallet iallafall men tror jag ska träffa hundarna ett tag utanför bara sen efter middagen. Eller ja det är planen iallafall att jag ska det.
Men mår skit dåligt nu och har gjort det sen ett tag innan mellanmålet. Så jag försöker komma på nåt som jag kan göra men inget funkar.

Det blev en jätte jobbig eftermiddag idag nu bara för det. Så kommer inte åka till stallet iallafall men tror jag ska träffa hundarna ett tag utanför bara sen efter middagen. Eller ja det är planen iallafall att jag ska det.
Men mår skit dåligt nu och har gjort det sen ett tag innan mellanmålet. Så jag försöker komma på nåt som jag kan göra men inget funkar.
Du är ju jätteduktig på att pyssla. Har du testat att göra sådana pärlplattor som är för vuxna? Man kan välja vilket motiv som helst om jag inte är fel på det, även foton ☺️

Nedan finns en beskrivning på hur man gör ☺️

https://pyzzel.com/parlplatta-marilyn-monroe

Så skönt att höra att du har kommit igenom första kontakten med psykologen. Förstår att du var nervös, det hade nog de flesta varit. Skönt om ni har något att bygga på, det behövs ju lite förtroende för henne som behandlare innan själva behandlingen börjar, och det verkar som det gått bra.

Du har utvecklats oerhört sedan du började prata om dina bekymmer i dagboken. Du har vuxit enormt och är så himla duktig på att sätta ord och bild på dina känslor. Du har ju också börjat analysera hur du känner och jämföra med andra (i det här fallet tycker jag det är bra att du känner efter om du känner det så som vi kanske beskriver att vi har känt, eller du känner något annat).

Jag tror din behandling kommer gå bra, men jag tror också att det kommer att bli jobbigt. Men som du själv säger, nu är det ju ändå jobbigt och det kanske är mer värt det om det är jobbigt men går framåt så du själv känner det.

Förstår om du är trött nu, men skönt att det kändes bra hos psykologen. Det blir bra allting. Kram på dig. :heart

Nu vill jag bara skriva av mig igen. Men somsagt har varit jätte jobbigt på eftermiddagen och kvällen. Och det började ju innan mellis och blev jobbigt så fick medicin mot ångest då. Som kanske hjälpte lite men ändå inte jätte mycket.
Men ja sen själva mellanmålet gick inte så bra men inte jätte dåligt. Men var en sak jag absolut inte kunde äta så blev lite diskution om det liksom. Men iallafall så sen försökte jag typ läsa och kolla på youtube och rita men kunde inte ha fokus på nånting. Och pratade lite med en sköterska men det hjälpte lite exakt då men såfort hon gick så blev det mera jobbigt igen.
Och sen middagen var kaos. Och liksom jag visste redan innan att det skulle bli jobbigt för vad det var för mat och så men var ändå inte förberedd att det skulle bli sååå jobbigt så monstret var liksom 100% i huvudet och om man tänker tidigare idag och nästan hela igår så var det kanske 40% så mycket mycket starkare nu. Och gjorde så jag gjorde såna saker som jag inte har gjort på ett tag och som jag vet att det inte hjälper egentligen och bara blir bråk. Så ja såklart blev det bråk och näringsdryck och sånt då men liksom monstret var skit envist och starkt och tänkte inte ge sig. För annars så brukar jag klara näringsdryck utan jätte mycket problem men nu blev det jätte jobbigt och mer bråk. Och nånstans där i det typ bråket så sa jag jätte jätte elaka saker till pappa som jag VET att det inte är sant och att han blev jätte ledsen av. Så ja jag var jätte dum helt enkelt. Så slutade med att jag var jätte ledsen och pappa var jätte ledsen och sköterskan som skulle vara ät stöd då försökte typ mottivera mig att bara dricka näringsdrycken iallafall. Och mamma var somtur är inte där för hade inte viljat att hon hörde det jag sa.
Men ja sen var det vila och det var skit jobbigt men jag låg iallafall helt stilla och rörde mig inte minsta lilla så sköterskan var väl nöjd. Men inuti var det heeelt kaos och mådde jätte mycket skit. Och pratade inte med pappa heller då så kunde inte messa han heller. Eller jo såklart att jag KUNDE men jag ville inte.
Sen skulle jag gå ut och träffa hundarna ett tag och då typ såfort jag såg mamma och hundarna så var det som jag inte kunde hålla inne nånting så började grina jätte mycket och kände mig jätte dum och äcklig och skämdes och allt sånt. Så ja det var också jobbigt men iallafall lite skönt att gosa med hundarna en stund. Och orkade inte bry mig alls att jag säkert såg dum i huvudet ut så satt med dom på marken ett tag.
Sen så skulle mamma åka hem med hundarna och egentligen så skulle pappa vara kvar men han sa att han behövde åka hem ett tag också. Så säkert kommer han berätta för mamma om detdär jag sa så hon vet hur taskig jag är.
Men fick iallafall en till medicin mot ångest när jag kom tillbaka efter hundarna så den borde börja hjälpa nu. Så får se men ja ville bara berätta om min skit eftermiddag och skit kväll och skriva av mig.

Jag gjorde denhär nu på kvällen men vet inte om jag ska göra klart den för tycker det blev så fult. Men tycker inte om att inte göra klart saker heller så vet inte.
Men sen en annan sak så jag måste säga förlåt till pappa på nåt sätt men jag vet inte hur så tänkte bara fråga ifall nån har nåt tips om hur för jag KAN inte bara säga det men känner mig jätte hemsk för det jag sa också så behöver liksom säga förlåt.

Bifogade filer

• IMG_20210929_200819288~2.webp
    IMG_20210929_200819288~2.webp
    152,5 KB · Visningar: 29
Låter som att det blev lite för mycket för dig idag. 🙁 Verkar som att det varit väldigt jobbigt, tråkigt att höra.

Jag förstår att det känns jobbigt om du grälat med din pappa. Det är smärtsamt att ha dåligt samvete. 💔

Kanske du kan försöka utveckla något slags metod för att stoppa dig innan du blir så arg nästa gång? Eller, det var dumt skrivet. Så arg får du bli, men jag menar att du inte säger SÅ arga saker som du sa idag. För DIN skull, för att du inte ska ha så dåligt samvete senare.

Gjort är ju gjort nu, så det blir inte bättre fast du plågar dig själv. Men jag förstår definitivt att det är jobbigt.

Som jag föreslog ovan ⬆️, så kanske du kan skicka en bild till din pappa ifall det just nu är för jobbigt att skriva text till honom.
Ifall du hellre vill skriva, så kanske bara orden "förlåt, jag gick för långt när jag blev arg" är tillräckligt idag?
Och så kan ni prata om det om några dagar om ni vill.

Jag gjorde denhär nu på kvällen men vet inte om jag ska göra klart den för tycker det blev så fult. Men tycker inte om att inte göra klart saker heller så vet inte.
Men sen en annan sak så jag måste säga förlåt till pappa på nåt sätt men jag vet inte hur så tänkte bara fråga ifall nån har nåt tips om hur för jag KAN inte bara säga det men känner mig jätte hemsk för det jag sa också så behöver liksom säga förlåt.
Kan du skicka ett sms och skriva typ "Förlåt för i eftermiddags. Jag menade inte det jag sade. Jag kan bara inte kontrollera mig när jag mår så dåligt." :heart

Hur känns det som gör att du inte kan säga det? Är det jobbigt att säga själva ordet, eller är det jobbigt att prata över huvud taget om det du sa? Eller blir det som att du skäms för att be om ursäkt för att du tycker att du inte borde gjort det du ber om ursäkt för?

Hur känns det som gör att du inte kan säga det? Är det jobbigt att säga själva ordet, eller är det jobbigt att prata över huvud taget om det du sa? Eller blir det som att du skäms för att be om ursäkt för att du tycker att du inte borde gjort det du ber om ursäkt för?
Ja det är både att det är jätte jobbigt att prata om det jag sa. Och att jag känner mig jätte hemsk och elak som sa det jag sa och jag borde absolut inte ha sagt det.

Låter som att det blev lite för mycket för dig idag. 🙁 Verkar som att det varit väldigt jobbigt, tråkigt att höra.

Jag förstår att det känns jobbigt om du grälat med din pappa. Det är smärtsamt att ha dåligt samvete. 💔

Kanske du kan försöka utveckla något slags metod för att stoppa dig innan du blir så arg nästa gång? Eller, det var dumt skrivet. Så arg får du bli, men jag menar att du inte säger SÅ arga saker som du sa idag. För DIN skull, för att du inte ska ha så dåligt samvete senare.

Gjort är ju gjort nu, så det blir inte bättre fast du plågar dig själv. Men jag förstår definitivt att det är jobbigt.

Som jag föreslog ovan ⬆️, så kanske du kan skicka en bild till din pappa ifall det just nu är för jobbigt att skriva text till honom.
Ifall du hellre vill skriva, så kanske bara orden "förlåt, jag gick för långt när jag blev arg" är tillräckligt idag?
Och så kan ni prata om det om några dagar om ni vill.
Dethär kommer låta jätte dåligt. Men då när jag sa det så jag visste att det var jätte elakt och jag inte borde men det bara kom liksom för jag visste att han nog skulle typ komma av sig om maten om jag sa det. Men jag vill ju inte egentligen vara så dum men kunde typ inte stoppa det ändå.

Ja det är både att det är jätte jobbigt att prata om det jag sa. Och att jag känner mig jätte hemsk och elak som sa det jag sa och jag borde absolut inte ha sagt det.

Jag förstår ❤ Kanske räcker med ett sms ikväll, typ i stil med vad du har skrivit till oss "Jag ångrar det jag sa tidigare idag, jag vet att det inte är sant".
Och så kan ni prata om det om några dagar istället, när ni har fått lite distans?

Det kan ju vara skönt att skicka något litet redan ikväll, utan att det behöver bli värsta jättestora grejen av det. Men så har ni sagt något snällt till varandra innan ni somnar.

Kan du skicka ett sms och skriva typ "Förlåt för i eftermiddags. Jag menade inte det jag sade. Jag kan bara inte kontrollera mig när jag mår så dåligt." :heart
Ja men känns inte som det räcker. Vet inte ifall jag kanske inte borde skriva om det men somsagt jag VET att det var jätte elakt och jag vet att det inte är sant. Så känner mig redan jätte hemsk så ingen behöver säga att jag är det för vet redan det och oättvis och sånt. Men jag sa ungefär som att han visste det där äckliga som hände i våras och det typ var hans fel. Och somsagt så jag vet att det inte är sant och att det var jätte elakt att säga så men det känns inte som bara skriva förlåt och att jag inte menade det räcker då.
För som om man jämför. Fast jag vet att det inte är samma sak men om nån sa att det var mitt fel att C blev halt så skulle jag inte bara glömma det om den sa att den inte menade det.

Ja men känns inte som det räcker. Vet inte ifall jag kanske inte borde skriva om det men somsagt jag VET att det var jätte elakt och jag vet att det inte är sant. Så känner mig redan jätte hemsk så ingen behöver säga att jag är det för vet redan det och oättvis och sånt. Men jag sa ungefär som att han visste det där äckliga som hände i våras och det typ var hans fel. Och somsagt så jag vet att det inte är sant och att det var jätte elakt att säga så men det känns inte som bara skriva förlåt och att jag inte menade det räcker då.
För som om man jämför. Fast jag vet att det inte är samma sak men om nån sa att det var mitt fel att C blev halt så skulle jag inte bara glömma det om den sa att den inte menade det.

Din pappa är vuxen och vet att du har det jobbigt nu, han vet nog att du sa det av den anledningen som du nämnde ovan.

Om jag och min partner/kompis/förälder, har bråkat och jag får ett sms på kvällen där det bara står "förlåt för idag, jag ångrar det jag sa" så hade det betytt jättemycket för mig. Det behöver inte vara mer än så ❤️

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 012
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 793
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25